Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 19:42

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Reiservaringen in Schotland  |  Topic: puffins en ander wildlife
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: puffins en ander wildlife  (gelezen 2234 keer)
marieke
Gast
« Gepost op: 03 Jan 2007, 15:31 »

Ik heb al jaren wat met puffins (papegaaiduikers), maar al die keren in Ierland heb ik ze maar een keer gezien, 2 stuks, van heel ver af.
Dat terwijl we regelmatig op plekken waren waar ze in grote getale hadden moeten zijn.
Nu moeten ze er in Schotland ook volop zijn.? Scotland face
Hebben jullie ervaringen, ze (van enigzins dichtbij) gezien, en waar (en niet onbelangrijk, wanneer) moeten we dan zijn.
Ik heb op het internet ook wel excursies gezien, maar ja dat wordt dan weer zo kostbaar.
En als ik het dan toch over wildlife heb, heeft iemand wel eens zo'n boottripje gedaan om dolfijnen en walvissen te spotten?
En hoe zit het met de herten, waar loop je de grootdte kans om die te zien? Zijn er ook geen natuurparken waar ze zitten, en is dat leuk om te doen?
Wat een boel vragen he? Ik hoop dat jullie wat van dit alles gezien hebben en mij hierover willen vertellen!? Marieke Piper
gerdamartijn
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 03 Jan 2007, 17:12 »

Kijk hier eens buitensport-schotland.nl,die hebben ook een dierenrubriek wave
Roald
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 03 Jan 2007, 17:17 »

Op de een of andere manier associeer ik papegaaiduikers met het uiterste noordoosten en Orkney - maar geen idee of ze daar ook echt zitten.

Op de A93 zuidelijk van Braemar heb ik een keer ree?n gezien. Elke keer dat ik in Glen Muick was (zuidwestelijk van Ballater) zag ik daar herten. Soms een paar, soms tientallen. En elke keer dat ik aan de havenmonding van Aberdeen was (vanuit het zuiden mooi panorama-uitzicht op de stad) heb ik daar dolfijnen gezien. Okee, ik kom niet wekelijks in Glen Muick en in de haven, maar toch ! PS. Moray Firth is bekend om dolfijnen.

Live and let live
Ina
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 03 Jan 2007, 17:20 »

Wij waren dit jaar in augustus op Handa Island, te laat voor puffins, maar ze nestelen daar op hoge kliffen en als je dus wat eerder in het seizoen bent (geloof mei/juni) dan kun je ze daar van heel dichtbij mee maken.
Trouwens Handa Island is helemaal geweldig om een keer te doen. Je gaat met een simpel roeibootje naar het eiland en wordt op verzoek weer opgehaald er is een wandeling uitgezet van een paar uur.

Wij hebben een keer vanuit iets boven Inverness een bootrip gedaan en inderdaad dolfijnen gezien, ze zijn daar trouwens ook vaak vanaf de wal te zien.

Op Skye weleens een hert gezien, maar ik heb hier in Groningen vaker herten gezien dan in Schotland!
Er is in de Gairngorms een natuurpark voor elanden, er is hier iemand die er een geadopteerd heeft die kan je er vast meer over vertellen.

Yours Aye for Scotland
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #4 Gepost op: 03 Jan 2007, 17:47 »

Op Islay en Arran hebben we herten gezien, en op de ferry van Islay iets dat leek op een dolfijn (in de verte  laughing7).

"Dat terwijl we regelmatig op plekken waren waar ze in grote getale hadden moeten zijn."
Hier hetzelfde probleem, overal moeten in grote getale otters en zeehonden te zien zijn, maar blijkbaar zijn die ook op vakantie als wij langskomen..
skye
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 03 Jan 2007, 19:23 »

Hai? Marieke

Over wildlife kan ik je wel wat vertellen. Allereerst, ik ben degen die wat geadopteerd heeft, al is het geen eland, maar een rendier (Komen alletwee uit Zweden, dus vergissen is logisch). Bij Aviemore zit the Cairngorm reindeer centre, die ook nog een locatie in de buurt van Glenlivet hebben. Daar zit ook mijn rendier. Als je kijkt op hun site kun je een hoop erover lezen.? ?www.reindeer-company.demon.co.uk
Iemand had het over boottripjes Dolfijnen kijken vanuit iets? boven Inverness. Hebben wij negen jaar geleden gedaan. Dat was vanuit Cromarty. Je moet geluk heben, er is geen garantie dat je dolfijnen zul zien, maar al leek het er even op dat we pech hadden, op de valreep kwamen de dolfijnen toch, en ik kan je vertellen, je wordt er wel even stil van!
Afgelopen zomer waren we op Mull, en? vandaaruit is ook een hoop te doen op gebied van wildlife, al hebben wij dat vanwege het toen slechter weer niet gedaan. Maar veel excursies op zee, vogels kijken en meer wildlifesafaries.

Als je nog geinteresseerd bent in vogels, bij Loch Garten, ook in the Cairngorms,? heb je een reservaat van de RSPB waar visarenden te zien zijn. Op de site van de RSPB ( voor wie het niet weet, de engelse vogelbescherming) is daar wel wat over te vinden. Wij zijn er nu drie keer geweest. Het leuke is dat ze op de site ook een dagboek bijhouden vanaf het moment dater weer vogels op het nest zijn. De laatste paar jaren waren dat Henry en EJ, een mannetje en? vrouwtje. Je kan er een ware soapserie over maken! Helaas is degene die er een paar verantwoordelijk voor was naar Wales verhuisd, hij kom fantastisch vertellen, maar ook vorig jaar hebben ze toch een dagboek bijgehouden. En dat word door mensen overal? uit de wereld gevolgd, blijkt wel uit reakties die er op komen.

En laatst but not least, mijn favoriete vogels, de puffins!
Is dit dichtbij genoeg?

Wij zijn nu twe keer naar een vogeleiland geweest. De eerste keer naar de Farne Islands in Noord Engeland. Vanuit Seahouses (ja het plaatsje heet echt zo!) organiseren ze excursies hierheen.
De tweede keer, afgelopen jaar op mijn verjaardag (kun je je een mooiere verjaardag wensen?) naar the Isle of May.
Dat ligt iets boven Edinburgh. Wij hebben een excursie gemaakt vanuit Anstruther, dat ligt in Fife. Daar zijn deze twee foto's ook gemaakt.
De kleine eilanden linksonder? Skye hebben ook puffinkolonies, en vanuit Mull kun je naar de Treshnish Isles, vogels kijken.

wel ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

groeten, Skye

orion94nl
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 03 Jan 2007, 19:24 »

Puffins:

Reis af naar Mull en doe daar de dagexcursie met de Turus Mara naar de Treshnish Isles:
http://www.turusmara.com/index.html

Je moet dan wel in het juiste seizoen zitten (eind mei, begin juni) en dan zie je er honderden. Je wordt nl. op een eiland gedropt, daar moet je even naar boven klauteren en dan is daar een pad met daar rechts van tientallen puffins en hun holen. Dus je kunt ze op ca. 5 meter afstand (en soms dichterbij) zien en bewonderen. Let wel: misschien verstandig om van tevoren te bellen met deze organisatie of de puffins ook daadwerkelijk gearriveerd zijn want soms komen ze vroeger of later aanzetten.

De beste locatie echter voor het bekijken van Puffins is op de Shetland Islands in het Hermaness Nature Reserve, dus voor diegene die daar een keer naar toe gaan: absoluut een must!! 50.000 puffins zitten daar maar liefst Smiley
http://www.nature-shetland.co.uk/snh/hermaness.htm

Daarnaast kwam ik via google nog op deze site want er zijn meer gebieden waar je Puffins kunt bekijken:
http://www.beautiful-england.co.uk/puffinfaq.htm

Suc6,

MJ
skye
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 03 Jan 2007, 19:26 »

Oh ja, ook niet onbelangrijk, de puffins vliegen meestal ongeveer de tweede helft van juli wel uit, dus zorg dat je voor die tijd ergens geweest bent. Afgelopen jaar waren we er op 8juli, op de  Farne Islands weet ik neit precie meer, maar er waren nog zat puffins, dus waarschjnlijk ook iets van de eerste helft van juli.

skye

Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #8 Gepost op: 03 Jan 2007, 19:57 »

In het noordoosten, vlak bij John o'Groats, hebben we ook puffins gezien, bij Duncansby Head.

marieke
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 03 Jan 2007, 21:37 »

Echt super dat jullie allemaal zo snel en vaak zeer uitgebreid reageren! Ik raak ondertussen behoorlijk verslaafd aan dit forum, gaaf dat er elke dag wel wat nieuws is en dat jullie zo fantastisch meedenken allemaal! Klappen
Om even te reageren op het bovenstaande; Roald, we zitten een paar dagen in Aberdeen dus we zullen zeker die haven opzoeken, en Skye, bedankt voor jouw uitgebreide tips, ik denk dat we het park in Aviemore zeker zullen aandoen en wellicht het vogelreservaat ook (kon alleen Loch Garten op de kaart niet vinden)
Verder zitten we een week op Skye, en daarna in Callander, misschien dat we van daar uit die excursie naar de Isle of May kunnen doen ( hoewel ik de plaats die je noemde ook niet kon vinden)
We zouden daarna nog 2 dagen naar Fort William gaan, maar dat ligt nog niet vast dus wie weet doen we Glen Coe wel vanuit Callander en blijft er tijd over voor een ander stekje.
Ligt er allemaal aan of datgene wat ik in mijn hoofd heb ook allemaal haalbaar is, het ziet er op de kaart wel goed uit maar in de praktijk doe je er meestal toch langer over.
Gelukkig hebben we 3 volle weken, maar er moet ook nog tijd over blijven om her en der te lanterfanten en rondhangen, niet?
Bij het zien van die plek bij John 'o Groats begon ik overigens te watertanden, maar dat is echt veel te ver uit de richting. Het zelfde geld denk ik ook voor Mull. Dat gaan we bewaren voor een volgende keer!
Het zal er wel om hangen denk ik want we zijn er in juli, ik zal van te voren bellen of er nog puffins zijn.
Die foto's zijn trouwens prachtig, als we zo dichtbij zouden kunnen komen ( we bezitten gelukkig ook een uitstekende camera) zal ik heeeeel gelukkig zijn! Aye icon_colors
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 04 Jan 2007, 10:10 »

Als de Puffins uitvliegen denk dan ook aan iets om op de koppe te zetten (muts, pet, hoedje, condoom). zoals andere vogels willen ook Puffins nog wel eens een stinkende sliert overtollige vliegbagage kwijt om met een volle snavel kleine visjes (smallfry) voor hun kroost weer thuis te komen. Aan de kust (al vanaf Northumberland) zijn talrijke kleine plaatsjes (zoals inderdaad Seahouses; erg touristisch en veel speel- en bingohallen). Er zijn genoeg plaatselijke rederijtjes die vis- en wildlife excursies verzorgen met evenzo vele tochten dus keus genoeg als je een uur, vier uur of zelfs een dagtocht wil maken.
skye
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 04 Jan 2007, 14:46 »

Hai Marieke

Loch Garten ligt in de buurt van Aviemore, Grantown on Spey en Nethy Bridge, in die buurt moet je dus even zoeken op je kaart. En Anstruther ligt wat onder St Andrews. Waar op skye zitten jullie? En kamperen jullie of andere accomodatie. Wij gaan ook eind juni of begin juli, en stomen zo snel mogelijk door naar Skye. Wie weet zitten we nog wel tegelijkertijd daar!
Wij gaan een paar dagen Skye, en dan voor het eerst naar de buiten Hebriden, North en South Uist en Lewis? en Harris. Ben daar erg benieuwd naar. Dan via Ullapool naar Aviemore en omgeving , op bezoek bij mijn rendier en de visarenden, en als laatste Edinburgh. Da's toch een beetje "onze stad". We zijn er twee jaar geleden getrouwd, dus voor ons is het een speciale plek.

Skye

marieke
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 04 Jan 2007, 14:58 »

Hoi Skye, we verblijven in een stacaravan (low-budget haha!) net buiten Portree, en zullen daar zijn van 14-21 juli. We konden ook in een cottage in Uig, maar Portree leek ons wat centraler. Ik heb echt heel veel zin in die week op Skye, dat was het eerste wat op ons verlanglijstje stond!??
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 04 Jan 2007, 17:38 »

Als je de kans krijgt, maak dan de dagtocht langs de noordpunt van Portree langs de kust naar Uig en laat je onderweg verrassen door watervallen, stijle kliffen, ontroerende vergezichten, de lucht van "Heather" en een heerlijk klein maar authentiek, intiem museumpje over het vroegere leven op Trotternish en de raakvlakken met de vikingen, die je ongetwijfeld zult herkennen. Als je nog wilt lunchen is misschien de pub aan de haven in Uig een goede optie; ik heb er heerlijke scampi & chips gegeten drunken_smilie; Toto een zalmmoot met jacket potatoe en iets fels dat voor groente moest doorgaan; waarschijnlijk een heel verdrietig erwtje sad2. Als je geen haast hebt kun je dan ook zien hoe de veerboot naar Harris binnenvaart. Direct naast de pub is een lokale pottenbakker die best mooi en kunstzinnig aardewerk maakt. Loop ook in Uig even de plaatselijke brouwerij binnen en neem er een kartonnetje "Red Cuilen" mee voor de avond. Een heerlijk lichtzoet rood bier dat ook met een stukje kaas (Wensleydale of Cheddar) heel goed smaakt tongue3.

Ik kan zowat niet wachten totdat Toto en ik met onze Freebird weer op de brug over Loch Alsh rijden...

Ina
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 04 Jan 2007, 19:02 »

Als je dan toch op Skye bent moet je zeker de zuid/oostkant niet vergeten! In Kylerhea heb je een otterhaven, (wel zeehonden helaas geen otters gezien sad2 zul je 's morgens heel vroeg voor moeten zijn).
En vanuit Elgol kun je een boottocht maken naar Canna met de kans op allerlei wildlife, de rit naar beide plaatsen is geweldig.

Yours Aye for Scotland
skye
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 04 Jan 2007, 20:06 »

Portree is inderdaad wat centraler!
 De otterhaven ken ik, alleen zelf nog niet het geluk gehad om daar otters te zien. De Quiraing bovenaan is ook de moeite waard, weer een heel ander landschap om te zien. Uig zijn we ook even? geweest, dus de brouwerij (niet in geweest, wel bier meegenomen) en de pottebakkerij kennen we ook. Ik vond zelf de vuurtoren bij Neist Point ook wel leuk, ook vogels te zien daar.? Dunvegan Castle is ook leuk. En natuurlijk niet te vergeten, de beroemde Cuillins. Wij kamperen altijd op de camping in Glenbrittle, in een baai, aan de voet van de Cuillins, erg mooi plekje.

skye

Joepie, dit jaar gaan we wel weer, vorig jaar wel uitzicht gehad op Skye vanuit Arisaig en Malliaig, maar er voor het eerst in een vakantie niet geweest. Beetej auw wel.

Pixie
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 27 Jan 2007, 14:27 »

Wij hebben op skye ook zeehonden gezien in die otterhaven.  't Was ook een prachtige 'smalle' reis naar dat haventje.

Wilde herten hebben we ook gezien in het skigebied Glenshee, het begon toen al te schemeren, maar 't was een prachtig zicht!
En aan the Steadings -  Grouse & Trout in de buurt van Inverness lopen ook veel herten rond, je kan 's morgens gewekt worden door zo'n groot exemplaar.
Als je ze dan toch niet gezien hebt dan kan je natuurlijk nog naar het Scottish Deer Centre trekken, daar lopen en heeeel veel rond en je mag ze voeren, ze komen echt uit je hand eten.  Aye

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Reiservaringen in Schotland  |  Topic: puffins en ander wildlife
Ga naar: