Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 18:59

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Overige onderwerpen  |  Topic: dolfijnen/walvissen
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: dolfijnen/walvissen  (gelezen 3562 keer)
Wilma
Schotland fan

« Gepost op: 30 Jul 2005, 21:39 »

Hallo allemaal, hoop dat jullie kunnen helpen.
Het is de grote wens van mijn jongste dochter van 14 om dolfijnen en/of walvissen in het echt te zien!
We zijn van plan om met een boot mee te gaan om een paar uur te varen, maar heeft iemand van jullie ervaring, waar we dat het beste kunnen doen?
We zijn een week in Fort William en een week in Mellon Udriggle, vlak bij Ullapool, Ik zou het heel erg leuk vinden als het zou lukken. Ik heb al diverse sites geraadpleegd, maar ervaringen zijn nog altijd het beste.
groetjes wilma

chr.sleeboom
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 08 Aug 2005, 10:11 »

we zijn net terug uit schotland. Bij Inverness, net iets naar het noorden bij Chanonry point. kun je vanaf de pier dolfijnen zien zwemmen. Je moet niet bij de pichnichbanken blijven zitten , maar net iets naar links , vanaf de vuurtoren naar het water. ?We hebben een uur staan kijken en ze kwamen tot op 10 meter afstand , ze sprongen : ook helemaal uit het water. Het schijnt dat de beste kans is bij eb(en dat was het ook toen wij er waren) Er was een zeehond bij die meespeelde. Wij hebben geen boottocht nodig gehad.
Christien Sleeboom
Daniella81
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 12 Aug 2005, 22:29 »

Dat lijkt me erg mooi om te zien Christien! Heb je daar ook foto's van toevallig? Wij zijn daar ook geweest, maar geen dolfijn te bekennen. Het blijft ook een beetje geluk hebben natuurlijk. Verder hebben we ook in Inverness de dolphin cruise gemaakt op de Moray Firth, maar ook hier geen dolfijn te bekennen.

We hadden alleen voor de laatste dag geen plannen, toen hebben we maar besloten om de laatste dag helemaal naar John O'Groats te gaan, voor de wildlife cruise. Deze was wel mooi, maar meer dan zeehonden en wat puffins (papegaaiduikers) hebben we hier ook niet gezien.
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 28 Aug 2005, 08:31 »

beetje laat, maar zag deze reacties pas later!
Helaas hebben wij geen dolfijnen gezien in onze baai, gebeurt wel regelmatig, maar helaas wind stond niet goed etc.
Wel zijn we met een boottocht vanuit Ullapool meegeweest en op de terugweg zwommen een paar porpoises mee, die lijken erop. Heel erg leuk, hele boot ging uit zijn dak haha. Maar helaas meer hebben wij niet gezien, wel gefilmd, maar het ging allemaal zo snel, ik weet niet of het gelukt is.
Maar dat van Inverness, houden we in de gaten hoor, heb het al van meerderen gehoord. Je moet geluk hebben.
groetjes
wilma

Toeter
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 19 Sep 2009, 08:39 »

Het is een oude topic, maar wil hem nieuw leven inblazen.

Zijn er leden, die weleens dolfijnen hebben gespot eind september bij Inverness.
Heeft er wel eens iemand, rond die tijd, een boottrip gemaakt bij Inverness?

Heeft er wel eens iemand begin oktober een boottrip gemaakt rond Skye en mooie wilde dieren gezien?

Toeter

aurian
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 24 Sep 2009, 14:15 »

Hoi Toeter!

Ik ben nog nooit rond september daar geweest, maar volgens mij zijn ze er dan ook nog.
Wij kijken altijd op de Black Isle naar de dolfijnen. Ze zijn er niet altijd, maar heel vaak wel.
Prachtig gezicht!!!  icon_thumleft
eddy en miranda
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 30 Sep 2009, 13:39 »

Wij kijken altijd op de Black Isle naar de dolfijnen. Ze zijn er niet altijd, maar heel vaak wel.

helaas , deze keer niet. nu al drie keer naar schotland geweest, en bijna alleen maar aan de diverse kusten. maar nog nooit wat gezien,
wel eens een otter gezien, maar die zwaaide zo'n beetje terug.... dus die was aardig tam

maar wellicht de volgende keer, blijft een goede reden om weer terug te gaan  tongue3

groeten
eddy
aurian
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 09 Okt 2009, 17:29 »

Jammer zeg!!
Beide keren dat we daar zaten hebben we de dolfijnen wel gezien.
Hebben we wel geluk gehad.
Je moet trouwens soms wel ff geduld hebben, we hebben wel eens een uur zitten wachten.

Groetjes Aurian
Marjet
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 24 Aug 2011, 08:15 »

helaas , deze keer niet. nu al drie keer naar schotland geweest, en bijna alleen maar aan de diverse kusten. maar nog nooit wat gezien,
wel eens een otter gezien, maar die zwaaide zo'n beetje terug.... dus die was aardig tam

maar wellicht de volgende keer, blijft een goede reden om weer terug te gaan  tongue3

groeten
eddy

Haha... wij moeten ook nog op zoek naar de dolfijnen... gaan het bij Moray Firft / Chanonry Point proberen.
Maar die otter komt bekend voor. Gisteren in Mallaig stak zo'n beest op z'n dooie gemakje voor onze auto de weg over.... helaas net de camera niet bij de hand... erg jammer.
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 24 Aug 2011, 16:48 »

Haha... wij moeten ook nog op zoek naar de dolfijnen... gaan het bij Moray Firft / Chanonry Point proberen.

Ja daar hebben wij er ook 4 gezien enkele weken geleden, nou ja 4 vinnen dus we zijn er maar vanuit gegaan dat er dolfijnen aan vast zaten icon_thumleft
Ingrid
Administrator
*

« Antwoord #10 Gepost op: 24 Aug 2011, 18:40 »

Dus aan de westkust ook geen dolfijnen te bekennen?
Ik wil volgend jaar dolfijnen gaan spotten. Wink

Groetjes Ingrid
Marjet
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 24 Aug 2011, 18:49 »

Wat wij tot nu toe hebben gezien, maken ze in alle uithoeken wel reclame met cruises om dolfijnen te spotten.

Wij hebben net in ieder geval geluk had. Kwamen bij Chanonry Point aanlopen en waren net 2 dolfijnen te zien... nu hopen dat op z'n minst 1 foto is gelukt.

Ergens had ik gelezen dat op 800 meter van de vuurtoren de kans groter was, maar beide kanten ruim 800 meter opgelopen en daar helaas niks te zien.... maar we hebben ze gezien... dat is het belangrijkste.... morgen wellicht nog een keertje kijken of misschien met een bootje het water op.

potenza
Schotland fan

sgiamhachair

« Antwoord #12 Gepost op: 24 Aug 2011, 19:22 »

Ja daar hebben wij er ook 4 gezien enkele weken geleden, nou ja 4 vinnen dus we zijn er maar vanuit gegaan dat er dolfijnen aan vast zaten icon_thumleft

Dat is niet altijd zo.
Er zijn ook haaien in de wateren van Schotland.
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 24 Aug 2011, 20:41 »

Dat is niet altijd zo.

De kenners ( mensen met grote camera's op tripods) zeiden dat het dolfijnen waren, dus dat hebben we maar geloofd, plus dat dit dus een plek is waar een school dolfijnen "woont"

Ergens had ik gelezen dat op 800 meter van de vuurtoren de kans groter was, maar beide kanten ruim 800 meter opgelopen en daar helaas niks te zien.... maar we hebben ze gezien... dat is het belangrijkste.... morgen wellicht nog een keertje kijken of misschien met een bootje het water op.

Wij zaten op 1 van de campings langs die punt van de Black Isle en hebben veel door de verrekijker getuurd, maar toch de dolfijnen op een wandeling naar het puntje ze daar gezien.

Marjet, het klinkt weg leuk allemaal, nog veel plezier de komende dagen
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 25 Aug 2011, 09:12 »

Tijdens onze vakantie onlangs, hebben we ook nog walvissen gezien ( pilot whales) in the Kyle of Durness. Deze waren echter dood, heel triest als je grote 8 vinnen uit het zand ziet steken. Een groep van 60 whales was de Kyle ingezwommen en overvallen door het getijde. Ruim 40 heeft men er weer uit kunnen "drijven" maar 16 hebben het niet gered.
Er waren heel veel reddingwerkers aanwezig en er lag er nog eentje op het strand. We hebben toen het nieuws eromheen wat gevolgd en 1 van de oorzaken zou kunnen zijn dat ze in de "war" zijn geraakt door onderwater militaire activiteiten rondom Cape Wrath.  Het blijkt dat de landeigenaar verantwoordelijk is voor het bergen van de (16 !) karkassen, in dit geval geholpen door de council.
Marjet
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 25 Aug 2011, 09:21 »

Oe.... dierenleed kunnen we niet goed tegen. Kwamen onderweg al een dood hertje tegen langs de A9.
Struner
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 25 Aug 2011, 14:20 »

Grienden oftewel pilot whales heb ik in de loop der jaren regelmatig gezien aan de westkust.
Maar er komen ook orka's ( killer whales ) voor. Zelf ben ik in juni met een boottochtje van Iona naar Staffa geweest, maar helaas de ene noch de andere soort gezien. Wel zeehonden uiteraard. Het was een prachtige dag.
Mijn doel was natuurlijk Fingal's Cave. Achteraf hoorde ik een verhaal over Fingal's Cave: Kennissen van een kennis ( nee, niet dezelfde die het monster van Loch Ness hebben gezien  laughing7 ) waren daar ook geweest en hadden gezien hoe een groepje orka's een groepje zeehonden de grot in dreef en vervolgens...

MVG,
---Peter.
Marjet
Schotland fan

« Antwoord #17 Gepost op: 25 Aug 2011, 19:34 »

Vandaag ervaren hoe dolfijn-spotten ook kan zijn. 3.5 uur naar het water staren en alleen op relatief grote afstand een zeehondje gezien... haha.
Ahja... het was fantastisch weer en zoals gisteren aan komen lopen en dolfijnen zien, is helaas niet dagelijks mogelijk. Zou de lol er ook vanaf gaan.
Màiri
Schotland fan

« Antwoord #18 Gepost op: 25 Aug 2011, 22:13 »

Wij zaten ooit in een cottage aan een baai op Mull, en we zagen vanuit de huiskamer een hele school dolfijnen zwemmen en springen in de baai!!!!! hello2 hello2 hello2 Dan heb je echt geluk. Maar ze zitten er dus wel degelijk.

Ingrid
Administrator
*

« Antwoord #19 Gepost op: 26 Aug 2011, 08:59 »

Nou dat is zeker super zeg. Wink

Groetjes Ingrid
Sonnie
Schotland fan

« Antwoord #20 Gepost op: 26 Aug 2011, 09:49 »

Dat is niet altijd zo.
laughing7

Foto gemaakt op Skye (Ardmore Point) en er zaten ook zeehonden al gingen die vlot weg toen deze rakker kwam jagen. We hebben er denk ik een half uur naar zitten kijken hoe hij bezig was, machtig gezicht! Toen zijn we maar weer doorgelopen, hij was nog lang niet klaar  Wink
En tijdens de boottocht bij Portree heb ik de vinnen van Mink Whales gezien (Dwergvinvis) maar geen foto van kunnen maken. Ik dacht dat het dolfijnen zouden zijn maar de kapitein zei dat het walvissen waren  Aye  Helaas nog steeds geen dolfijnen dus..

onze foto's en vakanties: www.sonnie-tieske.nl
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #21 Gepost op: 26 Aug 2011, 09:57 »

Vorig jaar werd er op het Scottish News een videofilmpje uitgezonden van een passagier op een "dolfijnen-spot-bootje". Circa honderd dolfjnen al springend vlakbij gefilmd. Doordat dit op TV kwam gaf mij het idee, dat dit toch wel erg zeldzaam is. De man had wel de opname van zijn leven  icon_thumleft Wij waren een week eerder op hetzelfde plekje op Skye....................
EllenC
Schotland fan

« Antwoord #22 Gepost op: 26 Aug 2011, 11:22 »

ze worden geregeld gezien bij Kilchoan..soms vanaf de ferry naar Tobermory

Als je de boot  van Arisaig naar een van de eilanden neemt - Rum- Eigg- Muck heb je ook grote kans ze te zien. de schipper van de Shearwater kijkt er altijd naar uit en zorgt dat je dichterbij kunt komen, hij neemt hier echt de tijd voor en wijkt rustig van zijn tijdschema af om de gelegenheid tot foto's nemen te geven .

Tom heeft tijdens het zeilen rond Ardnamurchan Point al een paar keer  begeleiding gehad van minky whales die zelfs de hele nacht in de buurt bleven.

aurian
Schotland fan

« Antwoord #23 Gepost op: 19 Sep 2011, 20:43 »

Wij hebben afgelopen mei weer dolfijnen gespot bij het uitkijkpunt bij Fortrose of de black Isle.
Ze hadden zelfs 2 jongen bij zich! Zo leuk om te zien!
En deze keer hadden we zelfs het geluk dat ze een show weg gaven, ze sprongen uit het water omhoog.
Je moet meestal wel even geduld hebben, en soms wordt het dan beloond  Aye

Heeft iemand van jullie ook wel eens papegaai duikers gezien?
Die staat nog op mijn lijstje om nog eens te spotten!

liefs Aurian
skye
Schotland fan

« Antwoord #24 Gepost op: 19 Sep 2011, 21:25 »

paegaaiduikers, dat zijn mijn favoriete vogels. IK heb ze nu een paar maal gezien. bij Bass roch zit een eilandje, Craighleith ofzo, daar kun je ze zien. Op the Isle of May, kun je erg dichtbij komen en op the Farne Islands in Northumberland. de eerste keer dat ik ze van zo dichtbij zag ( farne isslands)was ik helemaal happy, ik zei ook tegen die jongen van the national trust, I am in heaven, echt fantstisch was dat.
dolfijnen heb ik ook een keer gezien vanuit een bootje vanuit Cromarty, was ook super om te zien.

Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Overige onderwerpen  |  Topic: dolfijnen/walvissen
Ga naar: