Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 09:24

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen naar Schotland  |  Reizen naar Schotland met de boot  |  Topic: Aankomst met de Ferry DFDS.
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Aankomst met de Ferry DFDS.  (gelezen 2353 keer)
KoenC
Schotland fan

« Gepost op: 01 Jun 2011, 18:42 »

Zal voor de eerste keer gebruik maken van een Ferry, nl. van IJmuiden naar Newcastle.  Er staat op het boekingsformulier dat we ontschepen om 9 uur.  Wat heeft de praktijk jullie geleerd ?  Stond je pas een uur later op de Schotse autostrade ?   
Hoe gebeurt het onstchepen ?
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 01 Jun 2011, 19:38 »

Ligt eraan waar je staat  tongue3, als je op hetzelfde niveau staat als de boegdeuren ben je er zo uit, maar als je "hoog" staat moet je wachten tot de "begane grond" leeg is. Ga ook niet eerder naar de auto dan het tijdstip dat wordt omgeroepen, want dan zit je dus veel langer op het autodek dan nodig. En bedenk ....................relax het is vakantie  hello2
KoenC
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 01 Jun 2011, 21:08 »

Klopt het als ik zeg dat de eerst ingescheepte auto's het laatst terug aan wal mogen ?  icon_salut
Pauline
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 01 Jun 2011, 21:21 »

het heeft te maken met het dek waar je op staat en mijn ervaring is dat de eerste die er in gaan ook er als eerste weer uitgaan.
er zijn verschillende verdiepingen en die worden geconstrueerd met bewegende delen. Daarom gaat de onderste laag het eerst en daarna zakt het dek daarboven met een helling zodat dat dek kan vertrekken.

Ik hoop dat het enigzins duidelijk is... tis een beetje lastig in tekst Verward

Maar al met al gaat het zeker snel en langer dan 1 uur ben je niet kwijt.
Groet Pauline
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 01 Jun 2011, 21:22 »

@ Koen C : Dat zou zo maar kunnen, maar helaas kan ik daar geen 100% positief antwoord opgeven.  dontknow
Ik denk wel dat er hier mensen zijn ( voor- en tegenstanders van DFDS  laughing7 )  die beter hebben opgelet toen ze aan/van boord gingen.
Jessy
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 01 Jun 2011, 21:46 »

Dag KoenC,

welkom op het forum .
Als je via IJmuiden gaat van Brugge hoe lang ben je dan ongeveer op de baan ?
Waarschijnlijk heb je eerst gekeken voor Zeebrugge met P&O?
We zijn ook van W-Vlaanderen vandaar mijn vraagje ?

Groetjes Jessy
Struner
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 01 Jun 2011, 22:01 »

Zal voor de eerste keer gebruik maken van een Ferry, nl. van IJmuiden naar Newcastle.  Er staat op het boekingsformulier dat we ontschepen om 9 uur.  Wat heeft de praktijk jullie geleerd ?  Stond je pas een uur later op de Schotse autostrade ?   
Hoe gebeurt het onstchepen ?
Moi Koen,

Het kan allemaal meevallen, maar de bottleneck zit hem vaak in de immigratie-afhandeling, als je dus al van boord bent. Dat kan behoorlijk traag gaan. Dat wordt soms ook omgeroepen aan boord. Dus als je scherp wilt plannen, begin dan pas te tellen vanaf half tien, kwart voor tien. En dan moet je nog rondjes rijden - ik heb ze nooit geteld, al die rotondes voordat je op de A1 bent.
Vwb het tijdstip van naar de auto gaan: zeker 's zomers heb je aan boord geen makkelijk plek om te zitten om te wachten en in die hut heb je het ook wel gezien, dan kun je net zo goed in je auto gaan zitten. Neem een ontbijtbuffet, kost wel wat, maar daar zit je lekker rustig en kun je maar koffiedrinken.

Veel plezier!
---Peter.
lesja
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 02 Jun 2011, 09:36 »

wij zijn tot nog toe steeds binnen een half uur van boord kunnen gaan.
stonden op autodek 5. idd even wachten in de auto, km teller als dat kan op mijlen zetten'de klok een uurtje terug dus
die tijd is zo om, dan van boord rijd je langs de douane en ook dat is bij ons altijd snel gegaan.
PHL
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 05 Jun 2011, 11:22 »

ervaringen door de jaren heen is dat het binnen het uur wel lukt, zowel naar Zweden als Noorwegen.
Belangrijk is dat je op tijd bij de auto bent, niets is zo vervelend dan dat je voorganger nog onderweg is vanaf het dek naar de auto en dat jij daar dan achter staat te wachten....

Veel plezier!!
potenza
Schotland fan

sgiamhachair

« Antwoord #9 Gepost op: 07 Jun 2011, 17:12 »

En na de boot krijg je nog de douane,en gaat soms zeer traag.
Twee loketten voor de hele boot,dat schiet niet op.
Maarja dat weet je als naar de uk gaat.
Erwin
Schotland fan

Living the life

« Antwoord #10 Gepost op: 08 Jun 2011, 07:59 »

Citaat

Als je je er zo aan ergert.....waarom kom je dan deze kant op !
Misschien is de rest van het Europese Vasteland iets voor je om lekker te onderzoeken.
Eagleheart
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 08 Jun 2011, 11:01 »

Na mijn weten controleerd de Douane niet iedere auto en doet dit steeksgewijs.
vaak controleren ze vooral opvallende wagens.
ik had mijn wagen volgestouwd met spullen maar gelukkig werd ik niet gecontroleerd terwijl het busje voor mij wel werd aangehouden.

T4
Schotland fan

The power of the Kilt

« Antwoord #12 Gepost op: 08 Jun 2011, 14:04 »

Misschien is de rest van het Europese Vasteland iets voor je om lekker te onderzoeken.

Tja, ik erger me ook altijd wild aan het wachten op de kade voor je een keer door de douane bent. Heeft geen zin, het is vakantie, relax, etc, ik weet het allemaal, maar ik doe het toch.... laughing7 Ach ja, het hoort erbij. 't Kost een uurtje (blijkbaar staan wij altijd achteraan of in de verkeerde rij  Hypocriet ), maar dan kun je ook echt op pad richting Scotland en dat is puur genieten!
potenza
Schotland fan

sgiamhachair

« Antwoord #13 Gepost op: 08 Jun 2011, 20:42 »

Beetje flauwe reactie.... Undecided
Ik kom al twintig die kant op,en het valt mij altijd dat het in New Castle nooit vlot gaat,in vergelijking met Harwich bv.
Daar gaat ook het ontschepen een stuk sneller.
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 08 Jun 2011, 22:01 »

Na mijn weten controleerd de Douane niet iedere auto en doet dit steeksgewijs.
vaak controleren ze vooral opvallende wagens.
ik had mijn wagen volgestouwd met spullen maar gelukkig werd ik niet gecontroleerd terwijl het busje voor mij wel werd aangehouden.

Ik kom al jaren met een volgestouwde auto in Newcastle ( beste lezers: dit is de correcte spelling   tongue3 ) aan.
Nog nooit gecontroleerd, maar wel de laatste keer op de heenreis (in Newcastle dus) toen ik alleen in de auto (stationmodel)  zat met een klein koffertje op de achterbank. De achterklep moest open en dame keek verbaasd naar de 4 lege bananendozen en lege koelboxen  laughing8. Vroeg me wat ik in Nederland ging doen............ familiebezoek ennuhhhh shoppen  Aye Aye
Erwin
Schotland fan

Living the life

« Antwoord #15 Gepost op: 09 Jun 2011, 08:34 »

Citaat
Beetje flauwe reactie....

Beetje flauw ? Vind het niet... Het is toch te triest dat er een hele topic bijna alleen maar gaat over
het uitschepen in Newcastle of andere schepen.
Kan het je wat bommen !!!! Je bent toch lekker op vakantie ?  sunny
Ik ontspan me al vanaf het moment dat ik de deur achter me dicht trek (hier in Schotland) en op reis ga en erger me dus echt
nergens aan. Het hoort er allemaal bij. Als je met het vliegtuig gaat zijn de wachtijden en vertragingen vele male groter. laughing7
Als wij in NL aankomen (haven Rotterdam) dan kunnen we direct aansluiten in de enorme file  sad2 en dan denken we...Goddank wonen we
in de Highlands en kennen ze dit probleem hier niet, maar de file in NL ergert ons niet.
KoenC
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 09 Jun 2011, 08:41 »

Kan het je wat bommen !!!! Je bent toch lekker op vakantie ?  sunny
....en op reis ga en erger me dus echt
nergens aan. Het hoort er allemaal bij.

Tuurlijk  hello2  Maar het is natuurlijk ook wel leuk om te weten waar je je eventueel kunt aan verwachten, zonder er overdreven negatief over te zijn.  tongue3  Daar is dit forum toch voor, mensen voorlichten over wat je in Schotland kunt verwachten.  Wink
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #17 Gepost op: 09 Jun 2011, 09:38 »

Dag Koen,

Ik begrijp je wel, maar je moet weten dat dit onderwerp minstens 1 x per jaar langs komt. Erwin verwoordt deze keer wat ik al in eerdere topics heb gezegd. Had me voorgenomen hier niet meer op te reageren, dus dankjewel Erwin  wave

Een fijne vakantie !
Petra
Schotland fan

« Antwoord #18 Gepost op: 09 Jun 2011, 14:30 »

Hallo

Is er ook een manlijke variatie van PMS?
O, verkeerde forum  laughing7

Door de jaren heen ontdekken steeds meer mensen dit forum.
Sommigen mensen lezen hier alleen, anderen posten ook.
Een deel van de mensen gaan al jaren naar Schotland,
anderen zullen voor het eerst de oversteek maken en
een aantal is wonende in Schotland.

Zoveel mensen, zoveel meningen en zoveel vragen en
hoe leuk ook weer antwoorden.
Aan de antwoorden kan je zien,
dat mensen dezelfde situatie soms heel verschillend kunnen ervaren.
Daarbij weet je meestal niet de gehele situatie.
Toch geweldig dat er een forum is waar je met elkaar kan discuseren
over Schotland en alle aanverwante onderwerpen.
We leren ons hele leven lang,
soms zonder het zelf(s) direct door te hebben.

Ja, sommige onderwerpen komen na verloop van tijd weer terug,
denk bijv. al aan de midges.
Er zijn mensen die er nooit last van hebben en een ander meteen.
Je kan het lezen, maar let wel je bent vrijwillig op het forum,
je kan het ook gewoon overslaan.

Wat voor de één heel belangrijk is,
daar denkt een ander niet eens overna.

Als iemand vragen heeft gewoon stellen,
elke situatie kan anders zijn.
Heeft iemand er last van,
dan maar in de negeer modus.

Voor degenen die het nodig hebben
Zennnnnnnnnnnnnnn

Petra

Toeter
Schotland fan

« Antwoord #19 Gepost op: 09 Jun 2011, 15:55 »

Amen,

Helemaal mee eens Petra,  Aye

KoenC
Schotland fan

« Antwoord #20 Gepost op: 11 Aug 2011, 11:36 »

Om op mijn eigen vraag te antwoorden : hoe vroeger je inscheept hoe vlugger je ontscheept.
Ik kwam aan in IJmuiden een uur nadat het inchecken was begonnen : resultaat = auto staat helemaal bovenaan in de boot en je zal pas 1,5 tot 2 uur na aanmeren op de Britse autowegen rijden
Toen ik echter 10 minuutjes voordat inchecken begon aankwam in Newcastle was ik dus bij de eersten.  Hierdoor kon ik bij aankomst in Nederland bijna meteen na aanmeren wegrijden.  Eerlijkheidshalve moet ik wel vermelden dat de Nederlandse douane de identiteit van de inzittenden niet zo streng als de Britten controleert.  

De mannen die het parkeren van de auto's in de boot moeten begeleiden zijn soms wel brute gorilla's (wat misschien wel te begrijpen is, gezien de werkdruk) en de auto's staan wel superdicht bij mekaar (ook begrijpelijk natuurlijk).  Zo geraakte ik niet uit de auto op de terugvaart, moest langs de andere kant uit de auto kruipen/klimmen.

Was eigenlijk wel tevreden van DFDS.  Ondanks de luide motor kon ik fantastisch goed slapen.  Op de heenweg zaten we met sterke tegenwind waardoor we als een baby in slaap werden gewiegd.  drunken_smilie Op de terugweg was er een constant huilende baby in de cabin naast ons en die konden we zeer goed horen, toch goed geslapen.  Zeer goede matrassen, lakens en kussens, top !

Kinderanimatie aan boord was dik oké maar de animatrice leek haar werk eerder plichtmatig te doen, zonder enige passie.  Je zag als volwassene dat ze haar werk nogal strontbeu was en ze had totaal geen voeling met de kindjes, maar die hadden er zelf precies geen last van.  Als volwassene zat ik me wel wat aan haar uitstraling te ergeren.

Drank is inderdaad superduur en service liet soms wat te wensen over.  Op de terugvaart waren het norse Indische types in de coffee-bar die zelfs geen citroenschijfjes voor bij de thee hadden gesneden.  Toen ik erom vroeg begon één van hen na enkele minuten er ferm tegen zijn goesting eindelijk wat te snijden.
KoenC
Schotland fan

« Antwoord #21 Gepost op: 11 Aug 2011, 11:53 »

welkom op het forum .
Als je via IJmuiden gaat van Brugge hoe lang ben je dan ongeveer op de baan ?

Toch een flinke 3,5 uur op de baan geweest van/naar IJmuiden.  Ik ben wel een rustige chauffeur die gemiddeld 110/u rijdt, heb ook 2 korte pauzes ingelast.  Hadden op de terugweg file ter hoogte van Utrecht en Antwerpen (beiden een combinatie van wegenwerken en veel vrachtwagens en vakantiegangers).  De file op de Antwerpse ring hebben we nipt kunnen vermijden door de E34 dan maar te nemen naar Brugge. 
Jessy
Schotland fan

« Antwoord #22 Gepost op: 11 Aug 2011, 12:49 »

Dag KoenC,

toch een redelijk stuk naar IJmuiden ,flinke afstand tot bestemming waar je moet wezen al helemaal .
Bedankt voor de info !
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen naar Schotland  |  Reizen naar Schotland met de boot  |  Topic: Aankomst met de Ferry DFDS.
Ga naar: