Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 11:03

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: help...hoe moeten we beginnen???
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: help...hoe moeten we beginnen???  (gelezen 1192 keer)
Lucien
Schotland fan

« Gepost op: 24 Nov 2011, 17:13 »

We willen met het hele gezin naar schotland emigreren, we hebben 2 dochters van 12 en 14 en een zoon van 5, maar ik vind het wel heel moeilijk om een begin te maken.
Mijn man is al werk aan het zoeken aldaar. Ik had begrepen dat als je daar werk hebt, een utilitybill moet hebben, maar we hebben nog helemaal geen huis daar en als je daar wel een huis hebt gevonden, dan moet je weer een bewijs van je werk hebben ( werkvergunning ed)...hoe zit dat ?
Kip en het ei? Bovendien moet ons huis nog verkocht worden...dus de overbrugging is wat vervelend en we willen zo graag weg uit nederland!
Heeft iemand hier ervaring mee ( ook voor de ouders met kinderen)Huh
(zucht)
gr, anitha
Ferry
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 02 Dec 2011, 12:18 »

Hoi Lucien,

Het is inderdaad even een gedoe.  Wij hebben onze baan mee kunnen nemen naar Schotland, dus hoe het met werk zoeken gaat weet ik niet, maar anderen kunnen je vast helpen.

Waat het huis zoeken betreft: we hebben een huurhuis gevonden via Galbraith, gewoon via zoeksites als S1rental.com, en hebben ons contract laten zien om te bewijzen dat we genoeg inkomsten hebben om de huur te kunnen betalen. Verder deden ze nog een 'credit check', dat zal je nog vaker tegenkomen in GB. Die Credit Check hebben ze in NL gedaan kennelijk, want in GB hadden we nog geen credit rating opgebouwd.

Een werkvergunning of verblijfsvergunning heb je niet nodig als je de Nederlandse nationaliteit hebt.

Niet een echt antwoord op je vraag dus, want ik weet niet wat er nodig is om hier een baan te krijgen, maar hopelijk kan iemand anders hierop reageren!
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #2 Gepost op: 02 Dec 2011, 12:35 »

Inderdaad een beetje de kip en het ei Anitha! Werk vinden is makkelijker als je hier al woont, maar om een woning te huren moet je meestal kunnen bewijzen dat je werk hebt. Dat probleem heb je dus niet als je hier meteen gaat kopen, maar inderdaad moet je neem ik aan wel eerst hebben verkocht in NL... en bovendien weet je misschien helemaal nog niet waar je wilt gaan wonen; dat moet je misschien weer af laten hangen van waar je werk kunt vinden...!

BangHead

hoofdpijn

psychogoogje
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 02 Dec 2011, 12:45 »

Hoi Anitha,
het is inderdaad lastig te bedenken wat een eerste stap is bij zulke groe plannen!
Ik denk dat een baan toch wel het belangrijkst is. Wat voor soort werk doet je man?
De werkeloosheid is hier aardig hoog (in Glasgow 25%), dus dat kan lastig zijn.
Daarentegen, als het jullie niet veel uitmaakt waar jullie gaan wonen: in Aberdeen schijnt de werkeloosheid juist weer erg laag te zijn..

Als dat geregeld is, is de volgende vraag waar jullie gaan wonen. Aangezien er 3 kids meekomen zullen scholen ook een rol spelen.
Hoewel wij geen kinderen hebben, weet ik wel dat de school waar je kind naartoe gaat afhankelijk is van waar je woont. Is dus wel iets om goed in de gaten te houden!
En daarna is het een kwestie van inpakken en wegwezen Wink
Succes!
Janna

Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje
Ferry
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 02 Dec 2011, 15:40 »

Misschien is deze vacture nog beschikbaar: http://www.schotlandforum.nl/index.php/topic,6016.0.html
Dat ziet eruit als een baan waar ze wel vaker Nederlanders aannemen...
matthijs
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 03 Dec 2011, 05:43 »

het enigste wat je nodig hebt voor het werk is een national insurance number(sofinummer) maar je hoeft die niet perse te hebben wanneer je soliciteerd, ik had een baan bij een uitzendbureau, na 4 weken werken heb ik het (NIN) aangevraagd. Sinds je een europeaan bent die in de euro landen woont heb je geen verblijfs/werkvergunning nodig.

Andrea
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 03 Dec 2011, 12:27 »

Hier dan een ervaringsdeskundige  icon_salut

Wij zijn met kinderen van toen 5, 7en 9 jaar naar Schotland verhuisd, man werd overgeplaatst, dus die hobbel was alvast genomen.
De leeftijd van de kinderen was ideaal, allemaal nog op de basisschool.

Jullie oudste 2 kinderen zijn (pre) pubers, hoe kijken die tegen de emigratie aan ? Hebben ze een inbreng ? Onze kinderen hadden we op die leeftijd echt niet moeten verkassen, vrienden en school zijn echt het belangrijkste  laughing7( belangrijker dan ouders, hihi).
Maar misschien vergis ik me en willen ze ook graag weg uit NL.

Dan de school: hoe goed is hun Engels ? Het vierde jaar is al een examen jaar ( ze zijn dan 15/16), het vijfde jaar ook en eventueel het zesde jaar. Ik zou een (middel)grote plaats uitkiezen om te wonen met voldoende studiemogelijkheden. Houdt ook rekening met vervolgstudies, na de kinderbijslag ( als ze schoolgaand zijn tot 18 jaar  ) krijg je NIETS  meer, dus als ze thuis kunnen blijven wonen is dat wel heel handig. Daar staat tegenover dat je geen collegegeld betaalt, maar alle verder kosten moet je dus zelf ophoesten. Misschien nog een beetje ver weg voor je, maar ze zijn zo groot   tongue3

Het ouderlijk inkomen is natuurlijk het belangrijkst, maar het is voor pa en ma gemakkelijker om (ver) te reizen dan voor kinderen.
Het lijkt misschien idyllisch om in een klein dorpje te wonen, maar ik zou er met kinderen niet zo snel voor kiezen, je bent in het weekend snel genoeg  "buiten" ( wij met 5 minuten).

Als je nog vragen hebt, dan lees ik het wel, veel succes !

Lucien
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 04 Jan 2012, 20:58 »

Hallo Allemaal,

Allereerst bedankt voor alle reacties. Om even terug te komen op de laatste reactie van andrea.
Ik ben blij met de info wat betreft de kinderen. Ik kan je vertellen, de 2 oudsten zijn erg nieuwsgierig naar het land en de cultuur, maar meer de school, logisch natuurlijk. Het is meer de verlatingsangst voor de vertrouwde omgeving, opa`s en oma`s en de vriendinnen..Hebben wij als ouders ook uiteraard...maar daar komen we wel weer overheen.
we hebben inmiddels een mooie plaats gevonden, Grantown on Spey, dat ligt ongeveer een 20 minuten rijden van Inverness af. Zover ik kan zien op Google streetvieuw, hebben we veel mogelijkheden zoals scholen, ziekenhuis, winkels etc...Kwa werkgelegenheid wil mijn man in de richting van Alness gaan kijken, omdat hij veel ervaring in het lassen heeft. In ieder geval gaan we 11 februari naar de emigratie beurs om mee te beginnen en hopen van daar uit te gaan starten.
jan van Duren
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 04 Jan 2012, 23:00 »

Grantown on Spey, dat ligt ongeveer een 20 minuten rijden van Inverness af???  Hoe kom je daar nou bij? Is vanaf Grantown naar Inverness 56 mijl. kost je toch al snel zo'n 50 minuten en dan ben je aan de buitenzijde van Inverness en als het sneeuwt ben je nog veel langer bezig.

weet dit heel goed omdat er A een vriend van mij in Grantown woont en B ik er zelf zeker al 30 keer ben geweest en de rit naar Inverness heel vaak heb gereden.

Weet niet hoe vaak je al in Schotland bent geweest. Maar het wegennet is wel even iets anders dan in NL. Naar Inverness stukken 2 baans en stukken 4 baans en als je dan een vrachtwagen voor je hebt schiet het niet erg op. Als je in Alness wilt werken kun je beter naar een woning zoeken in die richting of Aberdeen daar is nog wel veel werk ivm de oliewinning??

Grantown in Spey is verder wel een aardige plaats. Maar niet meer zo als het is geweest. Leuke pubs zijn The Ben Mhor, Britsch Legion en the Claymore. Kan je nog veel meer vertellen o.a. dat als je een huis wilt kopen ik er wel een voor je weet in Grantown Aye

Ik hoor wel.

gr

Jan

Met vriendelijke groet,

Jan van Duren
Lucien
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 03 Feb 2012, 18:07 »

Beste Jan,

In iedergeval bedankt voor je reactie...
Het is inderdaad iets verder maar is het niet wat overdreven? Ik weet dan niet hoe je rijd maar volgens mij heb je dan zo'n 30x 16 mijl omgereden?
Hartje grantown tot het treinstation Inverness is 40 mijl, volgens Google maps

Wij zijn met vakantie  in schotland geweest...in ieder geval vaak genoeg  om te weten hoe de wegen daar zijn.
Dat je Grantown niet meer zo leuk vind wil niet zeggen dat wij er niks aan zullen vinden. Maar smaken verschillen...

Nogmaals bedankt voor je reactie Smiley

Met vriendelijke groet,

Anitha en Luciën van Vegten
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 03 Feb 2012, 19:04 »

En toen werd ik nieuwsgierig  laughing7

Lucien zegt: Grantown naar Inverness is 40 mijl en dat kun je in 20 min rijden
Jan zegt: Grantown naar Inverness is 56 mijl en daar doe je zo'n 50 minuten over  dontknow

Kijk ik net op Google maps en jullie hebben allebei voor de helft gelijk  icon_thumleft

Grantown naar Inverness (train station) is 42.4 mijl en dan zit je 54 minuten in je  auto wave
skye
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 03 Feb 2012, 19:47 »

in Grantown on Spey zijn in ieder geval huizen genoeg te koop. Als je op de makelaarssite van Masson Cairns kijkt lijkt het wel of heel Grantown leeg loopt, zoveel staat er te koop. Ik denk dat je de Schotse wegen echt niet moet onderschatten hoor Lucien.
Op zich zou ik Grantown niet erg vinden om te wonen, het heeft een supermarkt en een boekenwinkel, dus mijn basisbehoeften zijn er ( wat betreft winkels dan) laughing7

Lucien
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 03 Feb 2012, 22:29 »

nou, dat is op zich grappig om te weten hoe de afstand is..hoe dan ook, we zijn ons meer en meer aan het verdiepen in Grantown..
Ja, de makelaars site is inderdaad vol met koophuizen. Maar ik denk dat we eerst zullen moeten huren voordat het mogelijk is
om een huis te kopen. Ons huis hier moet overigens ook nog verkocht zijn willen we gaan beginnen.. De beurs komt er aan, maar ik heb begrepen dat schotland helemaal niet op de beurs staat, terwijl ik toch dacht dat het vermeld stond in de website, maar we gaan er zoiezo wel heen. Ik krijg ook het idee dat Schotland niet helemaal "in trek"is op het moment, maar kan me ook vergissen..
Hoop in ieder geval dat we van hier uit wat meer info kunnen halen.
groetjes, Anitha & lucien
Roald
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 03 Feb 2012, 23:51 »

lijkt het wel of heel Grantown leeg loopt

Dat klopt. Ik sprak in oktober iemand die daar woont, en die zei dat er echt een exodus plaatsvond. Volgens haar vanwege de 2 laatste winters: veel gebarsten leidingen en zo. Ze vertelde dat veel mensen richting de kust vertrokken.

Live and let live
jan van Duren
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 03 Feb 2012, 23:54 »

had even over het hoofd gezien dat de route die ik had bekeken over Aviemore liep. Was al laat.  Als je vanuit Grantown via Dulnain bridge en dan Carrbridge gaat, is het 33 mile. Maar nog steeds zo'n 50 minuten rijden.

Ik zeg trouwens helemaal niet dat ik Grantown niet leuk meer vindt. Maar jaren terug was het leuker.

Met vriendelijke groet,

Jan van Duren
Ruud Glenlivet
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 04 Feb 2012, 12:51 »

Ik rijdt van Glenlivet naar Inverness, 55 mijl, via Grantown - 22 mijl hiervandaan - in minder dan een uur. Volgens mij is Grantown - Inverness dus 55- 22 = 33 mijl en zal het een ruim half uur in beslag nemen.

Grasshopster
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 04 Feb 2012, 12:55 »

Lucien, voor Alness zit je dan aan de verkeerde kant van Inverness. Verdubbel die 50min reistijd maar!

Erg mooi rond Grantown, er zijn echter een paar dingen waar je rekening mee moet houden als je er gaat wonen:

- het is een middelgrote plaats voor highland begrippen, in Nederland zou het een dorp zijn.
- het is een "frost pocket". Het is er altijd veel kouder dan in Forres of Aviemore. Zomers ook!
- winkels, er is slechts een kleine Coop supermarkt, je zal voor de meeste boodschappen naar Inverness of Elgin willen, dus
- heb je waarschijnlijk een tweede auto nodig
- beperkt aanbod aan clubs voor jezelf en kinderen, je zal naar andere plaatsen moeten, dus
- heb je waarschijnlijk een tweede auto nodig
- wat je ziekenhuis noemt is een dokters post met misschien vijf bedden, ziekenhuizen zijn in Inverness en Elgin

Als je werk bij de werven zoekt, waarom kijk je dan niet voor een woonplaats dichterbij? Zoals Inverness zelf, of Munlochie (Black Isle), of Moray coast Nairn of Forres?

Met kinderen al zo ver op de middelbare school zou ik ook in Aberdeen kijken, daar is dacht ik een school met band met Nederland.

Begrijp me niet verkeerd, ik kom graag in Grantown en omgeving! Ik ken er ook mensen via de mountainbike club met kinderen op basis en middelbare school, als je meer info zou willen.

Ellen wave
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #17 Gepost op: 04 Feb 2012, 17:51 »

Ik denk dat jullie je niet teveel moeten voorstellen van de emigratiebeurs. Ik kan me herinneren dat op dit forum weleens geschreven is dat het zonde van de tijd ( en het geld) was, omdat er niet specifieks over Schotland was. En misschien kan je nog eens op deze website kijken http://www.emigratieboek.nl// .

En inderdaad, de meeste Schotland kennis hebben we toch met zijn allen hier op dit forum  icon_thumleft
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: help...hoe moeten we beginnen???
Ga naar: