Hoi Eva!
Welkom!! Ik kan je alles vertellen over het SERF project (althans, van de zomer 2009, want toen heb ik daar opgegraven met de University of Glasgow, in samenwerking met University of Aberdeen). Ik neem aan dat dat het project is waar je het over hebt. Of is het iets anders? Wij hebben daar opgegraven voor 3 weken (in Forteviot), ik had toen de gehele opgraving meegemaakt. Hadden een gave vondst (een kistgraf uit de late Bronstijd), google maar eens op Forteviot Dagger! Forteviot was leuk, maar het is wel hard werken. Anders dan in Nederland wordt alles met de troffel opgeschaafd. Zelfs coupes worden met handschepjes en troffels uitgegraven. Dat is wel even wat anders dan hoe dat hier in Nederland gaat. Ik ervaarde het daarom ook als vrij zwaar werk, want je zit bijna de hele dag toch op je knieën voorover gebogen (nou ja, ik ging er bij zitten, want ik hield dat niet vol

)..
Inderdaad is de regen geen pretje. Het is doorwerken totdat de site te nat is om nog door te kunnen werken. Het is in je regenpak op je buik in de modder liggen, een coupe uitgravend met een pollepel. Niet echt de romantiek die je zou verwachten!
Desalniettemin heb ik er een leuke tijd gehad. Er waren leuke mensen, je leert er ontzettend veel, doet veel verschillende dingen en je gaat ook op excursie. Let op: wel 6 dagen per week werken en alleen op maandag vrij (althans, dat was bij ons zo). Wij verbleven toen op Strathallan school en dat is een uitstekende accomodatie (eten is goed, eigen kamer en er zijn wasfaciliteiten). Lunch was wel erg Brits: slappe sandwiches, chips, een reep en fruit.. Elke dag. Behalve vrijdag, want dan is het Pieday (en hebben ze dus koude pies).

O ja, en er was om de dag een 'Tescorun'. Echt heel erg aanstekelijk, om met de anderen mee te gaan en je over te laten halen om ook repen chocola te kopen na de hele dag buiten zijn (en stomverbaasd je collega's aanstaren als ze iedere keer weer met hele kratten drank aan komen zetten

). Haha, maffe tijden...
Waarom ga je juist naar Glasgow? Waar studeer je momenteel en in welk jaar zit je? Ben wel benieuwd.

Ik zit in Leiden en zit in mijn vierde BA jaar. Ik hoop heel erg dit jaar af te kunnen studeren (maar de scriptie is ietwat problematisch

), want dan kan ik in september mijn jaar durende master beginnen in Edinburgh.

Als je nog meer vragen hebt, zeker stellen!