Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 14:34

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Huis kopen in Schotland  |  Topic: Op zoek naar een shared flat in Edinburgh - Advies gevraagd
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Op zoek naar een shared flat in Edinburgh - Advies gevraagd  (gelezen 2827 keer)
Màiri
Schotland fan

« Gepost op: 16 Aug 2011, 17:23 »

Hoi allemaal,

Ik ben al een tijd op zoek naar een gedeelde flat (liefst met andere (schone!!!) studenten) in de omgeving van de Meadows en sowieso in de buurt van de University of Edinburgh. Ik kon vanwege cijfervertraging geen kans meer maken op een campuskamer. crybaby2
Nu had ik een advertentie met verhaaltje over mezelf op Gumtree gezet. Daar zetten veel studenten en verhuurders hun woonruimte op. Er is meer daar te vinden dan op studentpad.co.uk. Ik had al heel snel reacties (ik zoek een ruime kamer voor een jaar, vanaf september aanstaande, van ongeveer tussen de 300 en 400 pond per maand) en nu ben ik al een tijdje in contact met 2 mensen die een mooie kamer verhuren. Eentje zit in de Meadows en de ander op de Grassmarket. Deze laatste, die op de Grassmarket, heeft mijn voorkeur en ik heb ook al even met de verhuurster gepraat op MSN messenger. Het gesprek verliep wel wat traag, maar ik had op zich goede hoop. Ze was echter opeens plotseling offline, misschien door de verbinding, maar kreeg daarna wel een net mailtje toegestuurd. Ik heb haar vervolgens nog wat vragen gesteld en gevraagd of een kennis van mij (ze woont in Edinburgh) de flat mag komen bekijken. Dat was zondagavond en sindsdien heb ik nog niks van haar gehoord, terwijl ze normaal altijd heel snel is met reageren. Omdat ik over 3 weken vertrek, maak ik me best wel veel zorgen om het vinden van woonruimte. Misschien moet ik nog even afwachten en heeft ze het gewoon druk... Bij die andere kamer op de Meadows stelde ik dezelfde vraag en toen kreeg ik te horen van de verhuurster dat ze "geen kamerbezichtigingen toelaat voordat de deposit van 400 pond is betaald, vanwege eerdere slechte ervaringen." Ik vind dat vreemd en daarom vertrouw ik het ook niet helemaal. Het is lastig om zo via internet iets geregeld te krijgen, waarbij je er ook echt vanuit kunt gaan dat betrouwbaar is.

Ik weet even niet meer wat te doen.. Hebben jullie adviezen? Of zijn er hier misschien mensen die in Edinburgh wonen en woonruimte weten voor mij? Alvast bedankt.

Petra
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 16 Aug 2011, 17:53 »

Hallo Màiri

Vervelend voor je, helemaal omdat het zo kort dag is.

Dat een kennis van je even de kamer op Grassmarket gaat bekijken,
zou toch geen bezwaar voor de verhuurder moeten zijn.
Lijkt me voor beide partijen een teken van serieus zijn.

Als je kennis nu de helft (200 pound) meeneemt naar de bezichtiging in Meadows.
De verhuurder hier uiteraard voor laat tekenen, de andere 200 krijgt ze als jij komt,
Uiteraard betaald je kennis die 200 alleen als ze er 99% zeker van is dat jij die kamer oké vind.

Woont McHenk niet in Edinburgh,
misschien wil die een kijkje voor je nemen, of weet hij een adres.
Al is het adres tijdelijk, dan kun je van daaruit verder kijken.

Zal voor je duimen dat het allemaal voor elkaar komt.

,
skye
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 16 Aug 2011, 17:54 »

MacHenk woont inderdaad in Edinburgh Mairi, vraag hem anders even of hij nog tips heeft of iets weet.

Màiri
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 16 Aug 2011, 18:29 »

Hoi hoi,

Bedankt voor de tips, ik heb McHenk even een berichtje gestuurd. Dat idee van de helft uitbetalen is wel slim. Maar ik moet wel eerst wachten op een reactie van de vrouw van de kamer op de Grassmarket. Ik vraag me af hoe lang ik het beste op mail terug zou kunnen wachten voordat ik actie onderneem bij die kamer op de Meadows of überhaupt andere kamers..

Petra
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 16 Aug 2011, 18:53 »

Hallo Màiri

Er vanuit gaande dat het studie jaar bijna start,
lijkt het mij dat verhuurders nu toch wel
laten we zeggen 3 keer daags hun mail checken.

Jij was al bezig met een mailwisseling met deze verhuurder.
Zondagvond heb je de mail verzonden,
dat het lijkt mij dat je dan morgen (woensdag)
toch wel een reactie van de kant van de verhuurder mag verwachten.
Verneem je morgen niets, dan zou ik er het mijne van denken,
metname omdat je al met een mailwisseling bezig was.
Als de verhuurder nav. je vragen iets heeft moeten uitzoeken/overleggen oid.
dan is daar een mogelijkheid voor geweest.
Anders zou het van hun kant wel zo netjes zijn,
om je even kort al iets te laten weten.
Hoor je morgenoverdag niets,
dan halverwege de middag een mail de deur uitdoen (met leesbevestiging)
waarin je aangeeft te willen weten waar je aantoe bent,
ook ivm. met de dichterbij komende start van je studie.

Google ook even op de naam van de verhuurder.

Is het een idee (als je het financieel dragen kan) om net even boven de 400 te gaan kijken.
Misschien dat je voor 410 net een andere mogelijkheid hebt.

Petra
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 16 Aug 2011, 19:31 »

Ik ben erg pessimistisch en denk dat er een ander is komen kijken en meteen heeft toegehapt.
Zo gaat dat helaas in dat wereldje .

Kun je niet als je komt een paar dagen in een ( youth) hostel gaan en dan zelf op zoek ?

Veel succes !

Màiri
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 16 Aug 2011, 19:39 »

Ik ben erachter dat de verhuurder van de kamer op de Meadows een fraudeur is. Ik las het bij de veiligheidsregels van Gumtree: Vertrouw geen mensen die met Western Union werken.
En tja, de verhuurder had het over Western Union! Verdorie, word ik me toch een partij belazerd. protest
Ik wacht dan tot morgen nog maar even op een reactie. Hoor ik niets, dan ga ik als een speer iets anders zoeken.

Bah, wat een ellende. crybaby2
Ik verblijf de eerste week sowieso eerst in een B&B met mijn moeder en zus, dus dan heb ik eventueel nog tijd om te zoeken. Maar het idee dat ik zonder zekerheid al daar naartoe zou afreizen vind ik echt verschrikkelijk. Ik ben iemand die altijd alles op orde wil hebben, zo vroeg mogelijk van tevoren.

Andrea
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 16 Aug 2011, 19:48 »

Maar het idee dat ik zonder zekerheid al daar naartoe zou afreizen vind ik echt verschrikkelijk. Ik ben iemand die altijd alles op orde wil hebben, zo vroeg mogelijk van tevoren.

Ja, dat begrijp ik, maar het is geen Nederland Shocked) Ik zou me niet al teveel zorgen maken en in die eerste week zelf gaan kijken. Het komt goed  icon_thumleft
psychogoogje
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 16 Aug 2011, 20:48 »

Pff, wat een stress zo vlak voor vertrek. Kan me goed voorstellen dat je graag alles geregeld wilt hebben.

Toen Richard hierheen ging hebben we eerst een week in een Guesthouse gezeten en hij heeft daarna nog 6 dagen in een youth hostel gezeten voor het apartement vrij kwam. Woningen gaan in deze tijd erg snel, dus ik denk dat als je wat vooronderzoek doet en in die week een aantal bezichtigingen regelt je de beste kans maakt.
Succes!

Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #9 Gepost op: 17 Aug 2011, 13:05 »

Hoi Màiri,

Zoals ik al zei in m'n persoonlijk berichtje heb ik helaas geen ervaring met het huren van kamers hier en ik ken ook niemand die op kamers woont. Als ik hier op m'n werk zo rond vraag dan zijn er meteen een aantal problemen...  ondermeer bijvoorbeeld dat je studeert. Ik keek net even op Internet en kwam meteen een aantal kamers tegen die alleen aan 'professionals' worden verhuurd (ze willen dus iemand die werkt en een inkomen heeft).

Ik stuur je nog even een pb met wat vraagjes!

Henk

Màiri
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 17 Aug 2011, 13:17 »

Hoi hoi,

Hartelijk dank voor de reacties! Momenteel een andere kamer gevonden (erg mooi) en ben aan het proberen om een viewing te regelen (kennis die daar woont gaat dan langs), maar heb nog geen antwoord gehad, dus het blijft erg spannend allemaal... icon_salut icon_pale
Heb alweer 15 reacties gestuurd naar verschillende kamers (ik sta ingeschreven bij Gumtree, Studentpad, Easyroommate en AccommodationforStudents.com, waar ik alle kamers kan vinden, maar het is lastig, want er is veel vraag en weinig aanbod en mensen die in real life kunnen komen kijken krijgen vaak voorrang)...

McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #11 Gepost op: 17 Aug 2011, 16:15 »

Is dat via citylets.co.uk Màiri?

Màiri
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 17 Aug 2011, 16:36 »

Nee, dat is via Gumtree. Ik had een positieve reactie, maar heb nog geen antwoord gehad over de viewing, dus het is nog even afwachten... Had ook nog een andere kamer gevonden, maar die was écht te klein (10 vierkante meter, daar past mijn harpje ook niet in en is zelfs kleiner dan de kamer die ik nu heb, maar ontzettend duur).

McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #13 Gepost op: 17 Aug 2011, 18:01 »

Hopelijk wordt dit wat dan!  icon_colors

psychogoogje
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 18 Aug 2011, 14:34 »

S1rental.com heeft er ook veel op staan.
Wij hadden ons vorige apartement via Countrywide (een letting agency), die zit volgens mij ook in Edinburgh.
Wij zijn erachter gekomen dat het aanbod direct via een letting agency het meest up-to-date is en dat die ook beter te vertrouwen zijn dan direct bij een landlord.
succes!

Màiri
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 18 Aug 2011, 19:43 »

Bedankt voor de tip, ik zal eens kijken! Smiley

Jaaaaa, ik heb een viewing geregeld bij die kamer, aanstaande zondag (mijn kennis gaat daar dan kijken)! hello2 hello2 We zijn ook bezig een skypemeeting te regelen. Duimen dat dit iets wordt, want het is echt een mooie grote kamer!
Verder kwam mijn kennis nog met een kamer aanzetten, al is die eigenlijk net ietsje te duur, maar ik ga het er toch maar op wagen. Spannend allemaal. icon_pale

Driekje
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 19 Aug 2011, 16:10 »

Heel veel succes Mairi! "I cross my fingers for you"
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #17 Gepost op: 22 Aug 2011, 20:05 »

Jaaaaa, ik heb een viewing geregeld bij die kamer, aanstaande zondag (mijn kennis gaat daar dan kijken)!

Hoe is dat gegaan, Màiri...?

psychogoogje
Schotland fan

« Antwoord #18 Gepost op: 22 Aug 2011, 22:07 »

Update a.u.b.!   Aye

Màiri
Schotland fan

« Antwoord #19 Gepost op: 22 Aug 2011, 22:54 »

Hoi hoi, de viewing was positief! Cheesy Hele grote kamer, en aardige huisgenoten. Ik heb zojuist weer gemaild voor een Skype-afspraak en gezegd dat ik graag de kamer wil huren, dus nu wordt het in spanning afwachten... icon_pale
Ik heb ook contact met 2 aardige meiden (maken net als ik ook muziek, dus dat is leuk) en zij hebben een geweldig huis gevonden waar ik ook zou kunnen intrekken. Probleem daarvan is echter dat er nog 2 huurders bijkomen en als we die niet vinden worden de kosten dubbel zo hoog en dan kan ik het niet meer betalen. Dus dat is nogal een risico die ik eigenlijk niet durf te nemen. icon_scratch Nog even mailen naar die meiden om te vragen hoe ze dat denken te doen met die andere 2 te vinden huurders...

Haras
Schotland fan

« Antwoord #20 Gepost op: 23 Aug 2011, 20:42 »

Dat huis krijg je toch vast wel vol? Als je ziet hoeveel moeite het jezelf kost om wat te vinden dan zullen er vast meer op zoek zijn.
Jazz
Schotland fan

« Antwoord #21 Gepost op: 24 Aug 2011, 12:26 »

Hoi Màiri,

Succes met zoeken en trap inderdaad maar niet in scams die eerst om een deposit vragen voordat je mag viewen, dat slaat echt nergens op.

Heb je Spareroom.co.uk al eens geprobeerd? Daarmee heb ik al eens een hartstikke goede flatmate mee gevonden. Het enige nadeel is het "early bird" systeem voor betalende gebruikers maar dit valt best mee; alle advertenties ouder dan 7 dagen zijn gewoon gratis beschikbaar en je kunt zelf een advertentie plaatsen.

Life is a waste of time.. Time is a waste of life.. Get wasted all the time.. And you'll have the time of your life!
Màiri
Schotland fan

« Antwoord #22 Gepost op: 24 Aug 2011, 17:06 »

Hoi Jazz,
Bedankt voor de tip, ik heb me meteen aangemeld! Smiley Het is ongeveer hetzelfde als Gumtree en een aantal andere websites.
Inmiddels weet ik dat bij die twee meiden de andere twee kamers ook verhuurd zijn en er is er nog eentje over (een grote) die ik zou kunnen huren. Bezig met een skype-afspraak te regelen en gevraagd of mijn kennis een viewing kan doen. Oef, ik hoop maar dat het in de haak is... Die andere kamer waar mijn kennis al een viewing heeft gedaan heb ik nog steeds niks van teruggehoord. crybaby2
Het is echt zooo frustrerend allemaal. Universiteit Leiden werkt ook aldoor niet mee met het verkrijgen van mijn eindcijferlijst. crybaby2

Nou ja, ik geef het nog niet op en vandaag is tenminste een leuke dag (ben jarig en 25 jaar geworden). Zaterdag mijn verjaardags/afstudeer/afscheidsfeest. Daar heb ik toch wel zin in. Smiley

Jessy
Schotland fan

« Antwoord #23 Gepost op: 24 Aug 2011, 17:16 »

Hoy Mairi van harte hoor !! bagpiper

Er komt heus wat uit de bus ,maar het is te begrijpen dat het frustreert .Zou natuurlijk schitterend zijn mocht dit ook in orde zijn .
Duim voor je hoor  icon_thumleft
Toeter
Schotland fan

« Antwoord #24 Gepost op: 24 Aug 2011, 19:09 »

Mairi,

Happy birthday!

Toeter

Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Huis kopen in Schotland  |  Topic: Op zoek naar een shared flat in Edinburgh - Advies gevraagd
Ga naar: