Auteur Topic: Toch maar nog's vragen  (gelezen 8116 keer)

Offline SnEm

• Schotland fan
Toch maar nog's vragen
« Gepost op: 27 mei 2013, 13:45 »
Hallo,

Ik wou de vraag toch maar's stellen, al is de kans eigenlijk klein dat ik dit ooit doe!

Hoe moeilijk is het om werk te vinden in Schotland, en dan nog buiten de steden? Of Aberdeen worst case.
Hoeveel moeten we verdienen om deftig te kunnen leven, als ik de advertenties lees 14k - 17k per annum, lijkt me toch weinig?
Hoe kwalitatief is het onderwijs ginder?

Ik heb denk dat ik gemakkelijk werk zou kunnen vinden door opnieuw in de horeca aan de slag te gaan, heb hotelschool gedaan, in events business gewerkt, maar ook verschillende "Support" functies uitgeoefend, ben perfect drietalig Fr/NL/EN en kan ook mijn plan trekken in het duits. Mijn vriendin die is actief als webmaster/communicatie. En ons dochterje is nog geen 2 jaar die kan zich gemakkelijk aanpassen, ze spreekt al vlot engels sinds ons bezoek, vooral het woordje "chips"  :D

Thanks!
I don't need therapy, I just need to go to Scotland!

Offline SnEm

• Schotland fan
Re:Toch maar nog's vragen
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2013, 09:42 »
Niemand?

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2013, 14:34 »
Tja, wat is makkelijk?...........  Overal moeilijk tegenwoordig!

Mijn ervaring (alweer 27 jaar geleden): in Horeca ALTIJD werk te vinden!  Zeker ook "buiten" de steden.  Maar of je er 3 talen voor nodig hebt?  :nooo Als je Engels maar goed is.
Kwa verdienen: wat is deftig leven?  Over het algemeen is de "cost of living" ietsie duurder hier geloof ik, dus zelf even sommetjes doen!
Kwa onderwijs: overal verschillend neem ik aan, net als in Nederland gewoon een paar scholen bezoeken?......... (sorry ikzelf woon op een eiland, al gauw wat minder keus!)
Andrea is een paar dagen weg, die kan je misschien mee vertellen over het Nederlands onderwijs in Edinburgh.
There are two seasons in Scotland - Winter and July.

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2013, 15:16 »
Wat ik bedoel met deftig leven, kun je met 17k rondkomen zonder teveel te moeten tellen eind van de maand, of toch eerder kijken voor functies rond 20k per annum! Huisje huren (om te beginnen). Ik heb geen flauw idee, wat de lasten zijn voor gas, water, electriciteit, telefoon,....
bv: 17k is ongeveer £1400 per maand, maar hoeveel hou je hier net aan over?

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2013, 17:31 »
.........................., al is de kans eigenlijk klein dat ik dit ooit doe!

Tja, en daarom ga ik er toch maar geen moeite over doen het een beetje uit te rekenen voor je............... :evil5:.

:)

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2013, 19:06 »
Great Spirit...NOT!!!!

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2013, 22:07 »
Ok, van £1300 net per maand kunnen m'n zoon en ik goed rond-komen.  Maar ja, we zijn NIET deftig...............  :wave:

Wat je van "de 17k" overhoudt ligt aan je "circumstances", iedereen betaald verschillende percentage belasting.............

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2013, 00:35 »
Maar ja, we zijn NIET deftig...............  :wave:

Ik denk dat hier een communicatiefoutje aan de hand is. ;) In het Vlaams heeft het woord 'deftig' een andere betekenis dan in het Nederlands. :icon_thumleft: Deftig in het Vlaams betekent gewoon 'normaal' of 'gemiddeld' of 'proper'. Met een deftig salaris wordt bedoeld een gemiddeld inkomen waarmee je normaal rond kunt komen.
Althans, dat is wat ik altijd heb geleerd van mijn Belgische vrienden. ;)

En voor de Belgen op dit forum: In het Nederlands staat het woord 'deftig' voor 'duur, chique, kak', etc... Ook wellicht handig om te weten. :laughing7:

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2013, 07:51 »
Bedankt voor de toelichting Mairi, wist echt niet dat dit een andere betekenis had!

Bedankt Bute!

Offline Bute

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 29 mei 2013, 21:24 »
Bedankt voor de toelichting Mairi, wist echt niet dat dit een andere betekenis had!

Hier sluit ik me bij aan, vond het al zo'n rare opmerking.............. :laughing7:
 Nooit geweten dat het in Belgie iets anders betekende.  :dontknow:

Offline Màiri

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 30 mei 2013, 00:20 »
Hier sluit ik me bij aan, vond het al zo'n rare opmerking.............. :laughing7:
 Nooit geweten dat het in Belgie iets anders betekende.  :dontknow:

Hehe, you're welcome. :laughing7: Toch handig om Belgische vrienden te hebben. :icon_thumleft:

Offline Jessy

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 31 mei 2013, 22:46 »
Deftig inkomen , goed  kunnen rondkomen  . Of , jullie zijn deftige mensen , niet marginaal bedoelen ze hiermee . "Deftig voorkomen " wil dan zeggen je ziet aan de "dure "kleding dat het deftige mensen zijn. Deftige mensen waren vroeger meestal goed bemiddelde mensen  , nu heeft het iets meer de betekenis van "beleefd/ normaal zijn .Dus bij ons sloeg het ook wel op " Chique " hangt een beetje van de zinsbouw af  ook .