Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 14:53

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Mededelingen  |  Welkom en dienstmededelingen  |  Topic: Rondreis door Schotland in een week, tips gevraagd!
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Rondreis door Schotland in een week, tips gevraagd!  (gelezen 1112 keer)
inge-56
Schotland fan

« Gepost op: 25 Aug 2011, 16:30 »

Hallo allemaal,

in september ga ik samen met een paar vrienden een rondreis maken door Schotland. We komen donderdagavond aan in Edinburgh, zijn van plan dan tot zaterdagochtend daar te blijven. Dan pakken we de trein naar Glasgow en zijn daar tot maandagochtend. Het plan is om dan een auto te huren, richting Loch Ness te gaan en dan richting Aberdeen en vanuit daar via de kust weer af te zakken naar Edinburgh waarvandaan we woensdagavond weer terugvliegen naar Nederland.

Is dit te doen qua afstanden? Dan heb ik het vooral over de rit met de auto, kan dit qua tijd of zijn we iets te ambitieus?

Tips en opmerkingen zijn welkom!!
Toeter
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 25 Aug 2011, 16:48 »

Ha Inge,

Welkom op het forum.  Vlag

Wat zijn jullie interesses, wat willen jullie bezoeken, kastelen, natuur, whisky??

1 dag Edinburgh is kort, er is veel te zien en te doen.

Is er een speciale reden, dat jullie naar Aberdeen willen??

Toeter

Marjet
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 25 Aug 2011, 20:04 »

Hoi Inge,

welkom!
Wij zitten op dit moment in Schotland en hebben ons als voorbereiding op onze vakantie ook op dit forum aangemeld. Echte Schotland-kenners zijn we dus nog absoluut niet, maar misschien heb je iets aan onze ervaringen aangezien wij ook van Loch Lomond (ten noorden van Glasgow) naar Loch Ness zijn gereden afgelopen zaterdag.

Puur qua afstanden/tijd lijkt me jullie autorit makkelijk te doen, maar zoals Toeter al vraagt, hangt natuurlijk erg veel af van jullie intresses en hoeveel tijd je overal wilt besteden. De rit Glasgow/Loch Lomond - Loch Ness moet je makkelijk in 4 uur kunnen doen, maar wij hebben onderweg het e.e.a. bezocht en deden er een volledige dag over. (Lees anders ons verslagje van afgelopen zaterdag eens voor ideeen).

Wat betreft tips:
- ANWB-boekje over Schotland helpt ons veel
- Glenn Affric erg, erg mooi als je een stuk wilt wandelen en afhankelijk van jullie locatie bij Loch Ness redelijk in de buurt
- Queens view, erg mooi viewpoint nabij A9 (mogelijke route voor jullie)

Wij gaan morgen een kort (1u) boottochtje op Loch Ness maken. Dus daarover volgt morgen ons verslagje...

Groet
Màiri
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 25 Aug 2011, 22:07 »

Welkom op het forum, Inge! Veel plezier hier. hello2

Ingrid
Administrator
*

« Antwoord #4 Gepost op: 26 Aug 2011, 09:02 »

Welkom hier Inge icon_sunny

Groetjes Ingrid
Jessy
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 26 Aug 2011, 09:04 »

Welkom op het forum Inge  wave
inge-56
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 27 Aug 2011, 19:49 »

Dank jullie wel allemaal!

De bedoeling is om in een week tijd, wat natuurlijk veel te kort is maar toch, een zo'n goed mogelijk beeld te krijgen van Schotland, als we terugkomen moeten we er een soort reisverslag van maken. Daarom hadden we ook het plan opgevat om richting Aberdeen te gaan, ik had begrepen dat het gebied rondom Aberdeen de place to be is wat betreft whisky en omdat we graag een whisky proeverij willen doen, leek het me misschien een goed idee om daar heen te gaan.
Maar ik hoorde ook al dat 1.5 dag in Edinburgh veel te kort zou zijn, dus misschien moeten we de planning wat aanpassen en na Glasgow gewoon richting Loch Ness/Loch Lomond gaan en daar in de buurt blijven ipv óók nog richting het oosten te gaan. Zijn er daar  in de buurt nog andere dorpjes/steden/natuur die de moeite waard zijn?

Groetjes Inge
Petra
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 27 Aug 2011, 20:08 »

Hallo inge-56

Weet niet wat voor verslag het worden moet,
waarvoor zeg maar.
Je hebt het nml. over de 3 grote steden,
dus meer stedelijke culturele dingen denk ik ed.
Denk dat jullie plannen wat eentonig zijn,
om een goed beeld van geheel Schotland te geven.
Vind eerlijk gezegd een rondreis wat een groot woord,
in de combibinatie van het gebied (de steden) als korte tijdsduur.

Petra wave
Roald
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 27 Aug 2011, 22:35 »

Voor whisky moet je meer in het gebied rond Dufftown zijn.

Voor de 3 dagen die je hebt om Glasgow - Inverness - Edinburgh te doen zou ik Aberdeen alleen gebruiken als vlotte verbinding naar het zuiden (Dufftown - Huntly - Aberdeen - Dundee). Of het helemaal links laten liggen en via Braemar naar het zuiden gaan. Dat is naar mijn ervaring echter geen snelle weg: nogal eens bochtig en smal, en prachtige uitzichten waardoor je vaker zult stoppen ! Wink Weet niet goed of Braemar sneller zal zijn; korter is het denk ik wel.

Live and let live
Marjet
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 27 Aug 2011, 22:54 »

De bedoeling is om in een week tijd, wat natuurlijk veel te kort is maar toch, een zo'n goed mogelijk beeld te krijgen van Schotland, als we terugkomen moeten we er een soort reisverslag van maken.

Hoi Inge,

omdat dit onze eerste keer was in Schotland, wilden ook wij een redelijk compleet beeld krijgen van het land. Voor zover mogelijk. Ik hoop dat dat redelijk is gelukt met het bezoeken van:
- Lochs
- Kastelen
- Highlands
- Highland Games and Gathering
- flanken van Cairngorms Mountains
- Glasgow
- Edinburgh
- Noorden (tot aan Unapool)
- gedeelte vd westkust
- diverse Glen's

Maar we missen dus ook nog het e.e.a.
- Isle of Skye
- wiskey distillery
- oost-kant van Schotland
- het hele gebied ten zuiden van Glasgow

Iemand aanvullingen?
Toeter
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 28 Aug 2011, 09:21 »

Als ik zou kiezen, dan zou ik voor:

Minimaal 2 dagen Edinburgh gaan en daarna door naar de omgeving van Aviemore.

Op de route naar Aviemore is zat te zien, zoals Hermitage, Pitlochry (erg touristisch stadje, Queen's view, Pass of Killiecrankie), whiskystokerij Edradour (gratis en de kleinste stokerij van Schotland), Blair Castle

Omgeving Aviemore is een goede uitvalbasis om naar whiskystokerijen (Dufftown en omstreken) te gaan, de Cairngorms mountains (railway, rendieren, stoomtrein, natuur), rondje Loch Ness en er zijn zat ruines van kastelen in de buurt.

Maar dit is mijn mening, misschien heeft iemand anders een beter idee.

Toeter

inge-56
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 28 Aug 2011, 14:49 »

Nogmaals bedankt voor de reacties, heel fijn om van de kenners wat tips te horen! 

Ik heb de route die jij voor ons hebt uitgestippeld, Toeter, net bekeken en dat lijkt me een prachtige route met veel bezienswaardigheden. 

De planning is nu;
Donderdagavond/vrijdag/zaterdag Edinburgh
Zaterdagmiddag trein richting Glasgow t/m maandagochtend
Maandagochtend vroeg met de auto richting Inverness en onderweg stoppen waar we willen en Aviemore omgeving bekijken.

Hebben jullie nog tips qua slaapplekken in omgeving Aviemore? Kan ik dan het beste iets in Inverness boeken voor maandag en dinsdag en van daaruit de omgeving verkennen of is een andere plaats handiger?

Blader nu ook door het ANWB boekje en kan echt niet wachten, lijkt me zo'n fantastisch mooi land!!
It Swarte Skiep
Schotland fan

Born to be sheep

« Antwoord #12 Gepost op: 28 Aug 2011, 18:22 »

Hebben jullie nog tips qua slaapplekken in omgeving Aviemore? Kan ik dan het beste iets in Inverness boeken voor maandag en dinsdag en van daaruit de omgeving verkennen of is een andere plaats handiger?

De leukste plek in die regio voor een paar overnachtingen, die ik me kan bedenken, is de
Lazy Duck in Nethy Bridge. Heel leuk opgezet allemaal en heel aardige mensen. En de open haard op het overdekte terras is helemaal super.
Wel zelf eerst even hout hakken ...

Roald
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 29 Aug 2011, 04:15 »

Misschien vlotter om vanuit Dufftown naar de A9 te gaan en daar af te zakken naar het zuiden dan via Braemar of Aberdeen te gaan. Doe je dat, pas dan op: de A9 is niet volledig vierbaans, en er gebeuren geregeld ongelukken. Meestal gerelateerd aan inhalen, en nogal eens met dodelijke afloop. Je bent met vakantie, dus lekker rustig aan: beter half uurtje later aankomen dan helemaal niet  sad1  notworthy

Live and let live
Ruud Glenlivet
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 29 Aug 2011, 15:46 »

Hoi Inge,

Als wij hiervandaan (Glenlivet) naar het zuiden rijden nemen we altijd de Tomintoul - Braemar - Blairgowrie route naar Perth. Dit is net zo snel als de A9 maar wel 45km korter, en een van de mooiste routes in Schotland. Het sterft hier werkelijk van de kastelen en distillerderijen, en als je er een moet kiezen moet dat toch echt de The Glenlivet zijn vindt ik. Rondleidingen hier zijn gratis en heel informatief, en het was tenslotte de eerste gelegaliseerde distilleerderij in Schotland.

Groetjes

skye
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 09 Sep 2011, 08:54 »

de Tomintoul-Braemar route is mij favoriete route om van het zuiden  naar de Cairngorms te gaan.

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Mededelingen  |  Welkom en dienstmededelingen  |  Topic: Rondreis door Schotland in een week, tips gevraagd!
Ga naar: