Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 09:59

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Auto verzekering Schotland
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Auto verzekering Schotland  (gelezen 2584 keer)
Eagleheart
Schotland fan

« Gepost op: 18 Jun 2011, 12:10 »

waarschijnlijk staat er al een één en ander op het Schotlandforum maar toch maar even een topicje over geopend.
Ik heb vandaag een Schotse auto gekocht en ben nu druk aan het zoeken voor een bijpassende verzekering.
Wat is jullie ervaring met auto verzekering...... er zijn zo veel maatschappijen.
Welke is volgens jullie de beste en welke is volgens jullie de goedkoopste-beste prijs/kwaliteits verhouding.
Volgens mij is mijn auto ingeschaald in zuinigheidstrede 5 tot en met 7.    (1 is meest zuinig / 20 is onzuinigst)

mijn Nederlandse auto breng ik waarschijnlijk komende week naar de sloop.
Eagleheart
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 18 Jun 2011, 12:41 »

ik heb ondertussen in dit topic: http://www.schotlandforum.nl/index.php/topic,5545.0.html   al wat informatie gevonden.
mocht iemand nog aanvullende informatie hebben post het gerust.
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #2 Gepost op: 18 Jun 2011, 15:27 »

Wat de beste zou zijn, daar kom je pas achter als je ze nodig gaat hebben. Ik zoek zelf iedere paar jaar weer even op Internet of er beter deals te krijgen zijn en als dat zo is switchen we gewoon. Je behoud gewoon je 'no-claim' jaren, dus wat dat betreft maakt het niet uit.

Wij waren een paar jaar via de RBS verzekerd (ook gewoon voor de prijs) en toen de auto total-loss werd verklaard door een incident werd alles goed en snel opgelost. We kregen een heel redelijk bedrag terug voor de auto (Citroen C3 - blij dat er ik vanaf ben...!).

Wel altijd even goed kijken wat er bij inbegrepen zit natuurlijk, hoeveel het eigen risiko is, etc. Verder gewoon rond-shoppen op een of twee van de vergelijkings-sites op Internet en eventueel nog een onafhankelijke maatschappij zoals b.v Direct Line.

Een paar mogelijke vergelijkings-sites:

http://www.gocompare.com/
http://www.moneysupermarket.com/
http://www.confused.com/
http://www.tescocompare.com/

Een paar anderen die niet op vergelijkings-sites voorkomen:

http://www.aviva.co.uk/car/
http://www.directline.com/

Verder is er altijd goed algemeen advies te krijgen op moneysavingexpert.com:

http://www.moneysavingexpert.com/insurance/compare-cheap-car-insurance

Succes!

icon_thumleft
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #3 Gepost op: 19 Jun 2011, 15:49 »

PS: om je een idee te geven van wat het zou kunnen kosten; twee jaar gelden betaalden we voor onze Citroen C3 uit 2002 £195 per jaar ('all risk', eigen risiko £300, 4 jaar no-claim). Op het moment hebben we een Honda Jazz uit 2006 en betalen we £260 per jaar ('all risk', eigen risiko £100, 2 jaar no-claim). Dat is dan voor mij en mijn vrouw samen.

Het hangt uiteraard van van alles en nog wat af - de waarde van de auto zelf en hoe oud ie is, waar je woon, waarvoor je 'm gebruikt, waar je 'm thuis parkeert, of er iemand is meeverzekerd. etc etc.

Naar mijn idee is het in ieder geval meestal goedkoper van in NL (en zelfde geldt voor de wegenbelasting).

Andrea
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 19 Jun 2011, 16:56 »

Onze ervaring is dat sommige verzekeringen een Brits rijbewijs eisen  Bonk
Grasshopster
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 19 Jun 2011, 19:25 »

Rijbewijs omruilen is niet zo moeilijk.

Wij zitten al jaren bij Aviva. Met stuur links en wisseling naar winterbanden op stalen velgen in de winter, geen extra premie!

Let ook op die winterbanden op andere velgen als je dat van plan bent. Sommige maatschappijen vinden dat een "modification" waarvoor je extra moet betalen  Shocked.

Ellen
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 20 Jun 2011, 13:00 »

In een vorige topic over autoverzekeringen had ik al geschreven dat het heel lastig is iedere keer wanneer je naar Nederland (of een ander land) gaat er een groene kaart aangevraagd moet worden. Vorig jaar was dit voor ons 3 x een bedrag van £ 20.00 ongeveer (bij Tesco). Voor ons een reden om op zoek te gaan naar een verzekering waar de groene kaart erbij inzit. Blijkt nu gewoon dat dit er altijd standaard inzit en wij dit vorig jaar niet hadden hoeven doen. Toen Tesco ons vroeg waarom wij de verzekering opzegden, gezegd dat 1 van de redenen was het vreemd te vinden dat zij ons niet verteld hadden dat wij die groene kaart niet apart hoefden te kopen.

Grasshopster,
Wij hebben ook 5 jaar met een left-hand-drive gereden. Na 3 jaar bleek dat wij via de AA niet meer verzekerd konden worden omdat het een geimporteerde auto was. Na lang zoeken lukte het uiteindelijk wel bij de Tesco.

groet,
Hennie
EllenC
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 21 Jun 2011, 09:22 »

wij rijden ook al 10 jaar met het stuur links, jarenlang ( Cool bij de AA verzekerd die opeens weigerden onze oudste zoon mee te verzekeren voor 2 maanden. wat ze voorheen wel gedaan hadden. nou ja , dan niet .
 uiteindelijk bij de Farmers  Union terechtgekomen die net iets betere voorwaarden hadden dan Saga. vooral wat betreft het trekken van een grote aanhanger.
Voor mensen boven de 50 is  Saga een aantrekkelijke keuze . goed geprijst en diverse extraatjes

mocht je een maatschappij gevonden hebben dan kan het zich lonen om te kijken of ze bij http://www.quidco.com/ zijn aangesloten - dan kan je wat van je premie terugverdienen.

Eagleheart
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 21 Jun 2011, 15:23 »

bedankt in ieder geval voor alle informatie...
ondanks het groene kaart voorval wel verder goede ervaring met Tesco's? niet te duur? neig hier naar omdat het lekker makkelijk is.
voor de rest ga ik natuurlijk nog even de doorgegeven links bezoeken  icon_thumleft
bedankt iedereen
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 21 Jun 2011, 18:32 »

Eagleheart,

Verder wel goede ervaring met Tesco. Makkelijk via internet te regelen. De verzekering kostte ons vorig jaar £ 220.00 (die groene kaarten dus niet meeberekend)

Succes!

Hennie
Eagleheart
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 22 Jun 2011, 14:27 »

bedankt nogmaals voor alle info.
tot nu toe kom ik helaas niet lager dan 550 pond  dontknow
iemand een idee wat: voluntary excess betekend? kon je verschillende bedragen invoeren maar ik snap er niks van.
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #11 Gepost op: 22 Jun 2011, 16:34 »

voluntary excess

= eigen risico.

Hoe meer eigen risico je vrijwillig bereid bent op je te nemen, hoe minder verzekeringspremie je hoeft te betalen. Dit vrijwillige deel wordt overigens vaak opgeteld bij een 'compulsorary' excess, dus goed opletten op hoeveel dat totaal uitkomt (kleine lettertjes...)

Op die vergelijkings-sites kan je volgens mij makkelijk zien wat het verschil is; kies bv £100 excess en kijk hoeveel premie je moet gaan betalen, verander het naar £300 en bekijk wat het verschil is, etc.

Hoeveel ben je bereid zelf te betalen bij ieder ongeluk/insident voordat je bij de verzekering gaat claimen?

Je kan ook alleen 'third party, fire and theft' verzekering nemen, bv als je een heel goedkoop autootje hebt. Dan ben je dus alleen verzekerd voor schade die veroorzaakt is aan iemand anders z'n auto in geval van een ongeluk, en (zoals de benaming zegt), in geval van brand of diefstal (ik hoop dat ik dat goed heb - heb hier zelf geen ervaring mee).

Eagleheart
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 22 Jun 2011, 17:15 »

Henk, bedankt voor je uitgebreide antwoord! ik ga eens rondvogelen, maar 200 pond eigen bedragen moet wel redelijk zijn lijkt mij  icon_thumleft
enig idee of je je no-claim (bij mij inmiddels 5 jaar) van de verzekering uit nederland mee kan nemen/over kan zetten naar schotse verzekering?
 of begin je weer van voren af aan? en nog 1 laatste vraag: ze hebben het op de sites over waarde van de auto; gaat het dan om de nieuwwaarde of waarde op het moment?

= eigen risico.

Hoe meer eigen risico je vrijwillig bereid bent op je te nemen, hoe minder verzekeringspremie je hoeft te betalen. Dit vrijwillige deel wordt overigens vaak opgeteld bij een 'compulsorary' excess, dus goed opletten op hoeveel dat totaal uitkomt (kleine lettertjes...)

Op die vergelijkings-sites kan je volgens mij makkelijk zien wat het verschil is; kies bv £100 excess en kijk hoeveel premie je moet gaan betalen, verander het naar £300 en bekijk wat het verschil is, etc.

Hoeveel ben je bereid zelf te betalen bij ieder ongeluk/insident voordat je bij de verzekering gaat claimen?

Je kan ook alleen 'third party, fire and theft' verzekering nemen, bv als je een heel goedkoop autootje hebt. Dan ben je dus alleen verzekerd voor schade die veroorzaakt is aan iemand anders z'n auto in geval van een ongeluk, en (zoals de benaming zegt), in geval van brand of diefstal (ik hoop dat ik dat goed heb - heb hier zelf geen ervaring mee).

McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #13 Gepost op: 22 Jun 2011, 20:48 »

...enig idee of je je no-claim (bij mij inmiddels 5 jaar) van de verzekering uit nederland mee kan nemen/over kan zetten naar schotse verzekering?

Undecided Goeie vraag... daar heb ik nooit mee te maken gehad.

Maar, ik lees net dit op de elephant.co.uk site (ook weer zo'n vergelijkings-site):

"Will you accept No Claims Bonus proof from abroad?

We can accept proof of No Claims Bonus from any EU country so long as it is in writing and we can confirm the bonus with the insurer if necessary. The proof document must show your No Claims Bonus in years and not as a percentage. We can only accept No Claims Bonus from the EU."

Moet je natuurlijk wel je huidige verzekeraar in NL zover krijgen dat ze je iets zwart-op-wit geven (geen idee of dat normaal is in NL?) en ik neem aan dat dat in het Engels moet zijn!

...en nog 1 laatste vraag: ze hebben het op de sites over waarde van de auto; gaat het dan om de nieuwwaarde of waarde op het moment?

Da's de waarde van de auto op dit moment. Soms moeilijk in te schatten als je je auto al een tijd hebt, maar als je 'm net hebt gekocht dan geef je natuurlijk gewoon op wat je ervoor hebt betaald.

Succes & laat ons weten hoe het ermee afloopt!

Driekje
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 22 Jun 2011, 21:01 »

Onze verzekering in Nederland gaf, op ons verzoek, toen wij onze verzekering beeindigde, een schriftelijk bewijs van het aantal gereden schadevrije jaren (5 jaar geleden was dat 15). Wij hebben dat vertaald en samen met de Nederlandse versie overlegd aan de nieuwe Schotse verzekeraar (AA). Dat hebben zij zonder problemen geaccepteerd.
Ferry
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 23 Jun 2011, 09:50 »

Onze verzekering in Nederland gaf, op ons verzoek, toen wij onze verzekering beeindigde, een schriftelijk bewijs van het aantal gereden schadevrije jaren (5 jaar geleden was dat 15). Wij hebben dat vertaald en samen met de Nederlandse versie overlegd aan de nieuwe Schotse verzekeraar (AA). Dat hebben zij zonder problemen geaccepteerd.

Dat is voor ons het probleem...  Ik heb m'n NL auto nog om heen en weer te gaan tussen Schotland en Nederland, en de verzekering geeft die verklaring van het aantal schadevrije jaren alleen als je de verzekering beëindigd.  Zal dus voor m'n Schotse auto - die ik binnenkort hoop aan te schaffen -  eerst de volle mep moeten betalen qua verzekering.
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #16 Gepost op: 23 Jun 2011, 10:18 »

Goed zeg – valt me mee dat ze dat accepteerden!  icon_thumleft

Dat is voor ons het probleem...  Ik heb m'n NL auto nog om heen en weer te gaan tussen Schotland en Nederland, en de verzekering geeft die verklaring van het aantal schadevrije jaren alleen als je de verzekering beëindigd.  Zal dus voor m'n Schotse auto - die ik binnenkort hoop aan te schaffen -  eerst de volle mep moeten betalen qua verzekering.

Da's raar... Zouden ze net zo goed kunnen doen nadat je de verzekering hebt opgezegd, maar voordat het daadwerkelijk afloopt. Kunnen ze natuurlijk wel, maar willen ze blijkbaar niet  Angry

Roald
Schotland fan

« Antwoord #17 Gepost op: 25 Jun 2011, 15:00 »

Goed zeg – valt me mee dat ze dat accepteerden!  icon_thumleft

Zo is het bij mij ook gegaan: kopie van de Nederlandse no claimverklaring opgestuurd met een doe-het-zelf-vertaling, en de no claim is overgenomen. Mooi inderdaad  icon_thumleft

Live and let live
Eagleheart
Schotland fan

« Antwoord #18 Gepost op: 29 Jun 2011, 22:08 »

beste iedereen,

een korte update.
Al heel wat vergelijkingsites gehad en ondanks dat blijft de prijs tussen de 500 en 550 pond hangen.
waar het verschil in bedrag vooral in kan zitten is de plek waar je auto staat. in garage/oprit of op de straat. ik moet hem helaas op de openbare weg/straat zetten en dat kost mij per jaar ca. 150 pond premie extra in vergelijking met garage.

nog 1 vraag aan jullie en dat kan best belangrijk zijn volgens mij.
wat houdt deze vraag precies in?: what kind of cover do you like?: comprehensive of third party, fire and theft ?
is dat een beetje hetzelfde als WA of allrisk verzekering? en voor welke optie zal ik het voordeligst uitkomen?: comprehensive of third party, fire and theft?

Edit: MC Henk gaf al eerder antwoord op deze vraag, sorry overheen gelezen:
ps. ik heb mijn autootje voor nog geen 2000 pond gekocht dus ik denk dat dat wel onder een goedkoop autootje wordt verstaan? Tongue

Voor de mensen met ervaring met Tesco en/of Ecar: Enig idee of deze verzekeringsmaatschappijen een Brits rijbewijs vereisen? ik heb zelf namelijk een Europees rijbewijs.
dit zijn echt mijn laatste vragen hierover. als ik antwoord op deze vragen heb maak ik een keuze.
tot nu toe zijn Ecar, 510 pond en Tesco, 540 pond de goedkoopste verzekeringen. (Groene kaart heb ik opzich niet nodig)
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #19 Gepost op: 30 Jun 2011, 10:33 »

Eagleheart,

Wat een ellende, die verzekeringen. Ik leef helemaal met je mee. Het is helemaal niet erg hoor als je je vragen blijft afvuren. Beter dan in het ongewisse te blijven.
Ik vind de verzekering die je gevonden hebt erg duur. Wij hebben nu £ 276.00 betaald. Daarbij zijn 2 personen meeverzekerd. Wij hebben wel de maximum no-claim. Ook toen we nog geen Engels rijbewijs hadden waren we niet duurder uit. Wij parkeren ook in de straat. Het is een comprehensive verzekering, met een voluntary excess amount van £ 250.00 en een compulsory excess van £ 150.00. Ook hebben we een Protected No Claim Discount. Ik weet niet of dit een vergelijking biedt, omdat ieders situatie weer anders is.
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #20 Gepost op: 30 Jun 2011, 11:17 »

De hoogte van de verzekeringspremie hangt ook heel erg af van je leefdtijd en of je man of vrouw bent. Vrouwen hebben gemiddeld minder ongevallen en schade dan mannen. Voor ons was het veel goedkoper om mijn vrouw mee te verzekeren, dan een verzekering voor mij alleen. Misschien moet je dus gewoon iemand meeverzekeren van het juiste geslacht en van een geschikte leeftijd, zelf als die nooit in de auto rijdt...?!

Kom maar op met vragen hoor  help ; als we een antwoord voor je hebben dan geven we het  icon_salut !

Driekje
Schotland fan

« Antwoord #21 Gepost op: 03 Jul 2011, 22:25 »

Moeten we het net over autoverzekeringen hebben... Heb ik een kleine aanrijding gehad, met het achteruitrijden vanuit een parkeerplaats, bij de supermarket. Eerst een stukje recht achteruit en dan naar rechts draaiend, raakte ik een geparkeerde auto met de linker achterkant. Het regende hard, ik had slecht zicht en rekende op de sensors (die we net voor het eerst hebben). Wel de sensor zei 1 keer "blieb" en tegelijk zat ik op de andere auto. Ik dacht dat de schade aan beide auto's mee zou vallen, alleen wat verf eraf. Nu blijkt bij de andere auto dat toch de bumper een klein beetje ingedeukt is geweest. Mijn schade zal zo'n £ 100.= zijn. De andere auto echter £ 770.=. Bij elkaar £880. Dus toch maar de verzekering gebeld, wat een hele klus is in de Engelse taal. Ik werd door de verzekering teruggebeld en voor zover ik het begrepen heb adviseerde de man mij, mijn eigen schade niet te claimen. Ik heb £ 400.= eigen risico. Ik heb de max. aantal schadevrije jaren. Ik heb ook een no-claim protection. 
Wat ik nu niet begrijp is, wat ik nu uiteindelijk moet betalen. Zei de man nu dat het eigen risico alleen voor mijn auto geldt en dat de volledige schade van de andere auto vergoed wordt?
Of moet ik nu £ 400 eigen risico betalen + mijn eigen schade van £ 100, = £500. Enfin, ik kom er niet uit. Hoe werken die verzekeringen? (nog nooit iets hoeven claimen). Iemand die hier verstand van heeft?

matthijs
Schotland fan

« Antwoord #22 Gepost op: 04 Jul 2011, 03:01 »

Driekje,

je hoeft alleen je eigen schade van £100 betalen waar je jou auto laat repareren, de schade aan de andere auto wordt afgehandeld door de verzekerings maatschappij.

£770 schade aan de andere auto lijkt me een beetje stug, maarja dat zal de verzekerings maatschapij met hem moeten opnemen.
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #23 Gepost op: 04 Jul 2011, 09:04 »

Dank je wel Matthijs. Wat ik me dan afvraag: moet ik wel de £ 400 eigen risico, voor de schade bij de ander betalen en dan ook mijn eigen schade?
Aanvankelijk dacht ik niets te claimen omdat de schade bij allebei meeviel. Toen dat niet het geval bleek, dacht ik wanneer ik nu wel claim dat beide schades opgeteld zouden worden en daarvan £ 400 zelf te betalen.
EllenC
Schotland fan

« Antwoord #24 Gepost op: 04 Jul 2011, 10:58 »

alleen een deukje?? dat is een dure bumper van die andere auto  .

wat ik ervan begrijp is dat je de excess zelf moet betalen en alles daarboven wordt door de verzekeringsmaatsch. betaald , als dat zo is kan je net zo goed wel voor je eigen auto claimen.  staat het niet ergens in de kleine lettertjes?

Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Auto verzekering Schotland
Ga naar: