Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 14:54

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: beetje onzeker
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: beetje onzeker  (gelezen 2289 keer)
Elly01
Schotland fan

« Gepost op: 27 Aug 2011, 14:19 »

hallo,

Ik kom al enkele weken af en toe eens neuzen op dit interessante forum en nu de reis begint te naderen kan ik ook een beetje advies gebruiken. Ik vertrek op 12 september voor een 14-daagse naar Schotland met de eigen wagen. Ik reis in mijn eentje en slaap in mijn eigen wagen. Het is geen camper maar een grote wagen waar ik perfect in pas. Ik lees hier over wildkamperen en dat lijkt me fantastisch, maar is dit haalbaar met een wagen? En hoe begin je eraan? Als je een prachtig plekje vindt om te overnachten hoe weet je dan bij je om toestemming moet vragen? En aangezien de wagen makkelijk en goedkoop is, is het toch niet zo comfortabel om 14 dagen in door te brengen, vroeg ik me af of het makkelijk is om ter plekke een B&B te vinden zonder te reserveren? Ik heb al enige ervaring met het rondtrekken met mijn autootje in Frankrijk en in bijna elk dorpje/stadje is er wel een camping municipal waar je voor een appel en ei kan overnachten, bestaat er in Schotland ook zoiets?

Verder heb ik zo ook mijn vragen rond het eten. Ik ben Belgisch en hou van lekker eten, dus gehaktballen uit blik trekken met niet zo aan. Zijn er in Schotland veel eetgelegenheden of is dat enkel in de toeristische steden? Ik heb het niet over de dure restaurants, maar brasseries of zo waar je ook iets en het liefst budgetvriendelijk kan eten? Of is het toch aan te raden zelf eten te voorzien? Hetzelfde omtrent het ontbijt, kan je gaan ontbijten of is dat niet echt een gewoonte?

Ik heb hier ook al gelezen dat je best op tijd kan tanken, is de visa-kaart een gangbaar betaalmiddel of zorg ik best voor contanten?
En verder vroeg ik me af of er mensen ervaring hebben met het alleen rondreizen. Zijn er plaatsen die je 's avonds best vermijdt? Zijn de Schotten sociaal, gaan ze snel een babbeltje doen?

Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt!!

Petra
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 27 Aug 2011, 19:54 »

Hallo Elly01,

Zelf reis ik de laatste jaren ook alleen.
Ik boek alleen de boot en plan verder niets.
Ben dan wel voornamelijk in de Highlands.

Ik slaap onderweg waar het uitkomt,
vind het heerlijk niet gebonden te zijn.
B&B, hostel, hotel, camping,
maar ik doe ook aan wildkamperen,
afhankelijk van de plaats en het weer,
in de tent of achter in de auto.
Altijd een plekje weten te vinden.
Als je de regels over het wildkamperen leest,
moet het goed komen.
Heb op geweldige plekken gestaan.

Heb zelf altijd wel een brander ed. mee.
Onderweg zie je wel leuke (kleine) eetgelegenheden.
Heb wel eens ergens gegeten,
waar de dochter bediende, ouders in de keuken stonden en
de taarten door oma gemaakt waren.
Moest naar het toilet en belandde in hun eigen badkamer.

Moet zeggen dat ik dat van het tanken wel vind meevallen.
Ik tank meestal als mijn tank nog half vol is.

Visa?
Zelf heb ik oa. wel contant geld mee.
Heb toch al een aantal keren gehad dat mijn pas geweigerd werd.
(grote tankstations waar ik dat niet verwachtte)

Vind de meeste schotten die ik ben tegengekomen heel sociaal.
Denk dat een wisselwerking is.
Maar hele leuke gesprekken en uitnodigingen gehad.

Petra wave
Marjet
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 27 Aug 2011, 23:04 »

Dag Elly,

wij hebben er nu 2 weekjes Schotland opzitten en kunnen je niet me alles helpen, maar hierbij onze ervaringen:

Eten & Drinken: zou geen probleem mogen zijn. Wij kwamen heel wat tegen. Niks fancy's, maar gewoon goed en lekker. Zelf waren we wel vaak op zoek naar een plek waar we overdekt buiten konden zitten, omdat we met een hond op reis zijn, maar met de eigen auto kan je zo een dorpje verder kijken wat ze daar hebben.
Puntje van aandacht: Wij stonden af en toe bij tentjes waar je 's ochtends kon ontbijten, 's avonds avond eten kon krijgen, maar die bijv tussen 14.30u en 17.30u waren gesloten.
Ik weet niet of het voor de Schotten net zo geldt als voor de Engelsen, maar in vergelijking met ons Nederlanders leven die in de kroeg. Ontbijten, lunch, avond eten en 's avonds nog wat te drinken.

Wij hebben iets voorzichtiger gedaan met tanken dan in Nederland. Gewoon iets over de helft weer volgegooid. Of als we iets goedkoops zagen. In het dunbevolkte gebied voor Euro 95 af en toe 1.39 betaald, terwijl het elders 1.33 was. We blijven Hollanders he. Wink

Wij zorgden iig dat we altijd het e.e.a. aan contant geld bij hadden. Kaart werd af en toe geweigerd.
Pinnen met pinpas voor contant geld ging trouwens alleen bij echte banken. Er zijn van die onafhankelijke CashPoints, maar die accepteerden geen enkele van onze kaarten.

Hopelijk heb je er wat aan.

Huub
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 29 Aug 2011, 20:01 »

Hallo Elly,

Ik hoop deze week te gaan voor een week of twee, heb dit forum net ontdenkt en ga hier zoveel mogelijk bekijken. jij in ieder geval veel plezier !!

Gr Huub
T4
Schotland fan

The power of the Kilt

« Antwoord #4 Gepost op: 01 Sep 2011, 07:42 »

Ik lees hier over wildkamperen en dat lijkt me fantastisch, maar is dit haalbaar met een wagen? En hoe begin je eraan? Als je een prachtig plekje vindt om te overnachten hoe weet je dan bij je om toestemming moet vragen? En aangezien de wagen makkelijk en goedkoop is, is het toch niet zo comfortabel om 14 dagen in door te brengen, vroeg ik me af of het makkelijk is om ter plekke een B&B te vinden

Hier vind je veel informatie over verschillende Camperplekjes (en nog veel mee info trouwens over routes, campings etc): http://www.reisverhaleneuropa.nl/kaartenpagina.shtm
Handig ter voorbereiding. Wij wildkamperen ook regelmatig in Scotland, maar hebben nog nooit om toestemming gevraagd. Als je uit het zicht staat en niet op boerenland en belangrijk, niet in de weg, dan zul je weinig problemen hebben. Hou er wel rekening mee dat het vroeg donker is in september en de temperaturen vrij laag zijn in Schotland en het dus behoorlijk koud kan worden in je auto.

Verder is eten in de pub meestal wel budgetvriendeljk en het is er warm en gezellig. Voor het ontbijt voldoet het lokale supermarktje vaak ook, met verse broodjes en wat beleg bijvoorbeeld of iets van yoghurt, te vinden in de meeste dorpjes.

Wij betalen in de supermark en bij het tankstation altijd met visa, nooit problemen mee gehad. Daarnaast halen we altijd wat cash geld uit de automaat (bij de meeste banken en grote supermarkten vind je altijd wel een geldautomaat), voor kleine betalingen.

Tot slot, heel veel plezier met wildkamperen, het is een fantastische en budgetvriendelijke manier om schotland te ontdekken.

Manon

Elly01
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 04 Sep 2011, 18:40 »

Dag allemaal,

hartelijk bedankt voor de reacties, zo zijn er toch al enkele mysteries opgeklaard :-)

Ik ben ondertussen bezig met de laatste voorbereidingen, zoals de aanschaffing van een regenbroek, muggenmelk, een ander campingvuurtje (het vorige was een wegwerp en betrouw ik niet meer) en volgende vrijdag ga ik al eens wisky proeven. Ik ben voorzien op koude en regen en desnoods zoek ik een B&B op om te overnachten.  Ik ben wel nog op zoek naar afplakstickers voor de wagen. Weet iemand waar je die kan krijgen in België of kan je die op de boot kopen?

Ik kijk er ongelooflijk naar uit. Nog eerst een weekje werken en daarna 'Schotland'!!!!!

Groetjes
skye
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 04 Sep 2011, 21:22 »

hai Elly

wij zijn ook net terug van tweee weken Schotland. Wij hebben gekampeerd met de tent, wel op campings, ik hou toch wel van een toilet. Wel hebben we twee nachten overnacht in een B&B en een hotelletje. het wat toen wel moeilijk om wat te vinden , maar dat kwam ook omdat er toen in die omgeving twee grote evenementen wareen, wat wij even niet oddr hadden. Maar uiteindelijk toch wel gelukt. In pubs kan je best goed en redelijk goedkoop eten en er zijn pubs genoeg.
Waar wil je heen in Schotland, welke omgeving?

veel plezier alvast

It Swarte Skiep
Schotland fan

Born to be sheep

« Antwoord #7 Gepost op: 04 Sep 2011, 22:07 »

Ik ben wel nog op zoek naar afplakstickers voor de wagen. Weet iemand waar je die kan krijgen in België of kan je die op de boot kopen?

Hoi Elly,

Kijk, zo doen wij het altijd.

Koplampen in de laagste stand en voor de zekerheid nog even wat ducktape. Die stickers zijn veel te duur !!

Erwin
Schotland fan

Living the life

« Antwoord #8 Gepost op: 05 Sep 2011, 07:52 »

Citaat
Ik ben wel nog op zoek naar afplakstickers voor de wagen.
Hai Elly

Ze zijn ook op de boot te verkrijgen. Of je ze te duur vind moet jijzelf bepalen.....

Veel vakantie plezier  wave
Elly01
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 06 Sep 2011, 22:14 »

Waar wil je heen in Schotland, welke omgeving?

hei,

ik wil een rondreis maken, ik kom met de boot vanuit Duinkerke omdat dat voor mij echt heel dichtbij is en één van de goedkoopste overtochten. Dan moet ik wel heel GB doorkruisen, ik hoop de eerste dag toch minimum tot in York te geraken en het liefst zelfs tot in Newcastle upon the tyne. Van daaruit richting Edinburgh, maar de stad zelf ga ik in eerste instantie overslaan wegens tijdsgebrek. De volgende plekken staan wel op mijn to-see-lijstje: Falkirk, stirling, Blair Athol, Aviemore, Inverness, loch ness, en dan zal ik nog zien, als ik tijd genoeg heb, zou ik heel graag het stuk via de westkust (wester ross) terugkeren maar ik vrees dat ik onmiddellijk via Fort William zal moeten gaan om zo via Glen coe terug af te zakken. Ik weet dat het veel is, maar dat is de route die ik graag zou volgen en uiteindelijk zie ik wel waar ik uitkom, niks moet, niks ligt vast, behalve de boot dan. Ik hoop alleen dat het iets beter weer zal zijn dan hier nu want het het is echt triestig.
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 06 Sep 2011, 22:37 »

Ik hoop alleen dat het iets beter weer zal zijn dan hier nu want het het is echt triestig.

Ik help je hopen, het is hier nu herfst met bijbehorende stormen. Zie net op het nieuws: het natste begin van september sinds 1916  icon_thumleft  We hebben de verwarming aan..............
skye
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 07 Sep 2011, 06:44 »

wij zijn een keer noodgedwongen overgevaren naar Harwich en hebben toen in een dag Glasgow gehaald. Glencoe is mooi, moet je echt doen, Wester Ross is misschineene beetje te veel nu erbij, maar goed, je weet maar nooit.

Elly01
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 12 Okt 2011, 20:25 »

Hallo iedereen,

ik ben intussen terug en het was een prachtige reis, ik heb er echt van genoten! Wel honderden keren heb ik Wauw gezegd, zo ongeloofelijk mooi! Ik ga er zeker nog terug.

Bedankt voor alle tips en goede raad!!
Ingrid
Administrator
*

« Antwoord #13 Gepost op: 13 Okt 2011, 08:56 »

Weer een Schotlandlefhebber erbij hello2 icon_sunny icon_thumleft

Groetjes Ingrid
jan van Duren
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 13 Okt 2011, 13:09 »

Heb je ook lekker gegeten  bagpiper

Hallo iedereen,

ik ben intussen terug en het was een prachtige reis, ik heb er echt van genoten! Wel honderden keren heb ik Wauw gezegd, zo ongeloofelijk mooi! Ik ga er zeker nog terug.

Met vriendelijke groet,

Jan van Duren
Tino
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 13 Okt 2011, 14:56 »

Hallo iedereen,

Hoi Elly, Als je er eens zin in hebt moet je eens je routebeschrijving hier neerpennen, ik zie dat je over Duinkerke gereden bent en dan Dover en zo verder, ben je ook vroeg vertrokken uit Duinkerke en was je dan op tijd door Londen ?
Groetjes ,
Tino
margriet
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 13 Okt 2011, 18:20 »

hi hi, grappige verschrijving, Ingrid.....
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: beetje onzeker
Ga naar: