ina en hans
Schotland fan
|
 |
« Gepost op: 16 Nov 2006, 15:19 » |
|
hallo, wij (Hans (41), Ina(41) en 2 meiden van 9 en 11 ) hebben de mogelijkheid om ons te gaan vestigen in schotland tussen aberdeen en fraserburgh.  na vele vakanties zien we het wel zitten om ons daar te vestigen.toch zijn er nog wel een aantal vragen. Per 1 mei heeft Hans een baan aangeboden gekregen en het is de bedoeling om ergens tussen Aberdeen en Fraserburg te gaan wonen. Via dit forum hebben we al veel info kunnen lezen maar natuurlijk zitten wij ook met veel vragen. Hoe zit het met sociale verzekeringen.(ww,pensioen enz.) Kopen of huren. Hoe zit het met onderwijs en gezondheidzorg. Hoe is het onderwijs voor onze dochters van 9 en 11 Hoe kun je het best verhuizen. Ik werk hier in de bejaardenzorg, zijn diploma"s daar geldig en is er makkelijk werk in te vinden. Ik weet het? het zijn heel veel vragen maar op sommige dingen hebben we al wel het nodige speurwerk gedaan via internet en boeken en via dit forum maar des te meer antwoorden des te beslagener we ten ijs gaan. Wij zijn al 7 keer op vakantie in Schotland geweest waarvan 2 maal met de caravan 3 weken rondgetrokken. dit is ons heel goed bevallen. Alvast bedankt voor de reacties. groeten hans en ina 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
McErnootje
Schotland fan
Je zit niet vast waar je zit tenzij je dit besluit
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 16 Nov 2006, 16:07 » |
|
ook wij sluiten ons bij sommige vragen aan. wij gaan ook emigreren (afhankelijk van de verkoop van ons huis en bedrijf) ergens volgend jaar. Ons idee is om alles in een zee container te dumpen en daarnaartoe te transporteren. De grootste uitdaging wordt voor ons om 6 katten mee te nemen daarnaartoe dus tips nog altijd welkom.
Alvast veel success met de voorbereidingen.
gr erno en laura
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Roald
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 17 Nov 2006, 23:24 » |
|
Hallo Hans en Ina, welkom ! Ik weet niet zo heel veel, maar dat is altijd beter dan helemaal niets: van de WW weet ik dat je die 'mee kunt nemen'. Drie jaar geleden kreeg ik van het UWV toestemming om 3 maanden met behoud van uitkering naar het buitenland te gaan, om werk te zoeken. Uiteindelijk heb ik daar geen gebruik van gemaakt omdat ik een paar dagen voor vertrek een been brak  . Een jaar later ben ik alsnog gegaan (maar zonder gebruik te maken van die regeling, lang verhaal) en heb ik 5 maanden in Aberdeen gewerkt. Toen ik daarna weer in NL aankwam, telden die 5 maanden mee voor het berekenen van de WW. Lijkt me dat andersom ook zo gaat: dat je arbeidsverleden in NL ook hier meetelt (is geloof ik EU-wetgeving). Voor elk jaar dat je niet in Nederland ingeschreven staat krijg je t.z.t. 2% minder AOW. Als dat tegen die tijd nog bestaat dan  . Pensioen zal afhangen van je eigen regeling ? Informeren bij de pensioenmaatschappij of een financieel tussenpersoon misschien. Kopen of huren hangt van veel dingen af. Hier in Aberdeen en regio is veel werk (werkloosheid is iets van drie-komma-nog-wat %) dus dat drijft de prijzen op, zowel van huur- als koopwoningen. Bij dure huurwoningen denk ik dan aan particuliere woingen; council housing zal denk ik wel meevallen maar daar heb je dan weer een wachtlijst voor. Het hangt ook af van jullie smaak en 'eisen'. Manier van verhuizen hangt ook van veel dingen af: hoeveel heb je, wat wil je meenemen en wat heb je te besteden, bijvoorbeeld. Onderwijs geen idee. Gezondheidszorg: je premie wordt van je loon ingehouden en daarnaast betaal je geen premie meer. Bij aankomst zoek je een huisarts waar je je aanmeldt en daar ga je dan op een soort kennismakingsgesprek. Totdat je bij een praktijk ingeschreven staat, word je alleen voor noodgevallen geholpen en niet voor een teen die al zo lang zeer doet. Diploma's geen idee. Vraag eens bij een beroepsvereniging in Nederland of ze de naam van hun Britse tegenhanger hebben en ga daar informeren. Ministerie van Onderwijs weet misschien ook wat. Of het Britse/Schotse Ministerie van Onderwijs. Geen idee of er veel werk in jullie richting is. Kijk eens op http://jobs.thisisnorthscotland.co.uk of www.scottishjobs.com. Succes !
|
|
|
|
|
|
Live and let live
|
|
|
ina en hans
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 17 Nov 2006, 23:54 » |
|
hallo roald ,  heel erg bedankt voor je vele informatie. vanavond weer de hele avond gegoogeld en weer veel info gevonden op www.adviceguide.org.uk . fijn te weten dat anderen met je mee willen denken. nogmaals bedankt groet hans en ina : 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ina en hans
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 21 Mei 2007, 21:33 » |
|
De kogel is door de kerk.  Deze zomer vertrekken we naar Schotland. Iemand binnen de werkkring van Hans heeft een Farmhouse voor ons gevonden tussen Banf en Turriff. Vorige week zijn we voor 4 dagen naar Schotland gevlogen om aan aantal zaken te regelen. Doordat we een goede kruiwagen hadden was het niet moeilijk om een bankrekening te openen. Ook het aanmelden op de primaryschool en de Turriff Academy verliep erg goed. Iedereen was erg behulpzaam en vriendelijk. Deze week komen de verhuisdozen(we verhuizen met een erkend verhuisbedrijf) dus we kunnen beginnen met inpakken. gr Ina en Hans
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wilma
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 22 Mei 2007, 07:32 » |
|
Wat goed he! En toch nog zo snel. Succes met de verhuizing en emigratie. Pik je mooi nog de zomer mee! Heb je zelf al werk? hoe vinden de kinderen het? heel veel plezier.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ina en hans
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 22 Mei 2007, 12:29 » |
|
Inderdaad is het achteraf toch nog snel gegaan. Hans begint 1 augustus in Aberdeen. De kinderen voelen zich er ook goed onder. Onze oudste moet op de acadamy in wit/zwarte kleding ,geen echt uniform meer en heeft vandaag vol trots op school laten zien wat ze daar zal dragen. De dochter van onze nieuwe buren gaat na de zomer ook naar Turriff acadamy en op school hebben ze geregeld dat de meiden bij elkaar in de klas komen.Onze oudste dochter moest anders hier in nederland al om 7.15 op de fiets zitten om 3 kwartier te fietsen naar de middelbare school.In Schotland wordt ze opgehaald door de schoolbus en begint de school pas om 9.00 uur . Het is wel elke dag tot 15.30 uur naar school en dan nog met de bus naar huis. Het worden wel lange dagen voor de dames maar ze hebben er wel veel zin in. De jongste moet wel in een blauwe sweater met het schoolemblaime en een zwarte broek.Ook zij heeft vandaag haar sweater getoond op school. Zelf heb ik nog niet naar werk gezocht maar ik heb al wel een adres in Turriff van een old folks home waarmee ik contact kan opnemen.Maar omdat de spitsuren in de zorg ´s morgens vroeg en ´s avonds laat zijn wil ik daar nog even mee wachten tot de kinderen zich wat thuis voelen. gr Ina en Hans
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ina
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 22 Mei 2007, 15:21 » |
|
Klinkt goed allemaal! Heel veel geluk daarginds!
|
|
|
|
|
|
Yours Aye for Scotland
|
|
|
Sas.
Administrator
Viva Glasvegas!
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 22 Mei 2007, 15:55 » |
|
Te gek zeg  Heel veel succes met verhuizen!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marien
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 22 Mei 2007, 17:03 » |
|
Geweldig zeg!!! Dat je het er maar enorm naar je zin mag krijgen. Mmmmm, ergens heb ik het idee dat dat wel goed zal komen! 
|
|
|
|
|
|
DE FOTO'S EN HET VERSLAG VAN ONZE VAKANTIE VAN 2008 STAAN ONLINE!!! http://W
|
|
|
|
paul larsson
Gast
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 22 Mei 2007, 17:44 » |
|
Kei Gaaf  heel veel succes en hou ons op de hoogte he
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sylvia
Gast
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 23 Mei 2007, 17:13 » |
|
Hoi Ina en Hans en natuurlijk de kinderen!!! Hartstikke gaaf joh dat jullie gaan! Echt helemaal te gek. En Ina dit is misschien ook wel wat: ik ben zelf apothekers assistente en ga ook verhuizen naar Schotland. Ik ben net als jij avonden wezen googelen om uit te vinden of mijn diploma geldig is daar of hoe je dat om moet zetten in een engels diploma. Ik heb via via deze website gevonden: www.nlnrp.nl Op deze site kan je een certificaat supplement downloaden. Dit is een gratis download en geeft een engelse uitleg over je genoten opleiding in Nederland. www.ovdb.nl kan dit ook, maar hier zijn kosten aan verbonden. Hopelijk heb je hier wat aan. Neem maar een kijkje op de sites en veel geluk!!!!!!!!! Groetjes Sylvia
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ina en hans
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 23 Mei 2007, 21:55 » |
|
Bedankt Sylvia  Waar ga jij je vestigen? Mijn baas zorgt ervoor dat ik een getuigschrift in het engels krijg dus ik hoop dat mij dat iets verder helpt. gr Ina en Hans p.s er staan 100!! verhuisdozen in de garage.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sylvia
Gast
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 25 Mei 2007, 17:32 » |
|
Hoi Ina, Sorry voor de late reactie, maar je kent het wel druk druk druk. Maar ik ga me vestigen in Catrine, dat ligt in East Ayrshire. Je hebt vast wel eens gehoord van de plaats Ayr. Het is daar vlakbij. Heel veel succes en geluk jullie allemaal en helemaal super dat je baas een getuigschrift in het engels voor je opstelt. Moet ik ook maar even vragen aan mijn baas. Lijkt me wel wat!!  En wat een dozen hebben jullie al zeg! Je verkijkt je erop hoeveel spullen je eigenlijk hebt he? Groetjes Sylvia
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ina en hans
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 25 Mei 2007, 19:59 » |
|
Hoi Sylvia Waar jij heen gaat is dus helemaal aan de andere kant van Schotland, het westen.Jammer. Wij hebben 2 jaar geleden vlakbij Ayr op een camping gestaan toen we een kustlijn vakantie van 3 weken met de caravan hebben gemaakt. Ook zijn we al 2 keer naar New Lanark geweest. Dus het gebied waar jij komt te wonen is ons niet onbekend. We gaan inderdaad volgende week beginnen met inpakken. De zolder is als eerste aan de beurt. Alles wat we de afgelopen 9 jaar niet in de handen hebben gehad gaat of naar het grofvuil of op marktplaats. Eens kijken hoever we komen met de 100 dozen. Gr Ina en Hans
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sylvia
Gast
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 26 Mei 2007, 22:03 » |
|
Hoi Ina en Hans,
Ja jullie gaan een hele andere kant op. Maar Schotland is zo ontzettend mooi en groots!!! En wat je zegt over marktplaats is wel heel leuk want mijn zus heeft net een ander huis gekocht en ze is zo vol lof over marktplaats!!!! Ze heeft al zoveel verkocht via deze site! Dus jullie moet het vast ook wel lukken!!!! Ik vind het echt zo super leuk en spannend voor jullie!!! Ik leef echt helemaal mee!!! Het wordt vast helemaal super!
Heel veel lieve groetjes Sylvia
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ina en hans
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 30 Mei 2007, 22:31 » |
|
Vandaag goed bericht van de makelaar.ONS HUIS IS VERKOCHT!!!  en we mochten zelf de overdrachtdatum bepalen. (hoe gelukkig kan een mens zijn in z,n leven) De planning is nu dat we 7 augustus aankomen bij ons Farmhouse in King Edward. Ik wilde dit goede nieuws toch even met jullie delen. gr ina en hans
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Roald
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 30 Mei 2007, 23:20 » |
|
Tjeemig, dat is snel ! Van harte !  (Pas wel op, het is augustus voor je het weet, en dan zou zo maar es kunnen blijken dat er nog een hoop moet gebeuren  )
|
|
|
|
|
|
Live and let live
|
|
|
Jan Wandelaar
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 30 Mei 2007, 23:41 » |
|
Gefeliciteerd! Ik neem nog een  . Lichte jalouzie van deze kant! 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wilma
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 31 Mei 2007, 07:16 » |
|
super 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
gerdamartijn
Gast
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: 31 Mei 2007, 08:36 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Driekje
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: 31 Mei 2007, 10:16 » |
|
Hallo Ina en Hans,
Van harte gefeliciteerd en welkom in Schotland! Er komen allerlei herinneringen boven aan onze emigratie naar Schotland. Wij hadden nog geen 2 maanden om alles te regelen. Ik had werklijsten, waar steeds meer bijkwam, maar gelukkig ook afgeschrapt kon worden. We gingen gestaag door, tussendoor tijd vrij makend voor persoonlijke contacten met familie en vrienden. Wij ontdekten wel dat we 's avonds op tijd moesten stoppen (om 9 uur ongeveer) om nog even te ontspannen. Anders werd het 's nachts doorwerken en veel slapeloze nachten achter elkaar werkt niet). Toen het huis praktisch leeg was, was er genoeg ruimte om gedurende 2 dagen voor 2 groepen een afscheidsborrel te geven. Wij zorgden voor de drank en zij zorgden voor schalen met lekkere happen (hadden wij geen tijd voor). En dan.... enkele reis met de boot naar New Castle.
Het zal voor jullie zeker ook allemaal wel lukken. Als ik het zo lees hebben jullie al heel veel voor elkaar. Kinderen zijn goed voorbereid. Een spannende tijd zeker, maar het is een geweldige uitdaging en ervaring. En het wonen in Schotland... ons bevalt het prima.
Veel geluk! Driekje (Aboyne)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sylvia
Gast
|
 |
« Antwoord #23 Gepost op: 31 Mei 2007, 23:55 » |
|
Ina en Hans en de kinderen natuurlijk, Wat een geweldig nieuws is dit zeg! Jullie gaan het nu wel heel druk hebben. En ik ben wel een tikkeltje jaloers hoor moet ik zeggen  Maar heel veel geluk in Schotland, maar dat zal vast wel lukken!!! Groetjes Sylvia
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ina en hans
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: 01 Jun 2007, 22:16 » |
|
Iedereen bedankt voor de leuke reacties. En...... we houden jullie op de hoogte. gr. Ina , Hans en kinderen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|