dme_v_ek@hotmail.com
Schotland fan
|
 |
« Gepost op: 15 Mei 2011, 21:02 » |
|
Hallo allemaal,
Over een aantal weken ga ik voor 10 dagen naar Schotland (1e week van juni). Het reisplan voor nu is Inverness, Skye en Fort William.. Ik zou graag Puffins, zeehonden en met heel veel geluk een otter willen zien! Maar weten jullie of ik daar kans op heb bij de plaatsen waar ik vanplan ben heen te gaan? Of kan ik mijn route beter aanpassen? Ik ga reizen met het ov, vandaar dat ik nu voor deze route heb gekozen.. Voor zover ik na heb kunnen gaan heb je op Skye wel kans om puffins te zien, heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Groetjes Davida
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wilma
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 16 Mei 2011, 08:15 » |
|
Welkom op het forum Davida, ik zou denk ik toch je reisplan omgooien als je afhankelijk bent van het OV. Ik heb zelf op het eiland Mull het meeste wildlife gezien, maar eerlijk gezegd op Skye niet zo op gelet. Daar was ik meer gefocust op het wandelen, er zijn vast wel anderen die dat weten. Skye is een erg mooi eiland waar van alles te doen is. Op Mull kan je met een boot meevaren naar het eiland Staffa en daar de puffins bezoeken. Dat vond ik echt een geweldige ervaring, we kregen tijd genoeg om daar rond te lopen. Succes met de plannen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ingrid
Administrator
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 16 Mei 2011, 08:53 » |
|
Ik wens je heel erg veel plezier. 
|
|
|
|
|
|
Groetjes Ingrid
|
|
|
skye
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 16 Mei 2011, 08:57 » |
|
ik heb bij Skye nog nooit puffins gezien, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Misschien heb je dan toch meer aan de tip van Wilma en naar Mull gaan. Ik weet dat je op Skye vanuit Portree wel met bootjes excursies kan maken, volgens mij moet je dan wel zeehonden kunnen zien ( in ieder geval wel als je vanuit Elgol gaat) en ook wel vogels.
De eilanden zal wel wat lastiger worden als je afhankelijkbent van openbaar vervoer, dat gaat niet zo frequent.
In ieder geval veel voorpret en plezier als je gaat.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toeter
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 16 Mei 2011, 14:02 » |
|
Bij Inverness kan je volgens mij een boottocht doen naar de dolfijnen. Dolfijnen worden ook wel vanaf land gespot.
Op Skye vertrekken vanaf Elgol boottochten naar kleine eilandjes. Op 1 van deze eilanden komen puffins voor. Wij hebben helaas nooit de mogelijkheid gehad om z' on boottocht te maken. Vanaf Portree vertrekt een boottocht naar de Zeearend. Dit is een aanrader. Bij Dunvegan Castle zijn er veel zeehonden. Hiervandaan vertrekken ook boottochten naar deze grappige beesten.
Volgens mij kan je bij Fort William ook zeehonden spotten, maar dat weet ik niet zeker.
Ik ben het met Wilma eens. Op Mull is ook veel wild te spotten. Een schitterend eiland om te bezoeken. Ik wil er zeker nog een keer naar terug.
Ik hoop dat je iets aan deze info heb.
Toeter
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dme_v_ek@hotmail.com
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 16 Mei 2011, 17:20 » |
|
Bedankt allemaal voor jullie reactie! Zal eens wat meer informatie opzoeken over Mull.. En ga eens kijken of ik mijn route aan kan passen zodat Mull ook in het schema past  Groetjes Davida p.s meer tips zijn altijd welkom
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Màiri
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 16 Mei 2011, 17:46 » |
|
Mull is echt een aanrader inderdaad!! Je kunt er komen per boot vanaf Oban. Eenmaal op Mull kun je naar Fionnphort rijden. Vanaf Fionnphort gaat er een boot naar Iona en dat is wel echt een must-see eiland. Je kunt er ook inderdaad een boot nemen die een tocht maakt langs de kleine onbewoonde eilanden (Staffa, Dutchman's Cap, e.d.). Je bent dan ook in de gelegenheid om even aan land te gaan en te wandelen. Op die eilanden kun je zeer dicht bij de papegaaiduikers (puffins) komen (als in een halve meter afstand, want ze zijn behoorlijk tam) en ook andere soorten, zoals de kleine alk, e.d. Het is een hele mooie ervaring, kan ik je zeggen!  Echter moet je wel geluk hebben met het weer, want dat bootje vaart niet als de zee te gevaarlijk is. Tip: Neem een reistabletje in van tevoren, want je kunt aardig zeeziek worden. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dme_v_ek@hotmail.com
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 16 Mei 2011, 17:57 » |
|
Klinkt allemaal erg leuk! Wat zouden jullie mij dan aanraden qua omgeving? Inverness laten schieten en die tijd besteden om naar Mull te gaan?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dme_v_ek@hotmail.com
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 16 Mei 2011, 19:31 » |
|
Wilma, nog even een vraagje.. Waarom zou jij de route omgooien? Zijn het te lange afstanden of heb je hier een andere reden voor?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Màiri
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 16 Mei 2011, 19:42 » |
|
Mull is eigenlijk Schotland in het klein. Je hebt er echt alles; mooie natuur, ruige en minder ruige kust, eilanden, lochs, standing stones, mooi stadje Tobermory, etc. Voor Mull zou ik echt langere tijd uittrekken, als ik jou was. Er valt zoveel te zien op dat eiland! 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wilma
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 16 Mei 2011, 20:56 » |
|
Ja vooral voor de afstanden omdat je met de OV wilt gaan zou ik Inverness laten gaan. Een mooiere omgeving met wildlife vind ik toch wel Mull en Skye. Wij hebben heel toevallig dolfijnen gezien op Black Isle, maar er zijn mensen die ze nog nooit gezien hebben en er al jaren even kijken. Omdat je maar 10 dagen hebt, en met de OV wilt gaan, kan je je beter concentreren op 1 stukje gebied. ER zijn op Mull ook dagtochten waar je met een gids mee kan, die vertelt je van alles en die zien ook. Op aanraden van een local hebben wij bij deze man geboekt: http://www.turusmara.com/ dat was echt erg leuk, vertelt ook van alles. Er zijn ook tochten vanuit Tobermory geloof ik waar je op zoek kan naar dolfijnen. Zeehondjes hebben wij regelmatig gezien. Otters zijn er ook, maar die heb ik daar niet gevonden. En ontzettend veel roofvogels. echt heel mooi. Maar de tocht naar Staffa blijft echt het allermooiste wat wij op Mull hebben meegemaakt. Je kan ook een combinatie doen met Iona, ook erg mooi! Inverness ben ik een paar keer geweest, de stad zelf vind ik minder, maar in de buurt zijn erg mooie plekjes, maar je hebt echt een auto nodig om daar te komen. Succes.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Màiri
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 16 Mei 2011, 23:20 » |
|
Wij hebben toen zelfs vanuit ons vakantiehuis een hele school dolfijnen in de baai gezien (ook op Mull)!  Ik zou als ik jou was lekker op Mull gaan zitten en vandaaruit dan allerlei tochten maken. Je ziet echt genoeg om je tijd mee te vullen. Maar het is wel slim om een huurauto te nemen. Want met ov kom je niet echt ver.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jurriaan
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 17 Mei 2011, 09:47 » |
|
Op Skye is behoorlijk wat Wildlife.
Je hebt de zeeotters by Kylerhea. In Portree heb je het boot tripje naar de zee arends. We hebben aardig wat herten vooral in de buurt van de Cullins heb je kans om ze te zien. Dolfijnen, Minky back whales, zee honden, puffins, basking sharks, eagels en veel andere vogel soorten zijn overall te zien.
probleem is alleen ze zijn er niet altijd en de kans dat je ze ziet is aanwezig maar je moet er niet op rekenen. De meest moeilijke om te zien zijn de zee otters, zelfs bij het otter reservaat bij Kylerhea.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toeter
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 17 Mei 2011, 14:45 » |
|
O ja, dat is waar ook. Wij zijn ook wel eens bij het reservaat bij Kylerhae geweest. Helaas hebben wij toen geen otters gezien, maar wel een zeehond.  Wij hebben bij het Eilan Donan Castle een otter gezien. Het was heel raar, wij stonden samen met twee andere toeristen naar de activiteiten van de otter te kijken, terwijl andere toeristen gehaast achter ons langs renden om het kasteel te bezoeken. Ze hadden helaas geen oog voor de mooie natuur.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dme_v_ek@hotmail.com
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 17 Mei 2011, 20:43 » |
|
bedankt allemaal weer voor de reacties! Zoals het er nu uitziet gaan we idd gewoon naar Mull en laten we Inverness en skye schieten (kunnen we altijd nog een andere keer heen  ) Die tochtjes die jullie noemen lijken me allemaal erg leuk. Dus ga me daar nu verder op focussen Groetjes weer!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wilma
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 17 Mei 2011, 21:46 » |
|
Fijn dat je hier wat aan had. Je gaat 10 dagen? dan zou je een kleine week op Mull kunnen blijven en een paar dagen Skye, dat is ook zeer de moeite waard hoor. Vooral om daar te wandelen! Jurriaan had ook leuke tips! Succes.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ingrid
Administrator
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 18 Mei 2011, 08:07 » |
|
Fijn zoveel info hier te vinden, waar ik zelf ook wat aan heb.... 
|
|
|
|
|
|
Groetjes Ingrid
|
|
|
McLark(enshoeve)
Schotland fan
Larkenshoeve
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 18 Mei 2011, 09:08 » |
|
Om otters te kunnen spotten, is naast een dosis geluk, ook van belang dat je een beschutte plek opzoekt en het getijde in de gaten houdt. Ze jagen het meeste in kleine inhammen (baaitjes) waar ze makkelijk op en af rotsen kunnen klimmen en geen directe golfslag vanuit zee hebben. Als het vloed wordt, komt de meeste vis beschutting zoeken in die inhammen/baaitjes, waardoor de otter ze dan weer makkelijker kan vangen. En ze mogen graag in het  liggen op de rotsen! Ik hoop het voor je dat je ze kunt zien, het is ontzettend leuk!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dme_v_ek@hotmail.com
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 21 Mei 2011, 11:14 » |
|
Bedankt allemaal voor jullie reacties, heb er erg veel aan gehad!! We gaan toch alleen naar Mull (overnachtingen zijn geboekt  ) Heb wel getwijfeld om ook nog naar Skye te gaan, maar we hebben maar 8 volle dagen, dus dit vond ik wat teveel gehaast worden.. Maar wie weet, we kunnen altijd nog een andere keer naar Skye (en al die andere mooie plekken in Schotland)! Groetjes Davida
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Màiri
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 21 Mei 2011, 12:00 » |
|
Goede keus, Davida! Mull is echt schitterend en je zult zeker gaan genieten daar.  In die 8 dagen zou je wél dus vanaf Fionnphort een boottocht kunnen maken naar de kleine eilanden (Staffa, Dutchman's Cap, e.d.) en natuurlijk Iona (heeft een prachtig klooster en een zeer rijke geschiedenis; Book of Kells is daar ook geschreven.  ). Iona kun je mooi als een dagtrip doen, is zeer de moeite waard. Veel plezier!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dme_v_ek@hotmail.com
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 21 Mei 2011, 12:21 » |
|
Dank je! Dat zijn we ook zeker van plan! Heb er zin in, nog een weekje wachten 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andrea
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: 21 Mei 2011, 12:45 » |
|
Is het nog gelukt om een auto te huren ?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dme_v_ek@hotmail.com
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: 21 Mei 2011, 17:44 » |
|
Nee nog niet. Heb wel 2 sites gevonden voor autoverhuur op Mull waar ik nu een mail naartoe heb gestuurd.. Dus nog even afwachten, ben benieuwd 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dme_v_ek@hotmail.com
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #23 Gepost op: 21 Mei 2011, 17:56 » |
|
Mairi e Wilma, vanaf waar zijn jullie met de boot naar Staffa gegaan?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Màiri
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: 21 Mei 2011, 18:41 » |
|
Mairi e Wilma, vanaf waar zijn jullie met de boot naar Staffa gegaan?
Dat zei ik al.  Vanaf Fionnphort! 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|