Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 10:13

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Overige onderwerpen  |  Topic: Schotland als vakantieland of wonen in Schotland ?
Poll
Vraag: Als het aan jou lag zou je het liefst in Schotland (gaan / blijven) wonen, of zou je liever (zo veel mogelijk!) naar Schotland op vakantie gaan?
Schotland als vakantieland? - 9 (29%)
Wonen in Schotland? - 22 (71%)
Totaal aantal stemmen: 31

Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Schotland als vakantieland of wonen in Schotland ?  (gelezen 2112 keer)
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Gepost op: 01 Jul 2011, 10:54 »

Benieuwd wat forum lezers liefst zouden willen. Je kan Schotland natuurlijk nog zo mooi vinden en leuk om naartoe te gaan, maar dat betekend niet dat je het zou zien zitten om er te wonen. Ik vind bijvoorbeeld Arizona, Utah en Nevada ook prachtig, maar er wonen in de VS... no thanks. Wat zou jullie voorkeur hebben? Dingen zoals werk, familie, vrienden etc. buiten beschouwing gelaten (die neem je gewoon mee!)

Màiri
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 01 Jul 2011, 11:42 »

Wonen. Hopelijk, hopelijk in september!! help
Het voelt als thuiskomen als ik in Schotland kom. Dat heb ik al sinds ik het land voor het eerst zag (ik was 9 jaar). Ik heb soms vlagen van heimwee, dat lijkt me al niet helemaal normaal. Mijn gevoel zegt daarom ook dat ik daar moet gaan wonen.

McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #2 Gepost op: 01 Jul 2011, 13:01 »

Ik heb soms vlagen van heimwee...

Nou, dan zit het vast wel goed Màiri en ga je het helemaal leuk vinden, wonen hier!

Voordat ik iemand uit Schotland ontmoette op vakantie (12 Jaar geleden) had ik nauwelijks van Schotland gehoord en had geen idee hoe het er zou zijn. Bij mij is het een beetje andersom: ik heb geen heimwee naar NL en voel me hier goed, dus ik denk niet dat ik ooit ergens anders zal wonen.

MJ
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 01 Jul 2011, 16:51 »

Wonen! Het is vandaag precies een jaar geleden dat we de deur van ons huis voor de laatste keer dicht trokken en uit Schotland vertrokken crybaby2, maar ik kom zeker weer terug om er te wonen. Tot die tijd blijft Schotland vakantie land. De eerste vakantie in Schotland hebben we alweer achter de rug.
Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #4 Gepost op: 01 Jul 2011, 17:35 »

Vakantieland, al hebben we er wel van gedroomd om er te wonen. Maar ja, woon je er eenmaal, dan moet je ook gewoon werken, klusjes doen etc. Dan heb je dus te weinig tijd om van het land te genieten en ben je alsnog afhankelijk van vakanties, met als enige voordeel dat je er al bent.  Dat is dus het nadeel (en meteen het voordeel, minder toeristen), je kan niet even snel een weekeinde oversteken.

McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #5 Gepost op: 01 Jul 2011, 20:57 »

Dan heb je dus te weinig tijd om van het land te genieten en ben je alsnog afhankelijk van vakanties, met als enige voordeel dat je er al bent.

Dat klopt inderdaad wel...  crybaby2

Wilma
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 02 Jul 2011, 06:49 »

Ik zou het liefst in Schotland willen wonen! Maar zie ook de bezwaren van Hans en dat houdt mij wel tegen dus blijft het lekker mijn vakantieland!

Andrea
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 03 Jul 2011, 20:59 »

Vakantieland, al hebben we er wel van gedroomd om er te wonen. Maar ja, woon je er eenmaal, dan moet je ook gewoon werken, klusjes doen etc. Dan heb je dus te weinig tijd om van het land te genieten en ben je alsnog afhankelijk van vakanties, met als enige voordeel dat je er al bent.  Dat is dus het nadeel (en meteen het voordeel, minder toeristen), je kan niet even snel een weekeinde oversteken.

Het is heel reeel wat je schrijft, maar toch........... je begint met (bijna) geen sociale verplichtingen, geen familiebezoek/  verjaardagen meer en dat leverde ons toch wel veel vrije tijd op. icon_thumleft
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 03 Jul 2011, 21:06 »

Voordat ik iemand uit Schotland ontmoette op vakantie (12 Jaar geleden) had ik nauwelijks van Schotland gehoord en had geen idee hoe het er zou zijn. Bij mij is het een beetje andersom: ik heb geen heimwee naar NL en voel me hier goed, dus ik denk niet dat ik ooit ergens anders zal wonen.

Haha, Mc Henk, toen mijn man het aanbod kreeg om in Schotland te komen werken, moest ik eerst de atlas erbij pakken om te kijken waar Glasgow nu precies lag, was er ook nog nooit geweest. Heimwee  icon_scratch, Nederland voelt altijd wel heel vertrouwd aan, ik heb er dan ook ruim 40 jaar gewoond.
Momenteel zitten ( werken) we hier nog wel even, mijn man wil niet meer terug, maar ik ? Als we hier samen oud kunnen worden vind ik het prima, maar mijn moeder werd op mijn leeftijd weduwe en dat speelt nu toch wel eens door mijn hoofd, dan zou ik misschien wel naar NL terug gaan, maar hopelijk hoef ik daar nog laaaaaaang niet over na te denken  sunny

Roald
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 03 Jul 2011, 21:11 »

ben je alsnog afhankelijk van vakanties

Niet helemaal mee eens. Zo kan zelfs forenzen mooi zijn: eens op de motor 2,5u gedaan over van werk naar huis waar dat ook in 40min kan, met prachtige uitzichten van weggetjes waar ik nog nooit geweest was. En ook de weekenden kunnen prachtig zijn: gisteren naar het gezellige Scottish Traditional Boat Festival in Portsoy (tussen Banff en Buckie) geweest, en vorige zondag 'even' naar Grantown on Spey omdat daar een Farmers Market was. Wat ze daar verkochten had ik ook wel zo ongeveer om de hoek kunnen krijgen, maar voor de route Ballater-Tomintoul-Grantown v.v. is elke smoes goed genoeg icon_thumleft.

Je hoeft dus niet perse vakantie te hebben om leuke dingen te zien.

Live and let live
EllenC
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 03 Jul 2011, 21:56 »

voor mij is en blijft het wonen , ook nu na al die jaren heb ik nog steeds het "vakantiegevoel" zodra ik de gordijnen opendoe.
die rust en ruimte en ongerepte natuur is precies wat we zoeken. en werk ja dat houdt ook hier niet op , zeker met al die toeristen 's zomers die zorgen dat we boter op brood hebben . icon_sunny
Ik vind het leuk om een paar keer per jaar naar Nederland te gaan om de oudste 2 kinderen en mijn ouders en verdere familie en vrienden te zien maar na  een week begint het toch echt weer te kriebelen.
Gisteren heerlijk in mijn kayak in de baai zitten spetteren zo van eigen land het water op wat wil je nog meer??

Driekje
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 03 Jul 2011, 22:48 »

Voor ons ook: wonen! Wij hebben vrij impulsief het besluit genomen te gaan emigreren. Wij waren net gepensioneerd en hadden heel andere plannen gemaakt. Maar, omdat onze zoon met zijn gezin hier woont, en we al heel wat keertjes hier met vakantie waren geweest, stelden we ons plotseling de vraag: zouden we in Schotland willen/kunnen wonen? Het antwoord was direct: "Ja!" Het hele proces van die vraag tot de daadwerkelijke emigratie nam 6 maanden in beslag. In het begin nog met de idee: ach, misschien voor een paar jaar. We wonen hier nu ruim 5 jaar en we zeggen ontelbare keren: heerlijk om hier te wonen. We willen niet meer weg.
We weten echter niet hoe het zou zijn als onze zoon met zijn gezin zou vertrekken uit Schotland. We hebben altijd gezegd niet van elkaar afhankelijk te moeten zijn, maar toch... Ik heb het al een keer eerder gezegd: ik weet niet of we het met de taal - met name in contact met instanties - zullen redden. En net als Andrea vragen we ons wel af: "wat als 1 van ons wegvalt? Enfin, nu leven we nog.
Maar als we terug zouden gaan, zal dat met pijn in het hart zijn.
Erwin
Schotland fan

Living the life

« Antwoord #12 Gepost op: 04 Jul 2011, 08:30 »

Voor ons WONEN

Citaat
Roald....Je hoeft dus niet perse vakantie te hebben om leuke dingen te zien
Helemaal mee eens. Om een leuke dag te hebben kun je in het weekend alle kanten op.
Zijn zaterdag nog in Linlithgow geweest om de fantastische Battle van The Brave Knights te bekijken.
Fantastisch weer en veel genoten en gelachen.
Is wel een tripje van 3-3 1/2 heen en weer 3-3 1/2 weer terug, maar het verveeld nooit.
Binnenkort weer naar "Celebration of the Centuries" wat weer in Fort George gehouden gaat worden.

Citaat
Driekje....Maar als we terug zouden gaan, zal dat met pijn in het hart zijn.
Dit gaat voor ons ook zeker op.
goud
Schotland fan

www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com

« Antwoord #13 Gepost op: 04 Jul 2011, 09:38 »

Voor ons ook: wonen! Wij hebben vrij impulsief het besluit genomen te gaan emigreren. Wij waren net gepensioneerd en hadden heel andere plannen gemaakt. Maar, omdat onze zoon met zijn gezin hier woont, en we al heel wat keertjes hier met vakantie waren geweest, stelden we ons plotseling de vraag: zouden we in Schotland willen/kunnen wonen? Het antwoord was direct: "Ja!" Het hele proces van die vraag tot de daadwerkelijke emigratie nam 6 maanden in beslag. In het begin nog met de idee: ach, misschien voor een paar jaar. We wonen hier nu ruim 5 jaar en we zeggen ontelbare keren: heerlijk om hier te wonen. We willen niet meer weg.
We weten echter niet hoe het zou zijn als onze zoon met zijn gezin zou vertrekken uit Schotland. We hebben altijd gezegd niet van elkaar afhankelijk te moeten zijn, maar toch... Ik heb het al een keer eerder gezegd: ik weet niet of we het met de taal - met name in contact met instanties - zullen redden. En net als Andrea vragen we ons wel af: "wat als 1 van ons wegvalt? Enfin, nu leven we nog.
Maar als we terug zouden gaan, zal dat met pijn in het hart zijn.
Grappig, onze zoon heeft er 12 jr gewoond, en alhoewel wij al ook zo'n 30 jr er op vakantie komen hebben we nooit de behoefte gevoeld om er ook heen te gaan. Wel hebben we 6 jr ivm werk bij Londen gewoond. Met heel veel plezier, maar we waren ook blij om weer terug te zijn. We komen nog elk jr in Schotland. Ook nu onze zoon naar Australië is verhuisd. Alhoewel dat nu al weer voor de 3e keer geboekt is. En ik kan me voorstellen dat hij voor dat land heeft gekozen nu, ook ivm met kinderen die ze hopen te krijgen. Dat was ook een reden om weg te gaan. En het feit dat z'n vrouw uit Australie komt. Schotland blijft ons favoriete vakantieland. Maar wonen....... nee.  sad1
Margolia
eefkepeefke
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 04 Jul 2011, 10:53 »

Mijn man en ik zouden ook graag in Schotland wonen. Ik ben vertaalster en kan dat vanaf elke plek doen, zolang ik maar een internetverbinding heb.
Onze oudste dochter zei tijdens de laatste vakantie dat ze ook graag in Schotland wilde wonen, maar ja, we hebben ons huis net 3 jaar geleden gekocht en dat krijgen we echt niet voor hetzelfde geld verkocht, dus blijft het nu nog ff vakantieland...
Eagleheart
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 04 Jul 2011, 14:01 »

Ik ben juist naar Schotland verhuist om erachter te komen of ik er wil blijven wonen of na een tijd toch weer terug verhuis. Tot nu toe (ruim 3 maanden dat ik er nu woon) weet ik het nog niet. Schotland is een prachtig land maar doordat ik hier woon leer ik de schoonheid van Nederland ook respecteren.
over anderhalf jaar laat ik het weten  laughing7
skye
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 04 Jul 2011, 18:34 »

ik denk ook dat Hans inderdaad een punt heeft met wat hij zegt. Als je op vakantie bent is alles leuk ( nou ja, bijna alles dan, de midges mogen  mij gestolen worden bijvoorbeeld). Als je werkt ziet een leven in Schotland of welk ander buitenland er an ook heel anders uit. ik zou me ook heel goed orienteren op dingen voordat ik zo'n beslissing zou nemen. Wij hebben zelf een jaar of 7 geleden wel eens zitten denken aan emigreren naar Zweden, maar nadat we ons uitvoerig georienteerd hadden kwamen we tot de conclusie dat we wonen daar toch niet zo zagen zitten.
Over Schotland weet ik het nog steeds niet. Ik zou in ieder geval geen B&B ofzo willen beginnen, zou er alleen heengaan als in ieder geval manlief er een baan zou kunnen vinden ( hij zorgt toch voor het overgrote deel van het inkomen). Zijn bedrijf heeft er wel vestigingen, dus wat dat betreft zouden er mogelijkheden kunnen komen.
Het stukje familie achter laten zou voor mij niet zo'n punt zijn, heb daar niet zo'n band mee dat dat voor mij een reden zou zijn.

Dsu eerst nog maar gewoon vakantie.

ennuh Roald, die weg die jij bedoelt, die is echt super. Weet je dat Iain Banks daar eens over geschreven heeft dat hij als hij bij Glenshee was, zo wel om zou willen keren naar richting Ballater zodat hij diezelfde weg nog eens kon rijden. IK vind het ook een superstuk daar.

Roald
Schotland fan

« Antwoord #17 Gepost op: 08 Jul 2011, 22:56 »

dat hij als hij bij Glenshee was, zo wel om zou willen keren naar richting Ballater zodat hij diezelfde weg nog eens kon rijden.

Van Ballater naar Grantown via Glenshee is een tikje om, maar dan heb je ook wel hele mooie omweg ! Wink

Live and let live
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #18 Gepost op: 10 Jul 2011, 21:32 »

...Je hoeft dus niet perse vakantie te hebben om leuke dingen te zien...

Da's ook wel weer waar. Zelfs al zit je (zoals wij) midden in de stad - je stapt in de auto en in een half uurtje zit je midden tussen de glooiende heuvels en ben je er echt even tussenuit. Dat lukte mij vroeger niet eens toen ik in / nabij A'dam woonde - laat staat nú. Alles is zo enorm volgebouwd in de Randstad...

Kim
Schotland fan

« Antwoord #19 Gepost op: 23 Aug 2011, 10:12 »

Wonen.
Voor mij is het compleet omgedraaid met wat hiervoor al besproken is. Als ik in Schotland op vakantie ben, dan denk ik juist van, 'Nou, laat mij hier nu maar lekker werken en m'n leventje opbouwen'. Ik verlang juist meer naar het dagelijks leven daar dan het constant bezig zijn met zoeken naar de volgende toeristische bezigheid. Ik heb er eigenlijk ook een gruwelijke hekel aan om echt de toerist uit te hangen, ik wil er juist deel van uitmaken, van de bevolking daar. Het is ook niet dat ik er niet van geniet hoor, die toeristische dingen, maar ik denk dat ik niet zo'n vakantie persoon ben. Ik zou liever daar wonen en op het gemakje, beetje bij beetje, dingen ontdekken in plaats van heel veel in een paar weken proppen.

En ja, ik heb ook heimwee!! In zo'n mate eigenlijk dat elke keer dat de reclame van 'Bank of Scotland' langskomt op tv, met de bagpipes, ik toch elke keer weer een kleine steek in m'n hart krijg! Om het zo maar wat 'cheesy' te beschrijven dan Wink
Of als er Schotten op tv langskomen met hun accent. Of achter me in de rij staan in de supermarkt in Amsterdam.

Wat betreft die dagelijkse dingen... Die moet je sowieso doen! Of dat nu in Nederland is of in Schotland. Alleen bij de laatste heb je dan dat je van de mooie kanten van het land kan genieten in je vrije tijd, die dingen waarvoor je dus ook op vakantie gaat. Met Nederland heb ik die passie niet. Alhoewel ik er wel van kan genieten als ik met de trein langs de bollenvelden rijdt rondom Leiden bijvoorbeeld, maar verder is het alleen maar een wat kil en compleet volgebouwd land voor mij, in vergelijking met Schotland dan toch.

Wat betreft familie is het enige wat ik wel vervelend zou vinden, dat m'n moeder oud zou worden later en dat ik haar niet zou kunnen helpen zoals zij dat nu doet bij mijn grootouders. Ik plaag haar wel eens dat ze dan misschien toch nog zal moeten emigreren, dat ik wel een kamertje voor haar reserveer bij mij thuis in plaats van dat ze naar het bejaardenhuis in Nederland zou moeten Cheesy Mooi niet denk ik!
Gelukkig is dat nog wel ver weg, en het is ook maar afwachten hoe het straks gaat met de AOW enzo.
En natuurlijk als ik kinderen zou krijgen is het moeilijker om dat te delen. Maar uiteindelijk is het maar 1,5 uur vliegen ver weg, dus dat is nog wel te overzien, zeker omdat ik er nu 3,5-4u over doe om van Amsterdam thuis te komen (Zeeuws-Vlaanderen), ik sta nog sneller in de UK, inclusief wachttijd op het vliegveld!

Er zitten natuurlijk ook wel nadelen aan. De NHS is bijvoorbeeld toch zo goed niet als ons zorgstelsel, en daarnaast ga je er ook in salaris op achteruit als je emigreert (maar dat is het minste waar ik me zorgen over maak, zolang het maar genoeg is om rond te komen!). Wat betreft het opbouwen van pensioen ben ik nog niet zo op de hoogte, maar op dit moment ben je daarvoor nergens echt zeker met de recessie!

Oei! Ik denk dat ik maar eens een cursus moet gaan volgen in de trent van 'hoe een bericht kort te houden'. Oeps.

Cheers!

Kim
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #20 Gepost op: 23 Aug 2011, 14:03 »

Kim,
Niks te lang bericht hoor. Leuk juist om zo je overpeinzingen te volgen. Ik hoop dan ook dat je op een gegeven moment de juiste beslissing kan maken.
eefkepeefke
Schotland fan

« Antwoord #21 Gepost op: 23 Aug 2011, 15:37 »

Citaat
En ja, ik heb ook heimwee!! In zo'n mate eigenlijk dat elke keer dat de reclame van 'Bank of Scotland' langskomt op tv, met de bagpipes, ik toch elke keer weer een kleine steek in m'n hart krijg!

Dit klinkt zo bekend. Dat hebben mijn man en ik ook elke keer. Er wordt vaak ook meteen weggezapt, om hartepijn te voorkomen ....
Kim
Schotland fan

« Antwoord #22 Gepost op: 28 Aug 2011, 11:37 »

Kim,
Niks te lang bericht hoor. Leuk juist om zo je overpeinzingen te volgen. Ik hoop dan ook dat je op een gegeven moment de juiste beslissing kan maken.

Ah, gelukkig! Ik heb nogal de neiging om uit te wijden als het over Schotland gaat... (m'n moeder is er niet altijd zo blij mee Cheesy )

Dit klinkt zo bekend. Dat hebben mijn man en ik ook elke keer. Er wordt vaak ook meteen weggezapt, om hartepijn te voorkomen ....

Leuk om te horen dat het bij jullie ook zo is, (nouja, niet leuk natuurlijk) want soms ga je haast twijfelen of het niet een beetje gek is!

Cheers!

Kim
angus
Schotland fan

« Antwoord #23 Gepost op: 28 Aug 2011, 13:02 »

Wij (m'n vrouw, 4 kinderen (11, 9, 7, 4) en ik) zijn al een tijdje aan het overleggen, en we zijn er eigenlijk wel uit dat we er graag heen willen verhuizen, liefst omgeving Inverness.
We zijn ons nu heel erg aan het orieenteren wat betreft werken en huizen.

Maar voor ons geldt dus wonen.
psychogoogje
Schotland fan

« Antwoord #24 Gepost op: 05 Sep 2011, 08:53 »

Laat ik ook eens een duit in het spreekwoordlijke zakje doen.
Ik denk eerlijk gezegd dat wonen of vakantie niet te vergelijken zijn.  tongue3
Het is zo anders om ergens een korte tijd te zijn en alle leuke dingen te doen om vervolgens thuis bij te komen en na te genieten.
Of ergens op te gaan in het dagelijks leven en een werk ritme te hebben.
Wij zijn eigenlijk nogal onverwachts naar Glasgow verhuisd, zonder ooit eerder in Schotland te zijn geweest. Dus ik kan niet echt een mening geven over Schotland als vakantieland. Maar ik kan wel zeggen dat we er in het weekend regelmatig dagjes op uit gaan en dat het grote verschil met de NL Randstad is dat je met een half uurtje in ongerepte natuur zit.
Vergeleken met NL.. denk ik toch dat ik liever hier woon.
En NL blijkt ineens een heel leuk vakantieland te zijn!

Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Overige onderwerpen  |  Topic: Schotland als vakantieland of wonen in Schotland ?
Ga naar: