Auteur Topic: Bob Cleland - Knife maker  (gelezen 4942 keer)

Offline MacHeather

• Schotland fan
Bob Cleland - Knife maker
« Gepost op: 07 okt 2013, 14:55 »
Ik heb iets met messen... Schotland ook.

Toen ik in 2003 samen met mijn zoon in Schotland en op Skye was kocht ik een mooi handgemaakt mes in de Croft Studio in Dunvegan. Bob Cleland was de maker en ik wist zijn adres. Ik hoorde van vrienden op Skye dat hij een bekende messenmaker was die op zijn tijd wel van een "dram" hield en ook dat hij een deel van zijn been was kwijtgeraakt en een prothese heeft. We besloten te proberen hem op te zoeken, maar er bleek niemand thuis te zijn. We liepen om het huis heen en het was er, hoe zal ik dat zeggen, wat rommelig. Er stond een vergane tractor in de tuin en we konden iets zien dat op een werkplaats of smidse leek.

2003 Huis van Bob Cleland

In 2013 waren wij samen opnieuw op Skye en we besloten om zijn huis weer eens op te zoeken. Bob Cleland zat in de zon op een bankje voor zijn huis, nodigde ons hartelijk uit om verder te komen en liet zien hoe hij een oud handvuurwapen repareerde. Zijn prothese deed me denken aan die van een piraat: ik zag een een ronde metalen buis met een rond rubberen voetje.

Bob Cleland

Hij legde iets uit over de reparatie van het wapen en vroeg of we meer wilden zien van zijn werk- en leefomstandigheden. Wat we destijds hadden gezien was inderdaad de smederij. Bijzonder om je te realiseren dat in zo'n rommelige omgeving (die kennelijk alles heeft wat nodig is) zulke prachtige producten worden gemaakt!

De smederij

Hij nam ons mee naar zijn eigenlijke woon- en werkruimte achter het huis (later bijgebouwd) en liet ons van alles zien. Het maken van messen (o.a. scian dubhs) en zwaarden is zijn beroep, maar daarnaast maakt hij werpmessen, tomahawks, pijl-en-bogen en andere wapens. Uit allerlei boeken haalt hij de voorbeelden van hoe vroeger en elders wapens werden gemaakt en gebruikt en dat maakt hij dan na. Ik noem maar wat: vilmessen zoals de Eskimo's die gebruikten, een puntige knots waarmee beren werden aangevallen. De ruimte stond stampvol met gereedschappen en voorwerpen waar hij nog mee aan het werk was of die al klaar waren.

Zijn woon-werkruimte

We keken onze ogen uit. In diezelfde ruimte stond zijn bed maar met alles wat erop lag leek het meer op een werktafel.

Hij vertelde dat zijn zoon, Jake, die het vak van hem geleerd heeft, de zaak heeft overgenomen en dat hij het nu rustiger aan doet. En dat hij, al is hij de jongste niet meer, altijd de jongen is gebleven die met zijn handen bezig moest zijn en dat hij nog graag erop uittrekt, soms met de indiaanse tipi die naast zijn huis staat. Er komen wel eens kinderen bij hem op bezoek die het werpmes dan mogen proberen. Dat gaat meisjes meestal beter af dan jongens: jongens doen het veel te hard en dan mist de nauwkeurigheid.

Werpmes met lederen handvat (een houten handvat zou bij het werpen kapot kunnen gaan)

Bijzonder om bij een onaangekondigd bezoek zo hartelijk ontvangen en rondgeleid te worden en leuk om hem zo gepassioneerd te horen vertellen over wat hem bezighoudt.

Wie wat wil zien van de eindproducten van vader en zoon Cleland zien kan eens kijken op http://www.knifemaker.co.uk/

Offline Light

• Schotland fan
Re:Bob Cleland - Knife maker
« Reactie #1 Gepost op: 07 okt 2013, 20:57 »
Dank je, MacHeather ! Heel interessant. Hou erg van mensen die bezig zijn met oude ambachten -bij voorkeur- in hun eigen element (zonder 'Heide-huppeltjes' er omheen), omdat daar zo veel traditie en vakkennis te vinden is.
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline ilonka

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 08 okt 2013, 12:29 »
 :schface Wat een heerlijk verhaal en wat een mooi mens.
Geweldig, die werkplaats/ annex woonkamer. :tongue3:
Zo moet een craftsman leven,mijn hart gaat open , bij het zien van deze foto's.( het lijkt een chaos, maar alles heeft een vaste plek en hoofdzaak is, dat hij gelukkig is)
Mag ik ruilen? :aye
Ilonka

Offline Janrozen

• Schotland fan
  • Jan
« Reactie #3 Gepost op: 08 okt 2013, 12:52 »
Hij is voor mij een schotse indiaan, natuur mens, zeer mooie verhaal als ik nog eens op skye kom ga ik een keer langs. :icon_thumleft:

Offline Sonnie

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 14 okt 2013, 15:53 »
Waanzinnig zeg! Wat een toffe ontmoeting zo spontaan  :icon_thumleft:
onze foto's en vakanties: www.sonnie-tieske.nl