Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 08:57

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: Schotland 2011
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Schotland 2011  (gelezen 2591 keer)
Babs
Schotland fan

« Gepost op: 19 Mei 2011, 12:30 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb me aangemeld omdat we deze zomer naar Schotland gaan. Ik heb hier al van alles gelezen, erg leuk allemaal!
We gaan in juli 3 weken met onze kinderen (6, 4 en 2) in 2 kleine tentjes via de Eurotunnel die kant op. We trekken rond en gaan uiteindelijk met de boot vanuit Newcastle weer naar IJmuiden.

Heeft iemand nog leuke tips om in de route mee te nemen? Denk hierbij aan bezienswaardigheden, mooie stukken om te wandelen, een leuk uitje tussendoor écht voor de kinderen etc.

Daarnaast vroeg ik me nog af hoe het zit met het tanken van Diesel in Schotland voor onze bus.

Het enige waar ik me enigszins zorgen om maak mbt de kinderen is het weer en de mugjes......iemand die me van die minizorgen af kan helpen?

Alvast bedankt! Groetjes Babs
Màiri
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 19 Mei 2011, 12:58 »

Welkom op het forum! bagpiper Wat leuk dat julie drie weken naar Schotland gaan, dat is écht de moeite! Aye Ik heb in Schotland zelf nooit gekampeerd, dus daar kan ik weinig over zeggen. Ik weet wel dat het weer heel snel kan omslaan. Daar zul je versteld van staan. Dus kleding mee voor alle weersomstandigheden! Echter heb ik de ervaring dat het aan de westkust (vooral zuidwest) vaak mooi weer is in de zomer. De regen waait vaak over naar het binnenland. Maar dat is natuurlijk op basis van mijn ervaringen en ik woon er niet, dus misschien was dat puur toeval. Wink

Tips... Wel, ik heb er teveel. De eilanden zijn echt een must. Mull en Skye zijn prachtig, evenals Iona (Iona kun je als dagtrip doen). Maar bijvoorbeeld ook Arran, in zuidwest Schotland (Ayrshire is sowieso een mooie regio om te verblijven en je hebt er zat kastelen om te bezoeken en mooie natuur). Galloway Forest Park! Oban is leuk om te bezoeken en van daaruit kun je ook een boot naar de eilanden nemen. Oost Schotland ken ik nog niet zo goed, maar Perthshire is ook een mooie regio. De Highlands zijn natuurlijk ook schitterend, maar ik weet niet of het met kinderen wel zo fijn is om daar te kamperen. Maar daar kunnen anderen op dit forum wellicht meer over vertellen.

McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #2 Gepost op: 19 Mei 2011, 14:00 »

Hoi Babs,

Even een snelle reactie m.b.t. de 'mugjes' - ik neem aan dat je de 'midge' of 'midgie' bedoelt? Familie in Nederland hadden ook veel last van zoiets (wonen dicht bij water met veel riet); zij noemen het 'knutjes'.

Er schijnen wel middeltjes tegen te helpen, alhoewel niet iedereen het er over eens is of dat het ook echt doet. Het verschilt denk ik van persoon tot persoon. Dit is er een bijvoorbeeld: http://www.stopbite.com. En een ander middel wat voor veel mensen goed helpt is 'Skin So Soft', een huidcreme van Avon (http://avonshop.co.uk).
Joke
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 19 Mei 2011, 15:26 »

Hoi Babs,

Welkom op dit forum.

Diesel tanken is geen probleem (wij rijden ook diesel), we hebben nog nooit zonder gestaan, maar wacht niet tot het allerlaatste moment om te tanken, want soms ligt een pomp wat verder dan je denkt.

Je kan op 1 dag bijna 4 jaargetijden hebben. Kleed je in laagjes, kan je altijd iets aan of uittrekken......

Tegen de midges heb ik Shoe !!  helpt ook best goed. Avon nog nooit geprobeerd, maar lees er veel over op dit forum. Wij hebben de afgelopen jaren geen last gehad (september).

Heel veel plezier in Schotland !!  hello2 en geniet ervan !

"The colours of Scotland leave you young inside"   -  Hearts of olden glory  -  Runrig
Jurriaan
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 19 Mei 2011, 16:46 »

Hoi welkom en veel plezier in dit mooie land.

Wat betreft midges ik zweer bij skin so soft. Werkt heel goed als je niet al te lang buiten moet zijn. Werkt op een olie basis en zorgt er voor dat de beestjes niet op je kunnen landen.

Waar je naar toe moet gaan Tja ik zou zegen Skye maar goed ik woon dan ook daar dus ik ben bevooroordeeld. Als je vraagen over Skye hebt laat het dan maar weeten kan ze waarschijnlijk wel beandwoorden.

Groeten

Jurriaan
Anitaatje
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 19 Mei 2011, 19:11 »

Hoi Babs,

Welkom hier op dit forum.
Wij zijn (nog niet) naar Schotland geweest in juli, dus ik weet niet hoe het zit met de midges. In april en september zijn we ze niet tegengekomen.  Smiley

Veel plezier hier, ook met de voorbereidingen voor jullie reis.

Groetjes,

Anita
Babs
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 25 Jun 2011, 21:26 »

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga alle cremes tegen de midges die jullie genoemd hebben gewoon kopen ;-)

Het weer vind ik qua kleding geen probleem. We kleden idd in laagjes en hebben goede regenpakken, laarzen en plu's. Over de 2 kleine tentjes maak ik me meer zorgen. Het zijn pop-up tentjes van Outwell. Buitentent polyester 4000 mm en grondzeil Oxford PU 5000 mm. We hebben ook onderzeiltjes die we iets omhoog kunnen zetten tussen de buiten-en binnentent. Daarnaast hebben we als een soort overkapping tussen de twee tentjes een tarp (luifel) en ik hoop dat we daar op het hoogste punt ook net de achterkant van de bus onder kunnen rijden. Wat denken jullie?

We hebben 3 jaar geleden met de jongens (toen 3 en 1) ook in Noorwegen rondgetrokken, met één klein "Aldi" tentje. Toen heb ik er eigenlijk niet zo over nagedacht en dat is allemaal prima gegaan. Heel veel mooi weer gehad en alleen in de laatste week wat regen (af en toe erg veel). Maar met de tarp die er half overheen ging en ook als luifel diende was dat allemaal geen probleem.

Ik heb er wel zin in hoor.... Hoop dat de kinderen de kastelen niet beu worden.

Misschien een stomme vraag, maar is er ergens in Schotland nog een soort van pretpark of zo? In Noorwegen kwamen we er destijds toevallig een tegen, gewoon in de middle of nowhere en dat was voor de kinderen wel erg leuk als afwisseling.
Màiri
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 25 Jun 2011, 22:49 »

Misschien een stomme vraag, maar is er ergens in Schotland nog een soort van pretpark of zo? In Noorwegen kwamen we er destijds toevallig een tegen, gewoon in de middle of nowhere en dat was voor de kinderen wel erg leuk als afwisseling.

Ik zou het niet weten, maar ik heb dat als kind echt nooit gemist. Ik kwam als klein meisje vaak in Schotland en ik heb me daar geen moment verveeld, helemaal nooit niet! Ik vond het heerlijk om overdag over de heuvels te klauteren, te proberen zo dicht mogelijk in de buurt van de schapen te komen, pootje baden in de beekjes.. De kastelen vond ik fantastisch. We hebben wel wat leuke dingen gedaan die voor kinderen ook leuk waren, zoals een stoomtreinmuseum bezocht, kastelen met leuke kinderactiviteiten, natuurcentra, boottochten naar eilanden (dat vond ik echt fantastisch altijd, groot avontuur!), uit eten in knusse pubs aan de kust, een kijkje nemen bij de boerderij van de verhuurders van het huisje (waar we ook kalfjes mochten voeren enzo), folkfestival bezocht, Ierse dansworkshop gedaan in Girvan, dat soort dingen. Dit was voornamelijk in South Ayrshire. Ik vond het altijd heerlijk en kreeg altijd heimwee en verdriet als we weer terug naar huis moesten. Ik was 9 jaar.. Pretpark? Neu, nooit gemist. Wink hello2

Erwin
Schotland fan

Living the life

« Antwoord #8 Gepost op: 26 Jun 2011, 07:50 »

Hai Babs,

In Carrbridge (ligt tussen Grandtown on Spey en Aviemore) heb je het adventure park "LANDMARK PARK" waar kinderen en ook de "grote" kinderen zich heerlijk kunnen uitleven tussen de bomen.
Ben er zelf nog nooit geweest, maar als ik er langs kom is het er altijd druk met kinderen, dus zal wel leuk zijn.

hier de link naar de site....http://www.landmarkpark.co.uk/

In ieder geval zijn er genoeg musea en bijna allemaal GRATIS toegang.

Veel plezier........

Erwin en Martina
Babs
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 26 Jun 2011, 09:20 »

Thanks! Daar gaan we heen :-)
EllenC
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 26 Jun 2011, 11:03 »

als je ergens neerstrijkt kan je info vragen in de locale winkels wat er zoal te doen is juli /augustus is de tijd van country fairs, family fun days , summer fetes etc.
bv \Blair Castle heeft verschillende evenementen elke week , de Highland Games zijn leuk om eens mee te maken

als je echt een park zoekt is http://www.blairdrummond.com/      Blair Drummond park een leuke keuze ,safari en adventure park ineen en je kunt via de website een  voucher afdrukken voor een gratis kind toegang Piper .

Driekje
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 26 Jun 2011, 11:39 »

Kijk eens bij www.dayoutwiththekids.co.uk
Bij slecht weer zijn er de indoor play-area's. Voor kinderen tot 10 jaar fantastische speel/klim/avontuur plekken. (google op indoor play-area's) en je kan er heel wat vinden). Of vraag bij de tourist-information in het gebied waar je bent.
Maar zoals Mairi al opmerkte: spelen in de natuur vinden kinderen meestal het allerleukste. Gisteren met onze kleinzoon van 2 bij een strandje aan de river Dee eindeloos steentjes in het water gegooid, terwijl onze kleindochter van 5 fantasie-avonturen beleeft, verscholen in het bos.
Babs
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 26 Jun 2011, 16:15 »

Ja, ik weet het. Wij hebben ook echte buitenkinderen hoor, dus die zullen zich prima vermaken. Maar dat neemt niet weg dat ze het wel erg leuk vinden om een pretpark, grote speeltuin of wat dan ook te bezoeken. En als ze telkens netjes met ons mee zijn geweest naar bossen, beekjes, kastelen, musea, steden en noem maar op....dan hebben ze dat wel verdient ;-) Indoor play-areas is sowieso wel leuk om te weten. Stel dat ze al een week aan een stuk in hun regenpak buiten gespeeld hebben, zal dat ook geen overbodige luxe zijn hahahahaha....

Bedankt hoor, voor alle reacties!
ErikDK
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 28 Jun 2011, 20:30 »

Je kan ook een dagje een  highland game meepikken .
Wij hebben de Inverness games - camping Bught Park ligt vlak naast het veld - en de Ballater games - Camping Ballater Council op amper 1km van het veld - reeds bezocht. Leg wel de camping vast want met de games in de buurt zijn alle plaatsen snel volgeboekt.

Erik.

Any way the wind blows.
(Mercury †24/11/1991)
peter en janet
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 04 Jul 2011, 17:18 »

Gisteren net terug gekomen na 3 week vakantie  sad1.
Het was helaas weer erg snel om. We hebben alleen de eerste week veel bewolking gehad en 1 dag regen. Voor de rest was het toppie.
Helaas wel erg veel midgies dit jaar. Neem dus zeker je maatregelen. Het zijn echte ettertjes  laughing7
Maar dat is dan ook, in mijn ogen, het enige nadeel van dit geweldige land.
Kijk ook eens op de site van undiscovered Scotland voor tips.

Heel veel plezier  icon_thumleft

Peter
peter en janet
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 04 Jul 2011, 17:21 »

Nog vergeten te vragen.... wat is jullie route ongeveer?
En nog 1 tip. Tank op tijd. Vooral in de hooglanden.

Peter
Eagleheart
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 05 Jul 2011, 17:50 »

jup, de midgets en vliegen zijn sinds 3 weken weer volop aanwezig! ik ga er vanuit dat dit nog tot eind augustus duurd.
ErikDK
Schotland fan

« Antwoord #17 Gepost op: 05 Jul 2011, 21:39 »

En nog 1 tip. Tank op tijd. Vooral in de hooglanden.

Zelfs als is de bak nog half vol , voltanken !!! je weet niet waar je pas een volgende pomp tegenkomt en het laatste wat je wil is leegvallen in the middle of nowhere.

Any way the wind blows.
(Mercury †24/11/1991)
Babs
Schotland fan

« Antwoord #18 Gepost op: 06 Jul 2011, 12:08 »

Hoi Peter,

Ik hoop dat jullie een super vakantie hebben gehad....Hoe hebben jullie gereisd? Tentje, caravan, B&B?Huh Jammer van de midges, maar we zijn erop voorbereid en het schrikt ons niet af hoor. Het enige wat kan gebeuren is dat we helemaal onder de irritante bultjes komen te zitten  icon_pale Ik hoop alleen dat de kinderen er een beetje tegen kunnen. Ik heb van Care Plus lotion met 50% Deet, maar de kinderen mogen zo'n hoge concentratie nog niet hebben. Dus die hebben spray met ik geloof 30% Deet. Als het echt erg wordt, verzinnen we wel wat...we zijn goed in improviseren hahahahaha....

We gaan met de auto op de trein door de eurotunnel en zoeken eerst een camping in de buurt van Londen, daar brengen we dan een dag door. Vervolgens rijden we richting Peak Valley voor een overnachting en gaan daar nog wat wandelen. Daarna naar Glasgow, Glen Coe, Fort William, Skye, Black Isle, Inverness, Loch Ness, Edinburgh, Alnwick, Durham, New Castle en dan met de boot terug naar IJmuiden. Er ligt niks vast hoor, ik zag door de bomen het bos niet meer :-) We hebben goede kaarten, stoppen gewoon als we iets leuks zien en als het ergens leuk is blijven we gewoon een paar dagen. Er zijn campings genoeg waar we 2 kleine tentjes kwijt kunnen en in plaatselijke 'vvv's' kunnen we ook genoeg info vinden. Ik vind het allemaal wel best en als we niet uitkomen met de tijd, rijden we de dag voor vertrek gewoon in één keer naar New Castle. Dan komt het allemaal goed. Relaxed, of niet hahahaha  Cheesy
peter en janet
Schotland fan

« Antwoord #19 Gepost op: 07 Jul 2011, 11:58 »

Hoi Babs,

Het was helemaal super  hello2. Wij zijn met de auto geweest vanuit IJmuiden. Wij hebben 3 huisjes gehuurd. Eerst vlakbij killin, toen helemaal naar boven bij Ullapool en de laatste week in het zuid-westen onder Glasgow. Het was onze tweede Schotland reis en we zijn zo langzamerhand echt verzot op het land geworden.
Jullie komen langs leuke plekken in ieder geval. Ik weet niet waar jullie van houden maar enkel tips die leuk voor de kinderen zijn, stoomtrein van Fort William naar Mallaig (wel ver vooraf reserveren en niet goedkoop), camera Obscura in Eddinburgh, maar ach er zijn zoveel leuke dingen.
Geniet er in ieder geval van, maar dat zal ongetwijfeld lukken.

Peter
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: Schotland 2011
Ga naar: