Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 19:43

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Schotse muziek en bands  |  Topic: McCalmans
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: McCalmans  (gelezen 1585 keer)
Roald
Schotland fan

« Gepost op: 03 Jan 2007, 23:31 »

Mag ik jullie McCalmans voorstellen: een trio dat ik vorig jaar op het podium trof toen ik naar een tent ging waarvan ik alleen wist dat erbinnen een muziekavond zou plaatsvinden. De heren speelden met weinig meer dan één of meerdere gitaren en een bodhran of banjo - als ze al met instrumenten speelden want a capella ging ze ook bijzonder goed af.

Ze hadden erg veel lol - met elkaar en met het publiek - wat de indruk gaf dat het geen 'act' was. Als het dat toch wel was, dan speelden ze het goed icon_smile. Zo vertelde een van hen dat hij het nummer Follow the heron (reiger) eerst niet zo goed begreep omdat ie dacht dat het Follow the herring (haring) was. Of, in plaats van het publiek aan te moedigen mee te zingen (wat mensen over het algemeen vrij terughoudend doen, als ze het al doen) te stellen: u mag best meezingen hoor, maar ja, wij hebben geoefend. Laten we het er op houden dat het leuk was als je er bij was laughing7. Ook in hun teksten zitten grappige dingen. Over Holyrood, het Schotse parlement, waarvan de naam natuurlijk lijkt op Hollywood: One has lousy actors, the other's in the USA. Maar ook serieuze onderwerpen vind je zeker in hun teksten terug.

De band is begonnen als trio waarna een jongere muzikant ze wel eens vergezelde. Toen een van de oorspronkelijke leden overleed na een ziekte is die 'extra' muzikant als volwaardig lid opgenomen. Dit verklaart waarom er een dertiger in een band zit die al zo'n 40 jaar bestaat icon_smile. Deze zanger, Stephen Quigg, heeft ook solo cd's gemaakt, waar ook juweeltjes op staan.

Na dat optreden heb ik in die tent wat cd's gekocht (één van de band, één van Stephen). Inmiddels zijn dat er al meer, en als ik weer eens naar een optreden kan gaan zal ik dat zeker doen ! Voor een impressie hier een link naar een site met een soort jukebox waarmee je een stukje kunt horen van een paar nummers van hun laatste cd (klik op 'listen'). Let trouwens eens op het schroefwater op de hoes van die cd.

Live and let live
Marien
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 03 Jan 2007, 23:41 »

Klinkt leuk! Echt Pub muziek!

DE FOTO'S EN HET VERSLAG VAN ONZE VAKANTIE VAN 2008 STAAN ONLINE!!!
http://W
gerdamartijn
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 04 Jan 2007, 08:32 »

Lekkere muziek,gezellig icon_thumleft
Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #3 Gepost op: 04 Jan 2007, 22:05 »

En het beste van alles, ze komen naar Nederland!
Citaat
23/03/07 Sneek (tickets 0515-419302)
24/03/07 Katwijk (0172-430082)
25/03/07 Oisterwijk (0135210175)
27/03/07 Voorhout (0172-430082)
28/03/07 Texel ( 0222-314380)
29/03/07 Koudekerk (0172-43008)
30/03/07 Alphen a d Rijn (035-6218729)
31/03/07 Ingelmunster Belgium
Bron: http://www.boroughloch.demon.co.uk/macs/

Roald
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 04 Jan 2007, 22:36 »

Verhip, dat had ik nog niet eens gezien ! Bonk Dringend advies: gaan als je kunt ! Echt doen, kan me niet voorstellen dat iemand daar spijt van krijgt. (Wil ook weer niet zo ver gaan aan te bieden de toegang terug te betalen als het tegenvalt, maar dat heeft meer met mijn financiële situatie te maken dan het vertrouwen in deze heren en jullie muzieksmaak) tongue3

Live and let live
Roald
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 21 Mrt 2007, 02:27 »

Er is nog een datum en lokatie aan deze agenda toegevoegd: zondag 1 april in Zuidhorn (Gr.). Zie ook de site waar ik in mijn openingsbericht naar verwijs (en die in Hans z'n bericht staat, zelfde). Klik dan op 'concerts' en dan op 'Holland' (en niet op 'whole year'): daar staan meer details over de Schotse avond dat het in feite is (niet alleen optreden van hen).

Zeer waarschijnlijk ben ik volgende week een paar dagen in NL, en ik blijf - jawel, vanwege deze avond - tot en met het weekend erna en ga maandag 2/4 weer terug. Ik neem dus een dagje vrij om een Schotse band in NL te zien Huh. Béétje gestoord mag toch wel, hoop ik ? icon_scratch  icon_smile

Live and let live
Arjanne
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 22 Mrt 2007, 14:43 »

De McCalmans komen inderdaad op 1 april (geen grap - hoop ik teminste  Wink) in Zuidhorn. Er is dan het tweede folkfestival. Behalve de McCalmans treden ook de folkband Selkie op, met leden uit Groningen, Friesland en jawel, Schotland  Scotland face Ook treedt Stowaway op, een trio dat oude seasongs en riversongs zingt, alhoewel niet typisch Schots toch zeker een aanrader (en niet alleen omdat een van de zangers een ex-collega is).
Dus, ik zou zeggen, (noordelijke) schotlandgangers - kom op 1 april naar Zuidhorn in Hotel In't Holt.
Op de website van Selkie (www.selkie.nl) staat iets meer informatie. Bijvoorbeeld dat de toegang 10 euro is, dat het om 20.00 begint maar ook dat je voor 17,50 om 18.00 kan komen en kan genieten van een iers buffet met muzikale omlijsting.

tot ziens in Zuidhorn!  bagpiper
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Schotse muziek en bands  |  Topic: McCalmans
Ga naar: