Auteur Topic: Rondkomen van salaris in schotland?  (gelezen 14778 keer)

Offline puffin

• Schotland fan
Rondkomen van salaris in schotland?
« Gepost op: 18 jan 2014, 10:35 »
Vorig jaar waren we van plan om te emigreren naar Schotland, maar uiteindelijk hebben we besloten dit nog even uit te stellen.
In het voorjaar hebben we nogmaals een vakantie geboekt naar Schotland, maar met een heel ander doel: onderzoeken wat onze mogelijkheden zijn alvorens we definitief besluiten te emigreren.
Het belangrijkste lijkt ons toch eerst een baan vinden. Ik vind veel banen op internet als Dutch customer service adviser etc. Ik heb een goede achtergrond op gebied van administratie dus dat lijkt mij geen probleem.

Maar wat ik mij afvraag of men wel kan rondkomen van de lonen die er genoemd worden? 14.500 per jaar lijkt erg weinig.
Kan en wil iemand ons vertellen hoeveel bruto loon men minimaal nodig heeft om rond te kunnen komen met 2 volwassen personen in Schotland?

Ik denk hierbij aan de vaste lasten zoals:
- huis huren
- autoverzekering
- (gemeente/auto?)belasting
- ziektekostenverzekering (klopt het inderdaad dat men hier geen premie voor betaald, muv de aanvullende verzekeringen zoals tandartskosten etc?)
- water/gas/elektriciteit
- tv/internet/telefoon
- eten en drinken

Ik heb wat berekeningen proberen te maken, maar zou toch wat informatie/bevestiging willen hebben van mensen die hier "ervaring" mee hebben.
Vind het ook lastig in te schatten wat men netto zal overhouden aan een bruto loon in Schotland. Heb wel berekening gemaakt via internet maar vraag me af of dit wel echt klopt.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Gr. Puffin

Offline Fiona

• Schotland fan
Re:Rondkomen van salaris in schotland?
« Reactie #1 Gepost op: 18 jan 2014, 11:31 »
Ja, daar kan je van rondkomen, bosjes mensen doen dat, maar of het leuk is is een andere vraag en dat kan je alleen maar voor jezelf beslissen door het te ondervinden, het ligt er ook aan wat je levensstandaard nu is. Verder denk ik dat de meeste mensen met een inkomen op dit niveau geen auto hebben. Ik begrijp dat volwassene nummer 2 geen enkel inkomen heeft ?

En verder:
Een tandartsverzekering is niet gebruikelijk, de tandartscontroles zijn gratis.
Over de eerste ca. £ 9500 betaal je geen belasting, verdere informatie kun je vinden op de website van "inland revenue"

Succes

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 18 jan 2014, 11:45 »
het ligt er ook aan wat je levensstandaard nu is.

Succes

Ik ben het met Andrea eens!  Het is iets heel persoonlijks.

En een tip van mij:  NIET omrekenen in Euros.  Als je hier woont verdien en geef je ponden uit, maakt dus niet uit "wat het in Euros zou zijn", vergelijken heeft dus geen zin.
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline puffin

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 18 jan 2014, 12:19 »
het ligt er ook aan wat je levensstandaard nu is.

Heel erg bedankt voor je reactie.
Dat is inderdaad voor iedereen persoonlijk. Maar het gaat mij voornamelijk om de basis-lasten inclusief auto. Al het andere extra's even achterwegen gelaten. Wij zijn absoluut geen grote uitgevers, maar wij draaien ook niet elk dubbeltje om. Eigenlijk ook moeilijk uit te leggen, iedereen kijk hier natuurlijk weer anders tegen aan.

Ik begrijp dat volwassene nummer 2 geen enkel inkomen heeft ?

Het is uiteindelijk wel de bedoeling dat we beide inkomen hebben. Maar ik zat te denken: als alvast 1 persoon een baan vind en men kan hier samen mee rond komen met wat betreft de basis-lasten, dan kan de andere in Schotland verder zoeken naar een baan.

Tja, eigenlijk moeten we het inderdaad gewoon doen en zelf ervaren........

Offline puffin

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 18 jan 2014, 12:22 »

En een tip van mij:  NIET omrekenen in Euros.  Als je hier woont verdien en geef je ponden uit, maakt dus niet uit "wat het in Euros zou zijn", vergelijken heeft dus geen zin.

Bedankt voor de tip!!

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 20 jan 2014, 16:28 »
Hi Puffin

Ben het eens met de andere forumleden: of je rond kan komen hangt af van hoe je levensstandaard is, maar misschien ook van waar je gaat wonen. Huren kunnen bijvoorbeeld per plaats verschillen.

Ik woon in Fort William en verdien minder dan het bedrag dat je noemt in je post. Mijn partner en ik kunnen daarvan makkelijk rondkomen, maar wij hebben bijvoorbeeld geen TV, geen auto, geen internet en geen vaste telefoonaansluiting. Toen ik net naar Schotland verhuisd was konden we die dingen niet veroorloven, nu wel, maar vinden we het niet meer noodzakelijk.

Wij huren onze woning van een particulier voor £550 per maand. Voor Fort William is dat gemiddeld voor een flat/huis met 2 slaapkamers. Onze huur is inclusief Council Tax (gemeentebelasting). Dat is vrij ongewoon, meestal wordt de huurprijs aangegeven exclusief Council Tax. Hoeveel Council Tax je betaald hangt af van de waarde van de woning.

Een TV licence kost 145,50 per jaar. Internet, tv en telefoonpakket kan je krijgen vanaf £15 per maand, maar daar komt de telefoonaansluiting nog bovenop (ca. £16 per maand).

Als je huis geen watermeter heeft, dan betaal je water via de Council Tax. In Fort William hebben veel huizen geen gas, maar in plaats daarvan olie. Weet niet hoe dat in andere plaatsen is. Wij hebben een olietank in de achtertuin die je eens in de zoveel tijd moet vullen. Kost ongeveer £350 per 500 liter. Hoe lang je daarmee doet hangt weer helemaal af van je levensstandaard. Ik denk dat wij er meer dan een jaar mee doen.

Inderdaad, geen ziektekostenverzekering. Je betaald een bijdrage via je loon.

Eten en drinken... tja, moeilijk te zeggen. Misschien iets duurder dan in NL? Kleinere supermarkten in kleine dorpjes zijn vaak duurder dan de grote supermarkten in grotere plaatsen.

Informatie voor autobelasting kan ik je helaas niet geven, want zoals ik al zei: wij hebben geen auto. Maar andere forumleden kunnen daar vast meer inzicht in geven.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes,
Caroline
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline puffin

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 20 jan 2014, 18:08 »
@Caroline,

Super bedankt voor je informatie! Het geeft mij zeker wat meer inzicht en bevestiging in een aantal zaken.  :)

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 20 jan 2014, 19:23 »
Jaarsalaris £ 14.500 : 12 = £1200 per maand = £ 1050 netto  (£ 150 voor tax en National Insurance ).

Een ander punt nog: je krijgt hier geen reiskostenvergoeding van de werkgever.

Offline puffin

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 20 jan 2014, 21:09 »

Een ander punt nog: je krijgt hier geen reiskostenvergoeding van de werkgever.

Dat wist ik dus niet en heb ik ook nog nergens terug kunnen vinden. Dan weet ik nu ook dat ik daar rekening mee zal moeten houden bij afstand woon-werk. Super bedankt voor deze info!

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 20 jan 2014, 22:27 »
Vakantie geld kennen ze ook niet............................  :sad1:

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 20 jan 2014, 23:06 »
Vakantie geld kennen ze ook niet............................  :sad1:

Anders zou het jaarsalaris door 13 gedeeld moeten worden en krijg je dan in mei 2 x een portie. In Nederland spaart de "baas" voor je, in Schotland moet je dat zelf doen  :tongue3:

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #11 Gepost op: 21 jan 2014, 01:26 »
Leuk, veel succes met je zoektocht. Krijg er zelf een deja-vu van.
Ook Caroline nog eens even nagelezen, ook een verhaal wat ik helemaal begrijp, en ook dapper.
Wat ik mis in dit verhaal is wat je achterlaat, what have you got to loose. 14.500 is nu niet bepaald de hoofdprijs gezien de levensstandaard en uiteindelijk is leven daar ook routine, je zit wat dichter bij wat je mooi vindt dat is meegenomen maar je went er snel aan.
Op de jongere leeftijd ging ik in ieder geval niet weg voor minder dan ik had (bleek uiteindelijk toch verkeerd uit te pakken door de huizenmarkt maar ala), overigens nu tegen de 60 denk ik er wat anders over maar soms doet de tijd iets met je opvattingen. De romantiek ben ik nu dan wat voorbij zal ik het maar verwoorden. En de persoonlijke situatie is dan anders.
Dus maar gewoon doen anders blijf je er de rest van je leven mee zitten. Meubels verkopen op marktplaats.nl , gewoon rustig aan. Veel brengt het toch niet op maar die opkopers heb je niks aan. Zit je aan de overkant weer met wanneer en waar en het kost ook wat, kost ook flexibiliteit. En vooral dat laatste is belangrijk.
Van mij dus geen financieel advies (die zijn er hier genoeg) maar misschien meer de emotionele kant belicht. En dan maakt het land weinig uit.

Offline puffin

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 22 jan 2014, 18:21 »
Anders zou het jaarsalaris door 13 gedeeld moeten worden en krijg je dan in mei 2 x een portie. In Nederland spaart de "baas" voor je, in Schotland moet je dat zelf doen  :tongue3:

Ja, dat je geen vakantiegeld krijgt had ik inderdaad al ergens gelezen. Maar ja, als ik in Schotland woon hoef ik toch niet meer op vakantie???  ;) Hahaha....

Offline puffin

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 22 jan 2014, 18:47 »
Wat ik mis in dit verhaal is wat je achterlaat, what have you got to loose.

@Wittebeer: bedankt voor je reactie. Wij zijn daarom nu ook alles op een rijtje aan het zetten alvorens wij besluiten te emigreren.
We hebben ons huis 2,5 jaar geleden verkocht en huren momenteel, zijn begin 30 en hebben geen kinderen.
Veel hebben we niet nodig, als we rond kunnen komen (dan wel zonder elk dubbeltje te hoeven omdraaien), dan zijn we content. We zijn op zoek naar meer rust en ruimte, ook wel naar een uitdaging en Schotland heeft ons hart gestolen. We hebben het al jaren in ons hoofd en zitten nu volop in onze oriëntatieperiode, maar uiteindelijk zullen we tot een beslissing moeten komen.....

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 22 jan 2014, 20:32 »
Ja, dat je geen vakantiegeld krijgt had ik inderdaad al ergens gelezen. Maar ja, als ik in Schotland woon hoef ik toch niet meer op vakantie???  ;) Hahaha....

Ja daar heb je gelijk aan, maar ...............dan zul je weleens naar Nederland willen, of "moeten", dus daar moet je dan wel een spaarpotje voor hebben  :wave:

Offline puffin

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 22 jan 2014, 20:53 »
maar ...............dan zul je weleens naar Nederland willen, of "moeten", dus daar moet je dan wel een spaarpotje voor hebben  :wave:

Klopt, daar heb je helemaal gelijk in!  :)

Offline Cloggie

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 04 mrt 2014, 09:28 »
De lonen lijken lager te liggen dan in NL, maar tegelijkertijd zijn een aantal dingen veel goedkoper dan in NL. Denk aan kleding enz. Wegenbelasting; een vriend van mij in NL heeft dezelfde auto als ik, hij een Opel Zafira en ik een Vauxhall Zafira. Hij betaald in 3 maanden wegenbelasting waar ik het hele jaar voor rij. Ook wordt hier niet extra belast op bijvoorbeeld het ledigen van je wheelie bin, zoals je in NL via een chip in het ding voor elke lediging ( het was 8 euro in mijn voormalige woondplaats in NL als ik me goed herinner) en zo zijn er tal van andere zaken waar je hier in Schotland op " bespaard". Ze belasten je hier niet scheel zoals BV Nederland dat doet. Er is bijvoorbeeld niet zoiets als " hondenbelasting" etc.  Dus verkijk je niet helemaal over de hoogte (of laagtte als je wil) van de lonen hier. Het is een beetje lood om oud ijzer. Reiskostenvergoeding doen ze hier inderdaad niet aan, daarom is werk zoeken verder dan 10 miles niet erg lucratief.

Offline puffin

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 08 mrt 2014, 17:35 »
@Cloggie: Heel erg bedankt voor de informatie en toelichting.

Offline Kinross

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 24 mrt 2014, 16:14 »
Zo dat is dan best een verschil met wat wij kwijt zijn hier in Zuid-Engeland.
Wij huren een huisje voor 1150£ per maand en daar komt dan nog gas-water-licht bij.
En dan zitten wij qua huishuur hier bij de goedkopere huizen...
Council tax heeft weer met je huis te maken, dat verschilt per grootte dus, maar tussen de 130 en 170 verwacht ik.
Als je internet wilt moet je hier nog (old-school) perse voor vaste telefoon betalen a 150£ per jaar
Verder is huisarts gratis alleen betaal je een paar pond als je medicijnen moet hebben.

Als je een huis gaat huren dan loopt dat vaak via een agency (letting company) die ook weer wat geld vragen voor de eerste maal.
Maar ook na een jaar als je weer contract verlenging wilt rekenen ze weer opnieuw contractkosten.  :evil5:
Wij hebben bijvoorbeeld in ons huurcontract op laten nemen dat we 2 jaar huren (dus krijgen tussentijds niet die nieuwe contractkosten), maar dat we na 1 jaar mogen opzeggen.

Verder goed kijken, ik heb nog niet echt een marktplaats achtig iets kunnen ontdekken dat net zo goed werkt.
E-Bay is toch net wat duurder daarmee.

Boodschappen heb je duurdere winkels maar hier bijvoorbeeld een Tesco die vrij goedkoop is.
Vergelijkbaar met AH

Fietsen kan je het beste nog even snel in Nederland kopen omdat die, naar mijn mening, daar betere kwaliteit hebben voor minder geld

(Nogmaals,  wij wonen dus in Zuid-Engeland, ik neem aan dat het enigszins hetzelfde is aangezien het de U.K. betreft...)

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 24 mrt 2014, 20:00 »

Wij huren een huisje voor 1150£ per maand en daar komt dan nog gas-water-licht bij.
En dan zitten wij qua huishuur hier bij de goedkopere huizen...

(Nogmaals,  wij wonen dus in Zuid-Engeland, ik neem aan dat het enigszins hetzelfde is aangezien het de U.K. betreft...)

Jeetje Kinross,  woon je in een paleisje dan?.....................
Ik woon op een eiland in Schotland (huis huur iets goedkoper) en betaal maar £380 per maand voor huis met eigen voor & achterdeur, en 2 slaapkamers.  Vorig huis (2 onder 1 kap) met mooer uitzicht £420.  Veel boven de £600 zie je hier  niet, en dat is toch ook via agency!

(Nogmaals,  wij wonen dus in Zuid-Engeland, ik neem aan dat het enigszins hetzelfde is aangezien het de U.K. betreft...)

Dus er zit toch zeker WEL verschil in!!

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 24 mrt 2014, 21:02 »

Nog meer verschillen: medicijnen zijn gratis, Tesco is 1 van de duurdere supermarkten; Asda, Aldi en Lidl zijn goedkoper, huur contract verlengen met extra kosten heb ik nog nooit van gehoord, ( de eerste keer meer betalen is toch gewoon de borg ?) , "Marktplaats-achtig" iets heet Gumtree, volgens mijn echtgenoot zijn fietsen hier (Schotland dus) goedkoper dan in NL en ik wou dat wij "maar" £ 170 aan counciltax hoefden te betalen  :laughing7:.

Je hebt je best gedaan hoor, maar er zijn dus wel veel verschillen met Schotland, zelfs in Schotse "gebieden" onderling: stad, dorp of eiland  :wave:

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 24 mrt 2014, 22:57 »
En nog een groot verschil tussen Zuid Engeland en Schotland: de salarissen  :laughing7: :laughing7:

Offline Kinross

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 25 mrt 2014, 01:04 »
Haha flink wat verschillen dan inderdaad.
Nee geen paleisje hoor.
Een normaal rijtjeshuisje.