Auteur Topic: emigreren naar Schotland  (gelezen 26726 keer)

Offline Erwin

• Schotland fan
  • Living the life
Re:emigreren naar Schotland
« Reactie #25 Gepost op: 10 aug 2013, 09:54 »
Beste Wittebeer,

Ik had het niet beter kunnen verwoorden....
(de ene kan het beter dan de ander onder woorden brengen, maar jij hebt begrepen
wat ik duidelijk wilde maken)

Nogmaals, het is geen persoonlijke aanval op de persoon maar een algemeen ongemakkelijk gevoel wat ik
krijg bij sommige reacties.
Een ieder maakt zijn eigen geluk op zijn eigen manier en dat zal altijd anders zijn voor een ander.

Dus, laten wij ze zo goed mogelijk steunen in hun 'droom'.
Uiteindelijk zullen zij zelf de gevolgen van hun keuzes moeten aanvaarden.

De leuke positieve en opbouwende steun die ik heb mogen ervaren hier op het forum toen ik bezig was om
te onderzoeken of ik mijn 'droom' kon uit laten komen waren overweldigend.
Heel veel nuttige tips en vriendelijkheid ontvangen en deze meegenomen in mijn uiteindelijke beslissing.
Scheelde wel een hoop onderzoek (zoals huur huizen, auto import etc etc) toen wij uiteindelijk ons hier gingen vestigen.

Hoop dat een ieder ander dezelfde vriendelijkheid en positiviteit ontvangt.  :aye

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #26 Gepost op: 10 aug 2013, 12:54 »
Uit het andere topic gekopieerd:
Ja, er zit -inderdaad- veel meer in/achter en er zijn veel meer kanten...  
Dit voegt in elk geval een behoorlijk stuk 'ervaring' toe aan dit onderwerp, laten we zeggen zo'n 60 jaar...
En Erwin... aan DURF heeft het Mathilde nog nooit ontbroken. Neem dat maar van me aan. Ik ken 'r al ruim 25 jaar   En volg haar zeer kritisch  
Denk dat 't cirkeltje hiermee wel rond is. Kunnen we ons weer aan andere zaken wijden.
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #27 Gepost op: 10 aug 2013, 12:55 »
Mathilde, ik heb je stukje met wat verbazing gelezen. Met de bovenstaande reacties van Witte Beer en Erwin ben ik het helemaal eens, maar op 1 regel wil ik nog wel even reageren, namelijk deze :

"Zijn de kinderen getrouwd en hebben zelf kinderen dan kan je als ouder cq grootouder ondanks je heimwee helemaal niet meer terug, naar je Roots"

Hoezo niet KUNNEN, je hebt nog steeds de keuze om terug te gaan, maar het kan zijn dat je de (klein)kinderen belangrijker vindt en dus de keuze maakt om niet terug te gaan.

Dezelfde "emigratie" discussie heb ik weleens met mensen die zeggen, ik wil wel, maar ik kan niet want: mijn ouders/kinderen enz. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar in de meeste gevallen is dit niet-kunnen een (in mijn ogen) excuus om niet echt te willen.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #28 Gepost op: 10 aug 2013, 13:19 »
Ach er zijn zoveel dingen die je in dit kader kunt delen, in mijn omgeving speelt het al decennia en we komen er nooit uit, in zoverre er is altijd wel weer "iets". Het is geen cirkeltje.

Om mijn gezichtsveld te verbreden zou ik wel eens van de "Schotten" onder ons willen weten hoe ze nu na al die jaren tegen Nederland aankijken. Van veel andere landen weet ik het maar niet van Schotland.

Hoe langer weg hoe interessanter vaak en hoe meer het mijn ogen opent. Voel je je een buitenstaander, ben je meegegroeid (vaak heeft de mate waarin te maken met het onderhouden van meer dan familiaire contacten) met je oorsprong of met je bestemming of beide.

Laat ik beginnen met een stelling: Nederland is in 10 jaar meer veranderd dan Schotland.

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #29 Gepost op: 11 aug 2013, 09:43 »

Laat ik beginnen met een stelling: Nederland is in 10 jaar meer veranderd dan Schotland.

Ik heb hier eens even over nagedacht en moet zeggen dat ik er eigenlijk geen zinnig woord over kan zeggen: het is ook al bijna 16 jaar geleden dat we verhuisd zijn. Ik verdiep me niet meer zo in wat er in Nederland gebeurd, maar misschien dat de "versere" emigranten een idee hebben ? :dontknow:

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #30 Gepost op: 11 aug 2013, 10:57 »
Ik heb hier eens even over nagedacht en moet zeggen dat ik er eigenlijk geen zinnig woord over kan zeggen: het is ook al bijna 16 jaar geleden dat we verhuisd zijn. Ik verdiep me niet meer zo in wat er in Nederland gebeurd, maar misschien dat de "versere" emigranten een idee hebben ? :dontknow:
Je kunt het al lezen in je eigen posten uit het verleden (2006) hoe je erin zit. Je voelt je thuis in Schotland, bent er gesetteld en je houdt je voornamelijk bezig met de "buitenste schil" zoals ik dat noem. Tradities als chocoladeletters en pepernoten, herkenningspunten uit dat verleden.

Ik denk ook niet dat je intenties hebt om ooit terug te gaan en als ik lees waar je op gesteld bent in je leven vind je dat meer in Schotland.
Er is veel veranderd in 16 jaar in NL, is dat ook zo in Schotland?

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #31 Gepost op: 11 aug 2013, 22:49 »
Wittebeer, wel goed citeren he ? :laughing7:

Ik reageerde op je stelling: "Nederland is in 10 jaar meer veranderd dan Schotland".  Daar kan ik dus weinig over zeggen.

En ja, in Schotland is er natuurlijk ook veel veranderd in 16 jaar :aye

Enne tjonge tjsonge, jij hebt het forum wel uitgeplozen zeg..............

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #32 Gepost op: 12 aug 2013, 06:54 »
Wittebeer, wel goed citeren he ? :laughing7:

Ik reageerde op je stelling: "Nederland is in 10 jaar meer veranderd dan Schotland".  Daar kan ik dus weinig over zeggen.

En ja, in Schotland is er natuurlijk ook veel veranderd in 16 jaar :aye

Enne tjonge tjsonge, jij hebt het forum wel uitgeplozen zeg..............

Je hebt helemaal gelijk, mijn stelling is te eenzijdig geformuleerd.
Ja, pluis graag uit als ik ergens in geinteresseerd ben, ik filosofeer graag en dat moet je wel weten waar je het over hebt.
Maar ik bedoel het allemaal positief hoor, ik ben de inlichtingendienst niet. Er zitten gewoon hele interessante mensen op dit forum.