Hoi Hoi,
Ik zal me even kort voorstellen?

ik ben net 25 half schots half nederlands. Mijn (schotse) vader is helaas overleden 2 jaar terug dus mijn hernieuwde kennismaking met schotland was net zo treurig als indrukwekkend. Sinds ik terug ben gekomen wist ik al zeker dat ik daar wilde wonen. De natuur de cultuur alles beviel me. Ik heb het geluk dat mijn neef en zijn gezin en mijn tante in livingston wonen en ik wil naar edinburgh dus ben niet helemaal alleen kan altijd bij iemand eten als ik blut ben zeg maar?

.
Ik ben tweetalig opgevoed dus alhoewel ik een afgrijselijk accent heb nog zal dat geen probleem worden ik heb bar en callcenter ervaring dus met werk zie ik geen problemen. Alhoewel ik geen referenties heb (woon nog bij mijn ma) moet het wel te doen zijn. Ben heel positief?

wat ik me wel afvraag is kan je gewoon werken met een nl id kaart las ergens hier iets over een social secrurity number aanvragen met een uitreksel geboorteregister en id ? en hoe zit het met ziektekosenverzekering in scotland ? bankrekeningopenen was erg lastig heb ik hier ook ergens gelezen gelukkig kan ik daar ook voor familie inschakelen?

. Extra tips advies enz kan ik zeer goed gebruiken. Dus voor mensen die al gemigreerd zijn of mensen die zich er al in verdiept hebben reacties zijn zeer welkom?

Alvast hartelijk bedankt voor het lezen?

Groetjes RoseRed
Hoi RoseRed
mijn verhaal is in grote delen het zelfde als de jouwe, ik ben 26 ook half scots (moeder is scots) (en met een vage accent in bijde talen) en wou in scotland wonen , dus in mei 2005 nam ik de stap zonder voor bereiding haha , dus hier wat tips van mij
1. laat je inschrijven bij de Jobcentre (als adress kan je je tante gebruiken ? is alleen een post adress) , die kunnen een national insurance number voor je regelen (duurde mij alleen maanden)
2.
www.toplanguagejobs.co.uk die hebben vacatures voor nederlands talige baantjes , met baantjes kijken ze hier minder naar diploma's maar meer naar references
3. ga naar een lokale GP en laat je inschrijven en geen baan = geen kosten voor recept
4. Ga naar de city council in edinburgh en schrijf je in , leg je situatie uit en je krijgt misschien voorrang ? je kan altijd zeggen dat je bij je tante woon maar dat je daar weg moet,dat zei ik en ik had binnen 4 dagen een eigen huis (al duurt het normaal zo'n 6 maanden)
als je wat meer hulp nodig heb dan kan je altijd een private message sturen en zal ik je proberen te helpen aangezien half scot/half nederlanders zeldzaam zijn

Success!