Schotland forum
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
25 Mei 2012, 19:03
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:
Geavanceerd zoeken
Schotland forum
|
Reizen in Schotland
|
Reizen door Schotland met openbaar vervoer
| Topic:
Orkney of Shetland
Pagina's: [
1
]
Omlaag
« vorige
volgende »
Auteur
Topic: Orkney of Shetland (gelezen 2278 keer)
MarkP
Gast
Orkney of Shetland
«
Gepost op:
14 Nov 2006, 13:02 »
Hallo beste Schotland bewonderaars,
Ik ben Mark en wil volgend jaar graag samen met mijn vrouw gaan rondreizen in Schotland.
We hebben al wat rondreizen gedaan in het verleden maar dat was altijd in verre streken (Tibet, Nepal, Nieuw Zeeland, Patagonie, Vuurland, etc)
Nu is het de beurt aan Schotland.?
We gaan drie weken met de auto rondreizen.
Ik heb nu een vraagje over Orkney en Shetland.
Zijn deze eilanden te ontdekken zonder auto?
En als er een keuze gedaan moet worden (wat misschien heel moeilijk is), welke eilandengroep is qau natuurschoon het meest indrukwekkend?
We willen graag een uitstapje maken naar 1 van deze eilanden.
Alvast bij voorbaat bedankt voor jullie reacties !!?
Freebird
Schotland fan
Re: Orkney of Shetland
«
Antwoord #1 Gepost op:
14 Nov 2006, 15:24 »
Ay Up, Mark!
Van de vele eilanden die Schotland rijk is zijn er een heleboel bereikbaar per ferry. Een paar eilanden zijn de moeite waard om er zonder Auto naar toe te gaan en deze te voet of per fiets te verkennen. Sommige zijn (beperkt) commercieler dan andere ingericht en ook wat touristischer (voor zover dat kan in een dunbevolkt Schotland) Iona is zo'n voorbeeld.
Het is onmogelijk te zeggen welke Islands de moeite waard zijn; allemaal hebben ze hun specifieke charme en natuurschoon, hun ruigheid en "wildlife" dus je hebt een hele klus als je ze allemaal wilt ontdekken om uit te zoeken welke jullie het mooiste vinden...
Om alvast wat te watertanden en je op weg te helpen heb ik een link van "CalMac" gepost, de ferry maatschappij die in ieder geval het meerendeel van de overtochten van, naar en tussen de eilanden regelt. Mocht je pers? een eilandje willen zien dat deze firma niet aandoet, kun je ongetwijfeld met wat ponden een lokale visser bereid vonden om je voor een dag (of twee) over te zetten...
http://www.calmac.co.uk/
Roald
Schotland fan
«
Antwoord #2 Gepost op:
14 Nov 2006, 15:46 »
Hoi Freebird, Calmac doet bij mijn weten alleen de westelijke eilanden aan, niet de noordelijke. Voor bootverbindingen met Orkney en Shetland moet je zijn bij
www.northlinkferries.co.uk
(Aberdeen/Orkney/Shetland). Van John O'Groats naar Orkney:
www.jogferry.co.uk
.
Beste Mark: beide eilandengroepen heb ik nog nooit bezocht, dus daar kan ik je niet over adviseren. Misschien dat
www.visitorkney.com
en
www.visitshetland.com
je kunnen helpen ?
Live and let live
Sas.
Administrator
Viva Glasvegas!
«
Antwoord #3 Gepost op:
14 Nov 2006, 16:23 »
Zo te zien aan het gedeelte waarin je gepost hebt, ga je met het vliegtuig richting de Orkneys/Shetland?? Qua reistijd met de boot liggen de Orkney eilanden dichter bij het vasteland(verkijk je er niet op, je zou rustig 3 weken kunnen doorbrengen alleen al op de Orkneys). Ben ook nog niet op beide eilandgroepen geweest, dus kun je daar ook helaas geen advies in geven.
Calmac vaart inderdaad (nog) niet op Orkney/Shetland, maar ik heb wel ergens geruchten gehoord dat ze ferries zouden willen overnemen van de Orkneys.
MarkP
Gast
«
Antwoord #4 Gepost op:
14 Nov 2006, 17:23 »
Ik zie inderdaad dat ik deze vraag op de verkeerde plek heb gesteld...
Mijn excuses, en moderator
Sas.
Administrator
Viva Glasvegas!
«
Antwoord #5 Gepost op:
14 Nov 2006, 17:33 »
Citaat van: MarkP op 14 Nov 2006, 17:23
Ik zie inderdaad dat ik deze vraag op de verkeerde plek heb gesteld...
Mijn excuses, en moderator?
Ik heb hem verplaatst naar dit subforum (reizen door Schotland met het openbaar vervoer, aangezien je aangeeft zonder auto naar de eilanden gaat). Geen probleem
Als je 'maar' 3 weken in Schotland hebt, zou ik het toch iets dichterbij het vasteland houden, Orkney dus. Naar Shetland kun je volgens mij alleen met een boot die 's nachts vaart, en ben je heel veel tijd kwijt met reizen. Van het vasteland naar Orkney kun je in 40-90 minuten (ligt eraan van welke plaats je de boot neemt). Of je kunt natuurlijk ook met het vliegtuig. Wil je om de kosten je auto niet meenemen naar de eilanden?
MarkP
Gast
«
Antwoord #6 Gepost op:
14 Nov 2006, 17:40 »
Hoi Sas,
Bedankt voor de snelle verplaatsing!!
In eerste instantie lijkt het mij op een klein eiland niet handig om met een auto rond te gaan toeren. Mijn ervaring is dat je dan beter met openbaar vervoer kunt reizen.
En natuurlijk is het erg meegenomen dat je goedkoper zonder auto met de Ferry kan dan met de auto...
We willen graag op een plekje uitkomen waar weinig mensen (lees toeristen) komen en waar de natuur nog erg ongerept is. Voor ons is de keuze dan moeilijk om naar het makkelijk bereikbare Orkney te gaan met zijn praal en pracht of naar het iets moelijker bereikbare Shetland te gaan waarvan ik weet dat de plaatselijke fauna erg mooi (bijna uniek is).
Dus zijn nog steeds alle suggesties van harte welkom!!
wim
Schotland fan
«
Antwoord #7 Gepost op:
14 Nov 2006, 18:56 »
Mischien heb je hier wat aan?
http://www.reisverhaleneuropa.nl/htmbestanden/engeland/shetland.shtm
en
http://www.reisverhaleneuropa.nl/htmbestanden/engeland/orkney.shtm
Succes, Wim
orion94nl
Gast
«
Antwoord #8 Gepost op:
16 Nov 2006, 21:12 »
Weinig mensen en ongerepte natuur dan zou ik niet kiezen voor de Orkneys maar juist voor de Shetland Islands.
Een must aldaar: een auto!!! want er wonen bar weinig mensen en openbaar vervoer is dus misschien 1 bus per dag. Zonder auto kom je daar dus echt nergens. Onze B&B bevond zich bv. op 100 km van de hoofdstad (en daar was nou juist bv. de supermarkt of de bank)
Wij zijn zelf 2 volle weken op de Shetland Eilanden geweest en als je van eenzaam, ruige natuur zonder bomen/struiken, hele dag wandelen zonder maar ook een iemand te zien, veel wind niet erg vindt, veel van vogels/zeehonden houdt, een beetje kou tussen de 8 - 13 graden niet erg vindt en dus handschoenen en muts absoluut mee te nemen zijn, dan zijn de Shetland Eilanden zeker wat voor jullie. Wij vonden het er PRACHTIG.
Stranden geeft het er echter niet, daar zijn de kusten te stijl voor (welgeteld een strandje bij St. Ninians Isle, wat echt een MUST is om te bewandelen).? In mei/juni is natuurlijk broedseizoen en eigenlijk dus de beste periode deze eilanden groep te bezoeken.
Leuke daguitstapjes en zeker doen:
- Hermaness (bovenste eiland, Unst, van de Shetland Eilanden - wel even de ferry tijden in de gaten houden want je moet aan het einde van de dag ook weer terug kunnen).
- Met een bootje onder aan de kliffen van Hermaness rondvaren. Er is een firma die zulke excursies doet. Magnifiek
- Eshaness.... een prachtig wild en ruig stuk waar honderden fulmars hun nesten bouwen. Ook puffins kun je er zien.
- Sumburghhead (zuidelijkste punt van Shetland)
- en zo zijn er nog een aantal zaken zeer het bekijken waard.
Er zijn ook nog wel wat archeologische opgravingen die je zou kunnen bezoeken maar dan moet het weer wel mee zitten.
De Shetland Eilanden kun je per boot bereiken vanuit Aberdeen. Vertrek in de late namiddag en dan kom je de volgende ochtend in Lerwick aan. Auto kan mee op de boot. Vliegen kan ook vanuit bv. Edinburgh of Inverness. Dan moet je wel aldaar een auto huren.
Wij gaan er in ieder geval nog een keer naar terug, want het heeft ons hart gestolen.
Heb je nog meer vragen, dan stel ze gerust.
gr.
MJ
Guy
Gast
«
Antwoord #9 Gepost op:
03 Dec 2006, 20:31 »
Wij zouden in de zomer naar Orkney/Shetland willen gaan. We hebben dan 6 weken de tijd. Zou 2x3 weken dan teveel van het goede zijn? Beter spreiden over meerdere jaren? Zijn de wegen bereidbaar met een 7m-camper? Zijn er campings?
De boekjeswijsheid en de internet-sites die heb ik al gezien. Wat me intereseert zijn de bevindingen van hen die er geweest zijn.
Guy
orion94nl
Gast
«
Antwoord #10 Gepost op:
03 Dec 2006, 22:23 »
tja.... 6 weken vakantie is natuurlijk prachtig maar ik zou zelf niet 2 x 3 weken naar Orkney/Shetlands gaan. Dat is denk ik teveel van hetzelfde (alhoewel wij zelf nog nooit op de Orkneys zijn geweest). Ik zou dan persoonlijk kiezen voor 2-3 weken Orkneys + 3 weken 'vasteland' of 2-3 weken Shetland + 3 weken 'vasteland'. Ik kan niet spreken over de Orkneys want daar ben ik zelf nog nooit geweest.
Wij zijn in 2000 naar Shetland geweest en destijds gaf het slechts 1 camping. Wildcamperen mag blijkbaar (wel toestemming vragen bij de landowner), dus in principe kun je overal staan. Ik geloof wel dat sinds 2000 er iets meer aan toerisme wordt gedaan (gezien het feit dat we lezen dat er meer restaurants/cafe's zijn bijgekomen in voor ons destijds restaurantsloze gebieden). De wegen op shetland zijn goed en de hoofdwegen 2 baans maar er zijn ook stukken met alleen maar single-road trek en met veel bochten. Wij hebben destijds geen een camper gezien tijdens onze vakantie van 2 weken. Misschien ook omdat de omstandigheden soms bar kunnen zijn - veel wind of beter gezegd ALTIJD wind die nog eens behoorlijk hard kan zijn dus of dat nou echt lekker rijdt met zo'n grote camper, ik weet het niet. We hebben net zelf even gespiekt maar de overtocht per boot is ook behoorlijk prijzig (van Aberdeen naar Shetland voor 2 personen, een kleine auto! + hut -> 440 pond = ca. 705 euro dus met een camper zal dat nog wel wat duurder zijn). Vliegen voor 2 personen vanaf Inverness: 220 pond
Ik heb even 'gegoogled' en zoals je ziet is er 1 firma die "campervan-holiday" doet maar dat zijn dus minibusjes
http://www.islandcampers.co.uk/index.php
en hier zie ik dat er dus blijkbaar 5 campings zijn op de Shetland Islands:
http://www.visitshetland.com/accommodation/caravans-and-camping/
Kortom: zelf zou ik niet kiezen om met de eigen camper naar de Shetland islands te gaan maar dan eerder te kiezen om bv. te vliegen en dan daar zo'n minivan te huren of te vliegen en dan gewoon een auto te huren en te overnachten bij B&B's. Maar wel zeker 2 weken nemen voor de Shetlands Islands. De meeste vakantiegangers blijven 2-3 dagen en zien daardoor juist niet hoe mooi Shetland kan zijn. Wij zouden er graag nog eens naar terug gaan, omdat we ondanks 2 volle weken, een aantal dingen niet gezien hebben en gewoon vanwege de ......rust.
gr.
MJ & Math
Guy
Gast
«
Antwoord #11 Gepost op:
04 Dec 2006, 22:00 »
Citaat van: orion94nl op 03 Dec 2006, 22:23
....
Wij hebben destijds geen een camper gezien tijdens onze vakantie van 2 weken. Misschien ook omdat de omstandigheden soms bar kunnen zijn - veel wind of beter gezegd ALTIJD wind die nog eens behoorlijk hard kan zijn dus of dat nou echt lekker rijdt met zo'n grote camper, ik weet het niet. We hebben net zelf even gespiekt maar de overtocht per boot is ook behoorlijk prijzig (van Aberdeen naar Shetland voor 2 personen, een kleine auto! + hut -> 440 pond = ca. 705 euro dus met een camper zal dat nog wel wat duurder zijn). Vliegen voor 2 personen vanaf Inverness: 220 pond
Camper is slechts 13.2? duurder. Dus zoveel maakt het ook niet uit. Maar je hebt gelijk, het is duur. Oorspronkelijk plan was eerst een weekje Schotland, dan naar Orkney, dan naar Shetland, terug een weekje Schotland. En dan helaas maar naar huis. Misschien inderdaad toch maar alleen bij Orkney of bij Shetlands blijven. En niet combineren, hoewel wanneer je beide wilt doen, die combinatie het goedkoopst uitkomt.
Citaat
Ik heb even 'gegoogled' en zoals je ziet is er 1 firma die "campervan-holiday" doet maar dat zijn dus minibusjes
http://www.islandcampers.co.uk/index.php
Maar dan moet je ook nog de tocht naar Inverness erbij rekenen, plus het vliegtuig naar de Shetlands.
Citaat
en hier zie ik dat er dus blijkbaar 5 campings zijn op de Shetland Islands:
http://www.visitshetland.com/accommodation/caravans-and-camping/
De meeste 'campings' zijn campings waar stacaravans verhuurd worden. Niet echt wat je moet hebben als je zelf met zo'n cmaper aankomt. Maar dat zal wel op te lossen vallen.
In elk geval hebben we nu weer iets om over na te denken, en te dromen...
Guy
Pixie
Schotland fan
«
Antwoord #12 Gepost op:
28 Dec 2006, 23:42 »
Wij zijn in 2002 naar Orkney geweest, was wel maar 1 dag, het is niet echt supergroot, wel heeeeel mooi, maar om daar nu 3 weken te gaan zitten ... ieder zijn ding, maar dan liever door Schotland trekken. Openbaar vervoer ... dat kennen we niet echt in Schotland, wij doen alles zelf per auto, je kan gaan en staan waar en wanneer je maar wil, en je hebt geen bagage mee te sleuren van bus op trein, weer op bus, ... alles hup in de koffer en sleur maar mee.
(Ik ben dan ook geen trekkerstype
)
Sas.
Administrator
Viva Glasvegas!
«
Antwoord #13 Gepost op:
29 Dec 2006, 14:32 »
Citaat van: Pixie op 28 Dec 2006, 23:42
Wij zijn in 2002 naar Orkney geweest, was wel maar 1 dag, het is niet echt supergroot
Bedoel je daarmee alleen het hoofdeiland van de Orkneys?
Pixie
Schotland fan
«
Antwoord #14 Gepost op:
30 Dec 2006, 19:05 »
Citaat van: Sas. op 29 Dec 2006, 14:32
Bedoel je daarmee alleen het hoofdeiland van de Orkneys?
Klopt, ik wilde dolgraag naar Skara Brae, we hebben ook een paar standing stones en grafheuvels bezocht (in de gietende regen). We hebben de overzetboot genomen vanuit John O'Groats, we moesten ons nog haasten om hem 's avonds op tijd terug te hebben.
Pagina's: [
1
]
Schotland forum
|
Reizen in Schotland
|
Reizen door Schotland met openbaar vervoer
| Topic:
Orkney of Shetland
« vorige
volgende »