Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 12:35

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: Betalen met bankkaart of geld afhalen in schotland
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Betalen met bankkaart of geld afhalen in schotland  (gelezen 1364 keer)
Marie-Rose
Schotland fan

« Gepost op: 27 Jan 2012, 18:59 »

Hallo iedereen,

We gaan in mei op reis naar Schotland met de wagen en trekken dus gans schotland voor. Heeft er iemand een idee of je met een belgische bankkaart kan betalen in de winkels? Of geld kan afhalen met de bankkaart? Indien ja is dit dan met een gewone bankkaart of een visa kaart?
En dan nog een vraagje er bestaat zo iets als schotse ponden en britse ponden. Kan je met de britse ponden overal in schotland betalen?
Alvast bedankt voor de info.

Groetjes

T4
Schotland fan

The power of the Kilt

« Antwoord #1 Gepost op: 27 Jan 2012, 19:37 »

Je kunt met een Nederlandse bankkaart vrijwel overal geld pinnen in Schotland bij de geldautomaten. Het lijkt me dat dat ook met een Belgische bankpas kan, je ziet aan de logo's op de geldautomaat of jouw bankpas geschikt is om geld op te nemen (maestro-logo bijvoorbeeld). Er zijn banken (en geldautomaten) genoeg en er zit vrijwel ook altijd een geldautomaat bij de grote supermarkten.
Daarnaast betalen wij in Schotland eigenlijk altijd met een visacard in winkels en dat werkt prima. Geloof niet dat ik het ooit met een bankpas heb geprobeerd  laughing7

Je kunt overal met Britse ponden betalen, nog nooit een probleem mee gehad.

Andrea
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 27 Jan 2012, 22:03 »

Je kunt overal met Britse ponden betalen, nog nooit een probleem mee gehad.

Maar........... je kunt wel een probleem krijgen met Schotse ponden in Engeland  crybaby2
T4
Schotland fan

The power of the Kilt

« Antwoord #3 Gepost op: 27 Jan 2012, 22:07 »

Maar........... je kunt wel een probleem krijgen met Schotse ponden in Engeland  crybaby2

Aye heb inderdaad ook wel eens gehad dat men wel heel vreemd opkeek van de Schotse ponden waarmee ik in Engeland wilde betalen. De biljetten werden aan een grondig onderzoek onderworpen, maar uiteindelijk wel geaccepteerd. 
Yo
Cryptorator

« Antwoord #4 Gepost op: 27 Jan 2012, 23:13 »

De meeste Schotten (die ik ken) vinden het ook prettiger dat je met Schotse ponden betaald.
Maar je kunt  natuurlijk met Engelse ook terecht.
Als ik in Nederland geld  wissel vraag ik altijd om Schotse ponden(bv op Schiphol)
Eerlijk gezegd vind ik de Schotse ook mooier;-))

met (maestro) pas en met creditkaart  heb ik ook geen problemen gehad.
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 28 Jan 2012, 00:34 »

Aye heb inderdaad ook wel eens gehad dat men wel heel vreemd opkeek van de Schotse ponden waarmee ik in Engeland wilde betalen. De biljetten werden aan een grondig onderzoek onderworpen, maar uiteindelijk wel geaccepteerd.  

Vorige zomer werden onze Schotse ponden GEWEIGERD op een Engelse markt  icon_scratch

Yo, en wat "prettiger" ?!?! Het is allemaal Pound Sterling hoor en gewoon................ geld.

Op Schiphol keken ze trouwens ook erg raar toen we daar eens met Schotse ponden aankwamen. sad1 Het bleek 3 dagen te moeten duren voordat we het op onze ABN/AMRO rekening zouden hebben. Engelse ponden hadden er dezelfde dag al op kunnen staan, snappen doe ik het allemaal niet  dontknow Het is wel superirritant tongue3 Zou de Euro een oplossing zijn ? laughing7 laughing7 laughing7
Yo
Cryptorator

« Antwoord #6 Gepost op: 28 Jan 2012, 13:03 »

@ Andrea  ja het is gewoon geld, dat weet ik ook wel en zij ook.
Toch spraken  heel wat Schotten uit dat ze liever een Schots biljet zagen.

Op Schiphol vragen ze  mij altijd of ik Schotse of Engelse wil. Dus nu vraag ik meteen om Schotse.
Meestal hebben ze er genoeg.
Ik lever ze alleen nooit in als ik terug kom, want dat is gewoon mijn  start voor de volgende trip.
Marieke
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 28 Jan 2012, 14:58 »

Wat betreft de automaten die in de supermarkten staan, wij hebben diverse malen meegemaakt dat die onze kaart niet accepteerden, maar dat is wel een paar jaar geleden, wellicht is het nu anders. En in winkels kun je voor zover ik weet niet pinnen met je bankkaart, daar heb je een creditkaart voor nodig. In wat afgelegen gebieden zorg ik er altijd voor cash op zak te hebben voor het geval dat er geen (werkende) pinautomaat is.
Màiri
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 28 Jan 2012, 22:07 »

Toch spraken  heel wat Schotten uit dat ze liever een Schots biljet zagen.

icon_scratch Ik heb dat echt nog nooit gehoord.. Ik krijg zelfs vaak gewoon Engelse ponden als wisselgeld, zelfs briefjes.
En pinnen kan ik hier overal met mijn Nederlandse bankpas, geen enkel probleem. Maargoed, ik woon dan ook wel in Edinburgh. Geen idee hoe het in afgelegen Schotland is.

Marie-Rose
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 29 Jan 2012, 18:26 »

Allemaal al bedankt voor de reacties.
Ik heb inderdaad ook al ergens gelezen dat er zowel een schotse als britse pond bestond. Ik wist dit eigenlijk voorheen niet en weet dus ook niet als je naar een wisselkantoor gaat dat je kan kiezen tussen de twee. Als ik hoor dat de meeste precies schotse ponden verkiezen zou ik eerder geneigd zijn van schotse ponden aan te schaffen. Aan de andere kant als je er dan over hebt dan moet je ze al gaan aanwisselen tov britse niet want die kan ik een volgende keer misschien nog gebruiken als we naar engeland gaan.

groetjes
Roald
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 29 Jan 2012, 18:38 »

Engelse ponden als wisselgeld, zelfs briefjes.

icon_scratch Huh Engelse munten als zodanig bestaan niet; er is alleen onderscheid in papiergeld Wink

Live and let live
Màiri
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 29 Jan 2012, 18:55 »

icon_scratch Huh Engelse munten als zodanig bestaan niet; er is alleen onderscheid in papiergeld Wink

Lol, echt? Cheesy Oopsies, ben ik even lekker niet oplettend geweest.. icon_scratch Maar waarom heb ik dan ponden met een Schotse distel en ponden met keltisch knoopwerk? Ik heb die altijd verstaan onder Schotse munten.

Roald
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 29 Jan 2012, 19:03 »

sign13 Ah, snap wat je bedoelt laughing7.

Dat is net als met de Euro-munten: die kun je ook in elk Euro-land gebruiken. Het is alleen iets ontwerp-technisch. Er zijn trouwens iets van 25 verschillende 'achterkanten' voor de pond-munten ontworpen !

Live and let live
Màiri
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 30 Jan 2012, 00:11 »

Haha, dan zijn het dus toch 'Schotse' ponden. evil5 Ik vind die trouwens wel schitterend! icon_thumleft

McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #14 Gepost op: 30 Jan 2012, 14:36 »

Mijn familie en vrienden hebben meerdere malen geprobeerd hier in Schotland te betalen in supermarkten met hun gewone bankpasjes, maar dat werkt dus echt niet...

Het verhaal met Schots geld is een beetje een rare: Schotse briefjes (kunnen drie varianten zijn - van de 'Royal Bank of Scotland', de 'Bank of Scotland' of 'Clydesdale Bank') zijn letterlijk gesproken geen wettig betaalmiddel in Engeland... en schijnbaar zelfs niet in Schotland! Uiteraard worden ze in Schotland zelf wel overal geaccepteerd, maar in Engeland doen ze er inderdaad nog wel 'ns moeilijk over. Ze hoeven het dan ook dus wettig niet te accepteren daar. Als je liever Engelse briefjes hebt (bijvoorbeeld omdat je doorreist naar Engeland of problemen met omwisselen wilt voorkomen in Nederland), dan kan je natuurlijk gewoon bovenstaande banken ontwijken en ergens anders pinnen. Bij andere banken komen voor zover ik weet alleen Britse briefjes uit de muur.

Kilt

aurian
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 30 Jan 2012, 14:53 »

Wij konden vorig jaar in de meeste grotere supermarkten gewoon met de pin betalen.
Dat is sinds vorig jaar mogelijk, weet trouwens niet of dat voor alle banken geldt.

groetjes Aurian
Bute
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 30 Jan 2012, 17:28 »

Schotse briefjes (kunnen drie varianten zijn - van de 'Royal Bank of Scotland', de 'Bank of Scotland' of 'Clydesdale Bank') zijn letterlijk gesproken geen wettig betaalmiddel in Engeland... en schijnbaar zelfs niet in Schotland! Uiteraard worden ze in Schotland zelf wel overal geaccepteerd, maar in Engeland doen ze er inderdaad nog wel 'ns moeilijk over. Ze hoeven het dan ook dus wettig niet te accepteren daar.  Kilt

En toch is mij ooit verteld dat het WEL WETTIG betaalmiddel is, want er staat "Pounds Sterling" op!!!
Tot 2 x toe moeilijkheden in Engeland gehad: 1x geloofde ze dat ik echt niks anders had en omdat ik zei dat er toch pounds sterling op stond accepteerde ze het uiteindelijk.
1x de manager er bijgehaald.....bleek een Schot te zijn! hahahaha hello2 hello2   Nae bother!

Mijn familie haalt inderdaad ook geld uit de automaat bij de bank, maar kan niet met hun bank-kaart in een winkel betalen.   Neem aan dat het met Creditcard wel kan. icon_scratch
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #17 Gepost op: 06 Feb 2012, 14:35 »

Confusing, nietwaar?! Wel een 'legal currency' maar niet 'Legal Tender'. Wat het verschil precies is... Er zijn allerlei uitleggen te vinden op Internet:

http://www.bankofengland.co.uk/banknotes/about/faqs.htm#16

http://www.scotbanks.org.uk/legal_position.php

http://uk.answers.yahoo.com/question/index?qid=20061128180943AAVhXqI

RichardE
Schotland fan

« Antwoord #18 Gepost op: 02 Apr 2012, 11:56 »

Hallo allemaal,

De planning voor mij is om begin mei de Schotse Hooglanden te bezoeken, om toch bij het topic van geld te blijven: wat zijn zo de ervaringen qua budget? Niet dat ik ofwel net genoeg heb voor een biertje of dat ik voor een maand aan Schotse biljetten bij me heb. Ik heb zowel bankpas als Visa bij dus daar geld regelen zal wel lukken.... icon_thumleft

Groet,

Richard
Bute
Schotland fan

« Antwoord #19 Gepost op: 02 Apr 2012, 18:46 »

Hallo allemaal,

De planning voor mij is om begin mei de Schotse Hooglanden te bezoeken, om toch bij het topic van geld te blijven: wat zijn zo de ervaringen qua budget? Niet dat ik ofwel net genoeg heb voor een biertje of dat ik voor een maand aan Schotse biljetten bij me heb. Ik heb zowel bankpas als Visa bij dus daar geld regelen zal wel lukken.... icon_thumleft

Groet,

Richard
Sorry Richard, begrijp je vraag niet erg.     Budget?  Tja, hoe lang ga je en hoeveel wil je uitgeven?............. tongue3

Of misschien hier even kijken?

http://www.pintprice.com/region.php?/United%20Kingdom/
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: Betalen met bankkaart of geld afhalen in schotland
Ga naar: