We zijn met de camper geweest en hebben gebruikt gemaakt van (boerderij)campings. Wildcamperen is ook mogelijk maar alleen als je daarvoor toestemming hebt van de landeigenaar. Toch kies ik er voor om op een camping te staan. Meestal zoeken we die op (bordje langs de weg) aan het einde van een (rij)dag. Onderweg hebben we gekocht wat we dan 's avonds eten. We hebben gemiddeld zo'n 10 pond betaald voor 2 personen en een camper op electra.
De overtocht kiezen we altijd voor DFDS. Ook wij hebben weer lekker vroeg geboekt en zijn een kleine ? 700, = kwijt aan de retourovertocht met de camper, twee keer een commodore cabin en ontbijt 's ochtends. Dat kan dus goedkoper als je met minder gemak genoegen neemt. We hebben mensen, die alleen een slaapstoel geboekt hadden, wel onder de trappen zien slapen.
De overtocht is inderdaad een kostenpost maar als je gewend bent dit uit te geven aan de overtocht kun je er elk jaar weer rekening mee houden, net zoals de Zuid-Europagangers die brandstof, tijd, tussenovernachtingen met maaltijden en vaak tol kwijt zijn voor ze op de plaats van bestemming zijn.
Voor ?600,= ben je aan de overkant, heb je goed geslapen en gegeten en de vakantie begint al in IJmuiden in plaats van over twee dagen snelweg naar Itali? (of zo) met de camper. Maar ik kan natuurlijk niet in jullie portemonaye kijken.
Overigens zijn de dieselprijzen in Scotland ook wat hoger dan we hier gewend zijn.
Toch durf ik je bijna te garanderen dat je het allemaal de moeite en kosten waard vind als je voor het eerst door Glen Coe rijdt en de kolommen zonlicht over de bergwanden ziet spelen na een verfrissend regenbuitje. De lucht is dan zwanger van de geur van natte hei en wilde knoflook en da's een mooi moment voor een tussenstop om even te genieten van de rust en ruimte en een lekkere bak thee...

Probeer maar...