Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 11:58

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Discussie over de kachel
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Discussie over de kachel  (gelezen 2204 keer)
Màiri
Schotland fan

« Gepost op: 05 Jan 2012, 02:26 »

Ik voel me echt verschrikkelijk. crybaby2 crybaby2 crybaby2 crybaby2 crybaby2 Als ik van tevoren had geweten dat ik deze winter rillend van de kou met stapels truien en dekens in mijn eigen flat zou zitten, dan had ik er nooit voor gekozen om hier te gaan wonen. En blijkbaar (te zien op google) is het in de UK het grootste discussie en ruziepunt onder studenten; de verwarming. Het is koud in Edinburgh, al is het een zachte winter, maar toch. Ik heb nooit eerder op mezelf gewoond en was het warme en knusse huis van mijn ouders gewend. Ik weet dat een oud pand met belachelijk hoge plafonds en enorme enkelglas ramen niet bevordelijk is voor warmte, maar ik wist niet van tevoren dat (een deel van) mijn huisgenoten zoveel moeite zou hebben met energierekeningen. Blijkbaar is het boilersysteem hier anders, en volgens mijn huisgenoten is het juist helemaal niet goedkoper om de kachel de hele dag op een constante temperatuur aan te houden en is het juist extreem duur. Er zit een timer op de boiler waarmee je kunt bepalen wanneer de verwarming aanspringt en wanneer hij uitgaat. Ik heb gesmeekt, zelfs onder druk van mijn moeder, gezien zij zich zorgen maakt over mijn gezondheid in deze omstandigheden, om de kachel langer aan te zetten. Mijn huisgenoten klagen zelf continu over de kou. En één van mijn huisgenoten heeft ook liever de kachel langer aan, dus zij had de timer aangepast. Maar vandaag werd dat ongedaan gemaakt door 1 van de 2 huisgenoten die de kachel zo min mogelijk aan willen (de ander zit momenteel in Spanje en komt pas volgende week terug, maar zij zou zelfs de kachel helemaal uit willen de hele dag).

Dit is wat ik aan verwarming heb gedurende de dag: 's Ochtends 1 uur, 's middags 1 uur, 's avonds 1,5 uur en daarna nog 1 uur. Dat is dus in totaal niet langer dan 4,5 uur per dag verwarming. Tegen de tijd dat het huis warm begint te worden, gaat de kachel alweer uit. Ben ik nou gek of kost dit juist handenvol geld aan gas, omdat de boiler elke keer zo hard moet werken om het warm te krijgen? Of is het UK systeem zodanig anders dat dit niet geldt?
Ik heb zelfs aangeboden om een deel van de verwarming alleen te betalen en hun kosten te besparen, maar dat willen ze niet, gezien ze bang zijn voor discussie daarover. Ik heb aangedrongen op een tafelvergadering als mijn huisgenote terug is volgende week. Maar ik weet nu al dat ik er niks mee zal bereiken. Want niemand luistert naar mij en degenen die eigenlijk wel meer warmte zouden willen, komen niet voor zichzelf op en accepteren de situatie.
MAAR IK WOON HIER *^&$%%%$^*&^y$%^%*$ OOK!!!!!!!!!!!!!!!!! protest protest protest

En het is vreselijk ongezond om in zo'n vochtig huis, waar ook de was te drogen hangt, de verwarming uit te hebben. Logisch dat al die studentenhuizen schimmel hebben! Dat krijg je in een combinatieklimaat van koud en vocht. Het is dat we erg schone studenten zijn en daardoor geen schimmel hebben. Het is zooo slecht voor je lijf, je longen, je nachtrust, alles!!
Dit maakt me zo ontzettend kwaad en machteloos. En ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik wil geen ruzies met mijn huisgenoten, want de meesten zijn verder superaardige mensen. Maar ik heb het aldoor ijskoud en ik moet mijn elektrische kachel constant aan hebben, terwijl dat juist veel duurder is. Zelfs daar kreeg ik nog een opmerking over een tijd geleden: "Marije, zou je voor je eigen elektrische kachelkosten willen opdraaien, want het is heel duur en dat zou niet eerlijk zijn tegenover ons." Halloo!!!!!!!!!! Zorg dan dat het warm is in huis!

Sorry, ik moest het even kwijt. Maar ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Straks word ik nog ziek. crybaby2 crybaby2 crybaby2 crybaby2

Kan iemand hier mij vertellen hoe het zit met de verwarming in Schotland?? Alvast bedankt.

Ingrid
Administrator
*

« Antwoord #1 Gepost op: 05 Jan 2012, 09:37 »

Sjee ik zou gaan verhuizen, wat een ellende kou en vocht, brr, sterkte hoor

Groetjes Ingrid
Teije
Administrator
*

« Antwoord #2 Gepost op: 05 Jan 2012, 09:57 »

Hoi Mairi,

wat een ellende. Ik heb even zitten zoeken over boilersystemen maar behalve de reclame van energiebedrijven die zeggen dat je moet upgraden niet veel gevonden.
Ik heb zelf een ruimte zonder verwarming en daar heb ik een petroleum kachel staan. Ook niet optimaal maar wel heerlijk warm en heel wat goedkoper dan een elektrische kachel.

Sterkte en ga zeker dat gesprek aan!
Ferry
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 05 Jan 2012, 09:57 »

Hoi Marije,

Tjonge wat een vervelende situatie zeg! Ja, het is koud hier in Schotland en het kachelsysteem is ook een beetje anders heb ik hier ontdekt, vooral wanneer je in een iets ouder huis woont. Wij zitten in een cottage waar we wel verwarming hebben, de CV loopt op olie maar heeft geen thermostaat. Dus we kunnen het huis niet op een bepaalde temperatuur houden en zitten continu te schipperen tussen te koud of te warm. Misschien werkt het systeem bij jullie ook wel zo.

Ik weet niet of de kachel olie-gestookt is, want ja, olie is erg duur hebben wij ook ontdekt. Dus ik kan me voorstellen dat studenten die kosten zo laag mogelijk willen houden. Aan de andere kant moet het ook niet zo zijn dat je ziek wordt natuurlijk!

Het lijkt me dat je alle juiste dingen aan het doen bent trouwens hoor! Aangezien je met meerdere mensen in één huis woont zal je moeten overleggen. Verhuizen is ook niet zo makkelijk natuurlijk. Misschien kan je een electrische deken aanschaffen voor je bed, die verbruiken niet zo veel stroom en dan heb je in ieder geval een droog en lekker warm bed.

Heel veel sterkte met de situatie!

Groetjes,
Ferry
skye
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 05 Jan 2012, 10:07 »

wat balen Marije, het koud hebben is een van de vervelendste dingen. Kun je ook niet met je landady hierover praten, probeer ook argumenten te bebruiken als vocht, schimmel, wat het huis ook niet ten goede komt en haar misschien weer op kosten jaagt

Eagleheart
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 05 Jan 2012, 11:28 »

hadden we Alcohol niet als oplossing als je het koud hebt. 2 glaasjes whiskey is al genoeg om het lekker warm te krijgen  Cheesy

Zelf kan ik helaas niet echt meepraten over je probleem omdat ik zelf ook een vrij zuinig persoon ben als het om energiekosten gaat. zelf heb ik sochtends ook maar 1 uurtje de verwarming aan, voordat ik naar werk ga en savonds 4 uurtjes de verwarming. dus 5 uur totaal.

de opties/tips zijn hier grotendeels al gegeven. problemen met huisgenoten heb ik ook gehad toen ik hier met huisgenoten woonde. maar dit was vooral wegens geluidsoverlast.  Ik heb er toen voor gekozen om op mijnzelf te gaan wonen. ik weet niet of je een contract van 6 maanden hebt, maar je kan altijd zoeken naar een goedkoop appartementje.
Mieke
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 05 Jan 2012, 11:38 »

optie 1 van Eagleheart is een goeie Wink

nee grapje, het is al erg genoeg.
Ik heb geen oplossing voor je, maar wil zeggen dat ik aan je denk.

Heel veel sterkte!!!
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 05 Jan 2012, 12:15 »

Hi Marije,

Bah wat een verhaal en als je mijn dochter tongue3 was zou ik je ook dringend adviseren te verhuizen, maar ja daar heb je nu niets aan.

Om met je laatste vraag te beginnen, nee ik denk niet dat het met de verwarmingsomstandigheden nu zoveel anders is in Nl als hier. Wel woon je in een oud huis, enkel glas en waarschijnlijk een oude CV ketel, dat kan een verschil maken.

Het gaat dus alleen (maar) om geld en alles is gebaseerd om een onderbuikgevoel dat het veeeel duurder is als de CV langer aanstaat. Het opwarmen van een oude ketel (ga ik dan maar van uit) kost inderdaad meer dan het opwarmen van een nieuwere.
Van  landlords en ladies zou ik niet veel verwachten, die willen alleen maar geld zien ( beetje generaliserend  laughing7) en staan niet vooraan om energiebesparende maatregelen te treffen ( dubbele beglazing en energiezuinige ketels), grote investeringen waar  ze weinig van terug zien. Als het pand teveel aan renovatie gaat kosten, verkopen ze het meestal.

Hoe betalen jullie nu eigenlijk de gasrekening ? Noteren jullie de gasstanden, zodat je weet wat je maandelijk/ wekelijks verbruikt ?
Dat zou ideaal zijn, want dan kan je afspreken dat je nu een week het gewoon lekker warm gaat hebben en kijkt wat dat meer aan gas kost en eventueel zwart op wit dat jij dat ( samen met huisgenote ?) gaat betalen.
Wat het kacheltje betreft, als je nu eens opschrijft wat hoeveel uur je die aanhebt, je weet hoeveel KW deze verbruikt en kunt opzoeken wat 1 KW electr kost, dan draag jij dan extra bij aan de energiekosten.

En eerlijk gezegd hoort dit gedoe allemaal wel bij het studentenleven hoor, vochtige was dagen in je kamer hebben hangen, de druppels aan het plafond,  onenigheid met huisgenoten. Aye

Je hebt nu vakantie en bent daarom veel thuis ? Dat maakt het nog vervelender, onze kinderen zijn nu ook alle dagen thuis en ja dat is aan de gasrekening te merken, ze liggen gelukkig ook lang in bed  laughing7

Sterkte !
trom
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 05 Jan 2012, 12:16 »

Wat ongelooflijk naar, Mairi.
Het gesprek aangaan is volgens mij prima. Je moet natuurlijk wel zorgen dat je argumenten in kunt brengen die overtuigen.
Als ik je stuk zo lees, zullen alleen economische argumenten kunnen overtuigen.
Bij energiemaatschappijen in Nederland kun je vaak tips krijgen over doelmatig  stoken.
Zou jij die tips ook niet ergens vandaan kunnen halen?

En als het gewoon zo is dat het allemaal een stuk duurder is dan lijken me dat er nog maar 3 opties zijn:
-aanvaarden
-hulpmiddeltjes zoals hier al eerder genoemd (petroleum -stinkt dat niet?-), elektrische deken
-verhuizen

Ik herinner me dat ik in een grijs verleden ooit een studentenkamer had in Amsterdam waar ik direct onder de pannen sliep. Op een ochtend werd ik wakker en de ijskristallen zaten in mijn dekens en mijn gezicht voelde half bevroren. Ben toen onmiddelijk op zoek gegaan naar iets anders.

In ieder geval veel succes en sterkte
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 05 Jan 2012, 12:20 »

Ik herinner me dat ik in een grijs verleden ooit een studentenkamer had in Amsterdam waar ik direct onder de pannen sliep. Op een ochtend werd ik wakker en de ijskristallen zaten in mijn dekens en mijn gezicht voelde half bevroren.

Dat herinner ik me van mijn kinderjaren en dat je 's nachts het hele huis door moest om naar de enige WC bij de achterdeur te gaan  icon_pale  Verhuizen was toen geen optie  tongue3
trom
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 05 Jan 2012, 13:05 »

Wat een luxe hadden jullie, Andrea. Een toilet!! Ik had er van kunnen dromen. Op deze verdieping was een gedeeld chemisch toilet.  tongue3
MJ
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 05 Jan 2012, 13:38 »

Vervelend voor je Màiri. Verhuizen is natuurlijk ook niet zo makkelijk. Ik denk wel dat langer stoken altijd meer energie kost, maar misschien is het zinvoller om die 4,5 uur niet te versnipperen over de dag, maar de verwarming maar twee keer aan te doen, ´sochtend en in de namiddag bv. Verder, blijf wel ventileren, vochtige lucht is echt veel moeilijker te verwarmen dan droge lucht, dus minstens 10 minuten per dag de ramen open. En hebben jullie al radiatorfolie achter de verwarming? Dat helpt ook.

Probeer ook minder thuis te zijn. Ga studeren, een boek lezen etc.  in de bibliotheek of in het cafe om de hoek. (Het cafe kun je mooi combineren met de whisky tip van Eagleheart tongue3)

Is thermisch ondergoed misschien wat?

(...) doelmatig  stoken (...)
Trom, is dat wat jij en MacJos hier bij elkaar op het forum doen? dontknow
trom
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 05 Jan 2012, 13:44 »

doelmatig  stoken

Trom, is dat wat jij en MacJos hier bij elkaar op het forum doen? dontknow

laughing8 laughing8 laughing8
Ben me van geen kwaad bewust  Hypocriet. Voor MacJos kan ik natuurlijk niet spreken maar ik begrijp wel wat je bedoelt icon_thumleft
Ik zou hier eerder een b.v. Skye noemen. Tis maar een voorbeeld natuurlijk laughing7
Of ben ik nu toch je vermoeden aan het bevestigen? Ik weet het niet meer. Ga buiten maar even uitwaaien, denk ik.
Stukje langs het IJsselmeer lopen.
skye
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 05 Jan 2012, 16:25 »

pas maar op dat je niet wegwaait Trom

Wilma
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 05 Jan 2012, 17:13 »

Wat sneu Mairi, misschien is de optie van een petroleumkachel niet eens zo slecht. (ik vind het zelfs lekker ruiken) en goed ventileren. Succes.

Ruud Glenlivet
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 05 Jan 2012, 18:06 »

Hoi Mairi,
Ja vervelend. Aan de verwarmings installatie kun je natuurlijk weinig doen (behalve verhuizen). De verwarming constant aanhouden kost vanzelfsprekend meer - een warm object verliest meer energie en daar betaal je voor. Als jullie een centrale thermostaat hebben (of zelfs radiator thermostaten) en als de ingestelde temperatuur normaliter wordt bereikt kun je misschien voorstellen om de verwarming langer aan te houden maar op een wat lagere temperatuur. Als je enkele uren thuis zit is het misschien behaaglijker om drie uur in 18 graden te zitten dan het huis tot 23 graden te verwarmen en dan binnen een uur weer af te laten koelen, en die paar graden extra kosten relatief veel dus het hoeft nieteens meer te kosten.
Groet
Ruud

Freebird
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 06 Jan 2012, 11:19 »

Hoi Mairi,

Jij hebt een probleem, zeg! Ik wed dat je medebewoners geen economie studeren anders hadden ze geweten dat een huis minder energy nodig heeft om BIJ te warmen dan OP te warmen, maar goed. Als geld in het gedrang komt kunnen vrienden raar reageren.

Ik neem aan dat je een eigen kamer hebt. Waarom plaats je dan geen mini gaskacheltje dat jouw kamertje binnen een kwartier tot aangenaam verblijf veranderd? Zorg bij gebruik van fosiele brandstoffen (olie, petroleum, gas) wel altijd voor voldoende ventilatie vanwege kool-monoxide gevaar. Val ook niet in slaap met je kacheltje brandend omdat je er dan geen controle over hebt.
Maar als je onderstaande kacheltje een kwartier aanzet tijdens studie of boek lezen of gewoon voor de buis hangen op de bank heb je er een fijne en directe oplossing voor. De buta gasbusjes zijn zo groot als een bus haarlak en overal in The UK te krijgen, soms zelfs bij de slager of boekhandel. Ze gaan op volle brandkracht zo'n 2 uur mee maar dan stijgt de temperatuur in jouw kamer aanzienlijk. Voor ongeveer GPB 1,50 koop je zo'n flesje maar ze gaan bij de supermarkten wel goedkoper per bundel van 4 of soms 10. Kun je even vooruit.

Tijdens kamperen in Wales (Juni 2011, -4 in de nacht!) hebben wij het ding een kwartier aangezet om de ergste kou te verdrijven uit de tent. en dat werkte perfect. Ook tijdens leesavondjes op regenachtige dagen was de kachel een lievelingsplek voor onze Boxer, die -net als jij- kouwelijk is aangelegd.

http://www.qvist.nl/compact-gas-heater.html?___store=qvist_en&___from_store=default

Een andere -duurdere- mogelijkheid is om een elektrisch olie-gevuld radiatortje te kopen. Deze blijven langer warm maar nemen wel zo'n 2000 watt per uur af en da's nogal 'expensive' hoewel veel veiliger dan gas of olie kacheltjes.

Anyway, ik wens je veel wijsheid toe bij het omgaan met je medestudenten in deze barre koude tijden en hoop dat ik heb kunnen bijdragen aan een oplossing. Succes met je studie!

Andrea
Schotland fan

« Antwoord #17 Gepost op: 06 Jan 2012, 12:08 »

Mairi, hoe is het nu Huh??

Freebird, ik denk dat er wel verschil is of je met zo'n kacheltje een tent wat warmer kunt krijgen, dan een  kamer met een hoog plafond moet verwarmen.  Maar het is wel een oplossing, waar de anderen niet over kunnen zeuren  icon_thumleft
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #18 Gepost op: 06 Jan 2012, 15:24 »

Andrea, Ik denk dat ik in een katoenen 6 persoons piramide tent meer last heb van 'vervliegende' warmte door het tentdoek. Desondanks kreeg ik onze tent WARM (en niet "wat warmer") waardoor we lekker konden lezen als buiten de regen om de tent loeide. 1 studentenkamer is beter geisolleerd, lijkt me, ondanks enkel glas en hoge plafonds. Dus het nuttig rendement van het kacheltje is daar groter dan in mijn tent. Ik heb het zelf ervaren, dus denk er ook het best over te kunnen oordelen, lijkt me. Anders had ik het Mairi ook echt niet gesuggereerd; ik weet hoe vervelend kou is. En ik geloof ook niet dat Mairi het zo warm wil hebben dat ze in bikini rond kan lopen. Een trui is een goede oplossing, meerdere lagen kleding beter maar dit houd een keer op. Maar met deugdelijke kleding, voor de winter geschikt, is zo'n kacheltje echt een oplossing en biedt het echt wel wat meer dan een vries preventie element of een z.g. kas verwarmertje.

EllenC
Schotland fan

« Antwoord #19 Gepost op: 06 Jan 2012, 19:44 »

een vervelend probleem waar jullie samen uit moeten zien te komen. Het is w.s. zo dat je huisgenoten gewend zijn om in een veel koudere omgeving te wonen dan wat jij in Nederland gewend bent.
Vele huizen stoken nog kolen in Schotland en hebben geen centrale verwarming.
Dat ze zich zorgen maken om de stookkosten kan ik me goed voorstellen en als zij er zelf geen last van hebben nog meer.

het lijkt me inderdaad een goed idee om eens te meten hoeveel extra gas/olie electriciteit je verbruikt als je de verwarming anders instelt- over een maand gemeten??
Ik ben nu wel heel nieuwsgierig maar hoeveel graden is het dan bij jullie in huis?

ik loop  binnenshuis in t shirt als ik in Nederland ben want iedereen waar ik kom stookt naar mijn smaak veel te hard. sunny

wij wonen ook in een koud , vochtig huis zonder centrale verwarming maar waarom je daarom ziek zou worden snap ik niet tenzij je al last van je longen hebt.Je bent nog een jonge blom in de bloei van je leven.

misschien is een halogen heater iets voor je ? dat geeft directe verwarming . Gevoerde overgordijnen zal ook een verschil maken als je die nog niet hebt. Er zitten zat tweedehands winkeltjes in Edinburgh.

ik hoop dat jullie snel een oplossing vinden waarbij je alle vier je prettig voelt.

psychogoogje
Schotland fan

« Antwoord #20 Gepost op: 06 Jan 2012, 23:19 »

Hoi Marije,
he bah, wat een vervelende situatie! En het klinkt erg bekend: ons eerste apartement hier was ook koud, vochtig en met een paar losse radiatoren uitgerust.. Het grote trauma van mijn vriend (van voordat ik hierheen kwam) is dat hij 's morgen met een bloedneus van de kou wakker werd...

Ik denk dat overleggen met je huisgenoten inderdaad een eerste stap is. Hoewel je (als je geen longproblemen hebt) niet zo snel ziek zal worden van kou en vocht, is het erg onaangenaam. Onze oplossingen vorige winter:
Overdag in de bibliotheek of bij de Starbucks gaan zitten (gratis internet en lekker warm).
Goed ventileren: minstens 15 minuten per dag alle ramen open.
Warm aankleden en niet te lang stil zitten.
Vroeg naar bed of met deken op de bank.
Veel tijd doorbrengen in de keuken: ovengerecht maken en dan de oven open laten staan om af te koelen.
En uiteindelijk toch verhuizen naar een apartement met dubbel glas (toen de minimale contractduur voorbij was)

Heel veel sterkte ermee en hou ons op de hoogte!
Janna

Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje
Bute
Schotland fan

« Antwoord #21 Gepost op: 09 Jan 2012, 15:10 »

Al wat warmer Mairi?.

Je hebt geluk dat je 3x per dag verwarming hebt!.................... wij hebben vorige week 3 DAGEN ZONDER STROOM gezeten: dit hield voor vele in: geen verwarming en geen kook-mogelijkheden.  Alles in de winkels in de koeling en diepvries moest weggegooid worden, de benzine-pompen deden het niet, en op de 3e dag waren ook de telefoon & internet verbindingen "down".  Twee dagen ook zonder veerboot verbindingen gezeten, tja, dan zit je op zo'n eilandje......................  De winkels zijn nu nog steeds niet volledig bevoorraad, maar we kunnen het er weer mee doen.  Begrijp je hoe moeilijk oudere, zieke en gehandicapte mensen, die opzichzelf wonen, het gehad hebben?................... help

Ik raad jou aan een gas-kachel voor op je eigen kamer to kopen (ook makkelijker om je was te drogen dan), electrische deken op bed, en zoals al eerder hier gezegd is, overdag misschien naar de bibliotheek te gaan.....................

Succes met je medebewoners...............
MacJos
Cryptorator

« Antwoord #22 Gepost op: 09 Jan 2012, 19:17 »

Helaas geen oplossing voor je Mairi, wel medeleven.

Ben me van geen kwaad bewust

Nee, zou ook voor het eerst zijn dat we je op doelmatigheid kunnen betrappen....  Hypocriet

Ferry
Schotland fan

« Antwoord #23 Gepost op: 09 Jan 2012, 19:28 »

Al wat warmer Mairi?.

Je hebt geluk dat je 3x per dag verwarming hebt!.................... wij hebben vorige week 3 DAGEN ZONDER STROOM gezeten: [...]   Begrijp je hoe moeilijk oudere, zieke en gehandicapte mensen, die opzichzelf wonen, het gehad hebben?................... help

Slechts 3 dagen zonder stroom??!!!  Wat een geluk! Er zijn landen waar mensen helemaal geen electriciteit hebben! Daar hadden mensen graag het 'probleem' gehad dat ze de inhoud van een vriezer moesten opeten om te voorkomen dat het bederft. Deze mensen hebben namelijk niet zoveel te eten. Om over de ouderen, zieken en gehandicapten daar maar helemaal te zwijgen.  Hypocriet

Kijk, er zijn natuurlijk grotere problemen op aarde dan die van Marije. Als we die lijn van redeneren volgen dan mogen we eigenlijk helemaal nooit klagen hier in het westen, toch? Neemt niet weg dat iedereen zo zijn eigen problemen of probleempjes heeft.

Je geeft ook tips aan Marije dus waarschijnlijk bedoel je het niet zo rot als ik het interpreteer.  icon_silent

lesja
Schotland fan

« Antwoord #24 Gepost op: 09 Jan 2012, 19:38 »

ze kan natuurlijk ook een Zibrokamin kachel aanschaffen en zij is daar volledig verantwoordelijk over dus kan het lekker warm worden.
dat zijn petroleumkachels. http://www.zibro.nl/petroleum-kachels/5.htm
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Discussie over de kachel
Ga naar: