Auteur Topic: Glasgow, bezoek waard?  (gelezen 20583 keer)

Offline Melanie

• Schotland fan
Glasgow, bezoek waard?
« Gepost op: 01 feb 2015, 17:09 »
Dit jaar gaat het er dan eindelijk van komen: we gaan op vakantie naar Schotland. Bestemming aldaar zal wsl. omgeving Skye en Oban worden.
Onze 2 pubers bezoeken graag een stad. Edinburgh hebben we al eerder bezocht, is Glasgow leuk?

Offline Struner

• Schotland fan
Re:Glasgow, bezoek waard?
« Reactie #1 Gepost op: 01 feb 2015, 19:26 »
Zeker! Leuker dan veel mensen hier denken. kDenk dat Andrea aka Fiona nog wel reageert. Zij zal genoeg praktische wenken hebben.
Veel plezier!

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #2 Gepost op: 01 feb 2015, 21:45 »
Echt wel leuk  :aye en heel anders dan Edinburgh!
Wat zijn jullie (pubers incl) interesses in stadsbezoeken?

Offline Melanie

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 02 feb 2015, 10:10 »
Goed om te horen. De pubers houden vooral van grote winkels, zoals de Nike store in Londen, maar die verwacht ik niet in Glasgow.  :D
Wij zelf houden vooral van de kleinere aparte winkeltjes en mooie gebouwen, hier en daar een terrasje pakken (als het weer het toelaat....)

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 02 feb 2015, 20:24 »
Fiona meldt zich en Glasgow is zeker de moeite waard  :laughing7:

Vergis je niet in het winkel aanbod van Glasgow, het behoort tot de top 5 van winkelsteden in de UK   :aye, er is bv een grote Apple store en een Hamleys.
Er zijn grote voetgangersgebieden ( Sauchiehall Street, Buchanan Street en Argylstreet) daar vind je ook de grote shopping malls Buchanan Galleries en St Enoch Center.  En niet te vergeten  straattheater,  muziek en terrasjes.  :icon_thumleft:
http://www.visitscotland.com/see-do/shopping/glasgow-clyde-valley/

Mooie gebouwen zijn bv de Kathedraal, Kelvingrove museum, Mitchell Library, City Chambers en leuke winkeltjes vind je in de West End.

Als je met de hop on hop off bus gaat (http://www.viator.com/tours/Glasgow/Glasgow-City-Hop-On-Hop-Off-Tour/d740-2065GLAS) kom je langs alle genoemde "attracties". Heel plezier in Glasgow  :wave:

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 02 feb 2015, 20:40 »
En van ons forumlid Marieke heb ik geleerd dat Charles Rennie Mackintosh daar prachtige gebouwen heeft doen verrijzen.
http://www.glasgowmackintosh.com/
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 02 feb 2015, 21:09 »
En van ons forumlid Marieke heb ik geleerd dat Charles Rennie Mackintosh daar prachtige gebouwen heeft doen verrijzen.
http://www.glasgowmackintosh.com/

Maar helaas, helaas, is er in the School of Art in mei 2014 een grote brand geweest  :sad1:

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #7 Gepost op: 02 feb 2015, 21:17 »
West End met alle straatjes en steegjes en gekke winkeltjes vond ik echt heel leuk. Als je van drukke terrasjes houdt kon je BBC coryfee├źn spotten op het terras van Oran Mor, maar volgens mij is het gebouw van BBC Scotland nu verhuisd naar de andere kant van de rivier (Fiona  :dontknow:)?
http://www.oran-mor.co.uk/

En de Necropolis (achter de kathedraal) erg indrukwekkend, een begraafplaats op een heuvel met gigantische grafmonumenten!
http://www.glasgownecropolis.org/

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 02 feb 2015, 21:48 »
Wij zijn er in 2012 met onze pubers geweest en zij hebben zich uitermate goed vermaakt. En inderdaad; als je van mooie gebouwen houdt moet je eens Charles Rennie Mackintosh googlen; helaas is de School of Art een grote brand geweest; wanneer hij weer gerestaureerd is (duurt wel 4-5 jaar) ga ik ze zeker meenemen. Maar er is meer moois van hem te zien... En als je nog een top adres wil om te overnachten, laat maar weten, onze kinderen zijn gruwelijk verwend door onze gastheer destijds en de kamers zijn zeer betaalbaar en comfortabel!

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 02 feb 2015, 22:08 »
maar volgens mij is het gebouw van BBC Scotland nu verhuisd naar de andere kant van de rivier (Fiona  :dontknow:)?
http://www.oran-mor.co.uk/

Inderdaad: http://img1.photographersdirect.com/img/19090/wm/pd2850650.jpg  In het oude gebouw kan je nu ( of binnenkort) wonen  :icon_thumleft:

Sowieso wonen er in de West End veel  FS ( Famous Scots  :laughing7:), onze oudste heeft er in een groente/fruitwinkel gewerkt en die had ze als klant  :laughing7:.

Nog een mooi gebouw: Glasgow University !

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 03 feb 2015, 08:13 »
Maar helaas, helaas, is er in the School of Art in mei 2014 een grote brand geweest  :sad1:

Ja, zonde, wij hadden een hotel met uitzicht op the school of Art....

Wij hadden helaas erg slecht weer toen we in Glasgow waren, maar wat we gezien hadden vonden we erg leuk! Het is gewoon niet te vergelijken met Edinburgh.

Offline Melanie

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 03 feb 2015, 08:56 »
Hartelijk dank voor jullie reacties, daar heb ik wat aan! Nader onderzoek van de twee jongste heren hier thuis wijst zelfs uit dat er ook in Glasgow een Nike store te vinden is dus reden genoeg om Glasgow te  bezoeken  ;).

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #12 Gepost op: 03 feb 2015, 16:00 »
Hartelijk dank voor jullie reacties, daar heb ik wat aan! Nader onderzoek van de twee jongste heren hier thuis wijst zelfs uit dat er ook in Glasgow een Nike store te vinden is dus reden genoeg om Glasgow te  bezoeken  ;).
Voor een Nike-Store hoef je niet naar Glasgow, die hebben ze ook in het Outlet Center Roermond. En waarschijnlijk goedkoper.

Maar dat is zeker geen advies Glasgow te mijden, het is m.i. meer Schots dan Edinburgh.
Toen mijn echtgenote aan het "winkelen" was (hetgeen niet mijn liefhebberij is) heb ik een uur op een bankje gezeten met een telelens op mijn toestel, dat leverde leuke foto's op van het wandelend publiek.

Daarna in de Pub gehangen, dat is ook leuker dan winkelen (als je er dan toch bent). Dat duurde even, er was blijkbaar genoeg te zien in die winkels.

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 03 feb 2015, 16:29 »
[...]
Daarna in de Pub gehangen, dat is ook leuker dan winkelen (als je er dan toch bent). Dat duurde even, er was blijkbaar genoeg te zien in die winkels.

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 03 feb 2015, 22:23 »
 :laughing8: :laughing8: :laughing8:

Hm... P... Any chance of a 'Wife Creche'?  :-X

En dan moeten we -in dat geval- maar zien/uitonderhandelen wie van ons 'r in de creche beland
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline Melanie

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 04 feb 2015, 08:53 »
Tsja vlak bij ons in Roosendaal heb je ook de Nike Store outlet maar ja dat is niet het nieuwste van het nieuwste. Juist de allernieuwste voetbalshirts zijn favoriet en misschien wel dit jaar van de Rangers  :bagpipe

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #16 Gepost op: 04 feb 2015, 15:36 »
Tsja vlak bij ons in Roosendaal heb je ook de Nike Store outlet maar ja dat is niet het nieuwste van het nieuwste. Juist de allernieuwste voetbalshirts zijn favoriet en misschien wel dit jaar van de Rangers  :bagpipe
Gaat het daarom? Dan heb je de Nike Store niet eens nodig. In het centrum (Argyle Street 154, even opgezocht, heb hem wel gezien maar niet binnen geweest want ik heb er niet veel mee) is een winkel waar je denk ik ALLES kunt kopen aan gadgets van Celtic.

Van de Rangers is historie, die zijn een paar jaar geleden failliet gegaan en acteren nu op een veel lager niveau. Dus zal ook wel niet populair zijn met shirtjes  (tenminste geen nieuwe), zo werkt dat. The winner takes it all.
Was vroeger blijkbaar een heuse wedijver, moest je niet in het "verkeerde" shirt rondlopen.

De rivaliteit tussen Rangers en Celtic was befaamd, ook onder niet voetbalfanaten als ik. Rangers was Protestant, Celtic katholiek, een soort voetbalversie van de Noord-Ierse kwestie. De onderlinge wedstrijd heette The Old Firm.

Offline It Swarte Skiep

• Schotland fan
  • Born to be sheep
« Reactie #17 Gepost op: 04 feb 2015, 18:15 »
Van de Rangers is historie, die zijn een paar jaar geleden failliet gegaan en acteren nu op een veel lager niveau. Dus zal ook wel niet populair zijn met shirtjes  (tenminste geen nieuwe), zo werkt dat. The winner takes it all.

Nou, dat valt nog wel mee, Wittebeer ...

Inderdaad zijn de Glasgow Rangers in 2012 failliet gegaan en zijn toen als Rangers F.C. doorgestart in de Schotse 4de divisie.
Maar de fans zijn gebleven en na 2 jaar achter elkaar kampioen te zijn geworden in hun klasse, staan ze op dit moment 2de in Scottish Championship Legue, met nog alle kans op promotie naar Primier Legue. Dus misschien al weer volgens jaar "The Old Firm" ...

En zo'n Tennent's  :drinky homeshirt zou ik ook wel willen scoren.  :aye

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 04 feb 2015, 18:20 »
[...]
De rivaliteit tussen Rangers en Celtic was befaamd, ook onder niet voetbalfanaten als ik. Rangers was Protestant, Celtic katholiek, een soort voetbalversie van de Noord-Ierse kwestie. De onderlinge wedstrijd heette The Old Firm.
heette? Net weer geweest. Celtic won met 2-0
kHeb zelf ook nix met voetjebal, maar het was voorpaginanieuws

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #19 Gepost op: 04 feb 2015, 20:17 »
Nou, vergeet vooral Partick Thistle niet! De fameuze quote van Billy Connoly, "I grew up thinking they were called Partick Thistle Nil"   :laughing8:

(overigens is Partick Thistle altijd het veilige antwoord als gevraagd wordt welke Glaswegian club je support - al was het maar omdat men of hinnikend van het lachen afdroop, of zich verdwaast afvraagde waarom een buitenlander voor die club was  :laughing7:)