Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 18:58

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Volgende zomer ga ik in schotland wonen Alleen
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Volgende zomer ga ik in schotland wonen Alleen  (gelezen 2179 keer)
RoseRed25
Gast
« Gepost op: 14 Nov 2006, 01:59 »

Hoi Hoi,

Ik zal me even kort voorstellen? icon_sunny ik ben net 25 half schots half nederlands. Mijn (schotse) vader is helaas overleden 2 jaar terug dus mijn hernieuwde kennismaking met schotland was net zo treurig als indrukwekkend. Sinds ik terug ben gekomen wist ik al zeker dat ik daar wilde wonen. De natuur de cultuur alles beviel me. Ik heb het geluk dat mijn neef en zijn gezin en mijn tante in livingston wonen en ik wil naar edinburgh dus ben niet helemaal alleen kan altijd bij iemand eten als ik blut ben zeg maar? laughing7.

Ik ben tweetalig opgevoed dus alhoewel ik een afgrijselijk accent heb nog zal dat geen probleem worden ik heb bar en callcenter ervaring dus met werk zie ik geen problemen. Alhoewel ik geen referenties heb (woon nog bij mijn ma) moet het wel te doen zijn. Ben heel positief? notworthy wat ik me wel afvraag is kan je gewoon werken met een nl id kaart las ergens hier iets over een social secrurity number aanvragen met een uitreksel geboorteregister en id ? en hoe zit het met ziektekosenverzekering in scotland ? bankrekeningopenen was erg lastig heb ik hier ook ergens gelezen gelukkig kan ik daar ook voor familie inschakelen? hello2. Extra tips advies enz kan ik zeer goed gebruiken. Dus voor mensen die al gemigreerd zijn of mensen die zich er al in verdiept hebben reacties zijn zeer welkom? notworthy

Alvast hartelijk bedankt voor het lezen? wave

Groetjes RoseRed

Wilma
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 14 Nov 2006, 07:45 »

Hoi Rosered,
Welkom op dit forum, je zal hier vast wel  antwoorden op al jouw vragen krijgen.
Je hebt waarschijnlijk alleen de nederlandse nationaliteit? Ik heb een engelse  Aye ,ja ja, maar wel vlak bij de schotse grens geboren hoor,vriendin, met een engelse moeder en nederlandse vader, maar die heeft (volgens mij)automatisch 2 nationaliteiten (ze is wel een stuk ouder hoor, dus misschien is dat alweer veranderd) en volgens haar zou dat geen probleem geven als ze idd in Engeland/schotland/wales etc... zou willen gaan wonen
heel spannend allemaal hoor en fijn dat je er al familie hebt wonen die jouw kunnen helpen met het starten etc.
Het zit dus toch in de roots he?

gerdamartijn
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 14 Nov 2006, 08:54 »

Welkom Rosered,wat een prima vooruitzicht? hello2 Volgens mij zitten al je vragen wel ergens in het forum,en er zijn een paar Nederlanders die de sprong al hebben gewaagd? laughing7 Dus,adviezen te over denk ik.Alvast veel plezier bij ons? wave
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #3 Gepost op: 14 Nov 2006, 10:05 »

Welkom op het forum, en een erg leuke stap die je gaat maken!  Aye

Als het goed is kun je als inwoner van de EU gewoon in de UK aan de slag zonder extra visa en vergunningen.
Roald
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 14 Nov 2006, 10:51 »

Hoi RoseRed, ik kom hier zelf nog niet zo lang maar mag je vast wel welkom heten. Is je afgrijselijke accent Nederlands of Schots ? Een Schots accent is toch niet afgrijselijk ? Ik vind het in ieder geval mooier dan het Engels wat in Zuid-Engeland gesproken wordt, hoor (en velen hier met mij, denk ik !).

Voor het aanvragen van een National Insurance heb ik persoonlijk geen geboorteregister-geval nodig gehad. En het openen van een bankrekening ging relatief makkelijk: een huurcontract was genoeg. Kennelijk is dat een uitzondering, want veel mensen kost het wel iets meer moeite. Hoe wil je je familie inschakelen voor het openen van een bankrekening ? Bivakmuts ?? laughing7 Veel plezier met de voorbereidingen ! Groetjes uit een - wederom - zeer zonnig Aberdeen.

Live and let live
Maxy
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 06 Dec 2006, 22:00 »

Hoi Rose Red,

ik ga zelf ook binnenkort in Schotland wonen,? in Edinburgh. Ik heb al een jaar stage gelopen in Edinburgh en ga daar nu met mijn vriend samenwonen. Ik kan misschien wel een paar van je vragen beantwoorden.

Een bankrekening openen kan lastig zijn, aangezien ze om een rekening vragen, en als je net naar Schotland verhuist heb je die dan nog niet. Wat je dan wel kunt doen is het electriciteitsbedrijf opbellen en vragen of ze al iets kunnen sturen wat je kunt gebruiken. Wat ik in ieder geval zou doen is een Nederlands bankafschrift meenemen, dit heeft mij wel geholpen. Ik zit zelf bij Lloyds TSB, dit was de enige bank die mij aan wou nemen op basis van een huurcontract alleen.

Als het goed is, als je werk vind ben je verzekerd voor ziektekosten via het NHS. Er wordt dan een bedrag van je loon afgetrokken, en dan kun je gratis naar de dokter. Je moet je wel aanmelden bij een dokterspraktijk, waar ze dan een kennismakingsgesprek houden. Recepten kosten in Edinburgh 6,50. Tandarts is niet verzekerd, maar via een NHS tandarts is een gewone controle iets van 15 pond, al zijn die tandartsen wel moeilijk te vinden.

In Schotland hoef je je nergens te registreren als je ergens gaat wonen. Je hoeft je alleen uit te schrijven bij de gemeente, maar je hoeft geen contact op te nemen met de ambassade.
Verder kun je gewoon in het buitenland werken, je hebt geen werkvergunning nodig ofzo, je paspoort is genoeg.

Mijn National insurance number heb ik gewoon gekregen met mijn ID en loonstrookjes, ik hoefde geen geboorteregister te laten zien.

Ik hoop dat dit je een beetje helpt.

Groeten Maxy
RoseRed25
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 10 Mrt 2007, 01:34 »

En mijn computer besloot er volledig mee op te houden  Bonk
Dat blijft leuk niet waar Bonk Ik heb gelukkig een nieuwe want ik zal nog genoeg vragen moeten stellen denk ik zo  laughing7

Ik heb mijn ticket geboekt !! een enkeltje en ik vlieg 4 juli. Spannend !! Het is ook nog met Easyjet wat altijd garant staat voor een avontuurlijke trip.

Ik ga even jullie reacties nog eens rustig nalezen en kijken of ik nog wat vragen heb.
Alvast again hartelijk bedankt.
RoseRed25
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 10 Mrt 2007, 01:43 »

Hoe wil je je familie inschakelen voor het openen van een bankrekening ? Bivakmuts ?? laughing7 Veel plezier met de voorbereidingen ! Groetjes uit een - wederom - zeer zonnig Aberdeen.

dat was inderdaad mijn plan laughing7 Just Kidding, mijn tante werkt bij the bank of Scotland
dus die ging dat regelen.

Ik heb al zat leuke flatjes gezien in Edinburgh nu nog bidden dat ik 1 of 2 banen vind. Goedkoop is
Schotland zeer zeker niet maar zolang ik in de buurt van de Princess Street Gardens woon zou ik al
erg gelukkig zijn !  sunny Het is wel een beetje spannend moet ik zeggen. Ook al heb ik familie daar
ben ik erg benieuwd/gespannen hoe het gaat met een baan daar zoeken. Of dat makkelijk(er) is dan
in Nederland bijvoorbeeld.
RoseRed25
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 10 Mrt 2007, 01:49 »

Recepten kosten in Edinburgh 6,50. Tandarts is niet verzekerd, maar via een NHS tandarts is een gewone controle iets van 15 pond, al zijn die tandartsen wel moeilijk te vinden.

Echt waar betaal je alle tandartskosten dan helemaal zelf ? Hmm wat een feest laat ik nou
een angstpatient zijn en alweer een wortelpuntontsteking hebben Bonk
Dat gaat dan in ieder geval voor mij erg duur zijn, moet zowiezo nog 2
wortelkanaalbehandelingen laten doen..
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 10 Mrt 2007, 12:46 »

Tandarts: Sinds 1 april 2006 hoef je geen eigen bijdrage meer te betalen voor een check-up bij de tandarts. Volgens mij zijn er nog genoeg NHS tandartsen in de grote steden, op het platteland is het nijpender. Wel verstandig om nog even groot onderhoud te laten plegen voor je weggaat. Je kunt echter een tandartsen verzekering afsluiten , zeker te overwegen als je daar veel komt.
RoseRed25
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 14 Mrt 2007, 05:34 »

Dat is wel een goed plan inderdaad die tandartsenverzekering, daar zal ik me in verdiepen als ik daar ben dank je !
Flat zoeken loopt als een trein in ieder geval strakkies daar alleen nog een baan regelen hello2
mahavira
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 09 Apr 2007, 00:54 »

Hoi Hoi,

Ik zal me even kort voorstellen? icon_sunny ik ben net 25 half schots half nederlands. Mijn (schotse) vader is helaas overleden 2 jaar terug dus mijn hernieuwde kennismaking met schotland was net zo treurig als indrukwekkend. Sinds ik terug ben gekomen wist ik al zeker dat ik daar wilde wonen. De natuur de cultuur alles beviel me. Ik heb het geluk dat mijn neef en zijn gezin en mijn tante in livingston wonen en ik wil naar edinburgh dus ben niet helemaal alleen kan altijd bij iemand eten als ik blut ben zeg maar? laughing7.

Ik ben tweetalig opgevoed dus alhoewel ik een afgrijselijk accent heb nog zal dat geen probleem worden ik heb bar en callcenter ervaring dus met werk zie ik geen problemen. Alhoewel ik geen referenties heb (woon nog bij mijn ma) moet het wel te doen zijn. Ben heel positief? notworthy wat ik me wel afvraag is kan je gewoon werken met een nl id kaart las ergens hier iets over een social secrurity number aanvragen met een uitreksel geboorteregister en id ? en hoe zit het met ziektekosenverzekering in scotland ? bankrekeningopenen was erg lastig heb ik hier ook ergens gelezen gelukkig kan ik daar ook voor familie inschakelen? hello2. Extra tips advies enz kan ik zeer goed gebruiken. Dus voor mensen die al gemigreerd zijn of mensen die zich er al in verdiept hebben reacties zijn zeer welkom? notworthy

Alvast hartelijk bedankt voor het lezen? wave

Groetjes RoseRed

Hoi RoseRed

mijn verhaal is in grote delen het zelfde als de jouwe, ik ben 26 ook half scots (moeder is scots) (en met een vage accent in bijde talen) en wou in scotland wonen , dus in mei 2005 nam ik de stap zonder voor bereiding haha , dus hier wat tips van mij

1. laat je inschrijven bij de Jobcentre (als adress kan je je tante gebruiken ? is alleen een post adress) , die kunnen een national insurance number voor je regelen (duurde mij alleen maanden)

2. www.toplanguagejobs.co.uk die hebben vacatures voor nederlands talige baantjes , met baantjes kijken ze hier minder naar diploma's maar meer naar references

3. ga naar een lokale GP en laat je inschrijven en geen baan = geen kosten voor recept

4. Ga naar de city council in edinburgh en schrijf je in , leg je situatie uit en je krijgt misschien voorrang ? je kan altijd zeggen dat je bij je tante woon maar dat je daar weg moet,dat zei ik en ik had binnen 4 dagen een eigen huis (al duurt het normaal zo'n 6 maanden)

als je wat meer hulp nodig heb dan kan je altijd een private message sturen en zal ik je proberen te helpen aangezien half scot/half nederlanders zeldzaam zijn Wink

Success!
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Volgende zomer ga ik in schotland wonen Alleen
Ga naar: