Ik heb voor het eerst kennisgemaakt met een "ceilidh" op de Schotse bruiloft van onze zoon. Wij werden uitgenodigd mee te doen, maar ondanks dat het niet zo moeilijk is als Country dancing ben ik bang dat we toch heel wat dansen in het honderd hebben gestuurd. We hebben wel veel plezier gehad.
Toen ik pas in Schotland woonde ben ik naar een beginnersklas country dancing gegaan. Voor een beginnersklas was het wel heel erg moeilijk. Bij iedere les worden er weer andere dansen ingestudeerd. Het nadeel dat wij buitenlanders op de Schotten hebben is, dat zij de basispassen en dansen al op school leren.
Ik vond de volgende site:
Wat is Scottish Country Dancing?
Bij de term "Schotse dansen" denken de meeste mensen direkt aan stoere mannen in een kilt, die rond een paar gekruiste zwaarden ingewikkelde figuren dansen.
Deze vorm van dansen heet "Highland Dancing" en is in hoofdzaak een vorm van solodansen.
De dansvorm, die je in Heerde kunt leren, is bekend onder de naam "Country Dancing" en wordt gedanst in een "set", dat wil zeggen een groep van drie of vier paren. Deze dansen hebben een heel sociaal karakter: hoffelijkheid en beleefdheid nemen een belangrijke plaats in.
De ontstaansgeschiedenis van deze dansvorm voert terug tot aan de oude Franse hofdansen, zoals menuet en gigue. Dat wil dus zeggen dat sommige van deze dansen eeuwen oud zijn.
Het is echter geen statische, dode dansvorm: er worden nog steeds nieuwe dansen bijgemaakt, bijvoorbeeld voor speciale gelegenheden zoals de dans "Silver Jubilee", die gemaakt werd om het 50-jarig bestaan van de RSCDS te herdenken.
De term "country" heeft in ons geval NIETS te maken met het wilde westen of Country Line Dance, maar is een verbastering van het woord "contra". Dit refereert aan de dansvorm waar de dames en heren in rijen tegenover elkaar staan.
De RSCDS (Royal Scottish Country Dance Society) is de overkoepelende organisatie, die wereldwijd de belangen van de Schotse dans behartigt. Inderdaad wereldwijd, want behalve in Schotland wordt er Schots gedanst van India tot Canada en van Hong Kong tot... Heerde.
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=schotse%20country%20dance&source=web&cd=3&ved=0CDsQFjAC&url=http%3A%2F%2Frowantree.nvs-dance.nl%2Fwat_is.htm&ei=wcKrTpPuNI6m8gOe0pCPCw&usg=AFQjCNFABIEpWo036vMssVP7jukYsih_5g&cad=rja