Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 18:29

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Reiservaringen in Schotland  |  Topic: noorwegen
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: noorwegen  (gelezen 1579 keer)
nelleke
Gast
« Gepost op: 20 Okt 2006, 13:38 »

Wie van jullie schotlandgangers is ook in noorwegen geweest??
Is Schotland met Noorwegen te vergelijken??
Wij houden van de weidsheid en leegte van Noorwegen, zouden we Schotland ook mooi vinden icon_scratch
nelleke
Teije
Administrator
*

« Antwoord #1 Gepost op: 20 Okt 2006, 15:32 »

Hoi Nelleke,

wij hebben Noorwegen van noord naar zuid doorkruist (zie http://www.teije.nl/2002/scan/scan_ne.htm#nw) en we vonden het schitterend. Qua natuur is Noorwegen veel majestueuzer en grootser, maar de weidsheid en leegte vind je in Schotland ook zeker wel terug.
Schotland is wel veel lieflijker, wat zachter, hoewel nog ruig genoeg langs de westkust. Wij denken dat jullie het wel mooi zullen vinden, zeker als je de noordelijke westkust en de eilanden bezoekt.
Ina
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 20 Okt 2006, 15:49 »

Ik ben nog nooit in Noorwegen geweest maar wat volgens mij ook heel anders is zijn de mensen en de pubs! Whisky laughing7

Yours Aye for Scotland
lucsa
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 20 Okt 2006, 21:52 »

Wij vreesden ook eerst dat Schotland wat ging tegenvallen na 2 bezoeken aan Noorwegen.
Niet dus. De westkust deed ons soms denken aan noorwegen (bv omgeving Ullapool).

Tot ergens onderweg
Groetjes
Sabien & Luc

[img]http://lu
Keen
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 21 Okt 2006, 16:04 »

Ik hoorde van een fervente vakantieganger van de Scandinavische landen dat Schotland veel gevarieerder is qua natuur. Achter iedere bocht is er iets nieuws terwijl je in bv.zweden achter iedere bocht dennen zag  icon_smile Zelf ben ik er nog nooit geweest dus ik kan niet vergelijken  dontknow
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 22 Okt 2006, 12:50 »

Hallo Nelleke,

Wij zijn een aantal keren naar Noorwegen geweest. Het was ons favoriete vakantieland totdat onze zoon met een Schotse vrouw ging trouwen en in Schotland ging wonen (9 jaar geleden). Toen hebben we Schotland leren kennen en wonen er nu bijna 8 maanden. In het begin vergeleken we Schotland dus vaak met Noorwegen. Wij hebben autotochten gemaakt door Noorwegen en voettochten, met de tent in de rugzak en voedsel voor een week mee.

Heel veel van wat je in Noorwegen vindt, tref je ook in Schotland aan. Voor zover ik het zo kan bedenken vonden wij er de volgende verschillen en overeenkomsten:
Noorwegen heeft in bepaalde gebieden hogere bergen (Jotunheimen, Trollheimen). In de zomer vind je er dus ook meer sneeuw op de toppen en hooggelegen ijsmeren en gletchers. Er zijn ook meer watervallen. Toch valt er ook veel te vergelijken: De Hardangervidda doet erg aan de Schotse moors denken. De ruige Noordwestkust van Schotland kan je vergelijken met de Noorse kust, qua woestheid. Wel zijn de fjorden in Noorwegen smaller en steiler. In beide landen kan je tijdens je wandeltochten zomaar tussen de kuddes herten terechtkomen. In Noorwegen tref je echter ook nog rendieren en elanden aan.
Schotland heeft echter ook ons hart gestolen. Op het drukke gedeelte bij Edingburough en Glasgow na, vind je overal prachtige en zeer afwisselende natuur. Ook hier kan je een hele dag wandelen zonder iemand tegen te
komen. In allebei de landen hebben wij van de bevolking vaak gastvrijheid en vriendelijkheid ervaren.
In Schotland zijn er veel meer kastelen.
In Noorwegen hadden we veel meer last van muggen (in Schotland nog geen last van gehad). De "knutjes" die je in Noorwegen plagen, tref je hier ook onder de naam "midges".
Alcohol is in Noorwegen moeilijker en duurder te verkrijgen. Op de veerboten naar Noorwegen of Schotland
ervaar je echter weinig verschil tussen beide groepen: Opvallend veel Noren en Schotten zijn goed van innemen.

Enfin, Schotland,  je moet het gewoon gaan ervaren.

nelleke
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 23 Okt 2006, 08:31 »

bedankt voor antwoorden. we gaan het gewoon proberen en dan zien we wel maar wat ik er zo van terug kan vinden is schotland ook erg mooi dus we zullen ons wel vermaken
nelleke icon_smile
simple minded
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 01 Dec 2006, 23:32 »

Hoi Nelleke
het is ook een toeval h? ik heb twee landen waar ik ontzettend mooi vind.en van hou
Dat is Noorwegen en Schotland.
Ben dit jaar naar Noorwgen geweest met mijn gezin om mijn penvriendin is te ontmoeten na 15 jaar.
daar bleven wij vier dagen net boven Oslo maar het is dat ik ze goed ken want het zijn zeer gastvrije mensen hoor nogmaals mits als je ze goed kent.Want  een Noor kijkt echt als een kat uit de boom om met je in contact te komen ,ieder geval zullen zeker niet als eerst aan het woord komen zo heb ik tenminste ervaren met alle respect hoor voor die Noren .
het zijn echte levens genieters mochten ze een tweede huisje hebben ergens in de bergen dan zijn ze daar ook om gewoon bij te komen van de stressweek vaak zijn het ook twee verdieners,want dat is echt wel nodig daar in het peperdure land.
Die ander vijf dagen was ik in oppdal ook schitterend mooi daar in de espendalen .
Mooie wandel tochten gemaakt en inderdaad lopen tussen de loslopende koeien.en als ik mijn mening mag geven qua landschap is schotland ruiger en of de geschiedenis stil staat in schotland in de hooglanden met zelf ontwerpen stenen muurtjes geeft gewoon een heerlijk beeld .
Noorwegen is ook gewoon erg mooi en ik denk ieder land heeft zijn eigen charme en hou je van bergen dan is noorwegen bij uitstek een land van klimmen en dalen.
Maar ik denk dat de schotten gezelliger zijn en dan dat heerlijke plaatselijke bandje die er dan speelt in een pub.
Net als, ik heb liever contact met een schot dan een engelsman.
Nelleke kort gezegd het zijn heerlijke landen om er van te genieten.
groetjes van kees
isapaardje
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 11 Feb 2007, 17:15 »

Wij zijn zowel in Schotland als in Noorwegen geweest. Beide keren met eigen auto (en bootovertochten).
Noorwegen is prachtig, en wijds, maar toch heel anders als Schotland.

Als ik eerlijk ben vind ik (zeker om te wandelen) Schotland mooier.

Maar wij houden dan ook van vooral kastelen en die hebben we in Noorwegen totaal niet gezien. In Schotland kwam je vaak "zomaar" een kasteel tegen (hetzij compleet, hetzij alleen de fundering).

Noorwegen zullen we ook niet zo snel een tweede keer naar toe gaan. Schotland komen we zeker nog wel vaker. Voor ons had het net wat "meerwaarde".
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Reiservaringen in Schotland  |  Topic: noorwegen
Ga naar: