Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 11:40

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Na 9 maanden Schotland....
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Na 9 maanden Schotland....  (gelezen 2067 keer)
Wolfcvd
Schotland fan

« Gepost op: 14 Dec 2011, 13:24 »

Hallo allemaal

Zit nu ongeveer 9 maanden in Schotland en het bevalt uitstekend!

Mis Nederland helemaal niet, wel mijn familie en vrienden natuurlijk. En patat met frietsaus en een frikandel speciaal  tongue3.

Werk vinden was wel een probleem, pas na ruim 7 maanden vond ik een job. Niet in mijn vakgebied (ecologie), maar in een kaartenwinkel. Nou ja, in ieder geval komt er nu wat geld binnen.

Ook het openen van een bankrekening is nog niet gelukt. Helaas moet je bij de meeste banken een 'proof of address' kunnen tonen. Wij huren een flat van een particuliere verhuurder en het huurcontract staat op mijn partner's naam. Counsil Tax wordt door de verhuurder betaalt en electra gaat via een opwaardeer sleutel. Met andere woorden, ik heb dus geen geschikt document dat als 'proof of address' kan dienen. Een brief van de werkgever wordt door de bank ook geaccepteerd, maar helaas is de werkgever in dit geval degene die problemen geeft. Voorlopig wordt het inkomen dus maar op de rekening van mijn partner gestort.

Maar over het algemeen totaal geen spijt dat ik de stap heb genomen!!

Groetjes,
Caroline

Driekje
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 14 Dec 2011, 13:41 »

Ha Caroline,
Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Dat van die bankrekening openen is helemaal herkenbaar. Gelukkig heb je een partner met een bankrekening. Wij hebben de eerste maanden gebruik gemaakt van de bankrekening van onze zoon. Heb je zoiets niet en  geen vaste werkgever en geen utilitybills op je naam, dan is het heel moeilijk. Sterkte ermee.
Hennie
Mieke
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 14 Dec 2011, 13:42 »

Heeeeeeyyyy Caroline,

leuk weer eens van je te horen! (was al een beetje op de hoogte gebracht Wink)

X Mieke
Eagleheart
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 14 Dec 2011, 16:15 »

heyyyy Caroline,

indaad zoals andere.... wat leuk om weer eens wat van je te horen.
Gelukkig maar dat alles goed me je gaat. Ik dacht me al een paar keer hoef het met je zou gaan.

Ben je in die 9 maanden trouwens al een keer naar Nederland geweest? en heb je verder al veel van Schotland gezien in de tijd dat je er woont?

En in het begin woonde jullie in Fort William. wonen jullie daar nog steeds? of zijn jullie inmiddels verhuist vanwege dat je nu een baan hebt?

Wel balen dat het niet zo lukt met een bankrekening. Ik had niet verwacht dat het zo'n probleem had moeten geven.
Ik ben in ieder geval blij te horen dat je totaal geen spijt hebt van je beslissing en dat je nog steeds volop geniet van het schotse leven en je schotse partner natuurlijk Tongue

Ik hoop je graag weer eens te gaan zien in de komende tijd en hoop daarom ook stiekum dat je er bij zal zijn bij de volgende Schotlandforummeeting in Schotland.

We spreken elkaar.

Groetjes,
Rik
Ingrid
Administrator
*

« Antwoord #4 Gepost op: 14 Dec 2011, 19:58 »

Hey wat leuk te horen dat je het er zo naar je zin hebt. Jammer die burocratie, maar goed komt wel goed neem ik aan als je er langer woont?
Have fun daar Wink

Groetjes Ingrid
Hermie
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 14 Dec 2011, 20:12 »

Hoi Caroline,

Wat leuk dat we via het forum weer wat van je horen. Negen maanden alweer in Schotland. Wat gaat de tijd toch snel.
Fijn dat je het naar je zin hebt op je nieuwe stekkie.
Groetjes aan Jack!   wave

Herma
Roald
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 14 Dec 2011, 21:21 »

Hoi Caroline, leuk dat het je zo goed bevalt. Is de bankrekening van je partner niet om te zetten in een en/of-rekening ? Zo ja, misschien kun je dan na een bepaalde periode (jaar of zo) een eigen openen. Want dan heeft de bank gezien dat je je gedraagt Wink, en durven ze het misschien wel aan. Geen idee of het kan hoor; het is zo maar een gedachte. Maar misschien wel eentje om uit te zoeken. Succes !

Live and let live
EllenC
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 14 Dec 2011, 23:48 »

leuk dat je geen spijt hebt van het overstappen.

heb je toevallig een eigen tv licence ? als je die op jouw naam laat zetten ? en een auto -staat het nummer op jouw naam geregistreerd met je huidige adres.?

succes ermee

Wilma
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 15 Dec 2011, 09:54 »

Leuk wat te horen Caroline! Wat fijn dat het zo goed bevalt.

Eagleheart
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 15 Dec 2011, 14:37 »

even kort offtopic: Weet iemand hoe het precies zit met een tv lincense?
ik ben sinds een paar weken dus verhuist en kreeg vandaag door de brievenbus dat dit huis geen tv lincense heeft en dat 95% procent van de bewoners dat wel heeft en wel van je wordt geacht.
Nu heb ik wel een tv maar geen tv abbonoment en dat hoef ik ook niet. ik kijk op mijn tv alleen dvd's en heb geen behoefte aan tv. (kijk meestal via internet) moet ik dan alsnog een tv lincense aanschaffen, want het bespaard mij wel weer een hoop geld uit als dit niet hoeft.

leuk dat je geen spijt hebt van het overstappen.

heb je toevallig een eigen tv licence ? als je die op jouw naam laat zetten ? en een auto -staat het nummer op jouw naam geregistreerd met je huidige adres.?

succes ermee
Bute
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 15 Dec 2011, 17:04 »

Ik dacht dat echt iedereen een licence nodig had, Eagleheart, maar heb het op mijn licence even nagekeken en er staat dat je een licence nodig hebt voor: "any receiving equipment, such as a TV set, computer, mobile phone, games console, digital box or DVD/VHS recorder.  To use any of the abive equipmwnt to watch or record any TV programmes as they are being shown on television.  This includes watching or recording streamed services and satellite TV Broadcasr from outside the UK.  If you only watch on-demand services, then you don't need a licence.
Ik zou het toch maar eens navragen bij www.tvlicensing.co.uk.

En Caroline: succes met het openen van bank-rekening, en fijn te horen dat je geen spijt hebt van het overstappen!  (ik na 24 jaar nog steeds geen spijt!)
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 16 Dec 2011, 00:02 »

Eagleheart, onze zoon (woont in Londen) stelde ons pas dezelfde vraag. Hij kocht een TV en Xbox en gebruikt de TV dus alleen om te gamen en DVD's te kijken. Zijn "voordeel" is dat de TV staat opgesteld in een kamer waar geen TV aansluiting is, dus misschien dat dat helpt als de controleur langs komt ? Hij heeft besloten het erop te gokken. tongue3

Nog even een anecdote over "zwartkijken " ( we hebben ook al een item over zwartrijden laughing8).

Op 31 maart 196X werd in het journaal aangekondigd dat er de volgende dag een grootscheepse controle zou plaats vinden op zwartkijken. Maar je kon de controleurs te slim af zijn door je brievenbus aan de binnenkant af te plakken met aluminiumfolie. Wijlen mijn vader was postbode en was die dag dus heel erg laat thuis van zijn rondje postlopen laughing7 laughing7 laughing7
Joke
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 16 Dec 2011, 09:31 »

Hey Caroline !

Fijn om wat te horen ! en dat je het zo goed naar je zin hebt ! hello2

Je hebt in ieder geval nu een baan en wie weet wat er nog allemaal op je pad komt !

Groetjes van ons !
Joke  wave

"The colours of Scotland leave you young inside"   -  Hearts of olden glory  -  Runrig
Eagleheart
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 16 Dec 2011, 11:45 »

Bedankt Bute voor je reactie.

Ik heb precies hetzelfde ook al gelezen alleen snapte ik de letterlijke vertaling niet zo:
or DVD/VHS recorder.  To use any of the abive equipment to watch or record any TV programmes as they are being shown on television.
ik heb een dvd speler maar geen dvd recorder. en volgens mij heeft het speciafiek te maken met tv programma's bekijken of opnemen. in geen geval kan dat met mijn dvd speler.

Andrea. ik denk toch dat ik het gokje ook ga wagen en via internet laten aangeven dat ik er geen gebruik van wil maken. bedankt in ieder geval voor jullie reactie. mocht de controleur langskomen kan ik het altijd nog uitleggen en mocht hij bepalen dat er toch een lincense aangeschaft moet worden kan ik dat altijd nog doen natuurlijk.

back to ontopic.

Ik dacht dat echt iedereen een licence nodig had, Eagleheart, maar heb het op mijn licence even nagekeken en er staat dat je een licence nodig hebt voor: "any receiving equipment, such as a TV set, computer, mobile phone, games console, digital box or DVD/VHS recorder.  To use any of the abive equipmwnt to watch or record any TV programmes as they are being shown on television.  This includes watching or recording streamed services and satellite TV Broadcasr from outside the UK.  If you only watch on-demand services, then you don't need a licence.
Ik zou het toch maar eens navragen bij www.tvlicensing.co.uk.

En Caroline: succes met het openen van bank-rekening, en fijn te horen dat je geen spijt hebt van het overstappen!  (ik na 24 jaar nog steeds geen spijt!)
albamar
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 16 Dec 2011, 17:35 »

Hoi meis!!

Fijn weer iets van je te horen!! Ik ben blij dat je toch je draai wel gevonden hebt.
Het zal zijn tijd nodig hebben voor dat alles loopt, denk ik.
Maar je houdt het wel vol!
Vauit een zeer nat en winderig Rotterdam willen Paul en ik je alvast hele fijne dagen toewensen en
al het goede voor 2012!
groetjes aan Jack en "all the best!"

Marga wave wave
 icon_santa
Roald
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 16 Dec 2011, 23:30 »

volgens mij heeft het speciafiek te maken met tv programma's bekijken of opnemen. in geen geval kan dat met mijn dvd speler.

Nee, het heeft te maken met programma's bekijken op het moment dat ze uitgezonden worden. Als je een programma 'live' bekijkt cq op het moment dat het daadwerkelijk wordt uitgezonden, moet je een tv licence hebben. Ook al kijk je via internet cq op een computer, en niet op een tv ! Bekijk je het later, bv via BBC iPlayer, dan hoef je geen tv licence te hebben.

mocht de controleur langskomen kan ik het altijd nog uitleggen en mocht hij bepalen dat er toch een lincense aangeschaft moet worden kan ik dat altijd nog doen natuurlijk.

En een boete van plm £1,000 betalen.

Live and let live
Ardblair
Schotland fan

Highland Hospitality at its very best!

« Antwoord #16 Gepost op: 19 Dec 2011, 15:24 »

GEVONDEN!!!!

Ging net nog een doosje kerstkaarten kopen en wie stond ons in het Nederlands te woord: Caroline!
Werkt en woont in Fort William.

Voor jullie allemaal een prettige kerst en een voorspoedig 2012! (zoveel kaarten zater er ook weer niet in het doosje Aye

Conny & Rene
Ardblair, Fort William

EllenC
Schotland fan

« Antwoord #17 Gepost op: 20 Dec 2011, 11:55 »

grappig dat je elkaar daar dan tegenkomt.
Er werkt trouwens ook een Nederlander in de Tourist Information Centre in Ft William bagpiper

McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #18 Gepost op: 20 Dec 2011, 16:33 »

Jeetje, het gaat er wel op achteruit hoor hier in Schotland, met al die Nederlanders......  Lachen ......!!!

Eagleheart
Schotland fan

« Antwoord #19 Gepost op: 20 Dec 2011, 17:14 »

toch nog even een laatste opmerking. ik heb even opgezocht op de site van tvlicence en de onderstaande vraag+antwoord lijkt mij toch duidelijk.
tv progamma's via internet kijken mag, mits zoals al eerder in dit topic is gezegt je niet live streamed maar achteraf tv moet kijken. (hoe ze dat controleren, geen idee) maar door dit antwoord lijkt mij het duidelijk dat ik toch geen licence neem.

What if I only use a TV to watch videos/DVDs/as a monitor for my games console? Do I still need a licence?You do not need a TV Licence if you only use your TV to watch videos and DVDs or as a monitor for your games console.
You can tell us that you do not need a TV Licence by using our online declaration form. One of our Enforcement Officers may visit you to confirm that you do not need a licence.

Nee, het heeft te maken met programma's bekijken op het moment dat ze uitgezonden worden. Als je een programma 'live' bekijkt cq op het moment dat het daadwerkelijk wordt uitgezonden, moet je een tv licence hebben. Ook al kijk je via internet cq op een computer, en niet op een tv ! Bekijk je het later, bv via BBC iPlayer, dan hoef je geen tv licence te hebben.

En een boete van plm £1,000 betalen.
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #20 Gepost op: 21 Dec 2011, 00:07 »

(hoe ze dat controleren, geen idee)

Ja dat snap ik ook niet, op heterdaad betrappen  laughing7
Maar de boete is wel gigantisch  Bonk
psychogoogje
Schotland fan

« Antwoord #21 Gepost op: 21 Dec 2011, 12:11 »

Hoi Caroline!
Goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt!
Het heeft bij mij 10 maanden geduurd voordat ik een baan had die enigzins in mijn richting ligt..
Het bankrekening verhaal klinkt bekend.. gelukkig kon ik toegevoegd worden aan de utility bill.

Wij hebben trouwens ook geen TV licence. We hebben geen tv en voor internet gebruiken we een dongel, maar we kijken geen live stream.. laat die controleur dus maar komen Wink

Wellicht tot ziens op de nieuwjaars meeting?

Groetjes,
 Janna

Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje
Wolfcvd
Schotland fan

« Antwoord #22 Gepost op: 10 Feb 2012, 22:36 »

grappig dat je elkaar daar dan tegenkomt.
Er werkt trouwens ook een Nederlander in de Tourist Information Centre in Ft William bagpiper

Die Nederlander werkt daar nu niet meer. Ik hoode dat hij nu op een schoolbus rijdt!
Wolfcvd
Schotland fan

« Antwoord #23 Gepost op: 26 Mrt 2012, 17:52 »

Er werkt trouwens ook een Nederlander in de Tourist Information Centre in Ft William

Er werkt weer een nieuwe Nederlander in de Tourist Information Centre in Fort William: that's me!!  hello2
Ingrid
Administrator
*

« Antwoord #24 Gepost op: 26 Mrt 2012, 18:12 »

laughing7  Gefeliciteerd!!!!!! icon_thumleft

Groetjes Ingrid
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Na 9 maanden Schotland....
Ga naar: