Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 11:46

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: autorit
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: autorit  (gelezen 1909 keer)
ruudenkit
Schotland fan

« Gepost op: 30 Dec 2011, 21:04 »

Hallo, heeft er iemand ervaring met autorit nederland-calais, eurotunnel, folkstone-Inverness?
Kunnen jullie het me aan of juist afraden.
We willen in de avond vertrekken in nederland zodat we in de middag aankomen op de locatie.
voordeel: bekend met eigen auto, geen gezeur/kosten i.v.m. autohuur, geen transfers luchthaven naar besemming
nadeel: langer onderweg maar wel in de mogelijkheid om eerder van huis te vertrekken, inspannend aangezien ik er een nachrit van wil maken.

605 mijl= 900 km + de 300km naar calais.

Met de boot is geen optie aangezien mijn vrouw snel last heeft van zeeziekte en dit bovendien erg tijdrovend is.
De enige andere optie is vliegen op Edinburgh/Glasgow en daar een auto huren aangezien we sowiezo naar de highlands willen.
We kunnen dinsdag avond 18.00 vertrekken en willen de dinsdag erna s´morgens vroeg weer bij de trein zijn.
roepen jullie het maar en alvast bedankt vor jullie reacties

groetjes Ruud
ruudenkit
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 30 Dec 2011, 22:28 »

Ik heb een vrij grote auto Fort grand C-max....ik lees van alles over smalle weggetjes,slechte wegen en scherpe bochten.
Is dit iets waar ik rekening mee moet houden of valt t allemaal wel mee?
potenza
Schotland fan

sgiamhachair

« Antwoord #2 Gepost op: 31 Dec 2011, 06:56 »

Ik rij in een VW transporter dus ook geen kleine auto,en kom op de meeste smalle en kleine wegen die er maar zijn in schotland.
Dus dus een"grote auto" is geen probleem hoor.
Denk wel dat je vergist in de tijd en afstand die het neemt naar Schotland door de tunnel.(tunnel kost ook een uur)
Dan heb je ook evt te maken met Tol wegen/tunnel(oa London/Birmingham)
Zeker in Schotland gaat je snelheid snel omlaag.
En dan nog in het donker rijden ook,de wegen hebben vaak geen verlichting.
Pas op voor Herten in het donker.
Vergis je niet op de drukke ring van London en nog een aantal andere steden.

Tip
pak lekker een vliegtuig naar Inverness.
ruudenkit
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 31 Dec 2011, 10:26 »

we willen de trein pakken om 24.00, dus de 1e  uur lijken me filevrij.
neem aan dat de autobanen in engeland goed zijn verlicht.
We gaan het zien LOL
autorijden is voor mij ook vakantie  Wink
T4
Schotland fan

The power of the Kilt

« Antwoord #4 Gepost op: 31 Dec 2011, 11:01 »

Wij rijden ook met enige regelmaat in 1 x van Dover naar Schotland, dus dat is an sich prima te doen. Daar moet ik dan wel bij zeggen dat wij niet 's nachts rijden (dat hebben we ooit 1 x gedaan en dat is ons niet zo goed bevallen) én dat we allebei rijden (regelmatig wisselen, minder vermoeiend).

De autorit naar Calais verloopt over het algemeen 's avonds heel voorspoedig, maar let even op of er nog werkzaamheden in Belgie zijn, dat geeft ook 's avonds nogal eens oponthoud. Buiten dat rijdt het prima door is onze ervaring. 

Nou hebben wij een camper en dus overnachten wij in Duinkerken of Calais en pakken de volgende ochtend vroeg de ferry naar Dover en rijden dan vanaf Dover ook in 1 x door naar Schotland. Voordeel van 's nachts rijden is weinig/geen oponthoud rondom London en de tolwegen/toltunnel. De grote snelwegen rondom London zijn prima verlicht, verder heb je niet zoveel verlichting boven de snelwegen nodig, toch? \

Zodra je de snelweg verlaat/er geen snelweg meer beschikbaar is in Schotland gaat je snelheid inderdaad behoorlijk omlaag, maar dan is het ook tijd om te genieten van het prachtige Schotse landschap. De kleine weggetjes (single track) zijn heerlijk om te rijden, ook met een grote auto. Er zijn voldoende passeerplekken, je moet alleen wel eens een stukje achteruit  laughing7

Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #5 Gepost op: 31 Dec 2011, 12:57 »

WIj rijden regelmatig via de eurotunnel naar Schotland, en gaan ook vaak op vrijdagmiddag al weg. Maar wij overnachten dan altijd rond Birmingham in een Travelodge motel (komen vaak pas om 23 uur aan). Dat is vanaf Folkstone zo'n 3 uur rijden. Vanaf Birmingham tot Glasgow/Edinburgh is dan nog eens 5 uur.
De snelwegen zijn niet altijd goed verlicht en zeker tijdens regen is het lastig rijden in het donker omdat zij geen ZOAB gebruiken, dus veel spray van andere auto's. Afgelopen najaar ook veel last van wegwerkzaamheden gehad richting noord-Wales.
En reken er op dat er na Glasgow/Edinburgh geen echte snelwegen meer zijn, hooguit 2-baans wegen.  De A9 tussen Perth en Inverness staat ook bekend als gevaarlijk.

Overigens zou ik voor zo'n korte periode nooit voor eigen vervoer op deze manier kiezen.

jan van Duren
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 31 Dec 2011, 13:07 »

Samen met een vriend deze rit heel vaak gemaakt. Als je niet gewend bent om links te rijden is dit een vermoeiende rit. Als je de rit in een keer wilt doen.  Je kunt dan beter halverwege ergens een motel nemen. Een betere optie is met het vliegtuig naar Inverness en dan een auto huren. Dan ben je zo in de Highlands.

prijzen vallen erg mee.

Met vriendelijke groet,

Jan van Duren
EllenC
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 31 Dec 2011, 13:31 »

wij reizen ook altijd 'snachts en doen er dan vanaf /naar Dover zo'n 11 a 12 uur over naar Ardnamurchan . Het is snachts heerlijk rustig op de snelwegen tot een uur of 5 als je in de buurt van een grote stad komt ( vooral Glasgow) .
Op de single track roads maakt het niet zoveel uit of je een kleine of een grote hebt er is toch maar plek voor 1

Andrea
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 31 Dec 2011, 14:39 »

Je moet wel erg goed tegen weinig slaap kunnen als je van je 8 dagen vakantie al 2 nachten gaat auto rijden. Ik zou gaan voor de optie vliegen en auto huren. Denk je ook aan de benzine als je door heel Engeland rijdt ? En hoezo "gezeur" met autohuren  icon_scratch, online boeken, sleutel bij de verhuurder op het vliegveld halen en instappen maar  wave
Freerk08
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 31 Dec 2011, 15:01 »

Ik heb een vrij grote auto Fort grand C-max....ik lees van alles over smalle weggetjes,slechte wegen en scherpe bochten.
Is dit iets waar ik rekening mee moet houden of valt t allemaal wel mee?

Hoi Ruud en Kit,
in november ben ik een weekje naar Ardnamurchan geweest nou wil het toeval dat ik van autorijden houdt, maar ik ben wel met het vliegtuig gegaan en heb een auto gehuurd. Een Isignia is redelijk groot maar dat was ook op singletrack wegen geen punt, zoals Ellen zegt er is maar plek voor 1 auto. Bijkomend voordeel is dat je daar zit waar je hoort te zitten als bestuurder, naast de middenstreep (behalve dan op die smalle wegen;) ) En wees gerust ik stapte van een automaat in een UK car met handbak en dat leverde ook geen problemen op.
Dus vliegen en auto huren is mijn advies.
ruudenkit
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 31 Dec 2011, 20:10 »

met gezeur bedoel ik enerzijds, dat ze je altijd extra (onnodige dingen) proberen aan t smeren.
Maar vooral: Ik heb heel erg lange benen waardoor ik niet goed zit in 90 % van de auto´s
Hierdoor ben ik verplicht om waarschijnlijk weer een  grote en dus dure auto te huren.
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 01 Jan 2012, 17:44 »

Schotten "zeuren" niet, 1 x duidelijk zeggen dat je iets niet wilt en dat is genoeg ( meestal  dan  laughing7)

Tja die lange benen kan je natuurlijk niet thuis laten, maar kijk eens bij autoverhuurders, ik vind auto's huren eigenlijk steeds goedkoper worden, vergeleken bij jaaaaren geleden. (http://www.travelsupermarket.com/c/cheap-car-hire/)

Marieke
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 02 Jan 2012, 14:43 »

Ik heb ook voor vliegen gekozen, mede omdat ik de tickets behoorlijk voordelig vond! Wij vliegen hoogzomer met KLM voor zo'n 120 euro pp incl boekingskosten en verzekering, ik had het veel duurder verwacht! En ik neem aan dat je bij autoverhuurders goed kunt informeren wat betreft beenruimte. Je zult in Schotland zelf nog genoeg rijden vermoed ik...
eefkepeefke
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 02 Jan 2012, 16:22 »

Wij nemen onze auto eigenlijk alleen maar mee als we langer dan een week gaan. Komende week vliegen we bijvoorbeeld naar Edinburgh, halen daar onze huurauto op en rijden dan door naar de Travelodge in Glasgow om vervolgens lekker drie dagen met z'n tweetjes van Schotland te genieten. Ik geloof dat we in totaal nog geen 200€ kwijt waren voor vlucht, auto en travelodge Smiley heb er zin in...

Veel plezier met de voorbereidingen alvast!
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 02 Jan 2012, 18:08 »

Wij nemen onze auto eigenlijk alleen maar mee als we langer dan een week gaan. Komende week vliegen we bijvoorbeeld naar Edinburgh, halen daar onze huurauto op en rijden dan door naar de Travelodge in Glasgow om vervolgens lekker drie dagen met z'n tweetjes van Schotland te genieten. Ik geloof dat we in totaal nog geen 200€ kwijt waren voor vlucht, auto en travelodge Smiley heb er zin in...

Veel plezier met de voorbereidingen alvast!

200 € voor zijn twee-en, of pp ? En ben je dan 3 nachten hier ? Even nieuwsgierig, welke Travellodge  tongue3 ?

Heel veel plezier, het is nu wel koud hoor sunny
eefkepeefke
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 02 Jan 2012, 20:36 »

Citaat
200 € voor zijn twee-en, of pp ? En ben je dan 3 nachten hier ? Even nieuwsgierig, welke Travellodge  tongue3 ?

Nee, we gaan met z'n tweetjes...

Retourvlucht RyanAir Weeze - Edinburgh  56€
Huur auto                                                  55£
Travelodge Paisley Road 2 nachten          53£

Goed geregeld van mijn manneke toch....

We komen woensdag aan en vliegen vrijdagavond weer terug...
lesja
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 02 Jan 2012, 21:20 »

dat is idd niet duur
maar de auto 55  per dag of voor al die dagen?
en miles free of komen dat er nog bij?
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #17 Gepost op: 02 Jan 2012, 21:45 »

Nee, we gaan met z'n tweetjes...

Retourvlucht RyanAir Weeze - Edinburgh  56€
Huur auto                                                  55£
Travelodge Paisley Road 2 nachten          53£

Goed geregeld van mijn manneke toch....

We komen woensdag aan en vliegen vrijdagavond weer terug...

icon_thumleft  icon_thumleft  icon_thumleft

Dat is wel heel erg kort  crybaby2 Aankomst om 6 pm in E'burgh, dus in het donker naar Paisley. Weet je dat het erg vroeg donker is, vandaag al om 3.30   icon_scratch Donderdag en vrijdag de hele dag, als je om 8 pm (?) weer vliegt, dus eigenlijk maar 2 dagen  laughing7 Maar toch veel plezier, hopelijk wat minder wind/ regen dan vandaag, misschien wel  sunny
eefkepeefke
Schotland fan

« Antwoord #18 Gepost op: 02 Jan 2012, 22:43 »

53 pond is het totaal voor twee nachten in de travelodge...

Het is misschien wel een kort tripje, maar beter een  kort tripje dan helemaal geen tripje Smiley
eefkepeefke
Schotland fan

« Antwoord #19 Gepost op: 02 Jan 2012, 22:47 »

Voor de auto is t trouwens voor de drie dagen. Auto moet wel afgetankt worden bij inlevering... Joost vindt t niet erg om in t donker te rijden...
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #20 Gepost op: 02 Jan 2012, 22:53 »

Het is misschien wel een kort tripje, maar beter een  kort tripje dan helemaal geen tripje Smiley

Ben ik wel met je eens, maar je schreef ook "drie dagen met z'n tweetjes van Schotland te genieten"
In het donker is er niet zoveel te genieten van Schotland ( ik vind het persoonlijk lastig rijden in het donker, vooral met regen en wind en soms slechte verlichting) maar............... het kan wel gezellig zijn in de auto met zijn tweetjes  tongue3
ruudenkit
Schotland fan

« Antwoord #21 Gepost op: 03 Jan 2012, 13:35 »

mijn vrouw gaat ook liever met vliegtuig.
Mss dat dit dan toch beter is, alhoewel het me ook leuk leek om door Engeland te rijden in onze comfortabele auto.
Een aantal jaar geleden ben ik naar kroatie gereden met de auto (vergelijkbare afstand) en dat is prima bevallen (was alleen een beetje erg vermoeid toen we weer thuis waren.)
Ik denk dat ik maar eens naar het reisbureau ga (als mijn vakantieperiode vast staat) kijken wat het me gaat kosten als ik vlucht/overnachting/auto neem.
Bovendien krijg ik nog 10% extra korting hierop, of denken jullie dat het goedkoper is om alles zelf los te boeken?

Andrea
Schotland fan

« Antwoord #22 Gepost op: 03 Jan 2012, 15:22 »

Meestal is het goedkoper om zelf te boeken, het reisbureau wil er ook nog aan verdienen ( al krijgen ze ook commissie). Maar vragen kost toch niets  tongue3
Maar je moet er wel lol in hebben het internet af te struinen, het is 1 van mijn hobbies  laughing7
Marieke
Schotland fan

« Antwoord #23 Gepost op: 03 Jan 2012, 16:35 »

Ik denk inderdaad dat je niet  Nee!!! heel erg blij gaat worden van de prijzen van reisbureaus...
Ik heb zelf mijn tickets via Cheaptickets aangeschaft, hierbij kun je van je gewone rekening betalen (bij bijvoorbeeld Easyjet is creditcard nodig wat extra kosten meebrengt) Ik heb hier al eerder goede ervaringen mee. De verschillende overnachtingsplekken heb ik ook via internet gevonden, je kunt op de website van Tripadvisor van veel B&B's, hotels e.d. reviews lezen en zo een keuze maken, via streetvieuw van Google Maps is vaak ook nog te zien hoe het er in het echt uitziet (want reisgidsen bieden altijd de mooiste plaatjes terwijl de rest er dan niet altijd zo uitziet...) Er is al veel geschreven op het forum hoe je leuke plekken kunt vinden en hoe het dan gaat met betaling e.d.
En ik heb zelf geen autohuur nodig want wij gaan van openbaar vervoer gebruik maken maar dit kan zeker ook op internet, de ins en outs kun je ongetwijfeld ook op het forum vinden. Op deze manier kun je jezelf denk ik veel geld besparen dat je dan daar fijn kunt spenderen! hello2

Maar zoals Andrea ook al zegt; je moet er wel zin in hebben om wat te struinen, ook voor mij is dat onderdeel van de voorpret, ik kan me ook voorstellen dat een ander liever een kant en klaar pakket heeft...

Ik wens je veel plezier met het uitzoeken van een mooie vakantie, want dat gaat in Schotland zeker lukken hoe je het ook gaat doen. En nogmaals, aan autorijden ga je ongetwijfeld genoeg toekomen ook als je gaat vliegen. Ben benieuwd hoe jullie reis er uiteindelijk uit gaat zien!
ruudenkit
Schotland fan

« Antwoord #24 Gepost op: 13 Jan 2012, 15:00 »

Ik ben bij het reisbureau geweest, idd Marieke ik werd niet vrolijk van de prijzen.
Mede door tips van dit forum hebben we besloten om te vliegen (helaas vanaf amsterdam)
We komen       16-5 in de ochtend aan in Edinburgh
We vertrekken 22-5 savonds 20.00 weer naar huis
totaal 114 euro retour voor 2 personen (zonder ruimbagage met Easy jet).
Dat valt me alleszins mee, als je het qua tijd en kosten verrekent met helemaal rijden of met de boot dan weet je het wel.

De plekken di we in deze periode willen bezoeken:
Edinburgh, Stirling, Glen Coe, Loch Ness, Urqhart castle, Eilean Donan, Skye, brug van harry potter film (glenfinnan en als we er langs komen een whiskey distileerbedrijf.
Hebben jullie nog andere tips voor dingen te bezichtigen, nemen we niet teveel hooi op de vork?
Ik dacht aan:
16-5 bezoek Stirling, overnacht fort William
17-5 fort william
18-5 Portree (of andere idee voor Skye??)
19-5 Portree
20-5 HuhHuhHuh (Edinburgh of een andere plek
21-5 Edinburgh
22-5 Edinburgh laat vertrek naar huis

<
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: autorit
Ga naar: