Ferry
Schotland fan
|
 |
« Gepost op: 15 Jul 2011, 11:21 » |
|
Hoi allemaal, Voor de geëmigreerden onder ons: hoe gaan jullie om met die vermaledijde Credit Check die je hier nodig hebt voor het minste of geringste? Aangezien we net hier wonen heb je nog geen credit history opgebouwd natuurlijk. Dus ik wilde 'gewoon' een telefoon aanschaffen met een abonnement, maar dat hele feest kon geen doorgang vinden vanwege die gloeiende gloeiende grmbl hmpfh credit check!!! Credit card enzo, zelfde verhaal  Nu maar naar een SIM only abonnementje of Pay-as-you-go. En ik heb een pre-paid credit card besteld. Zo bouw je credit history op. Het is niet anders. (denk ik, maar ik hoor graag als het anders is! ) Groetjes, Ferry
|
|
|
|
|
|
|
|
|
McHenk
Schotland fan
Anno 2000
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 15 Jul 2011, 13:12 » |
|
Goeie vraag Ferry... Soms word mensen geadviseerd een paar verschillende credit- of storecards te nemen en die met regelmaat te gebruiken (en belangrijker nog - direct af te betalen!) om zo Credit History op te bouwen. Maar als je zelfs geen telefoonabonnement kan krijgen, wat dan...? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ferry
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 15 Jul 2011, 13:23 » |
|
Inderdaad McHenk. Ik word er een beetje kriegel van. Maar goed, ik heb net een schitterende wandeling gemaakt over de heuvels; koetjes en schaapjes gekeken en de bloeddruk is weer een beetje gedaald.  Het hoort er allemaal bij, zullen we maar zeggen. Ik heb me nu opgegeven voor een prepaid credit card. Ik had er nog nooit van gehoord, maar daar maak je geld op over en dan kan je de kaart gebruiken voor online aankopen enzo. Ook daar moet je uitkijken, want sommige aanbieders rekenen kosten voor iedere keer dat je de kaart gebruikt! Ik heb ook een SIM only abonnement bij Voodoofone besteld, en hoewel ze daar ook credit check doen schijnt dat soepeler te zijn omdat je geen dure telefoon bij ze afneemt. Even afwachten dus. Ik heb zo'n hekel aan pre-paid telefoons, maar het zou kunnen dat dat de enige optie is die straks overblijft. Totdat ik aangetoond heb dat ik al m'n rekeningen netjes op tijd betaal.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
psychogoogje
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 15 Jul 2011, 14:26 » |
|
Een pre-paid credit card..uhm.. klinkt als een debit card?  Wij hebben hetzelfde probleem gehad toen we hierheen kwamen en hebben nu dus allebei een pre-paid mobiel. Ook voor een hypotheek en allerlei andere dingen heb je een credit check nodig. En als je in NL een credit card had telt dat niet mee.. Een tip die wij gekregen hebben: betaal je boodschappen/benzine of iets anders 'vast' iedere maand met een creditcard en betaal dit de volgende maand netjes af. Zo bouw je een positieve geschiedenis op... complete onzin natuurlijk, maar ja. Voor een mobiel abonnement schijn je trouwens 3 jaar (!) credit geschiedenis te moeten hebben.. Wij zijn hier waarschijnlijk maar 3 jaar, dus dat gaat 'em niet worden... 
|
|
|
|
|
|
Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje
|
|
|
Ferry
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 15 Jul 2011, 14:38 » |
|
 Een pre-paid credit card is in feite een debit card natuurlijk, maar omdat het een Master Card is kan je 'm op dezelfde wijze gebruiken als een gewone credit card. En op die manier werk ik aktief mee aan m'n credit history! Maar ik heb ook een debit card, gewoon via de bank. 3 jaar is wel lang trouwens! Nou ja, we zullen zien of mijn SIM-only contract mogelijk is, en anders gaan we ook maar over op pre-paid bellen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
psychogoogje
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 15 Jul 2011, 14:53 » |
|
Ik heb een pre-paid bij Vodafone met Freebies naar het buitenland. Is nog best goed te doen: ik mag iedere maand 180 min naar NL vaste nummers bellen als ik 10 pond opwaardeer. En volgens mij bouw je op of zo, want vorige maand was het ineens 240 minuten!
Ik ben nu iig minder kwijt aan een pre-paid dan wat ik in NL kwijt was aan een abonnement...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andrea
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 15 Jul 2011, 15:02 » |
|
Met deze pre-paid Mastercard betaal je ook geen extra CC kosten als je bij Ryanair boekt 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jurriaan
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 15 Jul 2011, 15:08 » |
|
simpel andwoord maar pay cash ?
I know is niet altijd te doen maar zo heb ik er helaas door heen moeten worstelen. Ik snap het niet helemaal want ik heb reddelijk wat centjes bij de bank staan dat kunnen ze volgens mij ook zien. Maar een credit kaartje met een laag limiet kan er niet af aangezien ik geen credit historie heb...
Ik vind het systeem wat ze hanteren erg omslachtig en maakt niet de juiste keuzes in mijn oogen. Alleen omdat je in het verleden altijd je rekeningen hebt voldaan krijg je een goed credit rating... Dit systeem moet meer naar vooren kijken dan alleen maar achteruit. Want in Nederland zeggen ze toch altijd in het verleden behaalde resultaaten bieden geen garanties voor de toekomst. Zo zijn al die engelse en amerikaanse banken in heet vaar water terecht gekoomen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ferry
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 15 Jul 2011, 17:17 » |
|
Ik snap het ook niet Jurriaan. Ik heb een redelijk goed betaalde baan, leuk spaargeld, maar dat telt allemaal niet. Je moet eerst (pre-paid, haha :-) schulden maken en die netjes op tijd afbetalen voordat je iets simpels als een telefoonabonnementje kunt afsluiten. Voor mijn part doen ze een credit check bij het BKR in Nederland, maar dat doen ze niet. Hoewel, die check hebben ze wel gedaan om het huis waar we nu in wonen te kunnen huren. Daar moest ik overigens wel dik voor betalen...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jurriaan
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 16 Jul 2011, 13:46 » |
|
Ik heb een engels mobiel abonnement op dit moment bij Vodafone. Een Iphone abonnement zelfs. Toen ik in Schotland aankwam op de dag dat ik invloog ben ik in Glasgow naar de Vodafone shop gegaan heb mij daar neer gezet en gezegd ik wil een telefoon van jullie. (vodafone heeft beste netwerk hiero in Skye) Ik wou toen een Sim only abonnement aangezien ik nog een Nederlands toestal had wat werkte. Na lang discusseren hadden ze nog nooit meegemaakt iemand die op de dag dat ie binnen vloog een abonnnementje wou. Toen ze vroegen hoe lang ben je al in het land zij ik naar waarheid 2 uur. Anyway de enige manier om het abonnementje te krijgen was om een waarborg te betallen van £ 100 wat ongeveer 10 maanden van het contract was. Dat heb ik dus gedaan. Toen ik een jaar later mijn contract wou veranderen en een smartphone abonnement wou was dat allemaal geen probleem. Want toen was ik een bestaande klant. Van de waarborg de Iphone gekocht 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ferry
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 06 Jan 2012, 11:50 » |
|
Even een update op dit verhaal: een maand geleden kreeg ik een aanbieding van m'n bank (Lloyds TSB) voor een Creditcard. En ze garandeerden dat ik 'm zou krijgen. En inderdaad: ik heb gereageerd en een paar weken later lag ie in de bus. En doordat ik die creditcard had ging m'n credit rating ook ineens omhoog. Daardoor was het mogelijk om nu ook een telefoon met abonnement te nemen. Dat ging dus allemaal nog wat vlotter dan ik had gevreesd. Gelukkig maar.
Er is dus niet veel wat je zelf aktief kunt bijdragen aan het bereiken van een goede credit rating. Je moet natuurlijk je rekeningen op tijd betalen enzo, maar verder is er niet veel wat je zelf kunt doen. Een beetje geld op de bank hebben en niet in de min gaan heeft waarschijnlijk geholpen om die aanbieding voor de credit card te krijgen. En als je die hebt en de openstaande bedragen op tijd betaalt, dan ga je gauw een categorietje omhoog in de credit check.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ingrid
Administrator
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 06 Jan 2012, 12:00 » |
|
Fijn dat je effe een update geeft, vreemd systeem idd 
|
|
|
|
|
|
Groetjes Ingrid
|
|
|
psychogoogje
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 06 Jan 2012, 23:24 » |
|
Dank voor de update! Misschien moeten we maar eens kijken of we over gaan stappen dan, want bij de RBS komen we voorlopig niet aan een credit card... Want het schijnt dat bij iedere credit check die afgewezen wordt je credit rating omlaag gaat!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ferry
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 07 Jan 2012, 15:57 » |
|
Ja, die hele Credit Check is een business op zichzelf. Ik ben lid geworden van Credit Expert waar je een credit rapport kunt zien van jezelf, evenals de positieve en negatieve factoren waarop je credit rating gebaseerd is. Dat membership kost wel geld, maar het is interessant om te zien welke firma's je achtergrond checken, en het helpt om beter te begrijpen hoe je credit rating gevormd wordt. Als je hier nog niet zo lang woont is er overigens niet veel wat je zelf kunt bijdragen, anders dan je rekeningen op tijd betalen. En je moet niet te vaak in een korte tijd om credit vragen, dat wordt als een risicofactor gezien. Mijn credit rating zit in het midden op dit moment: 'Fair', dan kan je nog naar 'Good' en 'Excellent'. (Onder Fair zijn nog de categorieën 'Very Poor' en 'Poor'.) Maar kennelijk is 'Fair' goed genoeg voor de meeste dingen. Ik hou het nog een poosje in de gaten en dan zeg ik mijn lidmaatschap bij die Credit Expert boys op.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|