Auteur Topic: Een paar vraagjes...  (gelezen 39395 keer)

Offline dpseppe

• Schotland fan
Een paar vraagjes...
« Gepost op: 02 jan 2015, 12:53 »
Hallo,
In 2015 zullen ik en mijn ouders eindelijk (proberen) een (eventuele) reis naar Schotland te plannen.
Maar met een goede voorbereiding en wat aandringen verandert dat weerhoudende 'eventuele' wel in een 'Zeker!'.

Aldus de inleiding, mijn vraag:
Wij komen uit België en ik ga nog naar school dus welke van de drie periodes zou de beste zijn om te gaan, we zouden voor 10 à 14 dagen gaan;
- kerstvakantie; midden tot eind december, eind december tot begin januari (afhankelijk van wanneer de vakantie valt).
- paasvakantie; eind maart tot begin april, begin april tot midden april (alweer afhankelijk van wanneer Pasen etc. valt).
- zomervakantie: juli of Augustus

Nog een vraag!
Ik heb hoegenaamd geen idee van leuke dorpjes in Schotland,...
Dus,
wij zouden graag ook wat eendaagse wandelingen doen maar zullen met een huurauto rondtrekken.
We zouden dus wel wat natuur willen zien, de kust wat afrijden, ook wat onvermijdelijke toeristische bezienswaardigheden natuurlijk.
Maar liefst dus ook zo wat typische Schotse dorpjes zonder al teveel toeristen, waar je even kan uitblazen.
Hopelijk hebben jullie 'deskundigen' wat tips voor mij als 'leek'!
Groet,
Seppe

Postscriptum: Ik weet dat ik wat vaag ben met wat ik heel graag zou zien en wat ik  al weet maar ik zou als basis uit jullie ideeën een route willen plannen.

Offline SnEm

• Schotland fan
Re:Een paar vraagjes...
« Reactie #1 Gepost op: 02 jan 2015, 15:23 »
Beste Seppe,

Ik denk dat je eerst moet bepalen wat jullie willen doen/zien,... en indien jullie willen rondreizen of ergens een cottage huren en van daar uit rondtrekken?

Ik zou gewoon naar Skye gaan, WAOW effect gegarandeerd; zee, bergen, wilde dieren, oude ruines, watervallen, lekker eten.....
En de Paasvakantie vind ik echt een mooi seizoen om Skye te bezoeken!
Je kunt vanuit Amsterdam naar Inverness vliegen met Flybe, en dan met de huurwagen is het een 3 uur rijden tot in Portree. (Links rijden valt heel goed mee, en mocht de chauffeur zich niet 100% voelen, huur dan gewoon een automatique, dan moet je enkel sturen, maar is wel duurder)
Of vanuit London Luton met Easyjet, dat doe ik meestal, ik woon in Brussel dus heel praktisch met de Eurostar om tot in London te geraken en zo naar Luton.
http://www.skye.co.uk/
http://www.walkhighlands.co.uk/skye/

Of wat ook leuk kan zijn is gewoon de kustlijn volgen...vlieg
De Westkust heeft veel dramatischere landschappen, maar ook aan de Oostkust valt er heel wat te beleven!
I don't need therapy, I just need to go to Scotland!

Offline dpseppe

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 02 jan 2015, 19:09 »
Wij zouden graag een rondreis doen en elke avond in een andere B&B slapen. Leuk idee op gewoon de westkust af te rijden, gaan we zeker onthouden. Zou het dan een goed idee zijn om de west kust een deel af te rijden en dan richting Fort William en dan richting de Highlands naar de oostkust of van Fort William richting Inverness of wat eilanden verkennen aan de westkust...

Groet Seppe

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 02 jan 2015, 19:53 »
Ga jullie dan in Edinburgh landen?
Als je de smaak te pakken krijgt is Schotland een gigantisch excuus om er telkens opnieuw terug te keren! Wat je deze keer niet kunt bezoeken is voor de volgende keer....
Ma als je dan toch richting Fort William rijdt, zeker langs Glencoe/Glen Etive gaan/stoppen/overnachten is een van de mooiste locaties die ik in Schotland al heb bezocht!

Voor B&B's heb ik vaak mijn geluk gevonden via deze site.
http://www.roomfinderscotland.co.uk/

Als jullie in de zomer gaan, wel opletten voor de vieze "Midges" (agressieve muggen) da kan je vakantie echt verpesten!

Offline dpseppe

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 02 jan 2015, 20:06 »
Ik denk dat we dan inderdaad in Edinburgh landen en daar dan een tweetal daagjes blijven om dan met de trein naar Glasgow te gaan (i.v.m. dat dat allebei drukke steden zijn en links tijden met een huurauto). Dan een dagje Glasgow. Dan de westkust deels afrijden en dan Fort William of Skye? Hoeveel dagen moet ik uitrekken als we veel stoppen langs de westkust, soms is twee overnachtingen om wat te wandelen etc.
Is Glencoe toeristisch of is eigenlijk heel Schotland dat wat aan het worden?

Jammer dat het nog tot 2016 wachten is! (Verbouwingen)

Richting welk stadje/dorpje zouden we van Fort William naar de Highlands richting oostkust kunnen gaan? Of via Fort William naar Inverness?

Offline Mathilde

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 03 jan 2015, 03:30 »

Is Glencoe toeristisch of is eigenlijk heel Schotland dat wat aan het worden?

Jammer dat het nog tot 2015 wachten is! (Verbouwingen)

Schotland is zo groot en uitgestrekt dat als er toeristisch plekken zijn, je daar bijna niets van merkt.
I love Scottish summer, it's my favourite day of the year.

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 03 jan 2015, 10:06 »
Ik zou eerst een basic plan maken van wat jullie willen doen en over hoeveel dagen jullie beschikken en zo verder inplannen...
Misschien kan deze interactieve kaart jullie verder helpen http://www.undiscoveredscotland.co.uk/

PS: Fort William vind ik niet zo interessant, het is een kleine stad, de Gateway naar Ben Nevis, en kan best druk zijn naargelang de periode van het jaar.
PPS: Neem zeker genoeg SD cards mee, een statief(ke) kan ook zeer nuttig zijn en de lader van je fototoestel zeker ni vergeten :-)

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 03 jan 2015, 10:39 »
Hai

Ik  zou als je voor het eerst gaat niet in de winter gaan, de dagen zijn dan veel korter.
Als je touristische plaatsjes wil vermijden zou ik niet naar Fort William, Pitlochry , Aviemore en Aberfeldy gaan:).
De westkust is veel mooier dan de oostkust, dat laatste spreekt mij persoonlijk helemaal niet aan. De westkant is veel ruiger. Wat je zou kunnen doen is richting Glencoe, dan via Fort William naar Mallaig, daar kun je met de boot over naar Skye. Misschien paar daagjes Skye en dan via de brug weer eraf en langsde Cairngorms weer terug richting Edinburgh.

wat vinden jullie verder leuk, natuur, cutuur, dieren, kastelen?

Offline dpseppe

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 03 jan 2015, 11:09 »
wat vinden jullie verder leuk, natuur, cutuur, dieren, kastelen?
Wij zouden graag ook als we op een interessante locatie stoppen daar twee nachten logeren en daar dan een wandeling maken. Een paar leuke kasteken zouden ook leuk zijn. Het moet echter niet van kasteel naar kasteel rijden zijn. Als we wat dieren zien is dat leuk, maar we doen niet aan vogelspotten,....

Reeds bedankt voor al de Tips!

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 03 jan 2015, 11:53 »
Ik had deze reactie in je voorstel draadje geplaatst  :tongue3:, dus nu maar hier:

Leuke plannen en hier wat leuke Schotse dorpjes http://www.walkhighlands.co.uk/news/our-pick-16-picturesque-scottish-villages/0012155/ De meesten zijn wel toeristisch maar dat is in geen Schotland geen probleem  :laughing7:
Iedere dag een andere B&B is wel heel erg druk hoor en dan blijft er ook niet zoveel tijd over om te wandelen, ik zou 2 dagen blijven, kan je 1 volle dag leuk in de omgeving wandelen en fotograferen.
Kijk voor accomodaties ook eens op de walkhighlands website en daar staan (natuurlijk ook) erg mooie en goed beschreven wandelingen, boekjes verouderen nog weleens ( is onze ervaring   :laughing8:

Veel plezier met de voorpret.

Offline dpseppe

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 03 jan 2015, 11:55 »
Ik had deze reactie in je voorstel draadje geplaatst  :tongue3:, dus nu maar hier:

Leuke plannen en hier wat leuke Schotse dorpjes http://www.walkhighlands.co.uk/news/our-pick-16-picturesque-scottish-villages/0012155/ De meesten zijn wel toeristisch maar dat is in geen Schotland geen probleem  laughing7
Iedere dag een andere B&B is wel heel erg druk hoor en dan blijft er ook niet zoveel tijd over om te wandelen, ik zou 2 dagen blijven, kan je 1 volle dag leuk in de omgeving wandelen en fotograferen.
Kijk voor accomodaties ook eens op de walkhighlands website en daar staan (natuurlijk ook) erg mooie en goed beschreven wandelingen, boekjes verouderen nog weleens ( is onze ervaring  laughing8)

Veel plezier met de voorpret.
Dankje voor de site en de tips!

Offline Mathilde

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 03 jan 2015, 13:00 »
Als je in de buurt van Falkirk komt zou je zeker het Wheel niet over mogen slaan is mijn idee. Heel indrukwekkend.
http://www.thefalkirkwheel.co.uk/

Offline dpseppe

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 03 jan 2015, 13:18 »
Ik gooide Teije zijn route van 15-dagen eens op kaart.
De link:
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zK8IjdL1KKHk.kkzg3u5t3UKo

Op Skye en Appelcross staan de rondritten er niet op. Sommige wegen zijn wat anders.

Seppe

Offline dpseppe

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 03 jan 2015, 13:55 »
O ja, de route is in een paar etappes omdat alles in één etappe niet lukte.
Misschien (een deel van) deze route of wat inkorten en langer op één locatie. Bv. De westkust tot Applecross en dan één uitvalbasis in de Highlands in het binnenland (suggesties!).

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 08 jan 2015, 09:18 »
Mooi programma!

Ik zou er een lus van maken, zodat je niet 2 x over dezelfde baan hoeft te rijden (bv van Glasgow via Loch Lomond naar Glencoe, Ullapool naar Durness en van Tongue naar Lairg)... Ik zeg zomaar iets hé

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 08 jan 2015, 17:40 »
Als je 10 tot 14 dagen gaat zou ik het stuk boven Inverness overslaan.

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 08 jan 2015, 20:07 »
Waarom? 10-14 dagen is toch ruim voldoende!

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 08 jan 2015, 21:10 »
Waarom? 10-14 dagen is toch ruim voldoende!
nou, omdat ze twee dagen naar Edinburgh en nog een dagje Glasgow, dan ben je al drie dagen "kwijt. Ik neem ook aan dat ze niet de hele dag in de auto willen zitten, nog wat wandelen heb ik gelezen. Maar goed, dat kan Seppe zelf wel bepalen hoeveel ze per dsg willen rijden.

Offline dpseppe

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 09 jan 2015, 20:52 »
Ik wil iedereen bedanken voor de reacties, maar ga het nog wat laten gisten. We hebben nog veel tijd! (Jammer genoeg misschien ;))

Ik kan het niet laten nog één ideetje;
Misschien een eilandengroep zoals de Buiten-Hebriden, keertje speciaal doen...

Groet,
Seppe

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 09 jan 2015, 21:12 »
Ja ma Ja ma, nu zijde ewa aan't pushen hé  :D

Uiteraard zeker mogelijk, maar dan ga je keuzes moeten maken!!!
Ben er zelf nog nooit geweest en ik droom er nog steeds van om ooit St Kilda te mogen bezoeken!!!!

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 09 jan 2015, 22:08 »
De buiten Hebriden zijn ook mooi. Heb zelf Lewis, Harris, Benbecula, nort en south Uist en Eriskay gezien. Maar die zou ik een andere keer doen Seppe.  Als je dan nog een eiland wil doen zou ik Skye doen. Mijn favoriete eiland, ik heef hier niet voor niets Skye.

Offline MacJos

• Cryptorator
  • Pigs rule
« Reactie #21 Gepost op: 10 jan 2015, 16:51 »
Ook ik zou gaan voor Glen Coe, Ft. William, Mallaig, Skye (Portree bijv.), Kyle of Lochals met uitstapje naar Plockton, Applecross en het onvermijdelijke Eilean Donan, Invergarry en voor de terugweg bijv. zuid-oostzijde Loch Ness langs om richting A9 te gaan. Skye verdient inderdaad wel een paar dagen.

Offline Wee Dram

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 10 jan 2015, 22:54 »
Seppe,
Wij hebben afgelopen jaar 2014 met vrienden, die nog nooit in schotland waren geweest, 2weken Schotland gedaan.
Wij waren in een cottage op een estate in the cairngorm national park. We probeerden hen van alles te laten zien in een zo kort mogelijke tijd.
Achteraf was hun reactie: We vonden het al zo mooi in de omgeving van de cottage!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dus ga niet proberen Schotland in een paar dagen te leren kennen.
Dit kost meerdere jaren. Wij komen zeker 2x per jaar in Schotland sinds 1987. :hello2:
There are two kind of people.
The Scottish and those who wish they were.

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #23 Gepost op: 11 jan 2015, 10:40 »
Dus ga niet proberen Schotland in een paar dagen te leren kennen.
Dit kost meerdere jaren. Wij komen zeker 2x per jaar in Schotland sinds 1987. :hello2:

Helemaal mee eens! Om Schotland echt te ontdekken, moet je terug en terug en terug, want je ontdekt elke keer weer nieuwe dingen, ook op plekken waar je al 'ns geweest bent... een verslaving ligt reëel io de loer... Je bent bij deze gewaarschuwd dus  :laughing8:
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline Mathilde

• Schotland fan
« Reactie #24 Gepost op: 11 jan 2015, 12:27 »
Helemaal mee eens! Om Schotland echt te ontdekken, moet je terug en terug en terug, want je ontdekt elke keer weer nieuwe dingen, ook op plekken waar je al 'ns geweest bent... een verslaving ligt reëel io de loer... Je bent bij deze gewaarschuwd dus  :laughing8:

Maar wel een heerlijke en gezonde verslaving, vind ik.    :bagpipe