Auteur Topic: Adreswijziging voor Gemeente/belasting?  (gelezen 5086 keer)

Offline Ferry

• Schotland fan
Adreswijziging voor Gemeente/belasting?
« Gepost op: 19 nov 2014, 18:41 »
Hi all,

Ik woon nu een kleine 4 jaar in Schotland, en ga binnenkort weer eens verhuizen (binnen Schotland).

Ik vraag me af of jullie je adreswijziging nog doorgeven aan een Nederlandse gemeente ofzo?  Bij mijn eerste verhuizing van Nederland naar Schotland deed ik dat gewoon bij de Gemeente van mijn woonplaats, maar nu ben ik overal uitgeschreven.

Geven jullie je nieuwe adressen door, zo ja hoe?

Thanks!
Ferry

Offline Bute

• Schotland fan
Re:Adreswijziging voor Gemeente/belasting?
« Reactie #1 Gepost op: 19 nov 2014, 19:20 »
Ik woon al 27 jaar in Scotland en heb me destijds uit laten schrijven bij m'n toen woonplaats.
Je staat dus gemeld als wonende in Schotland, hebben zij verder niks mee te maken WAAR jij steeds naar toe verhuisd............

Ik vond het destijds wel vreemd dat je je hier NIET in hoeft te laten schrijven bij de gemeente (heb dus nog steeds mijn "uitschrijfkaart van 27 jaar geleden!).   
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline Grasshopster

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 19 nov 2014, 21:25 »

Hebben wij niet meer gedaan.

Ellen

Offline Ferry

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 20 nov 2014, 10:24 »
Bedankt voor jullie reacties Bute en Ellen!  :thumbsup:

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #4 Gepost op: 21 nov 2014, 10:12 »
Het is niet verplicht om je adreswijziging door te geven aan de voormalige gemeente. Je hebt een uitschrijving en dat is het.
Het is alleen zelf je overweging of je bereikbaar wilt blijven voor de Nederlandse instanties dus is het soms in je eigen belang om instanties daarvan op de hoogte te stellen.

Met de gemeente heb je eigenlijk toch niks meer van doen. Als je binnen NL verhuist, heb je dat ook niet.

Wat wel grappig (nou ja grappig) is als je terugkomt. Ik kreeg mezelf niet meer terug ingeschreven, tenminste in eerste instantie niet. Ik ben een beetje vergeten hoe het ook alweer zat (het was in de tijd van het programma ook dat nog, nu heet het het kannie waar zijn) en het lost zich wel op, maar was raar.

Offline Ferry

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 21 nov 2014, 23:23 »
Thanks Wittebeer!

Er zijn geen plannen om terug te gaan, dus het probleem om weer ingeschreven te worden zal me bespaard blijven.  ;)

Maar als ik de Nl overheid wél van mijn huidige adres op de hoogte wil stellen, waar geef ik dat dan door? Gemeente Den Haag ofzo?

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #6 Gepost op: 22 nov 2014, 08:28 »
Ik weet niet of dat in Schotland ook gebruikelijk is (want je gaat de EU niet uit) maar je kunt je laten registreren bij de Nederlandse ambassade. Dat is ook handig als er calamiteiten zijn.
Dat gaat echter niet helpen als ze niet weten dat je in Schotland zit, want wie gaat dat dan raadplegen.

In Den Haag is er wel een speciaal register (voor buitenlandse echtscheidingen en zo) maar ik weet niet van dit soort registraties. Ik heb destijds overal mijn adressen neergelegd waarvan ik zelf wilde dat ik bekend was. Die kunnen voor iedereen anders zijn.