Auteur Topic: 'Emigreren' Januari 2014  (gelezen 7137 keer)

Offline Renske

• Schotland fan
'Emigreren' Januari 2014
« Gepost op: 05 okt 2013, 16:06 »
Hoi Hoi!

Zoals al gezegd in mijn voorstel post, komt ook mijn Schotland avontuur steeds dichterbij! (zeg ik genietend van heerlijke Schotse vanilla fudge die nog over is van mijn laatste bezoek :laughing7:). Mijn plan is om eind Januari/begin Februari ook de oversteek te maken heb er echt veel zin in! Nu zit ik denk ik wel een in luxe positie en daarom weet ik eigenlijk van sommige dingen niet of ik ze nu al wel of niet voor mijn vertrek moet regelen. Ik ga de oversteek namelijk maken direct vanuit het ouderlijk huis en heb dus geen gedoe met opzeggen van huur of verkoop van een huis, ik zie dit namelijk ook meer als een soort van proef emigratie om te kijken of ik voet aan de grond kan krijgen en een baan kan vinden. Ik kan dus zogezegd mijn koffertjes inpakken en het vliegtuig op stappen omdat ik ook in Schotland al een woonadres heb bij een goede vriend van mij (jaja een echte Schot ook nog  :aye) en dat ook nog gratis (ok wel mijn eigen levensonderhoud maar geen huur)!.
Daarom aan de kenners van dit forum de vraag of er echt dingen zijn die ik vantevoren al moet regelen, ik kan ongeveer 6 maanden zonder werk overleven en wil dus eigenlijk eerst daar een baan zien te vinden voor ik 1) mij uitschrijf bij mijn gemeente in nederland, 2) mijn zorgverzekering opzeg, 3) mij inschrijf bij een locale GP, 4) een 'sofinr' in Schotland aanvraag, 5) een bankrekening open enzovoorts.

Dus....wat vinden jullie hiervan? tips, trucs en suggesties zijn van harte welkom!

Groetjes,
Renske

Offline Fiona

• Schotland fan
Re:'Emigreren' Januari 2014
« Reactie #1 Gepost op: 05 okt 2013, 21:02 »
Ja, dat is zeker een luxe positie en een baan zoeken is ( denk ik ook ) het eerste, daarna komt de rest wel :laughing7: Al is dat ook hier niet zo gemakkelijk, wat  je als Dutchie hier te bieden hebt is je kennis van het Nederlands, een call center baan dus. Er zitten hier een aantal outsourcers die Nederlandse klanten hebben zoals bv Sykes in Edinburgh en Indigo Lighthouse in Glasgow. IBM in Greenock vraagt ook regelmatig Nederlanders. Dat zou een goed begin zijn en vandaar uit kan je dan verder kijken. Succes met de voorbereidingen  :sunny:

Offline Renske

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 06 okt 2013, 22:56 »
Bedankt voor de tip Andrea ik ga de namen van die bedrijven op mijn lijstje zetten als is IBM in Greenock voor mij iets te ver weg! Het plan is inderdaad om mijn Dutch language skills in de strijd te gooien, gelukkig heb ik ook al (inbound) callcenter ervaring. Hoop toch wel mettertijd in mijn eigen vakgebied te kunnen gaan werken, heb niet voor niets twee internationale studies in mijn broekzakje!
Het mooie is ook dat ik afgelopen Juni al ben overgevlogen voor een sollicitatiegesprek voor een functie in mijn eigen vakgebied, helaas niet geworden maar wel weer een ervaring erbij en wetende dat ik dus ook in mijn eigen veldje interesse kan opwekken bij potentiƫle werkgevers :sunny:

Offline Sandra

• Schotland fan
  • Scotland forever
« Reactie #3 Gepost op: 07 okt 2013, 09:46 »
O wat een geweldig mooi vooruitzicht Renske!!!!!!!!!!!!!! Stiekem ben ik best wel een beetje jaloers. Ik ben vorig jaar even bezig geweest met een emigratie die kant uit en hoewel ik achteraf denk dat het goed geweest is dat die niet doorgegaan is, begint het zo heel af en toe toch wel weer te kriebelen als ik dit soort verhalen lees......
Groetjes,

Sandra

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 07 okt 2013, 21:01 »
Geloof in jezelf, Renske.
but don't overdo it
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline Caledonia

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 24 mrt 2014, 21:33 »
Hi Renske,

Vroeg me af of je nu in Schotland zit en wat voor opleiding je hebt?
Als je twee opleidingen hebt en beetje weet waar je moet zoeken moet je wel een baan kunnen vinden. Zeker als je in de regio's E'burgh of Glasgow zit.

Succes!