Auteur Topic: Nederlands paspoort  (gelezen 17511 keer)

Offline Fiona

• Schotland fan
Nederlands paspoort
« Gepost op: 31 jul 2014, 20:42 »
Binnenkort geen dagje Edinburgh meer voor ons "Nederschotten", maar een paar daagjes ........ London  :sad1:

http://verenigdkoninkrijk.nlambassade.org/news/2014/juni/belangrijke-wijzigingen-voor-nederlandse-paspoorten.html

Gelukkig zijn de paspoorten nu 10 jaar geldig  :icon_thumleft:

Offline marijke67

• Schotland fan
Re:Nederlands paspoort
« Reactie #1 Gepost op: 01 aug 2014, 00:00 »
Goed om weer een keertje in te loggen na 2 jaar  :hypocriet was hier anders pas achter gekomen midden 2015 als ik naar Edinburgh moet om mijn passport te verlengen wat dan verloopt

Offline Dirk

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 01 aug 2014, 06:50 »
Dan moet Schotland maar onafhankelijk worden dan krijgen ze daar misschien een ambassade :)

Offline Ruud Glenlivet

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 01 aug 2014, 08:53 »
Ha! Ik heb net in April m'n dagje Edinburgh gehad  :laughing7:

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 01 aug 2014, 09:01 »
Dan moet Schotland maar onafhankelijk worden dan krijgen ze daar misschien een ambassade :)

:laughing7: :laughing7:  :laughing7:

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 01 aug 2014, 09:03 »
Ha! Ik heb net in April m'n dagje Edinburgh gehad  :laughing7:

Ik "moet" nog in Februari 2015, dus dat komt goed uit, zal daar nog wel even druk worden  :icon_thumleft:

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 01 aug 2014, 10:49 »

Gelukkig zijn de paspoorten nu 10 jaar geldig  :icon_thumleft:

Alleen voor personen boven de 18 ............... :sad1:
Wij hoeven in 2017 pas, maar zoonlief is dan nog maar 15!!
Gaan dure paspoorten worden  :-\
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #7 Gepost op: 01 aug 2014, 11:24 »
Tenzij je net geweest bent (en geen zin hebt in een dure vakantie Londen) is het dus aan te raden om voor die datum een vers paspoort te hebben, kan je nog een tijd vooruit.

Maar het is niet uniek, je ziet het in meer landen, het wordt allemaal geconcentreerd om budgettaire redenen. Is ook al met visa en zo al hebben we daar met Schotland niets mee van doen.

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 01 aug 2014, 19:39 »
Alleen voor personen boven de 18 ............... :sad1:
Wij hoeven in 2017 pas, maar zoonlief is dan nog maar 15!!
Gaan dure paspoorten worden  :-\

Het kan ook op Schiphol of in bv Maastricht  :wave: 

Ja 't is een dure "hobby" om Nederschot te zijn  :laughing7:

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 02 aug 2014, 00:01 »
dat wordt dan ws Schiphol voor mij alhoewel ik het helemaal geen straf vindt om " even" een paar dagen naar London te moeten gaan.

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 02 aug 2014, 12:24 »
dat wordt dan ws Schiphol voor mij alhoewel ik het helemaal geen straf vindt om " even" een paar dagen naar London te moeten gaan.

Ik ben blij dat wij, toen we nog met zijn 5-en gingen (en voor 5 paspoorten betaalden), nog gewoon naar Edinburgh konden  :icon_thumleft:

Ik kan me dus goed voorstellen dat het voor sommigen mensen/ gezinnen  wel een heel dure "grap" wordt, vooral zoals Bute schrijft, kinderen onder de 18 wel iedere 5 jaar een nieuw paspoort moeten ..................

En n.a.v. Dirk's reactie: ik kan me toch niet voorstellen dat NL in ieder land, hoe klein ook, een ambassade heeft ? Weet iemand hoe dat zit ?

Offline Ruud Glenlivet

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 02 aug 2014, 12:40 »
En n.a.v. Dirk's reactie: ik kan me toch niet voorstellen dat NL in ieder land, hoe klein ook, een ambassade heeft ? Weet iemand hoe dat zit ?
In kleine landen zit vaak alleen een consul/consulaat; een bijbaantje voor een nederlander die daar toch al zit. Een oom van mij b.v. was enige jaren Nederlands consul op Haiti...

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 02 aug 2014, 14:32 »
In kleine landen zit vaak alleen een consul/consulaat; een bijbaantje voor een nederlander die daar toch al zit. Een oom van mij b.v. was enige jaren Nederlands consul op Haiti...

Ja net zoals "onze consul"  mr X in Edinburgh, al is die geen Nederlander  :nooo. Er was zelfs een tijd dat er niemand op het consulaat in Edinburgh Nederlands sprak  :nono:.
Dus als Schotland onafhankelijk zou worden, zouden we wel weer voor paspoorten naar Edinburgh kunnen ? Turfje erbij voor "yes"  :laughing7:

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 02 aug 2014, 14:43 »
Is voornamelijk aanspreekpunt en legt contacten. Een ambassade van een ander land doet dan de dingen als visa en paspoorten. Zo zit de Nederlandse Ambassade in Mongolie bij die van China in Peking.

Dus nee Dirk/Andrea, al wordt Schotland onafhankelijk dan krijgen ze nog niet zeker een ambassade terug  :D .

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 02 aug 2014, 15:10 »
Is voornamelijk aanspreekpunt en legt contacten. Een ambassade van een ander land doet dan de dingen als visa en paspoorten. Zo zit de Nederlandse Ambassade in Mongolie bij die van China in Peking.

Dus nee Dirk/Andrea, al wordt Schotland onafhankelijk dan krijgen ze nog niet zeker een ambassade terug  :D .

Dus Witte Beer, Nederlanders die in Mongolie wonen moeten persoonlijk naar Peking voor hun paspoort ?

In Edinburgh is nooit een ambassade geweest,  alleen een consulaat( Ambassade zit dus in Londen). Jaren geleden zijn de consulaten in Schotland al terug geschroefd van  3 ( ook Aberdeen en Glasgow) naar 1. Maar als we onafhankelijk zijn moeten we dan voor onze paspoorten toch nog zelf naar dat vreselijke Engeland ? :laughing7:
Momenteel komen de paspoorten ook uit London, maar het wordt via Edinburgh geregeld ( daar vraag je aan, betaal je, zij sturen het papierwerk naar London )en als je wilt, krijg je ze thuis gestuurd vanuit London, wel kosten voor "registered" post zelf betalen natuurlijk    :laughing8:

Offline Ruud Glenlivet

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 02 aug 2014, 15:24 »
Jaren geleden zijn de consulaten in Schotland al terug geschroefd van  3 ( ook Aberdeen en Glasgow) naar 1.
Zijn die consulaten in Abereen en Glasgow dicht? Ik dacht dat ze daar alleen geen paspoorten konden doen vanwege de biometrische apparatuur (vingerafdrukken)? :icon_scratch:

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 02 aug 2014, 15:25 »
Zijn die consulaten in Abereen en Glasgow dicht? Ik dacht dat ze daar alleen geen paspoorten konden doen vanwege de biometrische apparatuur (vingerafdrukken)? :icon_scratch:

Glasgow al wel meer dan 10 jaar geleden gesloten en Aberdeen weet ik niet zeker, maar inderdaad doen ze daar in ieder geval geen paspoorten meer.

Even gegoogled en inderdaad heeft Aberdeen Sandy Manson als  Honorair Consul  :icon_thumleft:

Offline Ruud Glenlivet

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 02 aug 2014, 15:29 »
Die in Aberdeen is er nog:
http://verenigdkoninkrijk.nlambassade.org/organization/nederlandse-consulaten-in-het-vk
en dat die in Glasgow dicht is gegaan begrijp ik natuurlijk wel.. :laughing7:

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 02 aug 2014, 15:31 »
Die in Aberdeen is er nog:
http://verenigdkoninkrijk.nlambassade.org/organization/nederlandse-consulaten-in-het-vk
en dat die in Glasgow dicht is gegaan begrijp ik natuurlijk wel.. :laughing7:

Het lijkt erop dat je wijlen Mr. Quickley weleens ontmoet hebt   :laughing8: :laughing8: :laughing8:

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 02 aug 2014, 19:09 »
Dus Witte Beer, Nederlanders die in Mongolie wonen moeten persoonlijk naar Peking voor hun paspoort ?
Inderdaad. Nou schijnt dat qua vliegreis wel mee te vallen maar reizen in onze omgeving is meestal wat handiger. Maar een verplicht reisje naar Londen kan wel oplopen.

Kan je trouwens als Nederlandse, ingeschreven in Schotland zomaar een willekeurige gemeente in NL binnensjouwen voor een paspoort? Of in je laatst woonachtige gemeente?

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 02 aug 2014, 19:16 »

Kan je trouwens als Nederlandse, ingeschreven in Schotland zomaar een willekeurige gemeente in NL binnensjouwen voor een paspoort? Of in je laatst woonachtige gemeente?

Nee, het kan behalve op Schiphol in een aantal grensgemeenten, staan in de link genoemd.

Offline Sinie

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 03 aug 2014, 22:11 »
Je kan je paspoort nog in Edinburgh doen tot februari 2015..kosten bijna 120 pound, ik ga hem maar verlengen ondanks dat het nog tot 2016 geldig is dan heb ik hem in iedergeval 10 jaar, tegen die tijd zie ik wel :bagpipe