Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 10:38

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Mededelingen  |  Welkom en dienstmededelingen  |  Topic: Emigreren naar Schotland
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Emigreren naar Schotland  (gelezen 1234 keer)
Jason
Schotland fan

« Gepost op: 27 Okt 2011, 21:49 »

Hallo,

Zou me even voorstellen! Mijn naam is Jason, December wordt ik 20, en heb plannen om naar Schotland te verhuizen na mijn opleiding. Mijn vriendin is schots en wil dat ik na mijn opleiding zo snel mogelijk naar haar toe kom om alles te regelen, we zijn al een tijd samen. Ik heb al vele onderwerpen doorgekeken over National Insurance Numbers, job centres, appartementen websites, bankrekeningen openen, verzekeringen. Toch wil ik weten hoe dat nou allemaal in z'n werk gaat. Moet ik eerst hier alles opzeggen, bankrekening, verzekering e.d. En ik had gehoord dat het moeilijk is om een bankrekening daar te openen sinds je een utility bill nodig hebt, maar ik verblijf bij haar ouders om vanuit daar werk te zoeken, moet ik dan misschien me vriendin meenemen naar de bank?

Ik probeer alles een beetje op een rijtje te krijgen, het gaat allemaal heel moeizaam. Ik heb zelf nog nooit een appartementje gehad of iets dergelijks met een huur erbij, alhoewel ik wel weet hoe het in elkaar zit qua financiering.
Hoop iemand die me wat informatie kan verstrekken, wat ik als eerste moet gaan regelen  confused2

Jason
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 28 Okt 2011, 06:51 »

Ik kan je helaas niet helpen,m aar wens je veel succes! Welk gebied ga  je wonen?

Ingrid
Administrator
*

« Antwoord #2 Gepost op: 28 Okt 2011, 08:58 »

Welkom hier Jason.

Hopelijk vind je hier de info die je zoekt, succes met al je verhuisplannen icon_sunny icon_thumleft

Groetjes Ingrid
skye
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 28 Okt 2011, 10:32 »

welkom en succes jason. Misschien moet dit even verplaats naar emigreren naar Schotland, heb je daar al gekeken?

skye
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 28 Okt 2011, 10:34 »

zie net dat het verplaatst is van daar naar hier  laughing7 laughing7
maar goed, er is daar vast wel bruikbare info te vinden.

Jason
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 28 Okt 2011, 10:48 »

Bedankt, lukt me allemaal wel hopelijk  icon_thumleft Onze plannen zijn gezet op East-Kilbride Smiley
Jazz
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 28 Okt 2011, 14:45 »

Welcome en succes!!

Je kunt de utility bills van haar ouders meenemen om een bankrekening te openen, maar er moet dan wel iemand met je mee op wiens naam de rekeningen staan en die persoon zal dan schriftelijk moeten bevestigen dat jij op dat adres verblijft. Een handgeschreven briefje (testimonial) met handtekening is normaal wel voldoende.

Verder zul je naar het jobcentre moeten voor je NI-nummer, ikzelf kon daarvoor pas een afspraak maken toen ik een baan had gevonden. Zolang je nog niet werkt kun je geen NI-nummer krijgen voor zover ik mij herinner, dus dit ongeveer het laatste wat je regelt.

Voor Nederlandstalig callcenter werk zou je IBM in Greenock kunnen proberen en er zijn bedrijven in Glasgow city centre die regelmatig Nederlandstaligen zoeken. Kijk op s1jobs.com en jobcentre website voor banen en kijk ook in locale krantjes en schrijf je in bij recruiters. Of natuurlijk op dit forum! Mocht je ervaring hebben met voedselproductie / levensmiddelentechnologie / voedselveiligheid dan heb ik misschien een baan voor je Wink

Hoe ik het ongeveer gedaan heb:
1) Engelstalig CV opstellen met cover letter en opsturen naar recruitment agencies
2) woonruimte en bankrekening (geopend op adres van familie en contract van NL werkgever 1 maand voor de verhuizing)
3) verzekeringen etc. in Nederland opzeggen
4) Uitschrijving Nederlandse gemeente
5) Emigratie
6) Baan gevonden
7) NI nummer (werkt ongeveer als het oude ziekenfonds verzekeringssysteem in NL)

Als je zeker weet dat je permanent emigreert kun je je uitschijven in Nederland bij je gemeente. Als je niet zeker bent kun je dat altijd achteraf nog doen, bijvoorbeeld na een aantal maanden. Hetzelfde geldt voor Nederlandse verzekering, die kun je aanhouden als je in het buitenland verblijft maar je moet dan wel nog ingeschreven staan in Nederland. Meeste mensen moeten de eerst 3-6 maanden heel erg wennen, dus het kan soms een idee zijn om even te wachten Smiley

Je hoeft je niet in te schrijven bij een Schotse gemeente, je zult als je een eigen woonruimte vindt een formulier moeten invullen voor council tax.

Life is a waste of time.. Time is a waste of life.. Get wasted all the time.. And you'll have the time of your life!
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #7 Gepost op: 28 Okt 2011, 15:14 »

Verder zul je naar het jobcentre moeten voor je NI-nummer, ikzelf kon daarvoor pas een afspraak maken toen ik een baan had gevonden. Zolang je nog niet werkt kun je geen NI-nummer krijgen voor zover ik mij herinner, dus dit ongeveer het laatste wat je regelt.

Jawel, je moet juist een National Insurance nummer hebben om te kunnen werken.

Hier kan je alle informatie die je nodig hebt m.b.t. NI numbers vinden:

http://www.direct.gov.uk/en/MoneyTaxAndBenefits/Taxes/BeginnersGuideToTax/NationalInsurance/IntroductiontoNationalInsurance/DG_190057

McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #8 Gepost op: 28 Okt 2011, 15:21 »

En ik had gehoord dat het moeilijk is om een bankrekening daar te openen sinds je een utility bill nodig hebt, maar ik verblijf bij haar ouders om vanuit daar werk te zoeken, moet ik dan misschien me vriendin meenemen naar de bank?

Hi Jason,

Allereest: maar je niet druk - het is vast allemaal makkelijker dan je nu denkt. Dat is in ieder geval mijn ervaring.

Het moeilijkste zou werk vinden kunnen zijn in het huidige economische klimaat.

Wat betreft een bankrekening: ik zou als ik jou was m'n vriendin contact laten opnemen met haar bank om te vragen hoe e.e.a. zit. Als zij daar al klant is en jullie wonen op hetzelfde adres dan komt dat vast wel goed. Ik zat in precies dezelfde situatie als jij en zo hebben wij dat ook redelijk eenvoudig kunnen regelen indertijd.

Succes!

Jason
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 28 Okt 2011, 15:46 »

Oke, bedankt McHenk en anderen! Hier ben ik heel erg blij mee, deze informatie kan ik goed gebruiken, jullie zijn echt behulpzaam, ik bedank jullie!  Smiley Vlag
psychogoogje
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 30 Okt 2011, 19:59 »

Hoi Jason!
Succes met alle plannen, ik ben een ajar geleden naar Glasgow verhuisd en achteraf is het me allemaal erg meegevallen.
Ja het is aardig wat regelwerk, maar ja.. je emigreert naar een ander land dus dat is ook wel een beetje te verwachten  tongue3
Ik werk momenteel in Glasgow bij een bedrijf dat computerspellen vertaalt en ook nog NL talige mensen zoekt.
Geen wereldbaan, maar wellicht handig terwijl je naar iets anders zoekt Smiley
Stuur me even een PM als je interesse hebt!
Groetjes
 Janna

Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje
eefkepeefke
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 31 Okt 2011, 09:39 »

Hey Janna,

Zoeken ze ook freelancers? Of alleen in-house mensen?
Ik ben namelijk freelancer vertaalster...  Cheesy

Groetjes,
Eef
Jazz
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 01 Nov 2011, 11:36 »

Jawel, je moet juist een National Insurance nummer hebben om te kunnen werken.

Hier kan je alle informatie die je nodig hebt m.b.t. NI numbers vinden:

http://www.direct.gov.uk/en/MoneyTaxAndBenefits/Taxes/BeginnersGuideToTax/NationalInsurance/IntroductiontoNationalInsurance/DG_190057

Deze informatie is wel van toepassing op geboren Britten zo te zien. Je krijgt als Brit op je 16e verjaardag automatisch een NI nummer etc. Bij mij deden ze er toen zo ongelofelijk moeilijk over omdat ik uit het buitenland kwam en nog geen werk in de UK had. Pas toen ik kon bewijzen dat ik een baan aangeboden gekregen had (d.m.v. de bevestigings e-mail van de employer), kon ik een afspraak maken om een NI nummer te krijgen. Er werd mij toen zelfs verteld dat mijn werkgever verplicht is om mij vrije uren te geven om op gesprek te kunnen.

Vervolgens toen eerst een tijdelijk NI nummer gekregen zodat ik kon beginnen met werken, waarmee (geloof ik) 20% van je salaris naar NI ging. Pas toen ik een vast NI nummer kreeg (enkele weken later) werd het teruggeschroefd naar standard rate. De tijdelijke verhoogde toeslag werd wel netjes terug vergoed Smiley

Maar goed, dit is mijn eigen ervaring, kan goed zijn dat het elders anders gaat! Een nieuwe collega van mij uit Frankrijk die vorige week is begonnen heeft in elk geval ook in diezelfde week pas een tijdelijk NI nummer gekregen. 

De bureaucratie in Schotland is wat dat betreft vrij lastig af en toe Tongue

Life is a waste of time.. Time is a waste of life.. Get wasted all the time.. And you'll have the time of your life!
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 01 Nov 2011, 23:49 »

Ik heb ruim 5 jaar emergency tax betaald, wist ik veel wat mijn belastingcode was nono
De taxman had dus een leuk bedragje voor me gespaard  icon_thumleft ( helaas geen rente)

McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #14 Gepost op: 02 Nov 2011, 14:22 »

Deze informatie is wel van toepassing op geboren Britten zo te zien. Je krijgt als Brit op je 16e verjaardag automatisch een NI nummer etc. Bij mij deden ze er toen zo ongelofelijk moeilijk over omdat ik uit het buitenland kwam en nog geen werk in de UK had. Pas toen ik kon bewijzen dat ik een baan aangeboden gekregen had (d.m.v. de bevestigings e-mail van de employer), kon ik een afspraak maken om een NI nummer te krijgen. Er werd mij toen zelfs verteld dat mijn werkgever verplicht is om mij vrije uren te geven om op gesprek te kunnen.

Vervolgens toen eerst een tijdelijk NI nummer gekregen zodat ik kon beginnen met werken, waarmee (geloof ik) 20% van je salaris naar NI ging. Pas toen ik een vast NI nummer kreeg (enkele weken later) werd het teruggeschroefd naar standard rate. De tijdelijke verhoogde toeslag werd wel netjes terug vergoed Smiley

Maar goed, dit is mijn eigen ervaring, kan goed zijn dat het elders anders gaat! Een nieuwe collega van mij uit Frankrijk die vorige week is begonnen heeft in elk geval ook in diezelfde week pas een tijdelijk NI nummer gekregen. 

De bureaucratie in Schotland is wat dat betreft vrij lastig af en toe Tongue

Ik vulde indertijd in als rede dat ik naar Schotland kwam omdat mijn vriendin hier woonde. De rede maakt uiteraard helemaal niets uit, want binnen de EU mag iedereen gewoon wonen en werken waar men wil. Volgens de man bij het Social Security office kon dat dus niet en moest ik invullen dat ik hier naartoe kwam om te werken!  Huh Ik gaf 'm dus maar z'n zin en veranderde het... Verder was het allemaal zo gepiept.

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Mededelingen  |  Welkom en dienstmededelingen  |  Topic: Emigreren naar Schotland
Ga naar: