Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 19:31

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Emigratie-info
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Emigratie-info  (gelezen 1310 keer)
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Gepost op: 14 Dec 2006, 16:56 »

Hieronder wat informatie geciteerd uit het Welkom-topic van Rapaljefans, zodat het hier wat makkelijker terug te vinden is:

hallo Rapaljefans,

ook van mij welkom op het forum.

Wij hebben begin mei de grote stap genomen en zijn verhuisd naar Schotland, Aboyne Aberdeenshire. Ik zal proberen wat antwoorden te geven maar.... hoe langer ik hier woon hoe meer ik ontdek wat ik niet weet! Klinkt logisch maar je kunt je goed voorbereiden in NL en hier ontdekken dat het in werkelijkheid toch net even (of helemaal!) anders gaat!

" wat zijn de eerste stappen om te nemen? waar ga je naar toe voor al je financiele vragen?(belasting, bankzaken etc)"
Moeilijk te beantwoorden: ik denk als je nog in NL woont dat internet (via google met goede zoekopdrachten) je wel wat op weg kan helpen. In jullie situatie is het duidelijk anders dan de onze: wij huurden en hadden het dus aanmerkelijk makkelijker dan mensen die wilden kopen. Wij zijn naadloos vanuit het huis in NL geschoven in het huis in Schotland. Dat was gemakkelijk (we hebben wel geluk gehad hoor, bleek achteraf!) Op het forum staat ook wel info kijk op:
http://www.reizennaarschotland.nl/forum/index.php/topic,531.0.html
Voor belasting is het natuurlijk totaal verschillend: ben je werknemer (zoals ik) of heb je je eigen bedrijf! Ik heb er wat mijzelf betreft vaart achter gezet om het zogeaamde National Insurance nummer aan te vragen. Dat is van belang mbt belasting betalen en je NHS (zogenaamde? verzekering gezondheidszorg). De hele procedure om zo'n nummer te krijgen duurt nogal al lang. Zolang je dat nummer niet hebt, betaal je qua belasting de volle poet. Achteraf kun je dan het eventueel teveel betaalde terug vragen. Ook het regelen van betaling premie in NL (zgn oude ziekenfondspremie) en het hier verzekerd zijn bij de NHS via je NI (National Insurancenumber) is bij mij nog niet helemaal afgehandeld. Als ik dat rond heb kan ik daar wel wat over schrijven want hier heb ik ook echt vreemde verhalen over gehoord!

"wat is de beste manier om te verhuizen?(verhuisbedrijf, of, zoals vrienden van ons hebben gedaan, alles in een zeecontainer en dan transporteren)"
Hier kan ik je vertellen wat wij gedaan hebben: via een verhuisbedrijf zijn wij verhuisd middels "groupage", dat is jouw vracht wordt gecombineerd met andere vrachten. Het duurt wat langer maar het is aanmerkelijk goedkoper. Onze ervaring met het verhuisbedrijf wat wij hadden is buitengewoon slecht. Dat lag niet zo zeer aan de manier van verhuizen als wel aan de verhuizer zelf die bijzonder slecht was. Ik ga geen namen noemen maar het heeft ruim 2 maanden geduurd voor dat wij onze boedel eindelijk in huis hadden. Nogmaals dat lag echt aan de verhuizer!

" hoe is het levensonderhoud t.o.v. nederlandse begrippen en dan voornamelijk"
Helaas, de UK is gewoon duurder dan NL. Dat is gewoon zo. Wat wij doen is aankopen doen via internet (bijv. electronica of kleding etc.), letten op koopjes en de Aldi (hi)! Met andere woorden: goed op de prijzen letten dan kun je aardig uit de voeten! Als je naar de ASDA gaat en alles goed bekijkt kom je best wel redelijk geprijsde dingen tegen! Energie (gas licht en water) is ook erg duur. Wij kregen laatst de afrekening van electriciteit en schrokken ons ....... (vul maar in!). In de kranten kom je dit punt ook tegen en als je de prijsstijgingen van de laatste 2 jaar ziet: 70 tot 80% verhogingen zijn geen uitzonderingen! Men verwacht voor komende winter 1 op 3 gezinnen in Schotland die in de problemen zullen komen omdat de energie nota te hoog voor hen wordt! Echt deze week in de krant gelezen! Oei wat klinkt dat negatief maar het is wat wij zijn tegengekomen!

Nog even dit: wij wisten dat de UK duurder is dan NL, wij wisten dat de lonen lager liggen dan in NL, maar toch......: geen moment van spijt!!! Wat een land, wat een mensen, we genieten iedere dag. Wij ervaren zoveel kwaliteit van leven hier in vergelijking met NL!!!!
Het feit dat ik zo vlot werk heb kunnen vinden is ook heerlijk! Wij ervaren het grote verschil in cultuur, regelingen, etc. Maar omdat wij nogal uitpluizerig zijn hoe alles werkt en het feit dat wij ons goed hebben voorbereid (ahum!) vinden we dat het gewoon lekker verlopen is en dat we ons heel erg thuis voelen!
Op mijn werk kom ik erg veel mensen tegen: ik ontmoet eigenlijk alleen maar vriendelijke mensen, die het erg leuk vinden dat wij vanuit NL hier zijn komen wonen. Ze zijn erg geinteresseerd hoe het is in NL en hoe wij het hier ervaren. NL wordt ook altijd positief gewaardeerd door de mensen! Het is hier iets formeler allemaal ( ik werk in de gezondheidszorg) dan in NL. Maar dat is best wel goed: ik ervaar het als positief omdat ik erg veel twijfel heb over hoe het er in de gezondheidszorhg in NL aan toegaat. (Maar dat is een andere discussie). Het is hier erg profesioneel en toch erg menselijk! Kortom wij zijn gelukkige mensen!

Ok? na deze ontboezingen mijnerzijds: Ik wens je erg veel succes, struim het internet af naar info, neem geen overhaaste beslissingen (vooral als je je eigen bedrijf wilt beginnen!) lezen, vragen en praat met mensen die je wat kunnen vertellen over de verhizing van NL naar Schotland en alles wat daar me samenhangt!

Hartelijke groet,

Hans? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? bagpiper

Hallo allemaal,

Terug van weggeweest. Moesten onverwacht naar Nederland i.v.m. overlijden schoonvader. Heel gek wanneer ja nu 4 maanden ge?migreerd te zijn weer in Nederland ben. Waren we niet op voorbereid. In Nederland had ik het gevoel: "is het echt, hebben we een huis in Schotland?" Een heel bevreemdend gevoel. Echter, zodra we weer terug waren kwam het geluksgevoel weer terug. Heerlijk om terug te zijn. Fantastisch dat we kennis gemaakt hadden met onze ge?migreerde Nederlandse buur Hans, die we konden vragen onze tuinplanten af en toe wat water te geven. Heel erg bedankt Hans!
Nu nog een kleine bijdrage voor mensen met emigratieplannen.

Bankzaken:
zoals eerder vermeld is het niet makkelijk een bankrekening hier te openen. Pas wanneer je een aantal utilitybills kan laten zien (en je bankstatements uit Nederland) is men bereid een bankrekening te openen. Die utilitybills verkrijg je pas wanneer je hier een aantal maanden woont. Heel veel betalingen gaan hier per cheque.
Zolang er nog geldverkeer met Nederland is, is het verstandig om ook je Nederlandse bankrekening aan te houden. Wij hebben onze postbankrekening nog en bevalt prima. Geld overmaken vanuit de Nederlandse rekening naar Schotland gaat zonder kosten (IBAN code en? BIC nr. vermelden), zolang je maar "shared" kosten op je overschrijving vermeldt. Wanneer je geld overmaakt vanuit Schotland naar Nederland wordt er door de Schotse bank? kosten berekend. Verschilt van bank tot bank. Er zijn bedragen genoemd van ? 20 tot ? 50 per overboeking!

Pensioenvoorziening:
Wanneer je in Nederland pensioen hebt opgebouwd en later de uitkering ontvangt is het afhankelijk van het soort pensioen in welk land dit belast wordt. Was je ambtenaar, dan wordt het pensioen in Nederland belast. Anders in het woonland. In onze situatie hebben we verschillende pensioenen en zouden we een keuze hebben. We zijn er echter nog niet uit hoe dit in de praktijk uitwerkt. Wanneer we informatie hierover aanvroegen kregen we verschillende antwoorden. Binnen een jaar van emigratie krijg je van de belastingdienst Nederland een zogenaamd M-biljet. Men noemt dit al de M van moeilijk: 80 pagina's in te vullen!
Wanneer je in Nederland aow premie hebt betaald en later in aanmerking wil komen voor volledige aow-uitkering kan je je in de jaren dat je in het andere land woont vrijwillig voor de aow en anw verzekeren, via de sociale verzekeringsbank. Je betaalt dezelfde premie als wanneer dit op je Nederlandse loon via de loonheffing werd ingehouden.

Belasting: over de opgebouwde pensioenrechten wordt een zogenaamde "conserverende aanslag"geheven. Dit hoeft echter niet betaald te worden, alleen bij afkoop.

Zorgverzekering:
Wanneer je nog inkomsten (of later een pensioen of aow-uitkering) uit Nederland ontvangt: Door de nieuwe wet (1-1-2006) wordt op het loon premie zorgverzekering ingehouden. (kijk bij www.buitenland.cvz.nl of www.denieuwezorgverzekering.nl). Ook wordt er AWBZ-bijdrage ingehouden (percentage afhankelijk van het land waar je woont).? ?
Zoals eerder vermeld: om in Schotland bij de NHS verzekerd te zijn, moet je je bij aankomst in Schotland zo snel mogelijk bij een arts (General Practioner Service) melden. Deze registreert je bij de NHS.

Counciltax in Schotland te betalen wanneer je in Schotland woont, is voor riolering, vuilophaal etc.:
De hoogte hangt van gemeente en huis af (varieert van ?1,000 tot ? 2,000 of meer per jaar.)?

Rijbewijs:
Na 3 jaar moet rijbewijs in Brits rijbewijs omgezet worden.

Paspoort verlengen: (nieuwe regel m.i.v. aug.2006)
Moet persoonlijk aangevraagd en na 7 dagen opgehaald worden in Londen of Den Haag. Plan dit dus in een meerdaagse vakantie Londen of Den Haag!

Informatie-adressen:
Nederlands consulaat in Aberdeen: 01224 561616
Britse Ambassade in Den Haag: 070 4270324

Dit is het voorlopig. We hebben zelf nog een aantal zaken uit te zoeken (moeilijk, maar we gaan ervoor).

Succes,
Driekje

Wij hebben andere ervaring met het verlengen van paspoorten, nl. dat je persoonlijk naar een Nederlands consulaat kunt gaan (wij gaan altijd naar Edinburgh) voor het aanvragen van het paspoort, waarna het nieuwe paspoort uiteindelijk via de ambassade in London via de post wordt opgestuurd naar je thuisadres. Op de website http://www.netherlands-embassy.org.uk/paspoorten zag ik niet dat dit veranderd is. Ik heb de volgende paragraaf geciteerd van deze website: Wanneer u in het Verenigd Koninkrijk woonachtig bent, kunt u een reisdocument aanvragen bij de paspoortafdeling van de Nederlandse Ambassade in Londen of bij het dichtstbijzijnde Nederlandse consulaat.
M.i.v. 26 augustus 2006 worden er wel nieuwe eisen gesteld aan aan de pasfoto's. Wij hebben er altijd een gezellig uitstapje naar Edinburgh van gemaakt, nog ver genoeg vanuit Loch Ness!

Misschien nog interessant voor degenen die met jonge kinderen naar Schotland emigreren: in ons gezin heeft onze jongste zoon als enige twee nationaliteiten: Nederlands en Brits. Kinderen onder de 18 kunnen zonder meer twee nationaliteiten hebben, maar vanaf 18 moet er gekozen worden, aangezien Nederland geen twee nationaliteiten toestaat. Er zijn echter een paar uitzonderingen op deze regel en onze zoon heeft van zo'n uitzondering gebruik gemaakt: Nederland staat nl. wel een tweede nationaliteit toe als je deze nationaliteit toegekend krijgt voor je 18e verjaardag en wanneer je minimaal 5 jaar hebt gewoond in het land waarvan je de nationaliteit wil aannemen. Wij hoorden pas laat van deze uitzondering op de regel, maar kregen het nog net twee weken voor Jesse's verjaardag rond!

Wellicht ook van belang voor degenen die kinderen hebben die tzt hoger beroeps- of universitair onderwijs willen volgen met behulp van studiefinanciering: Deze studiefinanciering wordt alleen toegekend als je een officiele residentiestatus hebt. Het heet officieel indefinite leave to remain in the UK oftewel permanent residence status. Je kunt deze status pas aanvragen als je minimaal 4 jaar hier hebt gewoond en je moet er aardig wat papieren voor invullen en bijlagen meesturen (ik herinner me dat we o.a. alle maandelijkse loonstrookjes moesten opsturen van de 4 voorgaande jaren - dit om aan te tonen dat je al die jaren daadwerkelijk hier had gewoond!), maar uiteindelijk was de procedure al binnen 3 weken afgerond. Wij hebben deze status meteen voor ons allemaal aangevraagd, ging in ene moeite door, en komt wellicht nog ooit van pas! Het is zeker al te pas gekomen voor onze jongste zoon toe hij de Britse nationaleit aanvroeg en verkreeg, aangezien het deze procedure versnelde.

Hoop dat ik het allemaal een beetje duidelijk over heb kunnen brengen!

Groetjes,
Mirjam
gerdamartijn
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 11 Feb 2007, 15:25 »

er is een heuse emigratiebeurs in Nieuwe Gein(of all places  laughing7 )emigratiebeurs.nl
ina en hans
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 10 Mrt 2007, 16:59 »

we zijn vandaag naar de emigratiebeurs geweest.
veel mensen en veel stands maar niet voor schotland . UK 1 standje met 1 engels sprekende mevr.
weinig algemene info gevonden.
Leuk om gezien te hebben maar eigenlijk was het de 4 uur rijden niet waard. :  : Embarrassed
groetjes hans en ina
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Emigratie-info
Ga naar: