Soms vallen me ineens dingen op die in Schotland (heel) anders gaan dan in Nederland. De emigranten onder ons zullen vast wel veel ervaring met dat soort dingen hebben.
Voorbeeldje: Ik werd gisteravond uitgenodigd door een vriend om zijn verjaardag te vieren in september (hij is jarig als wij in Glasgow zijn, niet speciaal zo gepland maar wel heel leuk). Op de vraag of hij het gewoon thuis vierde, reageerde hij verbaasd. "Thuis? Nee joh haha, in de Barfly (kroeg/club in Glasgow). Vieren jullie in Nederland thuis jullie verjaardag dan? Maf volk zijn jullie

"
Wat viel/valt jullie op over die kleine verschillen tussen Schotten en Nederlanders? Ben benieuwd?

Over verjaardagen gesproken: in Schotland worden die bijna niet gevierd inderdaad, alleen aan de ronde getallen wordt uitgebreid aandacht gevierd en ook dan bijna altijd in een bar; wel opletten dat je (m.u.v. het eerste rondje) je verder zelf de drank moet betalen. Ik had hier duidelijk een keer niet op gerekend toen we hier net woonden en een afscheidfeestje van een kollega (ook in een bar) bijwoonde; gelukkig kende ik een andere kollega net goed genoeg om haar de situatie uit te leggen en wat extra geld van haar te lenen!
Wat hier ook precies andersom is als je jarig bent en vooral op je werk: als jarige krijg je een taart aangeboden, terwijl het in NL gebruikelijk is dat je als jarige trakteert op gebak. Ik heb me hier uitstekend aan aan kunnen passen!