Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 10:38

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Overige onderwerpen  |  Topic: Schotland en Ierland
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Schotland en Ierland  (gelezen 422 keer)
Màiri
Schotland fan

« Gepost op: 28 Okt 2011, 00:39 »

Hoi allemaal,

Ik heb de ervaring dat ik me prettiger voel in Schotland dan in Ierland. Ook vind ik Schotland mooier dan Ierland, ook al is Donegal net zo ruig als de Highlands. Ierland is anders, ook al lijkt het nog zo op Schotland en zijn het in feite broer en zus van elkaar.

Ik kan nu uitgebreid gaan vertellen waarom Schotland mij meer trekt dan Ierland, en waarom ik nooit in Ierland zou willen wonen. Maar ik wil graag jullie verhaal hierover horen. Hebben jullie ervaringen met Ierland? Hebben jullie hetzelfde gevoel erover? Of ervaren jullie het juist anders? Welk land spreekt jullie meer aan? Waarom? Wat zijn de verschillen en overeenkomsten?

Ik vraag me gewoon af of ik niet de enige ben die er zo tegenaan kijkt. En hoe jullie erover denken. icon_thumleft

Struner
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 28 Okt 2011, 08:13 »

Er zijn natuurlijk duidelijke verschillen:
Schotland is een calvinistisch land - net als Nederland.
Ierland is rooms - en dat vaak op een heel beklemmende manier. Aan de buitenkant als toerist zie je dat misschien niet zo, maar zeker buiten Dublin kan het behoorlijk verstikkend zijn.
Zelf zou ik er niet willen wonen. Toen zoiets destijds aan de orde kwam (opa vertelt) was het idee, we gaan naar Canada. Geen Schotland, geen Ierland en ook geen Nederland.

MVG,
---Peter.
Màiri
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 01 Nov 2011, 23:44 »

Goh, durven jullie niet of zijn jullie niet in Ierland geweest? laughing7 Het topic is 60 keer bekeken en er is 1 reactie. icon_scratch

Andrea
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 01 Nov 2011, 23:52 »

Ik ben 1 keer in Dublin geweest, kan er dus geen oordeel over vormen.  wave
Henry Crun
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 02 Nov 2011, 09:25 »

Het is misschien wel de beste illustratie van het verschil tussen Ierland en Schotland. In Ierland is het absoluut not done om kritiek te leveren, hooguit heel indirect en verpakt in complimenten ('Blarney'). Iemand die meer met Ierland heeft dan met Schotland, zoals ik, zal dus niet zo snel reageren.
Marieke
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 02 Nov 2011, 10:14 »

Ik ben voordat ik voor het eerst naar Schotland ging een keer of 6-7 naar Ierland geweest, en voelde me daar helemaal thuis. Ik heb daar (Ierse) vrienden wonen en die zochten we steeds op waarna we steeds een ander deel van Ierland gingen bezoeken. Eigenlijk zijn we naar Schotland gegaan omdat de reis daar naar toe een stuk eenvoudiger en korter was, maar eenmaal in Schotland was ik helemaal verkocht! Nog zoveel te ontdekken!

Van die beklemmende sfeer in Ierland heb ik als toerist niet echt iets gemerkt, de mensen waren zowel in Schotland als in Ierland erg vriendelijk en behulpzaam, maar wat ik wel heb gemerkt dat mensen niet zo snel eerlijk zullen zeggen wat ze ergens van vinden, uit een bepaalde mate van beleefdheid denk ik, maar dat is in meer landen en ik denk Schotland ook zo volgens mij. Vindt het zelf moeilijk als ik niet kan peilen wat men echt denkt...

Ierland vind ik qua landschap wat lieflijker, hoewel ze een dramatische kustlijn heeft (ben gek op kliffen en ik heb deze in Schotland nog niet veel gezien dus kan ze niet vergelijken) en ik werd altijd zo vrolijk van de gekleurde huisjes die in elk dorpje zijn (toen we Noord Ierland bezochten viel het meteen op hoe grauw de dorpjes daar dan zijn!), en de velden vol met gestapelde stenen omheiningen (het resultaat van slavernij helaas) En de enorme hagen met wilde rode fuchsia, (heb deze soort nooit bij een kweker gezien Nee!!!) Ik vond county Galway en county Donegal trouwens het mooist...

Maar eenmaal in Schotland tijdens de lange ritten die we hebben gereden met na bijna elke bocht een ander overweldigend uitzicht...heeft Schotland toch mijn hart gestolen Aye...

Màiri
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 02 Nov 2011, 10:52 »

en de velden vol met gestapelde stenen omheiningen (het resultaat van slavernij helaas)

Ooh, echt waar? Dat heb ik nooit geweten! sad1 Ik vond de muurtjes, tevens in Schotland, altijd zo mooi en iets speciaals hebben in het landschap (hoewel ik het op de Arran Islands wel een beetje teveel van het goede vond icon_silent). Nu ik dit weet, verandert dat toch wel een beetje mijn gedachten..

Henry Crun: Ik heb dat wel gemerkt ja.. Maar ook dat er emoties zo hoog opliepen dat er iemand naar mij toekwam om alles over me heen uit te storten. Dat was niet echt leuk, want het was niet voor mij bedoeld (ze waren in de war met namen). sad1 In Schotland heb ik het nog niet gemerkt. Mensen zijn hier erg eerlijk naar mijn gevoel en zeggen toch wat ze vinden. Al is het wel wat minder dan in Nederland. Ze zijn hier zeker beleefder. Maar minder dan in Ierland, heb ik ervaren. Henry, waarom heb jij meer met Ierland? Smiley Is het het landschap? De cultuur? De mensen? Ben zeker wel benieuwd. Smiley

Ik vind Donegal en Connemara trouwens ook het mooist. Echt schitterende counties en zo'n rijke cultuur! De muziek is overal. Ik vind het geweldig. Cheesy

Henry Crun
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 02 Nov 2011, 11:40 »

Màiri, het is vooral omdat ik nog maar 1x in Schotland ben geweest en heel vaak in Ierland, vooral het zuidwesten. Mijn beperkte kennis van Schotland is dus vooral gebaseerd op boeken, DVD's en websites. En naarmate je meer van een land weet ga je er ook meer van begrijpen en het beter waarderen en dat is voor mij in Ierland het geval. Het landschap is zeer zeker voor mij een grote attractie. De Celtic Tiger heeft veel kapotgemaakt, maar bij mijn laatste bezoek aan Ierland een aantal maanden geleden merkte ik dat de mensen weer meer tijd voor anderen hadden. Ben zeker van plan weer naar Schotland te gaan en heb hier al veel tips gelezen en bewaard.
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #8 Gepost op: 02 Nov 2011, 14:29 »

...maar wat ik wel heb gemerkt dat mensen niet zo snel eerlijk zullen zeggen wat ze ergens van vinden, uit een bepaalde mate van beleefdheid denk ik, maar dat is in meer landen en ik denk Schotland ook zo volgens mij. Vindt het zelf moeilijk als ik niet kan peilen wat men echt denkt...

In Nederland is het tegenovergestelde vaak waar en geeft iedereen je hun mening, ook al het je er niet om gevraagd. Vind ik persoonlijk niet zo prettig. Misschien komt het daardoor dat ik het hier zo naar m'n zin heb!

bagpiper

Marieke
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 02 Nov 2011, 18:11 »

Dat is zeker waar! Ik ben met mijn gezin dan ook bezig met NVC, Non Violent Communication, oftewel geweldloos communiceren, wat er op neer komt dat je zoveel mogelijk zonder oordelen en vanuit pure waarneming met de ander communiceert. Bovendien gaat het er ook vanuit dat wat je allemaal "vindt" je bij je mag houden.
Maar wat ik lastig vind is als iemand heel enthousiast ergens op reageert uit beleefdheid maar het niet zo voelt. Ik heb meerdere keren zoiets met deze vrienden meegemaakt waar ik dan een wat unheimlich gevoel bij had, en dit had ik later ook met 2 Amerikaanse vriendinnen...
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Overige onderwerpen  |  Topic: Schotland en Ierland
Ga naar: