Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 19:18

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Emigreren naar Schotland: wat moet ik regelen?
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Emigreren naar Schotland: wat moet ik regelen?  (gelezen 3239 keer)
Maxy
Gast
« Gepost op: 03 Dec 2006, 17:35 »

Hallo,

Ik kom net terug uit Schotland, en wil binnenkort gaan emigreren om samen te gaan wonen met mijn vriend. Hiervoor moet ik volgens mij een aantal dingen regelen, en wilde dus vragen of iemand weet wat ik precies moet doen.

Ik vroeg mij ten eerste af wat ik moet regelen bij de ambassade, moet je je dan laten registreren als Nederlander die in het buitenland woont en hoe gaat dat dan? Verder hoorde  ik dat je een bepaald formulier bij de belasting in Nederland moet invullen, zodat het dan is afgesloten. Ik vroeg me ook af hoe dat gaat met ziekenfondskosten, wat is er precies verzekerd in het NHS en wat niet? Kun je hiervoor ook aanvullende verzekeringen regelen? Ook vroeg ik mij af of iemand weet of je ook WA en inboedel verzekering kunt krijgen, hoe dat dan heet, en hoe ik dat dan kan regelen.
Zijn er nog andere zaken zoals deze die ik hier niet noem, die wel geregeld moeten worden voordat ik vertrek? Bij mijn stage heb ik ook een heleboel vergeten, en wil niet weer diezelfde fout maken....
Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen!
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 05 Dec 2006, 11:00 »

Hallo Maxi,

Ik zie dat veel vragen al uitstekend zijn beantwoord door Magali.
Wat betreft de vraag over verzekeringen: Voor zover ik te weten ben gekomen kennen ze in Schotland geen WA verzekering. Een inboedelverzekering ("home-contents-insurance") kan je bij iedere verzekeraar afsluiten. Wij zijn via de AA verzekerd.
                       Driekje
Maxy
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 05 Dec 2006, 16:05 »

Hoi Driekje,

bedankt dan, dat was namelijk mijn eigen antwoord! Heb zelf al een heleboel uitgezocht via de Britse Ambassade, belastingdienst en banken. Kun jij mij ook toevallig een prijsrichting geven voor een inboedel verzekering?

Groet Maxy
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 05 Dec 2006, 18:51 »

Tja, ik vroeg me inderdaad af wie nou wie geantwoord had. Enfin, antwoord op de volgende vraag:
wij betalen ? 49 voor een standaard contents cover waarin een maximum insured value van ? 40.000;
           +     ? 25 (optional) extends cover to include accidental damage;
           +     ? 130 voor een buildingscover.
Dit alles op jaarbasis.
Geen idee of dit duur of goedkoop is. Omdat wij weinig tijd hadden om alles te regelen hebben we zonder meer dezelfde verzekeraar genomen als onze zoon.
Driekje
Maxy
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 06 Dec 2006, 22:01 »

Hebben jullie dan een huur of koophuis? Ik heb namelijk een huurhuis. Dus dat is 49 pond op jaarbasis? Dat vind ik namelijk niet zo duur, had gedacht dat het wel duurder zou zijn!

Groeten Maxy
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 11 Dec 2006, 11:02 »

Hallo Maxi,

Wat late reactie mijnerzijds (ziek geweest). Wij hebben een koophuis. Veel verder kan ik je niet helpen. Zoals ik al schreef, wij hebben ons er niet zo in verdiept. Indien je de tijd hebt zou ik zeker eerst op internet ronshoppen.
Veel succes met de voorbereidingen.
Groetjes,
              Driekje
gerdamartijn
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 11 Dec 2006, 13:27 »

Hoop dat alles nu beter is met je Driekje.Is de zorg daar net zo als hier(hier wordt het steeds meer afgeknepen)

sorry moderator,verkeerde rubriek evil5
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 11 Dec 2006, 22:46 »

Ja hoor Gerda, het gaat weer goed. Heel de familie heeft buikgriep gehad, maar mijn man en ik kregen het gewoon na een week nog eens een keer. Wij hadden daarvoor geen medische zorg nodig. Voor ons kleinkind van bijna 1 jaar, waren we echter wel bezorgd en na een telefoontje met de arts kon mijn zoon direct 's middags bij hem langs komen.

Onze ervaring over de medische zorg tot nu toe is goed. Wij horen de Schotten wel klagen over lange wachtlijsten voor b.v. heupoperaties en Xrays.

Bezoek aan een arts gaat op afspraak. Wij vinden dat de artsen hier ruim de tijd voor je nemen. In het Health Centre streeft men er naar de patienten niet langer dan een half uur in de wachtkamer te laten wachten. Een afspraak met de Ear, nose and throat clinic werd in 2 weken gerealiseerd. (In de stad zou de wachttijd echter veel langer zijn, men sprak zelfs van een jaar). Wij waren 10 minuten te vroeg op de afspraak, maar werden toch direct opgehaald. Ook hier werd ruim aandacht aan het probleem geschonken. Mijn man is Cara-patient, maar met medicatie kan hij er goed mee leven. Toch nam het Health Centre het initiatief om hem voor een jaarlijks consult op te roepen. Dit gebeurde in het laatste jaar dat wij in Nederland woonde ook. 

De tandarts is particulier. Financieel valt dat even niet mee, maar men rekent lang niet zoveel als in Nederland. Voor een wortelkanaalbehandeling (prima behandeling) hier betaalde ik, omgerekend in Euro's 180. Een half jaar daarvoor in Nederland ? 384 !!! Dit weliswaar grotendeels betaald door de verzekering.
Wij waren, met het oog op onze emigratie nog eens extra naar de tandarts gegaan in Nederland en mijn man had een kroon laten zetten. Hier in Schotland ontdekte de tandarts (liet het ook zien op de foto) een gaatje onder de kroon!.

O ja, ik ben een keer meegegaan naar het "zuigelingenbureau" in Aberdeen. Je kan gewoon met je kind binnenlopen op de openingstijden, zonder afspraak. Dus bij iedere onzekerheid die je met je baby kan hebben, kan je met je vragen terecht. Op dat moment waren wij de enigen met 3 verpleegkundigen, heel gezellig, die ook weer ruim de tijd voor je namen. Ik was verbaasd, herinnerde de overvolle consultatiebureau's toen mijn kinderen klein waren.
Kortom, ik kan niet klagen.
Groetjes,
              Driekje
McErnootje
Schotland fan

Je zit niet vast waar je zit tenzij je dit besluit

« Antwoord #8 Gepost op: 12 Dec 2006, 14:32 »

hoi allemaal,

ik haak ook even in op dit verhaal want ook wij hopen volgend jaar schotland als nieuwe bewoners te betreden (zo dat klinkt mooi he)

Waar of eerder wat moeten we als eerste regelen als we aankomen.
Moet je naar inverness (of andere grote stad) om je te laten inschrijven.
En moet je ook al direct een arts uitzoeken?
Wij huren eerst een huisje en hopen daarna een huis te kopen of te bouwen.

Zijn er nog andere dingen die we meteen moeten regelen (belasting nr, bankrekening etc)

Zijn er ook al dingen die je vanuit hier (nederland) kan regelen?

Veel vragen maar er komt dan ook wel wat bij kijken.

Groetjes en iedereen succes
Maxy
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 13 Dec 2006, 14:26 »

Hoi Rapaljefans,

dit weet ik dan weer wel, omdat ik het laatst heb uitgezocht. Je hoeft je nergens in te schrijven bij een gemeente in Schotland. Ook hoef je je niet te laten uitschrijven bij de ambassade, alleen bij de Nederlandse gemeente. Wel zou ik het adres van de ambassade in Schotland opzoeken, ik weet niet of je een Nederlands paspoort wilt houden, maar dat moet wel gewoon via de ambassade dacht ik.

Als je in Schotland gaat wonen hoef je niet meteen een huisarts te zoeken, het is wel aan te raden. Via het NHS ben je als je werkt ziekteverzekerd, behalve voor de tandarts, en als je naar het buitenland gaat. Je kunt je dan gewoon bij een dokter laten inschrijven (meestal gewoon de dichtstbijzijnde). Daar moet je dan op kennismakingsgesprek. Ik heb dit zelf pas gedaan toen ik ziek werd, dat was pas na 8 maanden en dat was toen geen probleem, al zou ik wel proberen het iets eerder te regelen.

Een bankrekening regelen in Schotland is nogal moeilijk. Ze vragen een electriciteitsrekening of een andere rekening van een officiele instantie om een bankrekening te openen en ook paspoort of geboortebewijs. Vergeet ook niet een afschrift van je Nederlandse bank mee te nemen, want dit kun je ook nodig hebben. Het beste kun je dan bellen met het electriciteitsbedrijf om te vragen of zij direct een factuur kunnen sturen, zodat je je bankzaken kunt regelen. Een contract of huurcontract word over het algemeen niet geaccepteerd.

Je National Insurance Number moet je aanvragen via een job centre. Dan krijg je een afspraak, moet een paar vragenlijsten invullen en je nummer wordt dan naar je opgestuurd.

Je kunt vanuit Nederland weinig regelen, wel kun je misschien contact opnemen met een huurbedrijf om te zien wat voor woningen er zijn.

Ik hoop dat dit je een beetje helpt.

Groeten Maxy
McErnootje
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 13 Dec 2006, 16:10 »

Bedankt voor de info
Een huurhuisje hebben we gelukkig al via Hans en Lucie.... ook uit vlaardingen.

Dus een vast adres hebben we nog niet daar in het begin dus voor bankzaken etc zal het wat moeilijker worden

Ik wil huis bij de bank of scotland eens informeren dat als je bij hun een rekening opend of je deze dan makkelijk kan overzetten naar schotland.

Eerst het huis maar verkopen hier en dan komen we eraan

Overigens hebben we wel een eigen bedrijf wat misschien meegaat, misschien helpt dat wat.

Groetjes Erno en Laura
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 13 Dec 2006, 20:57 »

Hoe staat het met de emigratieplannen?
Al kijkers gehad bij jullie huis?

McErnootje
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 14 Dec 2006, 09:58 »

eh het huis moet nog te koop gezet worden.........
we lopen zoals gewoonlijk door alle drukte weer eens achter.....

Driekje
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 14 Dec 2006, 12:03 »

Hallo Rapaljefans,

Er is een aantal keren informatie betr. emigreren gepost onder het kopje Mededelingen/welkom/Re: Onze emigratieplannen. 1 keer gepost op 31 juli 2006 door de Deesidepiper. Een volgende is gepost op 4 augustus 2006 om 11.23 u. door Driekje, waarna een aanvulling is gekomen van Mirjam.

Een vraag aan Tije of Sas: is het mogelijk die informatie naar het kopje emigratieplannen te verplaatsen?

Nog even meedenkend met jullie plannen: Wanneer jullie een huis verkopen in Nederland, dan is het van belang de datum van emigratie en de verkoop van je huis goed af te stemmen. De belastingdienst hanteert n.l. bij emigratie niet de (vermogens)peildatum 31 december en 1 januari, maar de datum van emigratie. Wanneer je dan je huis al hebt verkocht, dan valt de opbrengst onder vermogen. (wij wisten dit niet van tevoren)

Ook van belang is, dat wanneer je een grote som geld over maakt naar Schotland of je een beetje kan bepalen of de koers gunstig is (is een grote gok, Op een groot bedrag kan dit aardig oplopen). Ook kijken of de banken kosten in rekening brengen.

Een volgend punt is, waar ikzelf ook nog niet goed uit ben is wederom de belangstingdienst in Nederland. M.b.t. in welk land belasting betalen heb je een keuzerecht, indien je ook nog inkomsten hebt uit Nederland. Maak je geen gebruik van dit keuzerecht, dan gaat de zgn. "terugploegregeling" in werking. Als ik het goed lees op de belastingsite: je moet dan de belasting die je terug hebt ontvangen (door o.a. hypotheekrenteaftrek) over de laatste 7 jaar in Nederland, terugbetalen! 
Ik snap het nog steeds niet goed. Indien er onder de lezers een belastingdeskundige is, please, help me uit de brand?

groetjes,
              Driekje
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 14 Dec 2006, 17:54 »

bij de bank of scotland eens informeren dat als je bij hun een rekening opend of je deze dan makkelijk kan overzetten naar schotland.

Dacht ik ook  :tongue3:en heb dit zo'n twee maanden geleden ook al nagevraagd. Ik kreeg echter de mededeling dat RBS in Nederland alleen leningen en kredieten "doet" en (nog) geen gewone banquaire zaken. Je kunt dus bijvoorbeeld (nog) geen salarisrekening openen. sad2
Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #15 Gepost op: 15 Dec 2006, 21:02 »

Een volgend punt is, waar ikzelf ook nog niet goed uit ben is wederom de belangstingdienst in Nederland. M.b.t. in welk land belasting betalen heb je een keuzerecht, indien je ook nog inkomsten hebt uit Nederland. Maak je geen gebruik van dit keuzerecht, dan gaat de zgn. "terugploegregeling" in werking. Als ik het goed lees op de belastingsite: je moet dan de belasting die je terug hebt ontvangen (door o.a. hypotheekrenteaftrek) over de laatste 7 jaar in Nederland, terugbetalen! 
Ik snap het nog steeds niet goed. Indien er onder de lezers een belastingdeskundige is, please, help me uit de brand?

iK ben geen belastingdeskundige, maar wat ik lees op de site van de belastingdienst is: Als je een aantal jaren gebruik gemaakt hebt van het keuzerecht en er dan mee stopt, dat dan de terugploeg regeling gaat werken. Wat je terug moet betalen is afhankelijk van de aftrekposten die gebruikt zijn (in elk geval hypotheekrente). Misschien dat het rekenprogramma dat je kan downloaden enige duidelijkheid bied.
In elk geval heb je geen probleem als je nooit gebruik gemaakt hebt van je keuzerecht.

Driekje
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 15 Dec 2006, 22:06 »

Geweldig Hans, dat je voor mij op de belastingsite hebt gelezen. Heel erg bedankt. Heb ik dus eroverheen gelezen dat de terugploegregeling geldt voor de jaren die je in het buitenland woont.
Blijft nog steeds een uitzoekerij wat we moeten doen, maar ik zal zeker het rekenprogramma van de belastingdienst uitproberen.
Wel of niet gebruik maken van het keuzerecht hangt ook nog met andere zaken samen. O.a. de ziektekostenverzekering. Zolang we belastingplichtig in Nederland zijn, wordt er premie volksverzekering, waarbij ook de premie awbz en anw, ingehouden van vroegpensioen, a.o.w. en lijfrente-uitkering. Daarnaast moet je aan het CVZ in Nederland de nominale premie betalen. Het CVZ betaalt dan weer aan het woonland. Op zich normaal, behalve waar het de awbz betreft, want je mag geen gebruik maken van de awbz in Nederland. (Dit is sinds 1-1-06 met de nieuwe zorgwet ingegaan). Nu val je in Groot Brittanni?, ook al betaal je geen belasting, gratis onder de National Health Service. Omdat je in Nederland ook al behoorlijke bedragen voor de ziektekostenverzekering betaalt, is het een erg dure grap om je in de UK nog priv? bij te verzekeren, wat heel veel mensen hier wel doen. Voor de UK valt het nog wel mee, maar voor immigranten in Spanje b.v., waar de zorgverzekering niet zo goed is en de mensen zich partikulier verzekerd hebben, is het soms niet te betalen. Er zijn emigranten die om die reden terug hebben moeten keren naar Nederland.
Er is een Internationale club van gepensioneerden (zie www.inclnegep.nl), die hebben een rechtszaak hierover aangespannen tegen de Nederlandse Staat en zijn in maart 2006 gedeeltelijk in het gelijk gesteld. Er is nu per woonland een faktorpremie berekend, maar het schijnt nog steeds niet helemaal eerlijk te zijn. 
Wil je niets meer met Nederland te maken hebben dan moet je zorgen dat je in je woonland werk hebt, waarbij je ook in een pensioenfonds zit. Pas dan laat de Nederlandse Staat je los. Voor zover ik ook dit allemaal wel goed begrepen heb. Enfin, Europa is nog lang niet ??n.

Hartelijke groeten,
                              Driekje
McErnootje
Schotland fan

« Antwoord #17 Gepost op: 17 Dec 2006, 21:32 »

nou als er 1 ding is wat we willen dan is nederland geheel achter ons laten.
ik wil er eigenlijkniets meer hebben lopen van verzekeringen etc.
als ik dit allemaal zo lees dan is het ook verstandiger om  de zaak te verkopen.
dan hebben we helemaal geen binding meer met het land.
pffff wat een werk zeg al dat uitzoeken.......maar goed dat het land zo trekt anders was ik er allang vanafgezien.

gr erno
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Emigreren naar Schotland: wat moet ik regelen?
Ga naar: