Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 09:11

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Overige onderwerpen  |  Topic: Schotse en Nederlandse Cultuur
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Schotse en Nederlandse Cultuur  (gelezen 2289 keer)
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Gepost op: 29 Mei 2011, 16:01 »

Het komt regelmatig voor dat mensen mij vragen wat er anders is aan wonen in Schotland vergeleken met Nederland en elke keer sta ik weer een beetje 'met een mond vol tanden', om het zo maar te zeggen.

Natuurlijk zijn er allerlei verschillen, maar op den duur vergeet je die blijkbaar. Zijn er dingen die jullie opvallen, die jullie 'raar' vinden of dingen waarmee je moeite hebt?

Ik moest laatst ook weer denken aan het Nederlandse cursus boek ("Colloquial Dutch" genaamd) van m'n vrouw waar Nederlandse 'Culture Points' in staan. Zou wel 'ns de Engelse versie willen zien om te kijken of daar ook zulke vreemde voorbeelden van cultuursverschillen in staan!

Sommige van die punten zijn wel waar en misschien wel handig om te weten voor niet-Nederlanders, maar anderen herken ik helemaal niet, zoals dit over typisch Nederlandse huizen:

• "...Under the staircase at the end of the passage inside the front door is the (usually tiny) toilet ("de WC"), never with a  window to the outside (bare bottoms and draughts don't mix!), but with a long flue extending up to the roof..."

Ik heb zelf in Nederland nog nooit een WC gezien onder de trap en WC's zonder raampje zijn volgens mij schaars. WC's zijn in mijn ervaring juist altijd naast de voordeur, mét raampje, maar vaak zonder verwarming en steenkoud in de winter!!

Ben benieuwd naar de reacties; misschien kan ik een volgende keer eindelijk een maar dingen opnoemen als een dergelijke vraag wordt gesteld!

Roald
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 29 Mei 2011, 17:51 »

Leuk onderwerp; ik denk dat er interessante en voor sommigen onverwachte antwoorden op gaan komen.

Als we het toch over huizen en indeling hebben: in een Brits huis is een bad de norm. Een huis heeft een bad - tenzij. Ik hou niet van badderen, en een bad vind ik zonde van de ruimte. Ik huur m'n huisje, en als ik het ooit zou kopen, staat als eerste op mijn verlanglijstje dat ding er uit gooien en een douchecabine installeren. Tegelijkertijd lijkt me dat weer geen strak plan, want dan zou ik wel eens moeite kunnen hebben het huis in een later stadium te verkopen ... een bad is immers de norm ...  Bonk

Wat me ook opvalt is dat in de UK erg veel met voornamen gewerkt wordt: op m'n bankrekening staat m'n voor- en achternaam, op de telefoonrekening staat m'n voor- en achternaam, en op de stroomrekening staat m'n voor- en achternaam. Lieden die een concession pass hebben (pas waarmee je o.a. vrij busvervoer hebt) hebben daar de voor- en achternaam op staan. In brieven van die organisaties is de aanhef dan ook Dear - en dan je voornaam, in plaats van Mr zus-en-zo. Eh hallo, ken ik u ? Dat is mij allemaal wat te dichtbij en te informeel; ik hou van m'n privacy, en zou daar graag alleen m'n initialen op hebben in plaats van m'n voornaam. Juist omdat Nederland bekend staat als open en direct, vind ik dit opvallend: daar heb je die voorkeur voor voornamen juist weer niet.

Ik bedenk me vast nog wel meer maar dit is voor dit moment even mijn bijdrage. Benieuwd waar anderen mee komen !  icon_thumleft

Live and let live
MJ
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 29 Mei 2011, 18:13 »

Nou, als het over badkamers en wc´s gaat: vaste vloerbedekking daar heb ik nooit echt aan kunnen wennen (zeker niet als je je huis deelt met drie kleine jongetjes tongue3). WC´s onder de trap in oude nederlandse huizen ken ik touwens wel.
Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #3 Gepost op: 29 Mei 2011, 20:02 »

• "...Under the staircase at the end of the passage inside the front door is the (usually tiny) toilet ("de WC"), never with a  window to the outside (bare bottoms and draughts don't mix!), but with a long flue extending up to the roof..."

Ik heb zelf in Nederland nog nooit een WC gezien onder de trap en WC's zonder raampje zijn volgens mij schaars. WC's zijn in mijn ervaring juist altijd naast de voordeur, mét raampje, maar vaak zonder verwarming en steenkoud in de winter!!

Nou, toevallig hebben onze buren en mijn zwager een toilet onder de trap, zonder raam.  Dus ja, het bestaat.
(die van ons is ooit, in een verbouwing door een vorige eigenaar, verplaatst naar de keuken  icon_scratch, ook niet ideaal)

lesja
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 29 Mei 2011, 20:59 »

tja wij wonen in een appartement en hebben dus gewoon een toilet zonder raam hoor.

wat mij opvalt in schotland, is dat de huizen daar vaak geen apart toilet hebben maar vaak in de badkamer
dus dat houdt dan in dat je bezoek altijd in de badkamer naar toilet moet.

ook is mij via de huizenprogramma's op BBC op gevallen dat je vaak zo via de voordeur de kamer in stapt.
hier hebben we toch meestal een gang, of een kleine hal.
Petra
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 29 Mei 2011, 21:31 »

Hallo

Nou, toevallig hebben onze buren en mijn zwager een toilet onder de trap, zonder raam.  Dus ja, het bestaat.
(die van ons is ooit, in een verbouwing door een vorige eigenaar, verplaatst naar de keuken  icon_scratch, ook niet ideaal)

icon_scratch   Toilet in de keuken, zal het wel verkeerd begrijpen denk ik.

Ben in NL ook wel toiletten onder de trap tegen gekomen.
In de huizen waarin ik tot nu toe woonde altijd een toilet zonder raampje gehad (geen buitenmuren)

Die vloerbedekking in de badkamers, ie.

Bij een wastafel vind ik de NL mengkraan wel prettig.

Wat ik heb begrepen is het in GB de gewoonte om bij het telefoneren te antwoorden met "hallo" ipv de "naam"

In GB de rij bij een openbaar toilet of een bushalte.

In GB hoor je snel "sorry"

Petra
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 29 Mei 2011, 23:10 »

Allemaal heel herkenbaar, vooral die toilet/ badkamer perikelen. Zijn al meer topics over geweest.

Wat ik hier (Schotland dus) zo vreemd vind dat je je nergens officieel hoeft in te schrijven ?!?! Omdat mijn naam niet op gas en electra rekeningen staat ben ik alleen officieel in het kiesregister te vinden. Dat is dan weer zo openbaar ( in bv de bieb) dat Jan en Alleman erbij kan. Wat weer resulteert in persoonlijke geadresseerde post van politieke partijen, meestal zelfs handgeschreven zodat je toch nieuwsgierig wordt  laughing7

Ook het gebruik (door getrouwde vrouwen) van mansnaam- meisjesnaam is hier onbekend, men denkt hier dat ik van adel ben haha.

Jurriaan
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 30 Mei 2011, 09:35 »

hmm als jullie ooit willen lachen over de nederlandse cultuur dan raad ik het boek tHe Undutchables aan. Hilaries alle rare dingen die wij als nederlander normaal vinden, gezien door buitenlandse oogen.

Mijn opmerking over de verschillen zijn inderdaad in de trent van geen mixer taps etc.

Aangezien ik een ongewone voornaam had en een zeer vaak voorkommende achternaam werd ik zoiezo altijd al bij mijn voornaam aangesprooken
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 30 Mei 2011, 13:40 »

Inderdaad, die wc. Het allergekste vindt men hier dat de Nederlandse wc een soort plateau heeft, waar je je resultaat nog even kan bewonderen. Staat tegenover dat het hier nog weleens kan "plonsen" en je natte billen krijgt.
Het bij de voornaam noemen vind ik juist wel prettig. Men wordt er niet ongepast vrijer door. In het bejaardenhuis worden de bewoners ook bij hun voornaam genoemd. Vind ik prettiger dan in Nederland. Mijn moeder woonde in een verpleegtehuis waar men zoveel mogelijk de huiselijke sfeer wilde nabootsen, door per "huisje" te wassen en te koken. Maar de bewoners werden mevrouw of meneer genoemd.
Bevallingen: hier in Schotland gruwt men wanneer men hoort dat in Nederland de bevallingen zonder pijnstillers gaan. Daarentegen is men jaloers op de kraamhulp zoals die in Nederland gegeven wordt/werd (is denk ik ook niet meer zoals vroeger).
In Schotland is men nog heel trots op de cultuur en men probeert die ook heel erg in stand te houden (niet alleen voor het tourisme).
De mensen zingen en musiceren hier denk ik meer dan in Nederland.
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #9 Gepost op: 30 Mei 2011, 15:48 »

Haha - leuke reacties hoor  icon_thumleft !

Inderdaad zijn de badkamer-gerelateerde verschillen erg herkenbaar!

   Vloerbedekking in de badkamer en/of toilet - je zou in Nederland 'ns moeten vragen bij de tapijthandel naar een stuk vloerbedekking speciaal voor de badkamer...!

   Aparte kranen i.p.v. een mengkraan - lastig!

   Electrische douche - heeft dat nou écht zin...?

   Toilet zonder 'plankje' - ben ik echt blij mee hier niet tegen te komen!

   'Cold water tank' - schijnt te moeten bij sommige boilers, maar waarom hebben we die in Nederland dan niet...?

Cheesy

Oeps... "zonnige boilers"...? "sommige boilers" bedoelde ik natuurlijk!
McLark(enshoeve)
Schotland fan

Larkenshoeve

« Antwoord #10 Gepost op: 30 Mei 2011, 17:24 »

Inderdaad, die wc. Het allergekste vindt men hier dat de Nederlandse wc een soort plateau heeft, waar je je resultaat nog even kan bewonderen. Staat tegenover dat het hier nog weleens kan "plonsen" en je natte billen krijgt.

Dat plateau, hoe onsmakelijk de aanblik ook kan zijn, heeft een belangrijke functie... gezondheidsproblemen kunnen zich soms in de ontlasting openbaren.. en dan hoef je het niet uit de pot te vissen..  icon_scratch

hmm als jullie ooit willen lachen over de nederlandse cultuur dan raad ik het boek tHe Undutchables aan. Hilaries alle rare dingen die wij als nederlander normaal vinden, gezien door buitenlandse oogen.
Is inderdaad supergrappig, is een hele serie boeken van overigens.
Petra
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 30 Mei 2011, 18:18 »

"Undutchables", zal zo eens even googlen,
er zal vast wat te vinden zijn op het www  laughing7

   Vloerbedekking in de badkamer en/of toilet - je zou in Nederland 'ns moeten vragen bij de tapijthandel naar een stuk vloerbedekking speciaal voor de badkamer...!
Dan komen ze denk ik met iets van zeil aan en
met de tip van een badmat/anti slipmat ivm. uitglijden.

Petra
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 30 Mei 2011, 19:13 »

McHenk,
Wij hebben een heet en een koud water tank op de zolder, maar ik heb nooit begrepen hoe dat allemaal werkt. Waarom noem jij dat "zonnige" boilers. Wat zijn dat?
Màiri
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 30 Mei 2011, 19:13 »

Dat plateau, hoe onsmakelijk de aanblik ook kan zijn, heeft een belangrijke functie... gezondheidsproblemen kunnen zich soms in de ontlasting openbaren.. en dan hoef je het niet uit de pot te vissen..  icon_scratch

Hahahaha, dat is inderdaad waar! laughing8 laughing8 laughing8
Wat mij zelf sowieso altijd weer opvalt in Schotland, is dat er gewoon een schaal koekjes neergezet wordt en je wordt aangemoedigd om te blijven eten. Dat ene koekje bij de thee, zoals in Nederland gebruikelijk is, is daar echt niet gebruikelijk. Persoonlijk waardeer ik dan ook meer de Schotse manier. laughing7

McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #14 Gepost op: 30 Mei 2011, 21:40 »

McHenk,
Wij hebben een heet en een koud water tank op de zolder, maar ik heb nooit begrepen hoe dat allemaal werkt. Waarom noem jij dat "zonnige" boilers. Wat zijn dat?

Driekje - ik heb geen idee wat "zonnige" boilers zijn tongue3!
              Sorry, ik had bedoeld te typen "sommige boilers", maar dat ging een beetje fout... Undecided !

Wij hadden voorheen in ons huisje ook een aparte C.V. ketel voor de centrale verwarming en een 'boiler' (heet water tank) voor het warme water. Op zolder stond een koud water tank, die automatisch gevuld werd via de normale waterleiding en waar vanuit de boiler werd opgevuld. Volgens mij zitten boilers in NL gewoon aangesloten op de normale waterleiding?

Later hebben we de hele handel laten vervangen door een combi-boiler die alles doet, en toen kon de koud water tank ook weg.

In de flat waar we hiervoor woonden zat op de koud water tank de douche, het toilet en de wasmachine aangesloten. Waarom? Geen idee!
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #15 Gepost op: 30 Mei 2011, 21:55 »

Wat mij zelf sowieso altijd weer opvalt in Schotland, is dat er gewoon een schaal koekjes neergezet wordt en je wordt aangemoedigd om te blijven eten. Dat ene koekje bij de thee, zoals in Nederland gebruikelijk is, is daar echt niet gebruikelijk.

Màiri, dat is het tweede punt in dat boek waar ik meteen weer aan moest denken!

• "Coffee, which the Dutch make very strong, is always served in very small cups (and even then often not particularly full). Milk (always 'koffiemelk', a thick and slighly sweet substance) and sugar are usually added by the host or hostess and you are offered one biscuit with each cup of coffee. Once you have taken a biscuit from the 'biscuit barrel' (de 'koektrommel'), it is removed from your reach..."

Cheesy
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 31 Mei 2011, 09:46 »

Overkomt mij nooit dat ik iets anders typ dan ik bedoel

Quote: Roald: "Driekje, ik denk dat je Gardenstown bedoelt; vanuit Fraserburgh zou het een flinke tippel zijn".

Wij hebben al een heleboel gedoe gehad met de boiler. (CV-ketel wordt hier boiler genoemd. Kennelijk omdat er een waterjacket bij-in zit). De waterjacket is al vervangen. Kostte meer dan een CV-ketel in Nederland. Ook de pompen een aantal keren vervangen. Wij kunnen hier alleen op olie stoken (er is geen gas). Misschien kunnen wij daarom geen combi-boiler krijgen (of is wat we hebben al een combi-boiler?). Ook de olietank vervangen. Ging barsten vertonen. Konden we hem gelukkig gelijk naar achterin de tuin laten verplaatsen. De oude stond pal voor het keukenraam. Dat zie ik bij andere mensen ook wel. De Schotten (of de ouderen) schijnen niet zo heel erg om uitzicht te geven.

Nog iets opvallends: Schotten zijn minder handenschudderig dan Nederlanders. Ook wanneer je wordt voorgesteld is het wel: "nice to meet you", maar vaak worden er geen handen gegeven. Niet altijd. Dus dat is nogal eens verwarrend. Mijn zoon moet altijd lachen wanneer ik wel altijd iedereen een hand geef. In de wachtkamer bij de dokter of de tandarts komt iedereen heel stil binnen. Er wordt geen goedemorgen o.i.d. gezegd.
Erwin
Schotland fan

Living the life

« Antwoord #17 Gepost op: 31 Mei 2011, 09:46 »

Citaat
"Coffee, which the Dutch make very strong, is always served in very small cups (and even then often not particularly full). Milk (always 'koffiemelk', a thick and slighly sweet substance) and sugar are usually added by the host or hostess and you are offered one biscuit with each cup of coffee. Once you have taken a biscuit from the 'biscuit barrel' (de 'koektrommel'), it is removed from your reach..."

Ach ja, ons bent zunig he !!! laughing7
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #18 Gepost op: 31 Mei 2011, 09:57 »

Oh ja, nog iets: met een verjaardag wordt alleen de jarige gefeliciteerd (maar ook nog niet eens altijd). Wanneer ik mijn zoon feliciteer met de verjaardag van zijn vrouw of een van zijn kinderen, zegt hij: "dat doen we hier niet hoor". Ik blijf hem echter wel feliciteren, omdat ik het een felicitatie waard vind dat hij zoveel jaar geleden papa is geworden.
Verjaardagen wordt niet veel aangedaan. Mijn buurvrouw zegt altijd wanneer zij op verjaardagsvisite gaat: "ik ga even een cake halen". En dat is dan echt maar "even". Geen Hollandse verjaardagen dus, waarbij je met z'n allen b.v. een hele avond in een kring zit, of dat het een gezellig loslopend gebeuren is.

Nog iets: in de pub bestel je je drankje aan de bar en rekent direct af. Bij een bruiloft is het ook vaak: je eigen drankje betalen. Het is wel iemand overkomen die even voor alle mensen aan de tafel de drankjes ging halen en verbijsterd was dat hem gevraagd werd even af te rekenen!
Jessy
Schotland fan

« Antwoord #19 Gepost op: 31 Mei 2011, 10:06 »

In de badkamer liggen in de B&Bs altijd vierkante kleine doekjes klaar om je te wassen je kunt er je hand niet insteken  confused2
Wij hebben washandjes waar je hand vlot insteekt makkelijker om je te wassen .
De eerste maal hadden we ze gezien bij een gezin waar we verbleven in Bradford voor het competitief zwemmen ,lang geleden .
Màiri
Schotland fan

« Antwoord #20 Gepost op: 31 Mei 2011, 10:37 »

Ja inderdaad, dat is ook zoiets! Ze kennen daar geen washandjes (en natuurlijk geen kaasschaaf Hypocriet). Ik neem ze altijd mee uit Nederland, want ik gebruik ze toch liever wel. icon_scratch

McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #21 Gepost op: 31 Mei 2011, 10:40 »

Oh ja, nog iets: met een verjaardag wordt alleen de jarige gefeliciteerd
Da's inderdaad typisch Nederlands. Ik denk niet dat er veel andere landen zijn waar men dat doet (in Belgie misschien wel?)

Verjaardagen wordt niet veel aangedaan.
Klopt inderdaad. Mijn familie in Nederland zit standaard iedere verjaardag bij elkaar. Koffie, taart, soep met een broodje. Gedurende december, januari en februari is dat in onze familie wel een keer of acht! (+ Kerts en Oud en Nieuw). Hier alleen op 'grote verjaardagen' - 40, 50, 60, etc. Wel geven of sturen wij altijd iedereen een kadootje en een kaart. Iedereen krijgt trouwens altijd een kaart, ook als je wel op verjaardagsvisite gaat.

Jessy
Schotland fan

« Antwoord #22 Gepost op: 31 Mei 2011, 11:01 »

Verjaardagen worden hier (Belgie) ook samen gevierd ,of steeds een kaart of bloemen ,kadootje .
Voor de rest ook 40,50,60 jarigen die dan een iets groter feestje geven .
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #23 Gepost op: 31 Mei 2011, 12:57 »

Ach ja, ons bent zunig he !!! laughing7

Volgens m'n moeder was/ is het gezegde 'zo gierig als een Schot' welbekend (ik had er zelf nog nooit van gehoord), maar in mijn ervaring is het tegenovergestelde waar.

Tja, volgens de Belgen zijn Nederlanders ook gierig!
Eagleheart
Schotland fan

« Antwoord #24 Gepost op: 01 Jun 2011, 10:48 »

wat mij in Schotland tot nu toe opvalt dat meeste schotten nog gewoon contant betalen en nog niet veel met de pin. valt mij vooral op in supermarkten.
en dat terwijl ik alles met de pin doe.
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Overige onderwerpen  |  Topic: Schotse en Nederlandse Cultuur
Ga naar: