Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 10:25

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Weer terug naar waar ik mijn hart heb achtergelaten.
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Weer terug naar waar ik mijn hart heb achtergelaten.  (gelezen 1474 keer)
Ceilidh12
Schotland fan

« Gepost op: 13 Jul 2011, 19:01 »

Hallo allemaal

Ik ben net nieuw op het forum en vind het erg leuk om te zien dat er zoveel Schotland liefhebbers zijn!
Mijn naam is Jolene en heb net als velen van jullie een (kleine) Schotlandfascinatie Scotland face en daarom heb ik besloten
om de stap maar gewoon te gaan maken. Ik wil gaan emigreren. Twee jaar geleden heb ik een periode in Edinburgh
gestudeerd en sindsdien blijft Schotland roepen. Nu ben ik net afgestudeerd en kan ik dus alle kanten op die ik wil. Ik
heb dus besloten dat ik naar Edinburgh terug wil. Maarja een emigratie regel je niet zomaar even... Ik heb eigenlijk 2
vragen waar ik maar geen duidelijkheid over kan krijgen.

Wanneer je 'emigreert' of in ieder geval voor een paar jaar naar Schotland gaat, heb je dan geen visum of iets van een
verblijfsvergunning nodig? Het lijkt me toch dat je in Schotland een bewijs moet hebben om aan te tonen dat je legaal in
Schotland verblijft?

Hetzelfde geldt voor werk. Hoef je echt alleen maar een een NI nummer aan te vragen? Geen 'vergunning' aanvragen oid? 

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen en zou het ook erg leuk vinden om met Nederlanders in de omgeving van Edinburgh
in contact te komen.

Alvast bedankt  icon_thumleft
Roald
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 13 Jul 2011, 21:17 »

Hallo Jolene, en welkom.

Je hebt voor het Verenigd Koninkrijk geen visum of werkvergunning nodig als je een EU-paspoort hebt. Succes !

Live and let live
Ingrid
Administrator
*

« Antwoord #2 Gepost op: 13 Jul 2011, 21:23 »

Welkom hier en succes met al je plannen om te gaan emigreren icon_sunny icon_thumleft

Groetjes Ingrid
Toeter
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 14 Jul 2011, 08:42 »

Welkom op het forum.  Vlag

Wat heb je gestudeerd in Edinburgh?
Veel succes met de voorbereidingen voor de emigratie.

Toeter

McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #4 Gepost op: 14 Jul 2011, 13:15 »

Wanneer je 'emigreert' of in ieder geval voor een paar jaar naar Schotland gaat, heb je dan geen visum of iets van een verblijfsvergunning nodig?

Nee, echt niet  Smiley !

Hoef je echt alleen maar een een NI nummer aan te vragen?

Ja,  Aye inderdaad!

Zoals Roald al zei, je mag binnen de EU wonen en werken waar je wilt, als je maar uit de EU afkomstig bent.

Op de 'Directgov' site vind je de nodig informatie: http://www.direct.gov.uk/en/MoneyTaxAndBenefits/Taxes/BeginnersGuideToTax/NationalInsurance/IntroductiontoNationalInsurance/DG_190057

Succes met de voorbereidingen en veel plezier in Edinburgh!

icon_thumleft

Ceilidh12
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 14 Jul 2011, 18:07 »

Heel erg bedankt allemaal! Dat scheelt een hoop geregel. Ik ben laatst ook een week naar Edinburgh geweest en heb daar met een Indische vriend van me gesproken. Als ik hoor door wat voor visum molen hij moet :S.

Dan moet ik nu vooral maar een baan vinden Wink.

@ Toeter, ik heb daar Psychologievakken, maar ook schotse etnologie.  Erg interessant!
Toeter
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 15 Jul 2011, 08:00 »

Klinkt erg interessant.

Is er wel makellijk werk in te vinden, in Schotland? Of heb je al een baan gevonden?

Ceilidh12
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 15 Jul 2011, 10:17 »

Ik ben nu hard op zoek naar een baan. Ik probeer een netwerk in Edinburgh op te bouwen. Het is een kwestie van bepalen waar je op toe wil geven als je een baan zoekt. Ik denk niet dat het realistisch is dat ik gelijk mijn droombaan vind, maar ik doe mijn best. Veel jobsites bekijken.
www.s1jobs.co.uk, www.careerjet.co.uk, www.indeed.co.uk, www.jobrapido.co.uk. En ook bedrijven aan gaan schrijven. Ik heb een master diploma, dus ik verwacht dat ik wel enige kans maak op een 'knappe' baan. Tijd zal het echter uitwijzen. Mijn streven is om in September/oktober de stap te maken. Als je eerst maar een basis hebt. Van daaruit kan je verder ontwikkelen.
psychogoogje
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 15 Jul 2011, 14:49 »

Hoi Jolene!
Welkom op het forum.
Het is bijna eng hoe makkelijk je hierheen kan emigreren!
Mijn vriend doet sinds november vorig jaar een Phd in Glasgow en ik ben 4 maanden geleden ook deze kant op gekomen.
NI nummer is kwestie van afspraak maken bij een Job Centre Plus en binnen 2 weken heb je hem in huis. Lang leve de European Economic Area  icon_thumleft
Ik heb een master in psychologie en 2 jaar werkervaring, maar eerlijk gezegd valt het vinden van een baan mij nog vrij hard tegen. De werkeloosheid is vrij hoog en veelbanen schijnen geoormerkt te zijn voor mensen die via via binnen komen.
Nu is dat in NL ook wel vaak zo, maar toch..
Ik weet niet wat je gestudeerd hebt, maar als je iets van psychologie gedaan hebt en in de zorg aan het werk wil kan het handig zijn om je bij een council of beroepsgroep in te schrijven (SSSC, BPS) hier wordt in veel vacatures naar gevraagd. Moet zeggen dat ik me kapot schrok van het inschrijfgeld bij de SSSC (Scottish Social Service Council) van een paar honderd pond, maar de British Psychology Society is een stuk redelijker met 110 pond. (En omdat wij mogelijk ook nog een tijd in Engeland gaan wonen, voor mij handiger)

Desondanks is het gewoon een kwestie van doen! Ik roep altijd: ik heb liever spijt van iets wat ik wel gedaan heb, dan van iets wat ik niet gedaan heb! En ik heb er nog geen moment spijt van gehad dat ik hierheen gekomen ben  icon_sunny

Groetjes
 Janna

Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje
Ferry
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 15 Jul 2011, 17:22 »

Hoi Jolene,

Het is inderdaad niet heel moeilijk om naar Schotland te verhuizen. Als moet er wel brood op de plank komen natuurlijk, maar ik hoop dat je met de tips die hier gegeven worden (psychogoogje) snel wat zult vinden.

De mensen op dit forum hebben mij erg geholpen bij specifieke vragen over de move naar Schotland, vraag dus gerust, er zijn altijd wel mensen met tips en ervaringen waar je gebruik van kunt maken! Ik ben zelf inmiddels ook redelijk 'ervaringsdeskundig' dus ik hoop anderen hier ook weer te kunnen helpen.

Heel veel succes met alles!
Ceilidh12
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 16 Jul 2011, 19:10 »

@ Janna.

Ik heb arbeid en organisatie psychologie gedaan en daarin ook een master. Ik zou graag als trainer /  coach in het bedrijfsleven aan de gang willen. Maar weet dat dit mij inderdaad nog moeite gaat kosten. Ik zal eerst een coachingscertificaat oid moeten halen. Maar dat is van latere zorg. Inderdaad eerst brood op de plank. Ik zou ook goed binnen HRM wat kunnen zoeken. Het is inderdaad vooral een kwestie van doen. Tijdens mijn weekje Edinburgh heb ik ook met een aantal coaches afgesproken. Gaf me een goed beeld van wat ik moet  / wil doen. Ik moet vooral mijzelf dus even stevig gaan motiveren om de stappen te maken Wink. Inderdaad liever spijt van iets wat je wel hebt gedaan dan spijt van iets wat je niet hebt gedaan.

@Ferry. Dit is inderdaad een goede site om te kijken wat er allemaal bij een verhuizing naar Schotland komt kijken. Ik zal me er even goed in verdiepen en vragen zullen zeker volgen Smiley.

Alvast een Tip: Ik kende bijna niemand in Edinburgh. Wil je zeker op professioneel gebied netwerken, verdiep je dan eens in Linkedin. Hierin zijn heel veel groepen te vinden die zijn gefocust op een beroep (bijvoorbeeld psycholoog) in een bepaalde regio zoals Edinburgh. Zo kom je snel met mensen in contact uit jouw regio van interesse die iets kunnen betekenen op gebied van bv vinden van een baan
psychogoogje
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 18 Jul 2011, 13:49 »

LinkedIn is inderdaad een goeie tip  Aye

Als je vragen hebt horen we het wel, heb zelf ook aardig wat aan het forum gehad!

Màiri
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 22 Jul 2011, 10:16 »

Welkom op het forum, Jolene! Wat spannend allemaal. Helaas kan ik je niet aan informatie helpen, maar ik wilde wel even vertellen dat ik ook op het punt sta om (hopelijk!) naar Edinburgh te verhuizen, begin september. Ik wil daar mijn Masteropleiding Archeologie gaan doen en ben al voorlopig toegelaten aan de uni, maar ik wacht nog steeds op mijn scriptiecijfer en IELTS test resultaat. Moet ook nog een paar andere dingen afronden, het is allemaal heel frustrerend dat het zo lang duurt en dat ik zo lang in onzekerheid zit of het allemaal wel doorgaat. Want tja, zonder afstuderen op mijn bachelor wordt een master wel lastig. Ik heb wel een beurs gekregen, dus dat is erg gaaf. Maar spannende tijden dus... Ik wens jou veel succes met het vinden van je baan en alle regeldingen!

Ceilidh12
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 27 Jul 2011, 15:15 »

Beste Mairi.

Wat leuk! Ik heb ook 1 vak schotse  archeologie gedaan toen ik daar 2 jaar geleden studeerde. Ik heb oa een oud heuvelfort en een oude romeinse nederzetting bekeken. Heel apart, want vaak is er niet meer over dan wat vage plekken op de grond. Ik herken ook je problemen met de universiteit. Het enige wat helpt is die mensen goed achter hun vodden aanzitten. Je kan beter een keer teveel dan te weinig bellen. Ik weet niet aan welke universiteit je gaat studeren. Ik heb zelf aan de University of Edinburgh gezeten. Je kunt daar in je eerste weken ook nog het nodige regelen hoor. Je wordt daar heel goed opgevangen. Je kunt nog vakken veranderen enzovoorts.
Ik ben van plan om in september weer een keertje heen te gaan om wat zaken op een rijtje te zetten (hoop dan iig uitzicht op een baan te hebben). Zin om dan een keer af te spreken?
Màiri
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 27 Jul 2011, 17:31 »

Hoi hoi, dat is toevallig zeg! hello2 Ja, ik ga ook naar de University of Edinburgh (MSc European Archaeology), met veel vakken in Schotse archeologie (daar wil ik me ook echt op richten). Lijkt me superleuk om af te spreken en ik vind het fijn te horen dat ik daar goed opgevangen zal worden. Het mailcontact gaat in ieder geval al vlekkeloos, dus het voelt al helemaal goed. De problemen liggen meer bij mijn eigen universiteit (Universiteit Leiden), want de examencommissie heeft besloten om tijdens de scriptiedeadline op vakantie te gaan. protest protest protest Zo oneerlijk, ik had 15 juli al mijn cijfer gehad moeten hebben... *Zucht* Anyway, ik krijg mijn scriptiecijfer volgende week als het goed is en dan hopelijk ook de cijfers van de andere twee werkstukken die ik deze week inlever / in heb geleverd. Als dat in orde is, dan kan ik na mijn cursus in Ierland (ik vertrek zondag naar Ierland voor een 2 weken durende cursus Iers) mijn cijferlijsten, etc. ophalen en inleveren. En dan weet ik eind augustus of ik definitief ben toegelaten (om dan vervolgens op 5 september te vertrekken), wat een gedoe! sad2 icon_salut

Maar echt superleuk dit en ik kijk ernaar uit om af te spreken. hello2

Ceilidh12
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 07 Aug 2011, 17:37 »

Argh..... Ik wist dat het vinden van een baan frustrerend was, zeker voor iemand die net is afgestudeerd. Maar toch argh.....

Ik ben echt niet veeleisend en weet dat ik onder mijn niveau zal moeten beginnen. Echter heeft iemand wellicht connecties of tips om een baan binnen de HR te vinden in Edinburgh? Ik zou hier heel erg dankbaar voor zijn.

O ja, is het voor mij al nodig om nu al een NI nummer aan te vragen? Of moet ik dit pas doen als ik een baan heb?

Ik hoor het graag! Alle informatie is welkom
psychogoogje
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 07 Aug 2011, 21:11 »

Hoi Jolene,
een NI nummer aanvragen is kwestie van afspraak bij een JobCentre Plus. Is binnen 10 minuten gepiept. Je hoeft officieel geen NI nummer te hebben om aan de slag te kunnen, maar de meeste werkgevers vinden het wel erg prettig als je het al hebt.

Kan je helaas niet helpen met connecties.. ben zelf ook redelijk gefrustreerd wat betreft de mogelijkheden in Glasgow. De functie die ik Nederland had bestaat hier niet, dus solliciteer ik op banen onder mijn niveau. Maar ja, dan ben je dus overgekwalificeerd en nemen ze je niet aan..  Bonk
Sterkte...

groetjes
 Janna

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Weer terug naar waar ik mijn hart heb achtergelaten.
Ga naar: