Schotland forum
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
25 Mei 2012, 12:13
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:
Geavanceerd zoeken
Schotland forum
|
Reizen naar Schotland
|
Reizen naar Schotland met de boot
| Topic:
Reisbranche kiest in 2012 opnieuw Stena Line als beste ferrymaatschappij
Pagina's: [
1
]
2
Omlaag
« vorige
volgende »
Auteur
Topic: Reisbranche kiest in 2012 opnieuw Stena Line als beste ferrymaatschappij (gelezen 1043 keer)
OLAU-fan
Schotland fan
«
Gepost op:
14 Jan 2012, 18:10 »
Het begint een beetje eentonig te worden, maar Stena Line is volgens de reisbranche ook dit jaar weer verkozen tot de beste ferrymaatschappij. Als 14e achtereenvolgende keer!
Het artikel in de TOURPRESS:
http://www.tourpress.nl/nieuws/2/Vervoer/22038/Reisbranche-kiest-opnieuw-Stena-Line-als-beste-ferrymaatschappij
Wat mijn ervaringen betreft is het Stena Line van harte gegund!
Concurrent DFDS schijnt ook een prijs gewonnen te hebben. Wat mij betreft de prijs voor de veerdienst met de meeste vertragingen en uitval van veerdiensten en de maatschappij die hun gasten het meest misleidt op haar website.
trom
Schotland fan
Re:Reisbranche kiest in 2012 opnieuw Stena Line als beste ferrymaatschappij
«
Antwoord #1 Gepost op:
14 Jan 2012, 18:46 »
Op 11 januari j.l. is DFDS Seaways uitgeroepen tot World's Leading Ferry Operator. Dit is de zesde keer dat DFDS Seaways een prestigieuze World Travel Award in de wacht sleept. Andere genomineerden uit Nieuw-Zeeland, de Baltische Zee en een aantal andere Europese landen hadden het nakijken.
Meer dan 210.000 travelprofessionals en consumenten stemden dit jaar voor de World Travel Awards. Deze prestigieuze awards worden wereldwijd erkent als de 'Oscars' van de reisindustrie. Voor DFDS Seaway is het voor de zesde keer op een rij dat ze de World Travel Award in ontvangst mogen nemen.
DFDS Seaways wijdt haar succes aan de goede aan boord-ervaring met diverse restaurants, bars, live entertainment en een Kidz Club. Daarnaast spelen de uitmuntende klantenservice en een uitgebreid routenetwerk een belangrijke rol in het succes van DFDS Seaways.
Teun Wim Leene, countrymanager bij DFDS Seaways in IJmuiden, is zeer verheugd met de award: "Deze award is geweldig nieuws. We willen dat onze klanten vanaf de eerste minuut genieten van hun vakantie. De reis naar de bestemming is net zo leuk als de vakantie zelf.
Dankzij ons voortdurende streven naar kwaliteit en het harde werk en toewijding van onze werknemers zijn we ook al meerdere malen uitgeroepen tot Europa's beste ferrymaatschappij. Ik hoop dat deze award mensen aanmoedigt om in 2012 de ultieme cruisebeleving te ervaren aan boord bij DFDS Seaways."
Bekijk onze website voor meer:
www.dfdsseaways.nl
potenza
Schotland fan
sgiamhachair
«
Antwoord #2 Gepost op:
14 Jan 2012, 18:58 »
DFDS is niet alleen maar Ijmuiden natuurlijk.
Als dat wel zo was hadden ze geen prijs gewonnen denk ik.
Ben nooit zo positief geweest over deze maatschappij.
Ruud Glenlivet
Schotland fan
«
Antwoord #3 Gepost op:
14 Jan 2012, 21:49 »
Citaat van: potenza op 14 Jan 2012, 18:58
DFDS is niet alleen maar Ijmuiden natuurlijk.
Als dat wel zo was hadden ze geen prijs gewonnen denk ik.
Ben nooit zo positief geweest over deze maatschappij.
Is DFDS echt zo slecht Potenza?
Groeten, Ruud
www.bankhouseglenlivet.co.uk
potenza
Schotland fan
sgiamhachair
«
Antwoord #4 Gepost op:
15 Jan 2012, 07:52 »
Nee,ze zijn zeker niet slecht.
Andere maatschapijen doen het beter in mijn ogen.
De schepen zijn verouderd,personeel spreekt slecht engels en de meeste geen Nederlands.
Onverstaanbare veiligheids omroep berichten(toch wel belangrijk)
In en ontschepen traag.
Ga een keer met Stenaline,dan zie je het verschil.
Ruud Glenlivet
Schotland fan
«
Antwoord #5 Gepost op:
15 Jan 2012, 08:17 »
Daar heb je wel gelijk in ja. Vooral het in- en ontschepen is erg traag, hoewel het oponthoud bij het ontschepen vooral in Newcastle door de douane komt. Is DFDS hier ook verantwoordelijk voor?
Groeten, Ruud
www.bankhouseglenlivet.co.uk
potenza
Schotland fan
sgiamhachair
«
Antwoord #6 Gepost op:
15 Jan 2012, 08:25 »
De douane is zeker in Newcastle traag.
Afgelopen Oktober heeft dat een uur gekost voor mij.
Lijkt mij toch wel dat DFDS daar een beetje invloed op kan hebben.
Er zijn genoeg mensen die een aansluitende reis voor de boeg hebben,er daar op een bepaalde tijd moeten zijn.
Struner
Schotland fan
«
Antwoord #7 Gepost op:
15 Jan 2012, 08:38 »
Citaat van: trom op 14 Jan 2012, 18:46
[..]DFDS Seaways wijdt haar succes aan de goede aan boord-ervaring met diverse restaurants, bars, live entertainment en een Kidz Club. [..]
DFDS zal in elk geval niet zo gauw een prijs krijgen van het Genootschap Onze Taal!
Slecht Engels, slecht Nederlands...
Je neemt die pont toch alleen maar omdat het zo uitkomt? In die bars, restaurants e.d. heb ik niets te zoeken.
Het ontbijtbuffet nemen wij voornamelijk om de tijd te doden met veel koffie. En de laatste keer met Hogmanay was dat zowel heen als terug extra veel. We kwamen pas na de middag aan.
MVG,
---Peter.
lesja
Schotland fan
«
Antwoord #8 Gepost op:
15 Jan 2012, 12:00 »
als ik dat zo lees hebben jullie idd slechte ervaringen.
wij dus niet, altijd personeel getroffen (in de comfort class zeker) dat engels sprak.
De berichten werden ook in het nederlands omgeroepen en zeker verstaanbaar voor ons.
wij hebben wel steeds in september met DFDS gevaren.het aan boord gaan en van boord gaan heeft nooit langer
geduurd dan een uurtje. tja en we hebben toch vakantie.
afgelopen juli was het met P&O en ook daar duurde het even voor we van boord waren.
Roald
Schotland fan
«
Antwoord #9 Gepost op:
15 Jan 2012, 12:13 »
He gezellig, daar is ons halfjaarlijkse thema 'mopperen op DFDS' weer. Ik werd al ongerust
.
Het in- en ontschepen gaat traag ? Reis dan via Europoort - Hull of nog zuidelijker en je zult zien dat je met DFDS altijd nog vlotter in Schotland bent. Douane is traag ? Neem contact op met HM Revenue & Customs; schuif dit niet af op DFDS. Er komt een schip aan met ik-weet-niet-hoeveel mensen en auto's erop; is het dan niet logisch dat het tijd kost dat te 'verwerken': de douane kan er moeilijk 1-op-1 personeel neerzetten ? Als je ergens op een bepaalde tijd moet zijn, vertrek dan een dag eerder of plan de volgende afspraak later (altijd vertragingen incalculeren; er kan altijd wat gebeuren, niet alleen op het water maar ook op de weg). Laat aangekomen onlangs ? Ben ik de enige die zich een paar stormen herinnert ? Dit is natuurlijk niet aan de maatschappij te wijten. Of hadden ze gewoon maar op volle snelheid door moeten denderen met het risico op onveilige situaties ? Hoe is het slechte Engels/Nederlands (wat - getuige Lesja's reactie - ook wel meevalt) van invloed op jullie reis ? Oude schepen ? Zouden ze nieuwe(re) aanschaffen dan gaat de prijs omhoog, en dat zal hier dan waarschijnlijk ook negatief aangehaald worden.
