Welcome en succes!!
Je kunt de utility bills van haar ouders meenemen om een bankrekening te openen, maar er moet dan wel iemand met je mee op wiens naam de rekeningen staan en die persoon zal dan schriftelijk moeten bevestigen dat jij op dat adres verblijft. Een handgeschreven briefje (testimonial) met handtekening is normaal wel voldoende.
Verder zul je naar het jobcentre moeten voor je NI-nummer, ikzelf kon daarvoor pas een afspraak maken toen ik een baan had gevonden. Zolang je nog niet werkt kun je geen NI-nummer krijgen voor zover ik mij herinner, dus dit ongeveer het laatste wat je regelt.
Voor Nederlandstalig callcenter werk zou je IBM in Greenock kunnen proberen en er zijn bedrijven in Glasgow city centre die regelmatig Nederlandstaligen zoeken. Kijk op s1jobs.com en jobcentre website voor banen en kijk ook in locale krantjes en schrijf je in bij recruiters. Of natuurlijk op dit forum! Mocht je ervaring hebben met voedselproductie / levensmiddelentechnologie / voedselveiligheid dan heb ik misschien een baan voor je

Hoe ik het ongeveer gedaan heb:
1) Engelstalig CV opstellen met cover letter en opsturen naar recruitment agencies
2) woonruimte en bankrekening (geopend op adres van familie en contract van NL werkgever 1 maand voor de verhuizing)
3) verzekeringen etc. in Nederland opzeggen
4) Uitschrijving Nederlandse gemeente
5) Emigratie
6) Baan gevonden
7) NI nummer (werkt ongeveer als het oude ziekenfonds verzekeringssysteem in NL)
Als je zeker weet dat je permanent emigreert kun je je uitschijven in Nederland bij je gemeente. Als je niet zeker bent kun je dat altijd achteraf nog doen, bijvoorbeeld na een aantal maanden. Hetzelfde geldt voor Nederlandse verzekering, die kun je aanhouden als je in het buitenland verblijft maar je moet dan wel nog ingeschreven staan in Nederland. Meeste mensen moeten de eerst 3-6 maanden heel erg wennen, dus het kan soms een idee zijn om even te wachten
Je hoeft je niet in te schrijven bij een Schotse gemeente, je zult als je een eigen woonruimte vindt een formulier moeten invullen voor council tax.