Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 13:15

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Mededelingen  |  Welkom en dienstmededelingen  |  Topic: Even voorstellen: nog een emigrant
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Even voorstellen: nog een emigrant  (gelezen 2153 keer)
Andrea
Schotland fan

« Gepost op: 17 Sep 2006, 14:55 »

Hallo,

Na enige tijd op dit forum te hebben rondgesnuffeld zal ik me even voorstellen.
Ik ben Andrea en woon sinds 1997 met man en 3 kinderen ( allemaal Nederlands) in Bearsden, een buitenwijk ( ten Noord Westen ) van Glasgow. De aanleiding was dat werkgever van mijn man hem vroeg te komen werken in het Schotse kantoor. De kinderen waren toen 9, 7 en 5 en het leek ons een wel een uitdaging. We zijn geen expats maar echt ge-emigreerd , maar hebben wel veel hulp ( ook financieel) gehad . Inmiddels wonen we hier dus 9 jaar en misschien kan ik van hulp zijn als ook een "ervarings deskundige"
Leuk vind ik het om al jullie ervaringen en plannen te lezen. Maar als je hier woont ( met een gezin ) is het toch geen vakantie meer: er moet gewoon gewerkt en naar school gegaan ! Wel vinden we de manier van leven hier erg ontspannen, vooral in het verkeer. We wonen op 20 min van het centrum van Glasgow maar zitten ook met 5 minuten tussen de schapen.

Met een Schotse groet vanuit een "dreich" Bearsden
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #1 Gepost op: 17 Sep 2006, 16:44 »

Welkom op het forum  wave vanuit (nog voor een dagje) West End (ik zit bijna op de hoek van GWR en Byres Road), dus vlak om de hoek  tongue3
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 17 Sep 2006, 17:08 »

Wat leuk, je hebt vrienden in de West End ? Wist je dat er 1000 NL-ers in Glasgow en omgeving wonen ?( volgens de inmiddels overleden Consul in Glasgow, Mr Quigley ). Heb je het vernieuwde Kelvingrove Museum ook bezocht, al bijna 1miljoen bezoekers sinds de opening op 11 juli. Echt de moeite waard.
Marien
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 17 Sep 2006, 18:06 »

Van harte welkom hier!!  hello2 En de kinderen, voelen zij zich nu helemaal Schots?

DE FOTO'S EN HET VERSLAG VAN ONZE VAKANTIE VAN 2008 STAAN ONLINE!!!
http://W
Teije
Administrator
*

« Antwoord #4 Gepost op: 17 Sep 2006, 18:47 »

wave Hoi Andrea, welkom op het forum en we hopen dat je er zelf misschien ook nog iets aan hebt. Maar ervaringsdeskundigen kunnen we nooit genoeg hebben!
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #5 Gepost op: 17 Sep 2006, 18:59 »

Wat leuk, je hebt vrienden in de West End ? Wist je dat er 1000 NL-ers in Glasgow en omgeving wonen ?( volgens de inmiddels overleden Consul in Glasgow, Mr Quigley ). Heb je het vernieuwde Kelvingrove Museum ook bezocht, al bijna 1miljoen bezoekers sinds de opening op 11 juli. Echt de moeite waard.

Inderdaad wonen in West End vrienden van me, maar die zijn Schots. Geen idee dat er zoveel Nederlanders hier wonen, eerlijk gezegd is dit de eerste vakantie tot nu toe dat we juist zo weinig NL'ers zijn tegengekomen (2 om precies te zijn). Maar ik denk dat het wel de beste buurt van Glasgow is om in te wonen, verrassend hoe weinig neds hier rondlopen en hoe enorm veilig het is 's nachts op straat. En mensen hebben 's nachts ook kleren aan hier  tongue3
Vanochtend heb ik het Kelvingrove Museum bezocht, leuke tentoonstellingen, maar het gebouw zelf vond ik ook erg indrukwekkend. Zeker de moeite waard inderdaad!!
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 17 Sep 2006, 22:20 »

Ha Sas, ja de West End, een erg leuke wijk, mede door alle studenten. Oudste zoon werkt er in een Fruit and Veg shop en daar  komen regelmatig NL-ers, die dan weer verbaasd zijn dat hij ze in het NL aanspreekt. Ik hoor ook vaak Nederlands, maar als ik in mijn uppie ben ziet/ hoort niemand dat aan me.
Wel overkomt het me wel eens dat ik zwaai naar een Nl- se auto ( al van verre herkenbaar aan gele kentekenplaat aan de voorkant) die dan heel verbaasd op deze vreemde vrouw in een Britse auto reageren, ha, ha.
Dus als jullie deze ervaring hebben, dat was ik !
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 17 Sep 2006, 22:28 »

Ha Marien,

De kinderen, nu 18, 16 en 14 zijn wel "verSchotst" al is de middelste ( een meisje)  nog het meest Nederlands. We praten thuis NL als er geen anderen bij zijn natuurlijk. Nederland is voor ons nu een vakantieland, als we er zijn is iedereen blij ons te zien, we geven veel geld uit aan leuke dingen, gaan naar de Chinees, lekkere patat en heeeerlijkemayo enz enz  , niet helemaal een correct beeld natuurlijk.
De oudste gaat naar Glasgow Universiteit, de andere twee zitten op de middelbare school ( Secondary School).
Ik heb met hun het Moedertaal pakket van de Wereldschool gedaan en de oudste 2 hebben examen gedaan in Nederlands, op het zelfde niveau als ze bv Duits en Frans doen. De jongste zat in groep 2 teen we kwamen, dus daar heb ik het hele proces van lezen en schrijven vanaf het begin meegemaakt, heel erg leuk. Ze zijn dus echt bi-lingual !
Ik ben je naam eerder tegen gekomen, denk je er ook over met een gezin naar Schotalnd  te komen ?
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 18 Sep 2006, 07:09 »

hoi Andrea,

Welkom ook hier op het forum.
Leuk om weer andere mensen te 'leren' kennen die al in Scotland wonen.
Was het hotelwerk ook jouw werk in Nederland? of moest je echt helemaal overschakelen.

Marien
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 18 Sep 2006, 09:05 »

Citaat
Ik ben je naam eerder tegen gekomen, denk je er ook over met een gezin naar Schotland  te komen ?
Met die gedachte spelen we al best een tijd, maar hebben er eigenlijk het lef niet zo voor.  Het is ook nogal niet wat om te doen. Het is het makkelijkst als je een baan aangeboden krijgt daar. Als je zelf moet zoeken en je hebt een gezin lijkt me dat een enorm risico. Ook vanwege familie kunnen we nu eigenlijk niet weg. Maar goed, zo slecht hebben we het hier ook niet en zijn allang blij dat we er met vakanties naar toe kunnen. Maar wie weet krijgen we ooit eens de kans!

DE FOTO'S EN HET VERSLAG VAN ONZE VAKANTIE VAN 2008 STAAN ONLINE!!!
http://W
Mirjam
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 18 Sep 2006, 18:05 »

Nederland is voor ons nu een vakantieland, als we er zijn is iedereen blij ons te zien, we geven veel geld uit aan leuke dingen, gaan naar de Chinees, lekkere patat en heeeerlijkemayo enz enz? , niet helemaal een correct beeld natuurlijk.

Welkom op het forum Andrea en leuk om te horen dat jullie ook al 9 jaar in Schotland wonen. Wij zijn ook in 1997 geemigreerd, in ons geval met twee kinderen die toen 9 en 11 waren. Ook wij praten NLs thuis, maar onze jongens praten terug in het Engels! Ik moet lachen om het bovenstaande citaat, want wij doen met ons gezin precies dezelfde dingen als jullie als we terug in NL zijn. We laten soms zelfs kroketten meebrengen door NLse vrienden! En ik kan me niet eens herinneren dat we die zo vaak aten toen we nog in NL woonden! En de Efteling staat ook elk jaar op het programma - sinds het in de winter open is, want wij gaan meestal rond de feestdagen naar NL.
Groetjes vanuit Loch Ness, Mirjam
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 19 Sep 2006, 11:45 »

Hallo Andrea,

Ook van mij welkom op dit forum. Leuk om op dit forum ook te lezen over andere Nederlanders die naar Schotland zijn ge?migreerd. Mijn man en ik zijn 7 maanden geleden naar Schotland (Aboyne) ge?migreerd. Wij hebben het fantastisch naar ons zin: genieten van de natuur en onze kleindochter, van nu 9 maanden. Ook het feit dat wij zomaar eens even bezoekjes met onze zoon en (Schotse) schoondochter, die met de baby in Aberdeen wonen,  uitwisselen is een voor ons heel nieuwe en heerlijke ervaring. Wij zijn nog volop bezig met ons te settelen. Onze emigratie is vrij snel gegaan: vanaf ons besluit tot het daadwerkelijk verhuizen lag 4 maanden. Wij hebben heel hard gewerkt om alles organisatorisch/administratief in orde te krijgen, maar we komen toch nog wat verrassingen tegen. Die liggen er o.a. ook veelal in het feit dat instanties, zoals ziektekostenverzekeringen in Nederland, belastingdienst, pensioenuitkeringsorganen nogal eens fouten maken in het verwerken van onze informatie. Met heel veel correspondentie heen en weer komen we er wel uit, maar een aantal vragen blijven er nog wel liggen. Onze situatie is natuurlijk anders dan die van jullie, omdat ons enige inkomen (vroegpensioen) uit Nederland komt en wij daardoor aan Nederland gebonden blijven m.b.t. belastingen en ziektekostenpremie betalen. Nu is mijn vraag aan jou (en ook aan Mirjam en eventueel ook andere ge?migreerde Nederlanders die dit lezen): kennen jullie ge?migreerde Nederlanders die op pensioenleeftijd zijn ge?migreerd en eventueel ervaringen willen delen?

Een andere vraag: heb je nog weleens het idee terug te gaan naar Nederland?

groetjes,
                Driekje
Mirjam
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 19 Sep 2006, 21:30 »

Nu is mijn vraag aan jou (en ook aan Mirjam en eventueel ook andere ge?migreerde Nederlanders die dit lezen): kennen jullie ge?migreerde Nederlanders die op pensioenleeftijd zijn ge?migreerd en eventueel ervaringen willen delen?

Een andere vraag: heb je nog weleens het idee terug te gaan naar Nederland?

groetjes,
? ? ? ? ? ? ? ? Driekje
Hi Driekje,
Ik ken wel een NLer in Schotland die al jaren met pensioen is, maar hij toen hij hierheen emigreerde was hij nog jonger. Verder kennen wij niemand helaas die dit soort ervaringen met je kan delen. En wat teruggaan naar NL betreft: wij zeggen al jaren dat we niet meer terug zouden kunnen verhuizen naar Nederland, terwijl we destijds toch niet uit NL vertrokken omdat we er weg wilden, maar alleen omdat we perse hier wilden wonen. Alhoewel NL veel welvarender is, het is ons toch te druk geworden en vooral te mode-gevoelig op allerlei gebied - niet alleen op kledinggebied!
Groetjes, Mirjam
McErnootje
Schotland fan

Je zit niet vast waar je zit tenzij je dit besluit

« Antwoord #13 Gepost op: 19 Sep 2006, 21:49 »

Om even in te haken op dit verhaal, kent iemand een goede site dieuitleg geeftover de soorten hypotheken?
We hebben geen idee of je ook een volledige hypotheek kan krijgen?
Zo nieti s het dan minimaal een derde van de vraagprijs die je moet betalen?

We hebben nu zoveelhuizen al gezien op internet.
Binnenkort hebben we een globaal overzicht van wat we ongeveer overhouden nadat we alles verkocht hebben.

Nu maarhopen dat het genoeg is om te verhuizen.

Driekje
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 19 Sep 2006, 22:09 »

Hoi Mirjam,

Hartelijk dank voor je reactie. Goed om te horen dat voor jou Schotland ook je thuis is geworden. Ik denk dat het voor kinderen ook een prima land is om op te groeien.
Heel veel van wat je schrijft kan ik ook onderschrijven. Wij hadden ons ook nooit kunnen voorstellen uit N.l. weg te gaan en voordat onze zoon in Schotland ging wonen waren we er nog nooit geweest! Wij waren wel Skandinavi?gangers (heerlijk met rugzak en tentje erin, meerdaagse tochten maken). In de afgelopen 9 jaar dat wij hier met vakantie kwamen zijn we steeds meer van dit land gaan houden.
groetjes,
               Driekje
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 19 Sep 2006, 22:25 »

Hallo Rapaljefans,

Onze ervaring met hypotheekbanken is, misschien net als in Nederland, zolang we zuiver informatief onze vragen stelden, wij gemakkelijk een hypotheek konden krijgen. Wij hebben echter niet naar een 100 % hypotheek ge?nformeerd, dus dat zou ik niet weten. Toen wij echter daadwerkelijk een huis, onder de voorwaarden dat wij het financieel rond zouden krijgen, hadden gekocht, zijn wij in gesprek geweest met de financieel adviseur van het kantoor van onze solicitor. Zij heeft heel erg haar best gedaan bij allerlei banken een (kleine) hypotheek voor ons te verkrijgen, maar er was maar ??n bank bereid deze te geven (Lloyds). Moeilijkheid was dat wij nog geen bank-account hadden. De vicieuze cirkel is: je moet een vast woonadres hebben en kunnen bewijzen met afrekeningen van counciltax e.d. om een bankaccount te verkrijgen. Voor onze kleine hypotheek hebben wij heel wat bewijzen van ons inkomen, spaargeld, bankstatements uit Nederland, moeten overleggen. Het kan zijn, doordat wij geen inkomen in Schotland hebben, banken moeilijker doen. Laat je door dit verhaal niet ontmoedigen, het lukt zeker wel, maar wees bedacht op dit soort situaties. Misschien is het makkelijker om eerst te huren. Ook als je al een baan zou hebben, zou dit kunnen schelen.
Heel veel succes!
Groetjes,
              Driekje
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 20 Sep 2006, 11:44 »

Hallo Mirjam,

Dank je voor je welkom . Onze kinderen spreken tegen ons wel Nederlands ,maar onder elkaar vaak Engels.
Wel komen er woorden langs als geloopt, gekoopt, de kapitein van de voetbal club en een vermoeide zoon die de volgende dag eens lekker ging inslapen, maar dat zul je wel herkennen.
Ik ga morgen met de ferry naar Nederland en de koelbox voor de kroketten, frikandellen, kaas en katenspek staat al klaar !
Ik las ergens dat je zonen een dubbele nationaliteit hebben, mag ik vragen wat de reden daar voor is. Wij zijn van plan NLer te blijven, we kunnen alleen niet aan de Britse verkiezingen meedoen, maar kunnen wel locaal en Europees stemmen, of zie ik iets over het hoofd ?

Groetjes,

Andrea.
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #17 Gepost op: 20 Sep 2006, 11:47 »

Hallo Driekje,

Ook jij bedankt voor je welkom. Nee ik ken geen pensionada's in Schotland.
En op je braag of wij nog wel eens terug zouden gaan kan ik eigenlijk niet antwoorden. Ik denk niet tijdens ons "werkzame" leven, maar na ons 65-ste ? Dat hangt denk ik ook af waar de kinderen zullen neerstrijken, maar dat herken je wel !
En ja die papierwinkel, dat heeft bij ons ook nog jaren geduurd, maar gelukkig kregen wij hulp via het bedrijf.

Groetjes,

Andrea
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #18 Gepost op: 21 Sep 2006, 10:24 »

Hallo Andrea,

Hartelijk dank voor je antwoord. Op de valreep (misschien nog net niet te laat?): fijne vakantie in Nederland. Enneh...shop ze!
Groetjes,
               Driekje
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #19 Gepost op: 21 Sep 2006, 11:13 »

Ha Driekje,

Bedankt,  ik ga met een uurtje richting Newcastle. ongeveer 3 uur rijden, incl pauze bij Gretna.
En dat shoppen...........dat zal wel lukken !

Groet

Andrea.
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Mededelingen  |  Welkom en dienstmededelingen  |  Topic: Even voorstellen: nog een emigrant
Ga naar: