Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 14:32

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Welke bank?
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Welke bank?  (gelezen 2487 keer)
Màiri
Schotland fan

« Gepost op: 16 Aug 2011, 10:04 »

Hoi allemaal,

Sorry dat ik weer een nieuw topic open over banken, maar ik ga over 3 weken verhuizen naar Edinburgh (het klinkt nog steeds onwerkelijk drunken_smilie) en ik moet een aantal dingen gaan regelen... Nu weet ik dat jullie veel weten, dus vandaar dat ik hier maar eens wat dingen ga vragen. laughing7

Anyway. Ik moet in Schotland een bankrekening gaan openen. Nu heb ik al gelezen dat het de ene keer meer problemen geeft dan de andere keer. Ik had ergens van iemand gelezen dat er een bank is die vergelijkbaar is met de Nederlandse Rabobank (nooit problemen mee enzo). Ik zit bij de Rabobank en ben daar erg tevreden over, dus ik zoek eigenlijk een vergelijkbare bank. Wat is wijsheid en wat raden jullie mij aan? Hoe moet ik het regelen? Gewoon ter plekke? Ik heb momenteel een studentrekening, met een goedkope creditcard. Bestaat er ook zoiets in Schotland? Mijn ouders maken iedere maand mijn huur over. Kan dat het beste naar mijn Nederlandse of naar mijn Schotse rekening overgemaakt worden? Gezien de kosten daarvan... Allemaal vragen die in mij opkomen...

Alvast hartelijk dank voor de reacties!

Ruud Glenlivet
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 16 Aug 2011, 13:03 »

Hoi Mairi,

Toen ik naar Londen verhuisde opende ik een rekening bij de Midland Bank, nu HSBC, zonder problemen - maar dat is zestien jaar geleden dus dat kan nu anders zijn. Wij hebben onlangs een spaarrekening en een betaalrekening geopend bij Clydesdale Bank. De spaarrekening was geen probleem, maar de betaalrekening duurde ongeveer een uur en hiervoor moesten we identiteitsbewijzen etc. meebrengen.
Wat je ook doet, vermijdt Santander!

Nog even over de Rabobank; toen ik verhuisde gaf ik ze m'n nieuwe adres, en sindsdien begonnen ze elke maand 25 gulden van m'n rekening te halen. Omdat ik in het buitenland woonde moesten zij de transacties op mijn rekening aan de belastingdienst  rapporteren en dat kostte mij 25 piek. De volgende maand moesten ze die 25 gulden transactie aan de belastingen rapporteren, en dat kostte dus weer 25 gulden. enzovoort enzovoort. Oppassen dus.

Màiri
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 16 Aug 2011, 14:14 »

Hoi Ruud, bedankt voor de tips! Smiley
Als er nog anderen zijn die tips hebben, hoor ik het ook graag.

Driekje
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 16 Aug 2011, 15:04 »

Ha Mairi,
Geweldig dat je over 3 weken al naar Edingburgh gaat. Wat betreft een bankrekening: 5 jaar geleden zijn wij bij een aantal banken geweest: Lloyds; Royal bank of Scotland, Clydesdalebank en Nationwide. Bij geen enkele bank konden wij een bankrekening openen, ondanks dat we direct een cheque van £ 9,000.00 konden deponeren. Wij moesten eerst gevestigd zijn en een utilitybill kunnen overleggen van b.v. de electriciteitsrekening of de counciltax o.i.d. Dus dat was even wachten tot de eerste rekening binnen was. Ik weet niet meer of van belang was dat we een bewijs van een regelmatig inkomen (dat was pensioen vanuit Nederland) moesten overleggen. Ik zou zeker eens gaan praten bij een bank. Wij zijn uiteindelijk bij Nationwide ( een buildingsociety) terechtgekomen.
Heel veel succes!
Hennie
Sinie
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 16 Aug 2011, 16:22 »

Anyway. Ik moet in Schotland een bankrekening gaan openen. Nu heb ik al gelezen dat het de ene keer meer problemen geeft dan de andere keer. Ik had ergens van iemand gelezen dat er een bank is die vergelijkbaar is met de Nederlandse Rabobank (nooit problemen mee enzo).

Hoi Mairi

De Clydesdalebank heeft mij dezelfde dag dat ik daar een bankrekening aanvroeg geholpen zonder enige problemen dat kon ik niet zeggen van de Bank of Scotland waar ik eerst door een papiermolen heenging 6 weken er op moest wachten, bleek achteraf een foutje in het schrijven te zijn wederom 6 weken wachten waar ik toen voor bedankt heb en toen ik bij de Clydesdalebank naar binnenging werd er gelijk een afspraak voor me gemaakt voor dezelfde dag ze vullen alle papierwerk voor je in en huppa ik had al een bankrekening zonder enige problemen.
Ik zou, als jij die bank kiest natuurlijk, ook ter plekke daar naar binnengaan en zeggen dat je zsm een bankrekening nodig hebt. Helaas heb ik geen ervaring met geld via NL versturen naar Scotland, ik weet wel dat vanuit Scotland geld overmaken via de bank naar NL echt veel kost, dus zoek dat even goed uit dit om zo min mogelijk kosten hiervoor te betalen want dat zou zonde van je geld zijn.

Groetjes Sinie bagpiper
Màiri
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 16 Aug 2011, 16:25 »

Heel hartelijk dank voor de tips! hello2 Hier heb ik heel veel aan.

psychogoogje
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 16 Aug 2011, 20:41 »

Hoi Mairi,
wij zitten allebei bij de RBS en dat bevalt prima. Om een rekening te openen heb je wel een bewijs van adres nodig (utility bill of huurcontract) daarna was het binnen 3 werkdagen geregeld.
Wat betreft geld overmaken. Overmaken van NL naar GB kost mij (ABN naar RBS) iets van 15 pond en 5 werkdagen.. Wat het goedkoopste is (voor alle partijen): geld op NL rekening storten, hier pinnen (2,25 per transactie), naar binnen lopen en op eigen rekening storten (gratis). Staat het er ook nog eens meteen op...
Succes met alles regelen en aftellen naar je vertrek Wink
Groetjes
 Janna

Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje
EllenC
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 16 Aug 2011, 20:56 »

ook ik haal mijn Nederlandse geld uit de muur in ponden , de ING rekent hiervoor € 2 euro per transactie en er zit 1% koerstoeslag in de transactie, als ik het goed heb doet de Rabo dit ook .  en dan stort ik het gelijk op mijn RBS rekening. Piper
Nog altijd goedkoper dan geld uit Nederland over te maken via online bankieren of rechtstreeks via de bank.
Als ze grotere bedragen vanuit Nederland of andersom over moeten maken is het de moeite waard om dit via http://www.moneycorp.com/Personal/International-money-transfer/ te doen, die zijn erg behulpzaam en het scheelt een flinke slok op een borrel

Cloggie
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 16 Aug 2011, 23:28 »

Ik heb een rekening lopen bij RBS. Geen probleem gehad met openen van een rekening,maar wat ze van je willen zien is je paspoort en een "Utility-bill"  zoals een telefoon/gas/water rekening/gemeenterekening enz om te zien dat je daadwerkelijk op dat adres woont.

Veel succes!!!  Edinburgh is een ontzettend leuke gezellige stad!
Hermie
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 17 Aug 2011, 10:39 »

Hoi Mairi,

Ik zou als ik jou was even contact opnemen met je Rabobank om door te spreken wat de limieten zijn op je kaart(en) en hoeveel je per dag kunt opnemen via een buitenlandse geldautomaat. Deze limieten zijn pas- en persoonsgebonden. Je kunt dan eventueel de limieten laten aanpassen voor je naar Schotland vertrekt. Het maximumbedrag wat je in het buitenland kunt opnemen is volgens mij EUR 500,00 per dag.

Verder zou je kunnen  vragen of er kosten zijn verbonden aan een opname via een geldautomaat in het buitenland. De kosten die worden berekend hangen samen met je pakket. Bij sommige pakketen is het gebruik van een europas gratis en bij sommige betaal je ca. EUR 2,00 per transactie. 

Het overmaken van geld van Rabobank naar een buitenlandse bank via Internet bankieren kost overigens EUR 10,00, waarbij de ontvanger de kosten betaald die zijn eigen bank in rekening brengt.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

Succes verder met de voorbereidingen en veel plezier in Edinburgh.

sunny
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #10 Gepost op: 17 Aug 2011, 20:44 »

Janna heeft volgens mij inderdaad gelijk hoor - gewoon pinnen en dan op je eigen rekening in Schotland storten. Lijkt mij het goedkoopste.

Je zal de rekening denk ik inderdaad wel hier moeten regelen, want men wil natuurlijk originele documenten zien. Misschien kan je wel van te voren informeren wat je bij je moet hebben om een rekeing te kunnen openen en hoe snel e.e.a. zou gaan?

Wat betreft de banken zelf; ik heb zelf alleen maar ervaring met de RBS. Misschien is het handig om er een te kiezen met een filiaal in de buurt van bijvoorbeeld de universiteit? Als je een bank op het oog hebt dan wil ik ze ook best even voor je bellen om wat vragen te stellen hoor.

Andrea
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 17 Aug 2011, 23:05 »

Even een andere insteek: heeft de afdeling "buitenlandse studenten" van de universiteit geen tips?

Dit n.a.v. onze dochter die een jaar in Amerika heeft gestudeerd en documenten van de US universiteit mee kreeg om een studentenrekening bij een locale bank te openen.  icon_thumleft
Màiri
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 17 Aug 2011, 23:53 »

Even een andere insteek: heeft de afdeling "buitenlandse studenten" van de universiteit geen tips?

Dit n.a.v. onze dochter die een jaar in Amerika heeft gestudeerd en documenten van de US universiteit mee kreeg om een studentenrekening bij een locale bank te openen.  icon_thumleft

Oh dat is zeker een goede tip, zeg! icon_thumleft Ik zal het eens gaan vragen.

Allemaal heel erg bedankt voor de hulp en adviezen, volgens mij moet het wel gaan lukken!

Wilma
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 19 Aug 2011, 07:43 »

Ik heb toevallig afgelopen week een bedrag overgemaakt via internet bankieren naar een Schotse bankrekening en heb daar 5 euro voor betaald. Ik heb een betaalpakket ipv een basispakket.

psychogoogje
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 19 Aug 2011, 09:20 »

@Wilma: goeie kans dat er op de Schotse rekening ook geld wordt ingehouden.. Dat was bij mij 7 pond...

Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 19 Aug 2011, 16:07 »

Wanneer wij van onze Nederlandse ING-rekening geld overmaken vullen wij in dat wij de kosten "shared" doen. Je kan kiezen: kosten betalen voor de ontvanger, of kosten betalen voor de verzender of delen. Bij delen "shared" worden er aan geen van beide kanten kosten berekend. Dit was op advies van de ING.
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 20 Aug 2011, 06:41 »

Wanneer wij van onze Nederlandse ING-rekening geld overmaken vullen wij in dat wij de kosten "shared" doen. Je kan kiezen: kosten betalen voor de ontvanger, of kosten betalen voor de verzender of delen. Bij delen "shared" worden er aan geen van beide kanten kosten berekend. Dit was op advies van de ING.

Ik heb ook shared ingevuld Driekje, maar moest wel 5 euro betalen. Ik heb nog niets gehoord van de ontvanger, maar het lijkt mij, dat met shared ook de ontvanger kosten moet betalen. Even afwachten!

EllenC
Schotland fan

« Antwoord #17 Gepost op: 20 Aug 2011, 09:36 »

bij shared cost ( als je euro's overmaakt ) wordt jouw Nederlandse deel kwijtgescholden maar het gedeelte van de ontvanger wordt nog wel berekend door de buitenlandse bank- zeker bij de RBS en de wisselkoers is knap ongunstig
bij het overmaken van buitenlandse valuta  kost het 1 % van het bedrag met een minimum van 5 euro

Driekje
Schotland fan

« Antwoord #18 Gepost op: 20 Aug 2011, 11:06 »

Ik denk dat het belangrijk is bij welke bank je bent. In ons geval: in Nederland bij de ING en in Schotland bij Nationwide, worden er geen kosten berekend.
Afgelopen mei kregen wij van de SVB, zoals alle AOW-ers in het Verenigd Koninkrijk, een brief dat zij de betaling voortaan laten verzorgen door de Citibank en deze maakt vervolgens de AOW over in sterling pond, zodat er geen omrekeningskosten meer berekend worden. Wij hebben echter geen verschil gemerkt. Ik denk dat dit komt omdat Nationwide redelijk gunstig is betreffende omrekening. Ik weet niet of je als particulier ook via de Citibank geld kan laten overmaken.

Ellen:
Wat bedoel je met "de wisselkoers knap ongunstig is?" Ik dacht dat die juist erg gunstig is wanneer je geld vanuit Nederland naar Schotland overmaakt. Zeker in vergelijking met 5 jaar geleden.
EllenC
Schotland fan

« Antwoord #19 Gepost op: 20 Aug 2011, 20:16 »

ah in mijn geval is het de ING in Nederland en RBS hier. het is de  RBS die minimaal  £ 7 berekent voor een overschrijving vanuit het buitenland.

Driekje - ja de wisselkoers is een stuk gunstiger vergeleken met  een aantal jaren geleden - 't doet pijn in m'n hart als ik denk aan wat we in 2002 kregen voor onze eurotjes van het verkochte huis.

ik bedoelde dat de RBS een  lagere koers hanteert dan zeg maar Oanda of grenswisselkantoor en natuurlijk altijd ten gunste van de bank.

toen ik vorig jaar een bedrag naar Nederland overmaakte via Moneycorp scheelde me dat zo'n € 60 op een bedrag van £ 1000  die stop ik liever in mijn eigen portemonnee

ach die AOW ben ik nog niet aan toe en daar worden straks ook weer ettelijke jaren vanaf getrokken wegens wonen in het buitenland

McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #20 Gepost op: 21 Aug 2011, 08:05 »

Gek hè hoe alles is veranderd sinds de Euro. Alles in GB was is het Gulden tijdperk zó duur hier!

Ik weet nog toen ik de eerste keer dat ik m'n vriendin ging bezoeken in Edinburgh een grote bos rozen voor haar mee nam: 10 voor ƒ4.99 dus ik kocht twee bossen. ƒ10,00 was toen iets van £3-£3.30 denk ik? Twintig rozen kostte zelfs toen (12 jaar geleden) hier al zeker £35 !

Alles was duurder in GB en goedkoper in NL. Je gaf in GB net zo makkelijk een Pond uit als een Gulden in NL. Als we later toen ik eenmaal in Schotland woonde naar Nederland op vakantie gingen dan kon je daar rustig alles kopen want je wist zeker dat het goedkoper was dan 'thuis'. Tegenwoordig moet je echt oppassen en kan je bijna alles goedkoper krijgen in Schotland.

Voor m'n vrienden en familie is het wel weer leuk als die bij ons langskomen; die zijn altijd verbaast hoe betaalbaar alles hier is. Voor ons is naar NL gaan een dure aangelegenheid en hetzelfde geldt voor vakanties in andere Eurolanden...  icon_pale

Andrea
Schotland fan

« Antwoord #21 Gepost op: 21 Aug 2011, 10:08 »

McHenk, de eerste Eurojaren was het in NL ook nog wel goedkoper hoor, 1 GBP was 1,40€. Alleen de laatste 2 (?) jaar is GBP zo extreem gedaald.

Maar ik moet nu weleens lachen om Nederlanders die menen dat het voor ons nu ook goedkoper is geworden, was het maar waar  nono

Wel zijn boeken hier altijd goedkoper geweest, vooral als je die bij grote supermarkten koopt, heeeeerlijk !
Roald
Schotland fan

« Antwoord #22 Gepost op: 21 Aug 2011, 22:50 »

Denk dat het nogal van individuele filialen afhangt: ik ben eens met een huurcontract en ID een filiaal van de Bank of Scotland binnengewandeld (had wel afspraak trouwens Wink) en liep met een bankrekeningnummer weer naar buiten.

Ik heb me - door een buitenlander - laten vertellen dat banken met Halifax in de naam gunstig zijn voor buitenlanders. Geen idee waarom precies, maar dat was de ervaring van die persoon.

Live and let live
Jazz
Schotland fan

« Antwoord #23 Gepost op: 22 Aug 2011, 15:37 »

Ik zit nu ook al meer dan 3,5 jaar heel tevreden bij Halifax Bank of Scotland. Bij het openen gewoon zorgen dat je ID, 2 vormen van bewijs van je adres (utility bill, council tax bill etc) meeneemt en eventueel een bewijs van je werkegever (contract bijvoorbeeld). Ik heb destijds een rekening geopend op het adres van een familielid een maand voordat ik verhuisde met een werkgeverscontract van mijn toen soon-to-be exwerkgever in Nederland.

Met HBOS geen problemen gehad met uitzondering van een fout van KLM waardoor ik in de min kwam te staan. Heb je bij een bank in de UK geen overdraft geregeld, dan krijg je namelijk een flinke rekening voor administratieve kosten! Maar dat heeft KLM toen netjes betaald Wink

Life is a waste of time.. Time is a waste of life.. Get wasted all the time.. And you'll have the time of your life!
Màiri
Schotland fan

« Antwoord #24 Gepost op: 17 Sep 2011, 14:52 »

Oké, even een noodoproep hier. Ik zit in Edinburgh, ben net verhuisd (en ik heb echt een geweldige flat) en sta op het punt om mijn bankrekening te openen.
Ik heb bij de universiteit een infoformulier gekregen over bankrekeningen openen, met daarbij een vergelijkingsschema. Santander had de beste voordelen voor studenten en die zit ook bij de universiteit. Er wordt aangeraden om een rekening te openen bij een bank die dicht bij de universiteit zit, omdat zij vaak meer rekening houden met studenten. En aangezien ik goede verhalen hoorde (weet niet meer waar) over Santander, had ik er een afspraak gemaakt voor komende maandag (overmorgen dus).

MAAR! Nu lees ik hier (ik was het alweer vergeten) dat ik Santander absoluut moet vermijden. Kan iemand mij hier alsjeblieft vertellen waarom? Want ik moet dan heel snel mijn afspraak annuleren.

Alvast heel erg bedankt. Ik ben een beetje in paniek nu, want wil wel echt bij een goede bank terecht komen. confused2

Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Welke bank?
Ga naar: