Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 09:15

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Overige onderwerpen  |  Topic: Schotse en Nederlandse Cultuur
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Schotse en Nederlandse Cultuur  (gelezen 2289 keer)
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #25 Gepost op: 01 Jun 2011, 10:49 »

Wat ik heb begrepen is het in GB de gewoonte om bij het telefoneren te antwoorden met "hallo" ipv de "naam"
Klopt inderdaad, alleen op je werk neem je met je naam op, anders is het gewoon "Hello!". Somige mensen zeggen hun telefoonnummer: "six seven three one one three five!"

In GB de rij bij een openbaar toilet of een bushalte.

In GB hoor je snel "sorry"
De beleeftheid is hier wel heel prettig vind ik. "Sorry" of "Pardon me" als je tegen iemand aanloopt in een drukke winkel bijvoorbeeld. "Excuse me" als iemand je in de weg staat, i.p.v. je er gewoon langs wurmen zonder iets te zeggen.

Deuren open houden voor anderen en "Thank you" als iemand dat voor jou doet.

Ook veel "Please" - in Nederland kijkt niemand je raar aan als je zegt "Mag ik het zout even?". Da's toch een vriendelijk verzoek. Hier kan dat echt niet. "Could you pass me the salt?" - zonder "please" erachter..?! Nee, da's echt heel onbeleeft.  Nee!!!

"Would you like toast with your breakfast?" kan je echt niet beantwoorden met alleen maar "No" or "Yes". Altijd "No, thank you" of "Yes, please!"  Aye

lesja
Schotland fan

« Antwoord #26 Gepost op: 01 Jun 2011, 14:59 »

. Bij een bruiloft is het ook vaak: je eigen drankje betalen. Het is wel iemand overkomen die even voor alle mensen aan de tafel de drankjes ging halen en verbijsterd was dat hem gevraagd werd even af te rekenen!

dit is voor ons een goede tip, in dec, 40 jaar getrouwd en onze Schotse vrienden komen een 6 dagen over om dit mee te vieren. dus van te voren maar even vertellen dat het bij ons gebruikelijk is dat je voor je drankje dan niet betaal.
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #27 Gepost op: 01 Jun 2011, 15:32 »

dit is voor ons een goede tip, in dec, 40 jaar getrouwd en onze Schotse vrienden komen een 6 dagen over om dit mee te vieren. dus van te voren maar even vertellen dat het bij ons gebruikelijk is dat je voor je drankje dan niet betaal.

Da's een leuke verrassing voor ze   icon_thumleft !!

In Schotland betaal je voor een bruiloft dan ook de normale prijs aan de bar; hoe zit dat in Nederland? Krijgt het bruidspaar (of wie de rekening betaald) een speciale (lagere) prijs berekend dan ofzo? Hoe kunnen mensen anders de prijs van al die drank ophoesten...?

Whisky Whisky Whisky = € € € €
MJ
Schotland fan

« Antwoord #28 Gepost op: 01 Jun 2011, 16:02 »

Hoe kunnen mensen anders de prijs van al die drank ophoesten...?

Nederlanders drinken minder  drunken_smilie (met uitzondering van het gemiddelde Schotlandforumlid  tongue3)
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #29 Gepost op: 01 Jun 2011, 16:08 »

Grin
lesja
Schotland fan

« Antwoord #30 Gepost op: 01 Jun 2011, 18:31 »

Da's een leuke verrassing voor ze   icon_thumleft !!

In Schotland betaal je voor een bruiloft dan ook de normale prijs aan de bar; hoe zit dat in Nederland? Krijgt het bruidspaar (of wie de rekening betaald) een speciale (lagere) prijs berekend dan ofzo? Hoe kunnen mensen anders de prijs van al die drank ophoesten...?

Whisky Whisky Whisky = € € € €

er wordt van te voren een prijs afgesproken met de eigenaar van de zaak waar het feest gehouden wordt.
dit kun je zo duur maken als je zelf wilt. maar gem. komt het op ong. 95 eurocent per consumptie.
er wordt dan een lagere prijs gerekend..Ga er maar van uit dat incl.de band je ong. 3000 euro kwijt bent
incl. koud/warm buffet voor ong. 75 mensen
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #31 Gepost op: 01 Jun 2011, 19:59 »

"...gem. komt het op ong. 95 eurocent per consumptie..."

Kijk, dat is nog 'ns te doen. Als wij voor al onze gasten iedere £3.00+ per pint en £4.00+ per glas wijn zelf hadden moeten betalen, dan waren we mooi failliet geweest...

hoofdpijn
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #32 Gepost op: 01 Jun 2011, 20:00 »

Wat een leuk topic  icon_thumleft Bij een heleboel dingen denk ik nu oja  laughing7 Vooral de relaxte houding van de Schotten mbt to het "queuen" heerlijk !

Washandjes, dat is toch wel echt Nederlands. Ben ze nog in geen ander land tegengekomen, misschien in Duitsland ? Want soms zie ik ze hier bij LIDL liggen. Ik heb een doosje wegwerpwashandjes van ETOS in mijn toilettas.  tongue3

Kaasschaaf kan je nu wel in de winkels kopen hoor !

Niet alleen bij tandarts of dokter komt men stilletjes binnen, ook op mijn kantoor. Maar ik kom dus altijd heeeeel opgewekt "good morning" zeggend binnen wave De meesten mompelen dan wel wat terug.

Verjaardagen, ja ook zo wat. Ik heb mijn 50ste gevierd met zo'n 15 dames in de tuin. Mijn NL vriendin heeft zich zo verwonderd ( en ik ook wel weer een beetje) . De kinderen lieten de visite binnen en met een drankje in de hand kwamen ze naar buiten. Enkelen presteerden het om op afstand te roepen "Happy Birthday, your present is in the kitchen", nou ja ?!

Ook vind ik het dat er nonchalant wordt omgesprongen met "leningen "  onder vrienden/ collega's. Ze zijn vaak "skinnend", lenen een paar £££ die je vervolgens nooit terug ziet  icon_scratch

Driekje: een combi boiler is volgens mij een  cv ketel waar een kleine boiler in zit zodat je altijd een kleine voorraad heet water hebt.
Ik vind ook die gasmeter buiten aan de huizen zo lelijk ( wel handig voor de meteropnemer) en dan de afvoer pijpen van badkamers die buiten langs de muren lopen en de afgelopen 2 winters dus bevroren en soms knapten  sad1

Parttime werken is, buiten bij de overheid, toch nog wel lastig hoor. Als je eenmaal bij een werkgever bent, moet hij na de komst van kinderen tegemoetkomen aan de wens voor part time werk. Mijn ervaring is inmiddels bijna 10 jaar oud, maar de agency raadde mij aan om een fulltime baan aan te nemen en na start van de baan over part time werk te gaan beginnen  Verward. Gelukkig kon ik toch met 3 dagen (nu 4) in de week beginnen, maar inderdaad op een callcenter en daar werk ik dus al bijna 10 jaar met heel veel plezier  Aye

Tot zover mijn bijdrage, hopelijk volgt er nog meer sunny
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #33 Gepost op: 01 Jun 2011, 20:30 »

Citaat
Geplaatst door: Andrea
Ook vind ik het dat er nonchalant wordt omgesprongen met "leningen "  onder vrienden/ collega's. Ze zijn vaak "skinnend", lenen een paar £££ die je vervolgens nooit terug ziet  icon_scratch

Die ervaring heb ik ook. Ik denk dat men er vanuit gaat dat die ander hetzelfde doet. Maar zo steken wij Nederlanders niet in elkaar (althans, denk ik)
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #34 Gepost op: 01 Jun 2011, 20:54 »

Die ervaring heb ik ook. Ik denk dat men er vanuit gaat dat die ander hetzelfde doet. Maar zo steken wij Nederlanders niet in elkaar (althans, denk ik)

Nee!!! Nee!!! Nee!!!
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #35 Gepost op: 01 Jun 2011, 21:27 »

Ook vind ik het dat er nonchalant wordt omgesprongen met "leningen" onder vrienden/ collega's. Ze zijn vaak "skinnend", lenen een paar £££ die je vervolgens nooit terug ziet  icon_scratch

Dat heb ik nooit meegemaakt, maar er wordt so-wie-so makkelijk geleend, bijvoorbeeld voor een vakantie. Zo ben ik niet opgevoed: eerst sparen en dan kan je het uitgeven. Lenen?  Nee!!!
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #36 Gepost op: 01 Jun 2011, 21:35 »

Nou McHenk, "opvoeding zegt niet alles", sprak een moeder van 3 (bijna) volwassen kinderen  laughing8
Struner
Schotland fan

« Antwoord #37 Gepost op: 01 Jun 2011, 22:18 »

Wat me tot nu toe opvalt is dat er niet zozeer Schotse eigenaardigheden worden genoemd.
Ik vind het eerder Britse, dwz, de genoemde verschillen gaan ook op voor Engeland.
Schotland is net als Nederland een calvinistisch land, dat soort overeenkomsten kunnen wij makkelijk over het hoofd zien. Voor Engelsen ligt dat anders, die lijken vaak te denken dat ze gewoon in een verlengstuk van hun eigen land zijn. En dan lopen ze ineens tegen verschillen aan en beginnen ze te jeremieen: waarom... enz
MVG,
---Peter.
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #38 Gepost op: 01 Jun 2011, 22:30 »

Wat me tot nu toe opvalt is dat er niet zozeer Schotse eigenaardigheden worden genoemd.
Ik vind het eerder Britse, dwz, de genoemde verschillen gaan ook op voor Engeland.
Schotland is net als Nederland een calvinistisch land, dat soort overeenkomsten kunnen wij makkelijk over het hoofd zien. Voor Engelsen ligt dat anders, die lijken vaak te denken dat ze gewoon in een verlengstuk van hun eigen land zijn. En dan lopen ze ineens tegen verschillen aan en beginnen ze te jeremieen: waarom... enz
MVG,
---Peter.

Peter, ik snap hier helemaal niets van  dontknow , leg eens uit wat je nu eigenlijk wilt zeggen  icon_thumleft
Roald
Schotland fan

« Antwoord #39 Gepost op: 01 Jun 2011, 22:42 »

Kwart voor drie 's middags is 02.45pm Huh icon_scratch

Als je £4.02 moet afrekenen wordt je niet gevraagd of je 2p bij je briefje van £5 hebt; nee, je krijgt £0.98 aan munten terug Cheesy. En dat natuurlijk bovenop het bonnetje dat als eerste op je hand gelegd wordt Wink.

Live and let live
Struner
Schotland fan

« Antwoord #40 Gepost op: 01 Jun 2011, 22:51 »

Kwart voor drie 's middags is 02.45pm Huh icon_scratch
En halve two is half drie.
In Engeland ook trouwens.  Wink
Maar dit is alleen spreektaal.
MVG,
---Peter.
Struner
Schotland fan

« Antwoord #41 Gepost op: 01 Jun 2011, 23:13 »

Moi Andrea,

Alles wat ik tot nu toe gezien heb vond ik niet zozeer Schots als wel Brits, dingen die je in Engeland net zo goed tegenkomt als in Schotland: bruiloften waar je zelf je drinken betaalt - heb ik het tot nu toe getroffen zeker, want het is mij niet overkomen, tapijt in de badkamer, afvoerpijpen langs de buitenmuur, q-en...
Maar ik kom ook Engelse pensionado's tegen die in Schotland wonen en dan weer naar E. willen verhuizen vanwege de (klein)kinderen, maar dan bedenken dat de gezondheidszorg in S. beter is dan in hun eigen land - en zelf verwacht ik dat dat verschil alleen maar groter zal worden.

MVG,
---Peter.
Màiri
Schotland fan

« Antwoord #42 Gepost op: 02 Jun 2011, 01:35 »

Washandjes, dat is toch wel echt Nederlands. Ben ze nog in geen ander land tegengekomen, misschien in Duitsland ?

In Frankrijk kennen ze ook washandjes. Aye

En jeetje, inderdaad die BERGEN EN BERGEN muntgeld!! Mijn portemonnee kon het bijna niet meer aan. icon_salut

Andrea
Schotland fan

« Antwoord #43 Gepost op: 02 Jun 2011, 10:43 »

Moi Andrea,

Alles wat ik tot nu toe gezien heb vond ik niet zozeer Schots als wel Brits, dingen die je in Engeland net zo goed tegenkomt als in Schotland: bruiloften waar je zelf je drinken betaalt - heb ik het tot nu toe getroffen zeker, want het is mij niet overkomen, tapijt in de badkamer, afvoerpijpen langs de buitenmuur, q-en...
Maar ik kom ook Engelse pensionado's tegen die in Schotland wonen en dan weer naar E. willen verhuizen vanwege de (klein)kinderen, maar dan bedenken dat de gezondheidszorg in S. beter is dan in hun eigen land - en zelf verwacht ik dat dat verschil alleen maar groter zal worden.

MVG,
---Peter.

Peter, maar.................. het zijn toch ook allemaal Britten ? Dus het verschil tussen Schotten en Engelsen is zo groot nog niet  laughing7 laughing7

Tijd: mijn jongste kijkt me glazig aan als ik het bv over 5 over half 3 heb. En het doet me herinneren aan het eerste speelafpraakje. School ging uit om 3.30 en ik zou zoon om "half five" weer ophalen, vond het wel kort, maar ja misschien aten die mensen wel vroeg. Verbaasde blik van de moeder, die het helemaal begreep, Duitse van komaf en sindsdien een heel goede vriendin  icon_thumleft

Kleingeld, heb je die geldtelmachines wel eens gezien bij de grotere supermarkten ? Heel handig  !
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #44 Gepost op: 02 Jun 2011, 11:07 »

En halve two is half drie.

Ja, da's iets eigenaardigs Nederlands: ik denk dat er bijna overal ter wereld word gesproken over "halve past two" en niet "halve to three" zoals in NL  Huh !

En van die dingen zoals "vijf over half drie" - "five past half past twoCheesy ?

"25 to three"  is makkelijker!
Màiri
Schotland fan

« Antwoord #45 Gepost op: 02 Jun 2011, 13:00 »

Ja, Nederland is daar wel vreemd in, inderdaad. In België gebruiken ze ook veel logischer constructies dan wij dat doen. Sinds ik op stage ben geweest in Schotland gebruik ik eigenlijk standaard 'half six', ipv 'half past six'. Het is gewoon veel makkelijker. drunken_smilie

McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #46 Gepost op: 02 Jun 2011, 15:35 »

Ook het gebruik (door getrouwde vrouwen) van mansnaam- meisjesnaam is hier onbekend, men denkt hier dat ik van adel ben haha.

In delen van Engeland is dat meer gebruikelijk, maar in Schotland zeker niet.

Van de 1,200 mensen op m'n werk (waarvan iets meer dan de helft vrouw is) gebruikt er geloof ik maar één beide namen, en die komt dus oorspronkelijk ook uit Engeland (en iedereen vind haar nogal pretentieus...)

PS: ik zeg niet dat dat mijn mening is hoor! 's Lands wijs, 's lands eer.
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Overige onderwerpen  |  Topic: Schotse en Nederlandse Cultuur
Ga naar: