Ik weet niet waar tegenwoordig de bouwmaterialen goedkoper zijn, in Nederland of in Schotland, maar ik denk niet dat het zin heeft om allerlei zaken te gaan verschepen van Nederland naar hier. Dat moet het haast wel duurder maken, tenzij het kleinigheden zijn die je makkelijk zelf mee kan nemen.
Mijn ervaring is dat tegenwoordig bijna alles in Nederland duurder is dan in Schotland, dus ik kan me voorstellen dat dat voor bouwmaterialen ook zo is.
Zaken zoals B&Q en Homebase (de Gamma's en Praxissen van GB) zijn soms best goed geprijst en kunnen leuke aanbiedingen hebben, maar kleine dingen zoals schroeven of schuurpapier zijn dan ineens weer veel duurder dan elders.
Ik ben zelf een regelmatige klant bij Screwfix (
www.screwfix.com), maar daar moet je niet naartoe gaan om advies te vragen over producten, aangezien zij veel aan de vakman verkopen. Wickes (
www.wickes.co.uk) kan ook een goed adres zijn.
Als je in Nederland woont kan je natuurlijk makkelijk allerlei prijzen opzoeken op Internet (zie hiervoor genoemde sites) en deze vergelijken bij de doe het zelf zaak daar.
Veel dingen zijn hier misschien niet zozeer beter dan in NL, maar gewoon anders. Ik kan me voorstellen dat je dan ook een probleem kan hebben als je iets uit NL mee neemt en dan ineens meer van dat product nodig hebt, of een onderdeel wat hier niet te krijgen is.
Wat betreft een andere vakman voor iedere klus; dat is volgens mij officieel in NL hetzelfde. Een timmerman mag dan misschien wel iets op het gebied van electra
kunnen doen, maar als hij slim is dan doet hij dat niet bij een klant, want als er iets mis mee gaat dan heeft hij een probleem. Er zijn volgens mij niet zo heel veel vakmannen die opgeleid zijn op verschillende vakgebieden, in NL of in GB.
Wij hebben op het moment regelmatig vakmannen in huis om van alles en nog wat te doen en ik dacht eigelijk laatst al dat het misschien handig zou kunnen zijn voor forumlezers als we een plek hadden waarin men vaklui of bedrijven zou kunnen aanbevelen. Wat denken jullie; zou daar behoefte aan zijn...?