Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 13:38

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: alle raad welkom voor trip naar Schotland
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: alle raad welkom voor trip naar Schotland  (gelezen 1212 keer)
Marie-Rose
Schotland fan

« Gepost op: 24 Jul 2011, 18:27 »

Wij gaan volgend jaar op verlof naar Schotland (voor de eerste keer). Het is voornamelijk op vuurtorenjacht dat we gaan. We trekken dus van de ene vuurtoren naar de andere. Normaal stippel ik alle routes uit via google maps. Maar mijn echtgenoot denkt dat deze data niet klopt en dat alles veel langer zal duren door het landschap. Heeft iemand hier ervaring mee bv iets uitgestippeld met een programma maar in realiteit je dan veel langer onder de baan was.
Ik ben van belgië en mijn vraag is dan ook wat het interessants is om naar Schotland te gaan? Met de trein en dan engeland met de auto door? Of met de boot? Indien boot welke verbinding?
Moet je om in Schotland met de auto te rijden iets speciaals regelen? Wat rijbewijs betreft of de wagen?
Andere interessante tips of raad zijn uiteraard meer dan welkom.
Alvast bedankt!

groetjes

Marie-Rose
skye
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 24 Jul 2011, 18:41 »

welkom op het forum

overtocht:
 waar in Belgie woon je, je zou van Europoort naar Hull kunnen gaan, ben je een aardig eindje op weg naar Schotland. Of IJmuiden -Newcastle, dan moet je wel verder Nederland in, maar je bent ook weer dichterbij Schotland.

ik denk dat je je in Schotland inderdad niet met verkijken op de afstanden, de wegen zijn lang niet altijd zo als in NL en Belgie, dus doe je gauw langer over en afstand. Voordeel, er is genoeg mooie natuur te zien onderweg.

een vuurtorenroute heb ik niet, kan ik ook niks zinnigs over zeggen.
Dan zou je eerst moeten kijken hoeveel tijd je hebt, waar je over gaat met de boot, hoeveel je dus al moet rijden voordat je in Schotland bent en hoeveel, hoelang wil je rijden op een dag.

groeten, Skye

Marie-Rose
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 24 Jul 2011, 19:01 »

Was ik inderdaad nog vergeten zeggen dat we voor 14 dagen zouden gaan en als we zo iets doen dan vertrekken we s morgens vroeg op tijd rond 8h tot s avonds ten laatste 20h in onze slaapplaats (liefst vroeger natuurlijk maar meestal is dat niet het geval:-) )

Alvast bedankt voor je reactie!

groetjes
Erwin
Schotland fan

Living the life

« Antwoord #3 Gepost op: 25 Jul 2011, 08:14 »

Beste Marie-Rose,

Allereerst......Welkom op dit forum. Je zult hier veel hulp en tips kunnen vinden.

Voor wat betreft de overtocht kun je de boot van ZEEBRUGGE naar KINGSTON UPON HULL nemen.
Deze 'nacht' overtocht wordt geregeld door P&O ferries.
Je komt 's morgens om 08:00 aan in Hull en kunt de gehele dag gebruiken om naar schotland te rijden wat ongeveer
een trip is van 4 a 5 uur.

Als je de nacht boot van IJMUIDEN (NL) naar NEW CASTLE (GB) neemt dan is na aankomst de trip naar Schotland korter
en duurt ongeveer 3 tot 4 uur

Inderdaad wat Skye zegt.. de afstanden lijken op papier niet zo ver en de TomTom navigatie kan je vertellen dat je er een
x tijd over zal doen, maar de werkelijkheid is altijd anders. Je kunt niet overal de aangegeven snelheid (vaak 60 mile) want dan
wordt het wel erg gevaarlijk. Dus ga ervan uit dat je trip altijd een beetje langer duurt dan gepland.
Voor de auto heb ik nog nooit aanpassingen gemaakt en je kunt met je gewone europese (belgische) rijbewijs hier rondrijden.

Voor wat betreft de vuurtorens kan ik je helaas niet van dienst zijn.

Maar toch HEEL VEEL VAKANTIE PLEZIER !!!!!!  bagpiper

Erwin en Martina
Ruud Glenlivet
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 25 Jul 2011, 09:50 »

Hallo Marie-Rose,
Wij woonden tot een paar jaar terug in de buurt van Londen en reden een paar keer per jaar naar Schotland, in de buurt van Aberdeen. Daarvoor zaten we toch al gauw negen uur in de auto. Als je de hele kust van Schotland langs wilt zul je al genoeg auto rijden dus zou ik de meest noordelijke veerboot nemen om de autorit naar Schotland zo kort mogelijk te houden.
Veel vuurtorens ken ik niet, maar de vuurtoren op Chanonry Point - en vooral de dolfijnen - moet je zeker gaan zien:
http://www.undiscoveredscotland.co.uk/rosemarkie/chanonrypoint/

Danny
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 25 Jul 2011, 19:12 »

Ik wilde eens naar een vuurtoren rijden (Ardnamurchan lighthouse)  laughing7 daar moest ik vanaf de A861 een singleroad weg op die kilometers lang was en omdat ik er gek van werd om iedere keer weer te moeten stoppen voor campers  Angry ben ik maar weer op de helft teruggegaan omdat het anders gewoon te laat zou worden(ik ben nachtblind en wil niet in het donker op onverlichte wegen rijden) confused2 icon_pale en dan was ik nog op de motor en niet met de auto  Hypocriet
Dus houd er zeker rekening mee dat tijd + afstand elkaar soms tegenwerken. crybaby2
Danny  wave bagpiper
EllenC
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 26 Jul 2011, 00:10 »

jammer Danny want die vuurtoren  plus museum is zeker de moeite waard en de trip erheen is ook prachtig, de weg erheen is ook een stuk verbeterd ( met geld van de EU  sunny) maar nog wel single track.

is het de bedoeling dat je ook Engelse vuurtorens meepikt of alleen die in Schotland? leuk idee trouwens vuurtoren hoppen i.p.v. island hoppen. al staan  er natuurlijk ook een  hoop op de eilanden zelf .
hier in de buurt hebben we behalve die op Ardnamurchan Point er 1 in Ardgour ( Corran) er ligt er 1 bij Lochaline en een pepperpot lighthouse in Corpach by Fort William ,  , 1 in Mallaig , diverse op Skye

die dingen liggen meestal nogal afgelegen en zeker in de zomer als er veel toeristen zijn duurt het langer om er te komen.

Marie-Rose
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 26 Jul 2011, 21:00 »

jammer Danny want die vuurtoren  plus museum is zeker de moeite waard en de trip erheen is ook prachtig, de weg erheen is ook een stuk verbeterd ( met geld van de EU  sunny) maar nog wel single track.

is het de bedoeling dat je ook Engelse vuurtorens meepikt of alleen die in Schotland? leuk idee trouwens vuurtoren hoppen i.p.v. island hoppen. al staan  er natuurlijk ook een  hoop op de eilanden zelf .
hier in de buurt hebben we behalve die op Ardnamurchan Point er 1 in Ardgour ( Corran) er ligt er 1 bij Lochaline en een pepperpot lighthouse in Corpach by Fort William ,  , 1 in Mallaig , diverse op Skye

die dingen liggen meestal nogal afgelegen en zeker in de zomer als er veel toeristen zijn duurt het langer om er te komen.

hey,

ja is inderdaad eens iets anders. Maar ik ben nu eenmaal gepassionneerd door vuurtorens. En hebben nu al bijna al de vuurtorens in frankrijk gedaan. En nu willen we met schotland beginnen. De engelse? zouden we dan eventueel een andere keer doen of het zou moeten lukken dat ze op de weg zouden liggen eh.  Wij zouden in mei of juni naar Schotland gaan. Dus als ik het goed begrijp plan ik er precies niet te veel vuurtorens op een dag. Wat is een pepperpot lighthouse? (ja k ben nog niet rond met mijn zoektocht naar de verschillende vuurtorens er)
Allemaal al bedankt voor de reacties!

groetjes

EllenC
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 28 Jul 2011, 00:05 »

de pepperpot lijkt op een pepervaatje  en is niet zo groot.

jan van Duren
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 28 Jul 2011, 09:00 »

via Google earth. intikken lighthouses scotland, krijg je diverse locaties te zien.

Met vriendelijke groet,

Jan van Duren
ilonka
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 28 Jul 2011, 09:16 »

Scotland face Northern Light house Board www.nlb.org.uk/
en Stevenson Lighthouses in Scotland .Leuke sites met veel info
Tja je hoeft alleen maar lighthouses in te tikken en je wordt bijna bedolven onder de info.
Er schijnt ook een vereniging te zijn,tot het behoud van Scottish lighthouses, "onze"  Neil Oliver,is lid en ook een fervent  lighthouse hopper!
Leuk idee zeg!
Wil je ook de historie van het gebouw weten? Er bestaan ook heel veel legendes rondom deze bouwwerken.
Ilonka
Jurriaan
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 28 Jul 2011, 13:10 »

dunno maar niest point is als vuurtoren niet zo heel erg mooi is een beetje in verval maar is wel op een heel mooi plekkie gebouwdt en dan heb je ook nog de waternish point lighthouse wat in de buurt ligt. Bijden op Skye.
 Vlag
Petra
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 28 Jul 2011, 21:18 »

dunno maar niest point is als vuurtoren niet zo heel erg mooi is een beetje in verval maar is wel op een heel mooi plekkie gebouwdt

Neist Point alleen al die traptreden  Bonk,
ik was blij dat ik weer boven/terug was.
Er is meende ik een B&B bij als ik het me zo herinner.

Dunnet Head, geweldige omgeving er naar toe.

Die van Cape Wrath mag vind ik niet ontbreken,
leuk uitje er naar toe.
Als je van de plakboeken ed. bent,
je krijgt een aandenken   laughing8 als je die bezoekt.

Misschien dat RonV als vuurtorenliefhebber nog leuke tips heeft.

Zelf maak ik meestal de oversteek Hoek van Holland- Harwich.
Bevalt me prima.

Petra

(Wist je dat je in Harlingen NL. bovenin een vuurtoren kan slapen)

Marie-Rose
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 28 Jul 2011, 22:55 »

Scotland face Northern Light house Board www.nlb.org.uk/
en Stevenson Lighthouses in Scotland .Leuke sites met veel info
Tja je hoeft alleen maar lighthouses in te tikken en je wordt bijna bedolven onder de info.
Er schijnt ook een vereniging te zijn,tot het behoud van Scottish lighthouses, "onze"  Neil Oliver,is lid en ook een fervent  lighthouse hopper!
Leuk idee zeg!
Wil je ook de historie van het gebouw weten? Er bestaan ook heel veel legendes rondom deze bouwwerken.
Ilonka

Hallo Ilonka,

inderdaad als je even op zoek gaat vind je heel wat informatie op het net. Weet u soms welke organisatie dat dit is voor behoud van Schotse vuurtorens? Ik ken enkel ALK maar dat is algemeen voor de UK.  Mocht je die organisatie te weten komen dan hoor ik dit graag van u.
Historie is zeker en vast interessant kent u daar misschien interessante websites van ofzo?aangezien u die vraag stelt? Alvast bedankt!

groetjes
M-R
Marie-Rose
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 28 Jul 2011, 22:56 »

de pepperpot lijkt op een pepervaatje  en is niet zo groot.

Bedankt voor de de foto en verduidelijking EllenC!!

groetjes

M-R
Marie-Rose
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 28 Jul 2011, 22:57 »

via Google earth. intikken lighthouses scotland, krijg je diverse locaties te zien.

heb ik inderdaad gedaan maar daar heb je dan ooknog werk aan hoor om die lijst in orde te brengen maar het is zeker en vast al een begin!!

groetjes

M-R
Marie-Rose
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 28 Jul 2011, 22:59 »

Neist Point alleen al die traptreden  Bonk,
ik was blij dat ik weer boven/terug was.
Er is meende ik een B&B bij als ik het me zo herinner.

Dunnet Head, geweldige omgeving er naar toe.

Die van Cape Wrath mag vind ik niet ontbreken,
leuk uitje er naar toe.
Als je van de plakboeken ed. bent,
je krijgt een aandenken   laughing8 als je die bezoekt.

Misschien dat RonV als vuurtorenliefhebber nog leuke tips heeft.

Zelf maak ik meestal de oversteek Hoek van Holland- Harwich.
Bevalt me prima.

Petra

(Wist je dat je in Harlingen NL. bovenin een vuurtoren kan slapen)

Beste Petra,

Ja ik wist inderdaad dat je in Harlingen in de vuurtoren kan overnachten. Maar ik vind de prijs een beetje buiten mijn budget Wink Bedankt!

Groetjes

M-R
EllenC
Schotland fan

« Antwoord #17 Gepost op: 28 Jul 2011, 23:56 »

er is ook een forum voor lighthouse liefhebbers  misschien heb je daar iets aan? http://www.alk.org.uk/

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: alle raad welkom voor trip naar Schotland
Ga naar: