Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 09:31

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Overige onderwerpen  |  Topic: Die (kleine) cultuurverschilletjes...
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Die (kleine) cultuurverschilletjes...  (gelezen 1758 keer)
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Gepost op: 20 Jul 2006, 11:50 »

Soms vallen me ineens dingen op die in Schotland (heel) anders gaan dan in Nederland. De emigranten onder ons zullen vast wel veel ervaring met dat soort dingen hebben.

Voorbeeldje: Ik werd gisteravond uitgenodigd door een vriend om zijn verjaardag te vieren in september (hij is jarig als wij in Glasgow zijn, niet speciaal zo gepland maar wel heel leuk). Op de vraag of hij het gewoon thuis vierde, reageerde hij verbaasd. "Thuis? Nee joh haha, in de Barfly (kroeg/club in Glasgow). Vieren jullie in Nederland thuis jullie verjaardag dan? Maf volk zijn jullie tongue3"

Wat viel/valt jullie op over die kleine verschillen tussen Schotten en Nederlanders? Ben benieuwd  wave
gerdamartijn
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 20 Jul 2006, 16:45 »

Wat mij opviel in de grote steden is dat in Schotland iedereen keurig om elkaar heen laveert bij het op straat lopen? hello2 (in Adam? en andere steden ook botsen we lekker zonder pardon tegen elkaar op) en het exuse me in? bagpiper nog steeds heel gewoon is.Zo heerlijk
Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #2 Gepost op: 25 Jul 2006, 09:39 »

Moet je wel uitkijken met links of rechts aan elkaar voorbij lopen, anders knal je nog tegen elkaar op.

En netjes in de rij staan bij bus of trein, met toeristen zien je dat niet zo, maar nog wel bij de haltes voor de forenzen.

Keen
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 25 Jul 2006, 13:24 »

Toen wij in Edinburgh liepen, zagen we een toerist met een kaart van de stad in de handen. Loopt er een politie-agent op af met de vraag of hij kan helpen. Hier (Gent) draaien ze eerder vlug hun hoofd met de schrik dat je iets! zou vragen. Hoffelijkheid is hier zeldzaam , in Schotland een gewoonte. icon_thumleft
gerdamartijn
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 25 Jul 2006, 22:32 »

Het is zelfs zo erg dat als je een kaart ontvouwt er meteen 3 schotten om je heen gaan staan Kilt? Kilt? ?bagpiper en dat ze dan heel erg? crybaby2 als blijkt dat je de weg wel weet.Om vervolgens te gaan vertellen dat de wandeling waar jij heenwil moch? Shocked ,zij weten een veel mooiere.Dan sta je mooi de rest van de dag notities te maken? tongue3 Heerlijke mensen
Ina
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 30 Jul 2006, 19:38 »

Wat ik zo leuk vind is dat ze je bedanken bij het verlaten van een dorp, Thank you for driving carefully.

Yours Aye for Scotland
Mirjam
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 18 Aug 2006, 18:45 »

Soms vallen me ineens dingen op die in Schotland (heel) anders gaan dan in Nederland. De emigranten onder ons zullen vast wel veel ervaring met dat soort dingen hebben.

Voorbeeldje: Ik werd gisteravond uitgenodigd door een vriend om zijn verjaardag te vieren in september (hij is jarig als wij in Glasgow zijn, niet speciaal zo gepland maar wel heel leuk). Op de vraag of hij het gewoon thuis vierde, reageerde hij verbaasd. "Thuis? Nee joh haha, in de Barfly (kroeg/club in Glasgow). Vieren jullie in Nederland thuis jullie verjaardag dan? Maf volk zijn jullie tongue3"

Wat viel/valt jullie op over die kleine verschillen tussen Schotten en Nederlanders? Ben benieuwd? wave

Over verjaardagen gesproken: in Schotland worden die bijna niet gevierd inderdaad, alleen aan de ronde getallen wordt uitgebreid aandacht gevierd en ook dan bijna altijd in een bar; wel opletten dat je (m.u.v.  het eerste rondje) je verder zelf de drank moet betalen. Ik had hier duidelijk een keer niet op  gerekend toen we hier net woonden en een afscheidfeestje van een kollega (ook in een bar) bijwoonde; gelukkig kende ik een andere kollega net goed genoeg om haar de situatie uit te leggen en wat extra geld van haar te lenen!
Wat hier ook precies andersom is als je jarig bent en vooral op je werk: als jarige  krijg je een taart aangeboden, terwijl het in NL gebruikelijk is dat je als jarige trakteert op gebak. Ik heb me hier uitstekend aan aan kunnen passen!
Teije
Administrator
*

« Antwoord #7 Gepost op: 18 Aug 2006, 22:23 »

De 1e keer dat wij in Schotland waren raakten we in gesprek (in een bar uiteraard) met een Schot vlakbij Aberdeen. Hij had een tijd in Nederland gewerkt (had een leuke mop over een bykes-for-hire shop op de Wallen in Amsterdam) en hij vertelde ons dat wij Nederlanders echt wel hele rare mensen met vreemde gewoontes zijn. Dankzij hem hebben we het boek The Undutchables gekocht en meer geleerd over onszelf en onze culturele achtergrond dan we zelf ooit hadden kunnen bedenken.
We nemen het boek deze reis wel weer mee om eens terug te lezen, dan kunnen we wat voorbeelden noemen, maar deze Schot vond de Nederlanders maar een raar volkje met allerlei aparte gewoontes.
Leg een Schot maar eens uit waarom een hele straat 's avonds allemaal de gordijnen openlaat. Dat is toch gewoon uitnodigend om binnen te kijken en waarom zou je dat nou doen?? icon_scratch
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #8 Gepost op: 19 Aug 2006, 09:54 »

Dankzij hem hebben we het boek The Undutchables gekocht en meer geleerd over onszelf en onze culturele achtergrond dan we zelf ooit hadden kunnen bedenken.

Leuk boek is dat Cheesy En het stukje over "the inspection shelf toilet", ik heb meerdere malen helemaal krom gelegen over onze 'cultuur'.
Helaas heb ik het boekje met een vriend meegegeven en ligt het, na een busongeluk, ergens in een ravijn in Thailand. Vriend zelf bleef gelukkig ongedeerd.
gerdamartijn
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 19 Aug 2006, 16:38 »

Waar is dit te koop??
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #10 Gepost op: 19 Aug 2006, 17:16 »

Waar is dit te koop??

Een jaar of 4 geleden bij de American Book Centre in Amsterdam, heb hem ook bij o.a. de ako op het CS in Amsterdam zien liggen.
Teije
Administrator
*

« Antwoord #11 Gepost op: 19 Aug 2006, 21:56 »

Klopt, op Amsterdam Centraal lag het book in april nog in de etalage
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Overige onderwerpen  |  Topic: Die (kleine) cultuurverschilletjes...
Ga naar: