Auteur Topic: Auto in Schotland voor beperkte duur op Nederlands kenteken  (gelezen 5501 keer)

Offline Tiny2014

• Schotland fan
Hoi allemaal, :wave:

Ik ben mijn verhuizing naar Edinburgh aan het regelen. In september start ik als PhD student aan de University of Edinburgh. Het gaat om een periode van drie jaar. Momenteel geniet ik van een zonnige stad  :sunny: terwijl ik een heleboel apartementen bezoek. Een van de overwegingen is het meenemen van mijn Nederlandse auto. Invoeren en dus ombouwen zie ik niet zo zitten na de eerdere verhalen op het forum. Nu weet ik dat er soms uitzonderingen mogelijk zijn, zodat je een buitenlands kenteken voor een beperkte tijd kan aanhouden. Ik vind het erg verwarrend en zou het super vinden als iemand met me meedenkt!

Op de ene site vind ik dat een student van buiten de EU moet komen:
Citaat
Students and workers
You may be able to use a vehicle with non-UK number plates for longer than a 6-month period, without taxing or registering it, if all the following apply:

you’re a student or worker
    you normally live outside the EU
    you’re in the UK for a set study or work period
    the vehicle is registered in its home country

bron: https://www.gov.uk/importing-vehicles-into-the-uk/temporary-imports

Op een andere site vind ik echter dat een student van buiten de UK moet komen.
Citaat
For anyone wishing to stay in the UK for longer than a six month period, their vehicle will normally need to be registered and taxed at Driver and Vehicle Licensing Agency (DVLA). There are exemptions for students and workers who normally live outside the UK but are only in the UK for a set study or work period.

bron: http://www.directscot.org/article/driving-in-the-uk-with-non-uk-number-plates

Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft iemand kunnen regelen dat zij voor een beperkte periode op hun Nederlandse kenteken konden blijven rijden?

Groetjes,
Tiny2014

Offline Bute

• Schotland fan
Re:Auto in Schotland voor beperkte duur op Nederlands kenteken
« Reactie #1 Gepost op: 21 jun 2014, 13:31 »
Zelf weet ik het niet, maar ik ken een stel dat hier destijds met Nederlands nummerplaat gekomen zijn.  Zij rijden nu Nederlands busje met Britse platen, ik zal het hun vragen na hoelang zij dit hebben aangevraagd.  :icon_salut:
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline Tiny2014

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 22 jun 2014, 02:26 »
Hartstikke fijn @Bute!!

Offline EllenC

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 22 jun 2014, 10:38 »
zoals ik het begrijp moet je inderdaad van buiten de EU komen om in aanmerking te komen voor de exemption dus voor jou zou de 6 maanden regeling gelden.

heel belangrijk is ook om aan je Nederlandse verzekering te vragen of die je wel dekt bij lang verblijf in het buitenland.

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 23 jun 2014, 22:22 »
zoals ik het begrijp moet je inderdaad van buiten de EU komen om in aanmerking te komen voor de exemption dus voor jou zou de 6 maanden regeling gelden.

heel belangrijk is ook om aan je Nederlandse verzekering te vragen of die je wel dekt bij lang verblijf in het buitenland.

:aye :aye Ja, dat is precies wat mijn kennissen ook zeiden!
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 23 jun 2014, 22:35 »
Belangrijk is ook of je in Nederland ingeschreven blijft of niet.

Nog een tip: als in die 3 jaar je rijbewijs verloopt ( en je dus niet meer in NL ingeschreven bent) kan je niet meer bij de RDW verlengen en zit je aan een Brits roze kaartje vast.