Een beetje relativeren, jongens (m/v); het is een vervoermiddel, geen vakantie op zich. Gebruik een andere overtocht als het niet bevalt; je bent niet verplicht deze route te nemen.
Live and let live
Erwin
Schotland fan
Living the life
«
Antwoord #10 Gepost op:
15 Jan 2012, 12:46 »
Uitstekend verwoord Roald. Ben het volledig met je eens. Het rare is dat er alleen zo ontzettend veel over de DFDS gemopperd wordt en maar weinig leden een uitgesproken mening hebben over P&O of andere maatschappijen.
Andrea
Schotland fan
«
Antwoord #11 Gepost op:
15 Jan 2012, 13:37 »
Citaat van: Roald op 15 Jan 2012, 12:13
He gezellig, daar is ons halfjaarlijkse thema 'mopperen op DFDS' weer. Ik werd al ongerust
.
Een beetje relativeren, jongens (m/v); het is een vervoermiddel, geen vakantie op zich. Gebruik een andere overtocht als het niet bevalt; je bent niet verplicht deze route te nemen.
Groetjes van Andrea, die net heel relaxed terug is van een weekje zon
en zich dit keer niet in de discussie mengt
(Oja, ik ben DFDS fan
)
Mieke
Schotland fan
«
Antwoord #12 Gepost op:
15 Jan 2012, 13:51 »
Helemaal met de laaste sprekers eens!
Hebben door de jaren heen verschillende maatschappijen gehad, zowel naar GB als naar Scandinavië.
Ik zie het ook als vervoermiddel om van A naar B te komen. Je kijkt telkens welke overtocht het best bij jouw bestemming / portemonnee / gezinssamenstelling past.
DFDS voor ons: lekker dichtbij Schotland aankomen in de ochtend.
Ik vind het erg jammer dat de negativiteit benadrukt wordt met screenprints e.d. van te laat vertrokken / gearriveerde schepen.
OLAU-fan
Schotland fan
«
Antwoord #13 Gepost op:
15 Jan 2012, 14:50 »
Dit topic gaat over het verwerven van een titel voor Stena Line, maar dreigt te ontsporen naar DFDS. Als we dan toch even een uitstapje doen naar DFDS.
Waarom ik Stena Line verkies boven DFDS, is het vanwege bepaalde eigenschappen van DFDS:
- kijk eens rechts hier op deze pagina en op de DFDS-site. Als je kijkt bij IJmuiden - Newcastle krijg je een plaatje van een andere ferry dan die waar je je reis IJmuiden - Newcastle op gaat maken. Dat komt in de buurt van misleiding. Het plaatje toont een van de allernieuwste DFDS-schepen, namelijk de
Crown of Scandinavia
, met als bouwjaar 1994. Dit is met haar 18 jaar een van de nieuwste schepen van DFDS; begrijpelijk dat ze daar trots op zijn. In werkelijkheid belandt je op schepen van ouder bouwjaar, namelijk 1987 of 1986. Daar zou op zich niets mis mee hoeven te zijn, echter dat is het wel. DFDS suggereert meer dan ze in werkelijkheid bieden.
- DFDS is de rederij tussen Nederland en de UK met verreweg de oudste vloot. De hutten zijn voor mij te warm en de ventilator maakt te veel herrie. Stena Line heeft een heerlijke, ruim instelbare en stille klimaatbeheersing in de hutten.
- DFDS is de rederij tussen Nederland en de UK met ongepland uitval van diensten, waardoor de passagiers in hotels moeten worden ondergebracht, of worden omgeboekt naar andere routes. Vorige week nog viel de DFDS King Seaways plotseling uit vanwege kortsluiting.
-
Iets wat de normale Schotlandforumer normalerwijs van buitenaf niet te weten komt...
Bij ruw weer neemt DFDS bewust het risico om vooraf geen loods te bestellen. Vanuit de communicatie met de havenautoriteiten ken ik een situatie waarbij de King of Scandinavia (King Seaways) pas rond 13:00 uur aan de wal lag, omdat ze op zee moest blijven liggen wachten. Tegen het tijdige advies van de havenautoriteiten in om (per helicopter) een loods bestellen om te laten afzetten dacht DFDS dat de wind ging liggen en bestelde geen loods. Toen de wind niet ging liggen (er geldt dan een lodsplicht) en DFDS alsnog een loods bestelde sloot DFDS achteraan in de wachtrij. Door zo'n beslissing om op kosten te besparen, neem je als DFDS tevens een beslissing voor de dagjesmensen naar Amsterdam, voor de overige passagiers en voor de bemanning die afgelost wordt en naar huis mag. Het is maar een incident, maar tekenend voor DFDS, zoals ik uit IJmuiden verneem.
- De afgelopen stormperiode was DFDS de maatschappij met de grootste vertragingen. Stena Line met hun nieuwe grote supperferries had geen merkbare last van de storm.
- Bij voorkeur tracht DFDS op hun website en Twitter, problemen niet te benoemen.
- Bij de tweejaarlijkse dokbeurten laten de andere maatschappijen op Nederland, deze in Nederland uitvoeren en is goed voor de Nederlandse werkgelegenheid. Ze brengen geld, waar ze het ook halen. DFDS vaart daarentegen in die periode helemaal naar thuisland Denemarken, om deze dokbeurt in Denemarken uit te voeren. Op zich hun eigen inkooptechnische keus, waar ieder het zijne van mag vinden.
Bij de beoordelingen op Zoover.nl komt DFDS met een erg wisselende waardering uit. Stena Line heeft een constantere waardering.
- als een een party animal bent, is DFDS de beste optie, want er is volop vertier en alcohol aan boord. De nieuwste Stena Superferries schijnen minder ingericht te zijn voor feestgangers.
Ieder zijn keus, maar wat mij betreft is Stena Line de terechte winnaar. En daar gaat dit topic over.
potenza
Schotland fan
sgiamhachair
«
Antwoord #14 Gepost op:
15 Jan 2012, 14:53 »
En er is nog zicht op vervanging van de oude ferry's?
Struner
Schotland fan
«
Antwoord #15 Gepost op:
15 Jan 2012, 21:27 »
Citaat van: OLAU-fan op 15 Jan 2012, 14:50
Dit topic gaat over het verwerven van een titel voor Stena Line, maar dreigt te ontsporen naar DFDS. Als we dan toch even een uitstapje doen naar DFDS.
Maar meteen bij het openen van onderwerp werd al gezegd:
Citaat van: OLAU-fan op 14 Jan 2012, 18:10
Concurrent DFDS schijnt ook een prijs gewonnen te hebben. Wat mij betreft de prijs voor de veerdienst met de meeste vertragingen en uitval van veerdiensten en de maatschappij die hun gasten het meest misleidt op haar website.
Het is natuurlijk niet zo dat je zomaar een andere pont kiest.
Stena
is niet echt interessant voor Schotland-gangers, het kost vaak net zoveel als
DFDS
en dan moet je nog een heel eind rijden ook. Zelf vind ik het absoluut geen optie.
Het is dus meer zo dat je toch enigszins tot DFDS bent veroordeeld, gelukkig niet zo erg als mijn nicht op Schier, die altijd last heeft van
Wagenborg
. Of zoals mensen op de Hebriden en de Orkaden, met
CalMac
en haar dochter
Northern Ferries
.
En wat mijn opmerking over de taal betreft: Het onbeholpen Engels van kappie Knudsen om uit te leggen dat we vier uur vertraging hebben kon ik alleen maar volgen in de gang buiten mijn hut.
En het Nederlands van de afdeling PR ( mag ik toch aannemen ) - zie hiervoor - is natuurlijk gewoon lachen...
Maar misschien moet iemand eens een
poll
opzetten om te kijken met welke pont mensen oversteken, alleen maar om naar Schotland te gaan - en er dus geen stop in Engeland aan vast knopen om daar ook iets te doen.
MVG,
---Peter.
Roald
Schotland fan
«
Antwoord #16 Gepost op:
16 Jan 2012, 02:24 »
Citaat van: OLAU-fan op 15 Jan 2012, 14:50
Doorgaand op wat Struner/Peter zegt, kwam het openingsbericht eerlijk gezegd vooral over als een kans om wat negatiefs over DFDS te melden. Inderdaad is Stena Line, voor de meeste Schotlandgangers denk ik, niet een serieuze optie. Niet qua maatschappij, maar qua route.
Verder is het bij reclame eerder regel dan uitzondering dat je zaken mooier voorgesteld krijgt dan je in werkelijkheid koopt/te zien krijgt enzovoort. Daar is DFDS echt niet uniek in.
De laatste keer dat ik met P&O overging heb ik slecht geslapen omdat het bloedje-heet was in de hut, terwijl de verwarmingsstand op z'n laagst stond. Deugt meteen heel P&O hierdoor niet ? Welnee.
Is het mogelijk dat de DFDS-schepen aan Deense normen moeten voldoen omdat ze daar geregistreerd staan, en dat deze niet in Nederland gerealiseerd kunnen worden ? Moeten de schepen na de dokbeurt misschien door iemand met kennis van Deense wetten gecontroleerd worden ? Misschien is naar Denemarken varen, daar de dokbeurt laten doen en terugvaren goedkoper dan het in Nederland laten doen ? En als je denkt dat de wind gaat liggen, dan is een loods toch een overbodige uitgave ?
Nog nooit last gehad van feestende lieden in de gangen; bij geen enkele maatschappij.
Maar vooral: waarom zo veel nadruk op je negatieve ervaringen met DFDS ? Dan reis je toch gewoon niet meer met ze ? Kennelijk zijn er genoeg mensen voor wie het goed genoeg is. Misschien heb jij hogere normen/verwachtingen dan anderen, maar als die anderen het nu goed genoeg vinden; prima toch ?
Live and let live
OLAU-fan
Schotland fan
«
Antwoord #17 Gepost op:
16 Jan 2012, 10:25 »
Zoals je terecht noemt
verwachtingen
. Als het gaat om verwachtingen: DFDS wekt op hun internetsite andere verwachtingen dan de realiteit is. Dat probeerde ik uit te leggen, met de foto van de veerboot Crown of Scandinavia uit 1994, die helemaal niets met de lijn IJmuiden - Newcastle van doen heeft. Vandaar ook de vele teleurstelende beoordelingen op de Nederlandse en Engelse beoordeelsites. Als je vooraf meldt dat de schepen uit 1986 en 1987 zijn en een wat realistischer beeld geeft, dan weet de reiziger vooraf wat hij/zij kan verwachten.
De loodsplicht en de foutief gedane inschatting om erop te proberen te bezuinigen (ondanks het tijdige advies van de IJmuidense havenautoriteiten), dupeert dagjesmensen voor Amsterdam, de transportsector, de mensen die een aansluitende reis hebben en de DFDS-medewerkers die met verlof gaan. De besparing voor de een (DFDS) is dus een kostenpost voor de ander.
Stena Line is voor mij de beste optie. Voor ieder kan dat verschillend zijn.
Struner
Schotland fan
«
Antwoord #18 Gepost op:
16 Jan 2012, 11:16 »
Citaat van: Roald op 16 Jan 2012, 02:24
Is het mogelijk dat de DFDS-schepen aan Deense normen moeten voldoen omdat ze daar geregistreerd staan, en dat deze niet in Nederland gerealiseerd kunnen worden ? Moeten de schepen na de dokbeurt misschien door iemand met kennis van Deense wetten gecontroleerd worden ? Misschien is naar Denemarken varen, daar de dokbeurt laten doen en terugvaren goedkoper dan het in Nederland laten doen ?
Ze zijn ingeschreven bij het klassebureau
det Norske Veritas
. Dat bepaalt min of meer of het schip verzekerd kan worden. Inspecties en reparaties kan elke serieuze werf dan wel doen. En ze moeten natuurlijk altijd voldoen aan
SOLAS
, (
International Convention for the Safety of Life at Sea
).
En als je denkt dat de wind gaat liggen, dan is een loods toch een overbodige uitgave ?
Jaja, maar hoe lang ga je liggen wachten, ze moet ook weer terug!
Nog nooit last gehad van feestende lieden in de gangen; bij geen enkele maatschappij.
O jawel, ga maar eens met DFDS naar NL op vrijdag, van die
stag-parties
op weg naar Amsterdam. Het lijkt wel of daar ook organisatie-bureaus voor zijn, je ziet ze soms al met speciale mouwhemden.
Trouwens, net weer een mailtje van DFDS gehad met een uitnodiging om mee te doen aan een klantenonderzoek. Dan doe je mee aan de verloting van zo'n
minicruise
.
kHeb al eens zoiets gewonnen/gekregen. Weggeven aan een collega die een collega (van hem) wilde bezoeken in een ziekenhuis in Newcastle. Kwam dat even mooi uit! Gelukkig was er toen geen vertraging!
MVG,
---Peter.
Danny
Schotland fan
«
Antwoord #19 Gepost op:
16 Jan 2012, 11:42 »
Op het Zwedenforum wordt Stena-line Stela-line genoemd omdat ze zo duur zijn tegenover Finnline.
Maar ja kwaliteit is ook vaak wel duurder
Danny
Màiri
Schotland fan
«
Antwoord #20 Gepost op:
17 Jan 2012, 02:38 »
DFDS is voor mij ook al een beetje vakantie, hoor. Daar begint het eigenlijk altijd al mee. Maar van de feestgangers is absoluut waar. Vreselijk gewoon!!
Altijd last van die stomdronken, kotsende en schreeuwende mensen in de gang voor je hut, midden in de nacht. Toen mijn moeder en zus mij hadden weggebracht naar Edinburgh, gingen ze daarna terug met de Princess. De hele nacht lang hebben er mensen op hun hutdeur zitten slaan, en geschreeuwd dat ze naar binnen wilden.
Dat is toch afschuwelijk?! Het personeel zou daar veel beter zorg voor moeten dragen, want het is gewoon je reinste onbeschoftheid.
Wilma
Schotland fan
«
Antwoord #21 Gepost op:
17 Jan 2012, 09:32 »
Zo erg heb ik het niet mee gemaakt gelukkig, en sinds wij ervoor zorgen dat we niet meer in het weekend heen of terug gaan, hebben wij er geen last van! Maar dat moet natuurlijk wel kunnen. Gelukkig hebben wij lieve vrienden in Schotland waar we dan meestal wel terecht kunnen.
Maar wij gebruiken ook de DFDS om van a naar b te komen. Wij treffen toch wel vaak behulpzaam personeel wat redelijk engels praat.
groetjes wilma
http://members.home.nl/ldehaan/
www.kukeluuku.nl
trom
Schotland fan
«
Antwoord #22 Gepost op:
17 Jan 2012, 12:18 »
Voor ons is de reis met de DFDS ook al een kleine vakantie apart. Heerlijk en ontspannen begin van de vakantie. Beetje op dek rondzwerven, lekker eten, voor het slapengaan nog even achterop het dek staan en de sterren en lichtjes bewonderen. Prachtig.
Als een andere maatschappij dichter bij was en net zo noordelijk of noordelijker uit kwam dan zou ik dat wellicht overwegen.
Nu absoluut niet.
Het enige probleem vind ik dat het inderdaad rumoerig kan zijn. Het lijkt of de huidige schepen ook van hut tot hut wat gehoriger zijn.
Laatst de nacht voor de overtocht in het Hilton in Newcastle geslapen en ook daar in de nacht lallende mensen.
Dat de hapjes en drankjes duur zijn klopt maar dat is vaak zo in de horeca.
Roald
Schotland fan
«
Antwoord #23 Gepost op:
17 Jan 2012, 12:46 »
Dan heb ik altijd mazzel gehad. Echt nog nooit last gehad van lawaaierige mede-reisgenoten.
Live and let live
Andrea
Schotland fan
«
Antwoord #24 Gepost op:
17 Jan 2012, 22:58 »
Ik (wij) ga(an) minstens 1 x per jaar met DFDS naar IJmuiden en hebben ook nooit echt last gehad van "landgenoten", tot.............vorig jaar toen ik inderdaad op een vrijdagavond uit Newcastle vertrok. Zo erg, dat ik om 2.30 am naar de receptie ben gelopen om te klagen. Ik had al verscheidenen keren op de muur gebonst, er zaten minstens 6 mensen in de hut met muziek keihard aan. Meteen kwam er iemand van de bewaking aan om ze te sommeren rustig te zijn, waarop ze volgens mij met zijn allen naar een andere hut zijn vertrokken.
De laatste keer op een donderdag heen en maandag terug en weer lekker rustig !
Moraal: probeer inderdaad te vermijden op vrijdag naar NL te gaan
Pagina's: [
1
]
2
Schotland forum
|
Reizen naar Schotland
|
Reizen naar Schotland met de boot
| Topic: