Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 08:15

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Bank perikelen !
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bank perikelen !  (gelezen 2238 keer)
Andrea
Schotland fan

« Gepost op: 23 Apr 2011, 19:00 »

Sinds 14 jaar hebben we een bankrekening bij de BOS nu HBOS. Onlangs in Amerika kon ik geen geld uit de geldautomaat krijgen, mijn man arriveerde enkele dagen later en had hetzelfde probleem. Hij had zijn kaart echter een aantal maanden geleden nog zonder problemen gebruikt in Amerika.
Tijdens een telefoontje met de bank bleek dat onze kaarten geblokkeerd waren voor gebruik in het buitenland, man's kaart werd geactiveerd en we konden onze vakantie zonder problemen vervolgen.  sunny

Vanmorgen belde ik met de bank om mijn kaart te re-activeren en toen bleek dat ik eigenlijk voor ieder vertrek naar het buitenland moet bellen, zeggen waar ik naartoe ga en hoelang ik daar verblijf, allemaal natuurlijk voor onze eigen veiligheid !  laughing8
Na heel veel aandringen heb ik nu mijn kaart voor de volgende 12 maanden voor wereldwijd gebruik kunnen activeren.

En..................toen "came the monkey out of the sleeve": dit "probleem" is op te lossen door gebruik te maken van hun nieuwe account, kaart kan zonder problemen wereldwijd gebruikt worden, inclusief een reisverzekering, enz enz. En toen mijn vraag welke kosten aan dit account zaten, jawel hoor £12.50 per maand !

Pffff, waarom moet het nu zo moeilijk als het gemakkelijk kan ? (Ja , ik weet het antwoord wel: £££££)  laughing7
Roald
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 23 Apr 2011, 23:06 »

Ken ik. Een kennis van me probeerde eens vanuit het buitenland online een betaling te doen: baf, rekening geblokkeerd. Werd eerst geverifieerd of dat allemaal wel klopte, dat er vanuit een ander land op zijn rekening ingelogd werd. Zal zijn om fraude tegen te gaan en zo. Toen ik een credit card aanvroeg om die in Nederland te gebruiken (eentje zonder transactiekosten bij gebruik in het buitenland), werd meteen een soort aantekening op m'n account gemaakt dat ik naar het buitenland ging, zodat dat mijn rekening dus niet geblokkeerd zou worden.

Ben ook eens gebeld door m'n bank toen ik met m'n credit card een vlucht had geboekt voor iemand die zelf geen credit card heeft: of het wel klopte dat er met mijn kaart een vlucht voor iemand met een andere naam was geboekt ?

Ze zijn inderdaad als de dood voor fraude. Ik zou die £12.50/m gewoon in eigen zak houden, en voor alle zekerheid bij de volgende trip inderdaad de bank informeren. En dan maar hopen dat ze daar te vertrouwen zijn, en niet wat doen met het interessante gegeven dat er op dat adres gedurende die periode niemand aanwezig is tongue3

Live and let live
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 23 Apr 2011, 23:26 »

Ja heel fijn dat ze voorzichtig zijn  Klappen, maar waarom na 14 jaar opeens blokkeren zonder ons te informeren ?
Ze hadden kunnen zien dat we de kaarten al jaren "wereldwijd" gebruiken, was ook een lekker duur telefoontje vanuit een hotelkamer in Amerika naar de UK  icon_scratch

Ook is het me overkomen dat ik de Credit Card people( andere bank trouwens) ge-informeerd had dat ik naar "Verweggistan" ging en zelfs toen blokkeerden ze de kaart  help
EllenC
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 24 Apr 2011, 09:46 »

dat is om je rot te ergeren, het is jouw geld maar dat schijnen ze nog steeds niet te snappen.de tijden van service van een bank zijn allang voorbij helaas.
Is het activeren voor een jaar nog wel gratis??
Toen wij naar Australie gingen moesten we de bank en de Visa ook van te voren laten weten .

wat vind je van deze??

je mag grote bedragen op je eigen rekening storten zonder te moeten bewijzen waar het vandaan komt , maar als je het er dan weer af wilt halen kan dat niet in 1 x i.vm. witwassen . dat ze voorzichtig zijn snap ik maar dan moeten ze het ook niet zomaar binnenhalen. icon_scratch

over bankieren gesproken als ik een groter bedrag naar Nederland ( of waar dan ook ) wil overmaken gebruik ik niet meer de bank maar Moneycorp, je krijgt daar een veel betere wisselkoers  het scheelt een behoorlijke slok op een borrel.

om kleinere bedragen uit Nederland op te nemen  haal ik  £200 uit de muur met mijn Nederlandse kaart en stort het dan op mijn RBOS rekening
kosten ?  € 2

McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #4 Gepost op: 25 Apr 2011, 10:58 »

Ik heb hier inderdaad ook wel eens van gehoord van vrienden en collega's, maar zelf hebben wij dat probleem nooit gehad.

"Waarom?" heb ik me wel eens afgevraagd. Hierbij dus het antwoord op mijn vraag! Bedankt Andrea! Wij hebben dus ook een soortgelijke rekening met allerlei extraatjes zoals een doorlopende reisverzekering voor het hele gezin, maar dan bij de RBS.

Misschien is die £12.50 per maand niet voor iedereen goed besteed, maar voor veel mensen is alleen de doorlopende reisverzekering voor een heel gezin voor £150 per jaar al meer dan het geld waard.

Afhankelijk van de bank zitten er vaak nog veel meer voordeeltjes inbegrepen bij dat soort rekeningen, zoals een paar jaar extra garantie op producten die je koopt als je die bank's credit card gebruikt, GSM verzekering, gratis wegenwacht inbegrepen als je je autoverzekering via de bank neemt, etc. etc.

Ik zou er toch 'ns over nadenken!  Wink
psychogoogje
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 25 Apr 2011, 14:24 »

Wat klinkt dit bekend!
Het maakt het maar weer eens duidelijk dat die banken er niet voor ons zitten...

Mijn NL loon wordt nog op mijn NL rekening gestort, volgens de ABN zou het gratis zijn om dat geld over te schrijven naar mijn RBS rekening als ik een IBAN/BIC code zou hebben. Niets is minder waar: de ABN rekent 5 euro en de RBS 7 pond!
Dus dan maar pinnen en naar binnen wandelken om het te storten.. gaat nog sneller ook.  Bonk

Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje
Ferry
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 25 Apr 2011, 15:56 »

Over banken gesproken: welke banken kunnen jullie me aanraden? Ik ben aan het rondkijken en zal een rekening openen zodra ik in Schotland ben begin juni.
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #7 Gepost op: 25 Apr 2011, 16:48 »

Over banken gesproken: welke banken kunnen jullie me aanraden? Ik ben aan het rondkijken en zal een rekening openen zodra ik in Schotland ben begin juni.

Hi Ferry, ik heb eigenlijk alleen maar ervaring met de Royal Bank of Scotland, maar ben erg tevreden met ze. Tegenwoordig internetbankier ik alleen maar, maar voorheen toen ik nog redelijk wat via de telefoon regelde vond ik het personeel altijd erg vriendelijk en behulpzaam en je kan ze 24/7 bellen (maar dat geldt waarschijnlijk voor bijna alle banken?).
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 25 Apr 2011, 19:50 »

@ McHenk: Ik wil best iets betalen voor de buitenland service, bij ABN/AMRO betalen we ook voor de wereldpas, maar ik hoef die "extraatjes" niet. Het is een bank geen verzekeringsmaatschappij  nono
In het heel prille begin hadden we zo'n rekening zonder buitenland voorziening, de rekening ge-upgrade en nu dit gedoe weer.
Er zijn natuurlijk bosjes Britten die nooit het eiland af gaan, net zoals Driekjes voorbeeld met de "groene kaart" bij een autoverzekering.
Maar wat me het meeste stoorde is dat je er dus op zo'n ongeschikt moment achter moet komen. Ik denk vast dat we wel een brief met veranderde "Terms & Conditions " hebben gehad, maar ja, wie leest die nu laughing7

@Ferry: Het is vaak een heel gedoe om een bankrekening te openen hier, als je geen Schotse werkgever hebt, misschien kunnen andere nieuwkomers je daar nog wat mee helpen ?

En dan schoot me nog een recent bankakkefietje te binnen   confused2
Mijn man haalde pas €1500 over van dochter's ABN/AMRO rekening (naar HBOS). Net toen we ons realiseerden dat het wel wat lang duurde kwam er een brief van ABN, met de vraag even te bellen. Een "handige" brief zonder referentienummer of naam/ afzender. Bankmedewerkster kon zien dat er wat problemen waren, maar het geld zou wel teruggestort worden.
Na een week nog geen geld en weer een telefoontje. Deze aardige jongeman nam contact op met de afdeling buitenland transacties en belde me terug met de mededeling dat de transactie "verdacht" was, omdat in de omschrijving "El Paso" stond en dus niet geaccepteerd was door HBOS. Nadat ik uitgelegd had dat El Paso de Texaanse stad is waar dochter studeert en dit man's geheugensteuntje was omtrend de uiteindelijke bestemming van de Euro's. Jongeman ging terug met dit nieuws en wist me even later te vertellen dat het geld door HBOS vrijgegeven zou worden. Maar een week later nog steeds geen Euro's.
Maar weer bellen en na 2 dagen kreeg ik de betreffende man weer aan de lijn, wat bleek, het geld was nu zolang onderweg dat het niet meer bijgeschreven kon worden en zou weer terug zou gaan naar ABN/AMRO.................Wat dus inderdaad geschiedde, het geld is dus meer dan 4 weken onderweg geweest en is toen alsnog van ABN/AMRO naar HBOS gegaan, ditmaal met in de omschrijving dochter's naam  laughing7

EllenC
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 25 Apr 2011, 20:41 »

grrrr wat ik me altijd afvraag is  waar blijft dat geld dan al die tijd hangen Huh in cyberspace??

McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #10 Gepost op: 26 Apr 2011, 09:47 »

@ McHenk: Ik wil best iets betalen voor de buitenland service, bij ABN/AMRO betalen we ook voor de wereldpas, maar ik hoef die "extraatjes" niet. Het is een bank geen verzekeringsmaatschappij  nono

Nee, als je al die extraatjes niet wilt dan heeft het geen zin om zo'n bedrag per maand te betalen. Maar wat dat tweede betreft; het is inderdaad in eerste instantie voor jou natuurlijk gewoon een bank, maar die staat niet op zichzelf en in het geval van de RBS Group bezitten die ook verzekeringsmaatschappijen en daarom kunnen ze dat soort extraatjes 'weggeven'.  Undecided

Citaat
Maar wat me het meeste stoorde is dat je er dus op zo'n ongeschikt moment achter moet komen. Ik denk vast dat we wel een brief met veranderde "Terms & Conditions " hebben gehad, maar ja, wie leest die nu laughing7

Da's inderdaad heel erg vervelend en ik zou zelf ook razend zijn als het mij zou overkomen!!  Angry

Citaat
@Ferry: Het is vaak een heel gedoe om een bankrekening te openen hier, als je geen Schotse werkgever hebt, misschien kunnen andere nieuwkomers je daar nog wat mee helpen ?

Ik kan me inderdaad herinneren dat het helemaal niet zo makkelijk was voor mij om hier een rekening te openen. Het ging voor mij alleen iets makkelijker omdat mijn vriendin Britse was en al jaren bij dezelfde bank een rekening en hypotheek had.
.
Struner
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 26 Apr 2011, 12:49 »

Mijn rekening bij Barclays werkt eigenlijk zonder problemen
Maar voordat ik het als niet-ingezetene voor elkaar had....  Bonk
En daarnaast heb ik hier een Rabo-rekening, ook eigenlijk zonder internationale problemen.
Maar beide banken zijn dan ook zonder staatssteun door de krediet-crisis gekomen, een verband?  dontknow
Pffff, waarom moet het nu zo moeilijk als het gemakkelijk kan ? (Ja , ik weet het antwoord wel: £££££)  laughing7
Ja, Andrea, banks are only after your money  tongue3

MVG,
---Peter.
Ferry
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 26 Apr 2011, 14:22 »

Bedankt weer Andrea en McHenk!  Ik heb een Schotse werkgever, nou ja - een internationale werkgever met een vestiging in Schotland, dus dat zou geen probleem moeten zijn. (Althans dat hoop ik - soms ga ik er iets teveel vanuit dat dingen geen probleem zijn... )  Ik kan aantonen dat ik een contract heb en wil alleen mijn salaris op die rekening gestort  hebben, en ik hoef geen overdraft mogelijkheden ofzo te hebben. Ik wil kunnen internetbankieren en de mogelijkheid om hier en daar wat ponden uit de muur te sleuren. Je zou denken dat het risico voor een bank dan niet al te groot is, maar we zullen zien! :-) 

We hebben in ieder geval de bevestiging dat het huurhuis helemaal rond is nu; de credit checks zijn gedaan en de landlord ziet ook geen problemen  met onze aanwezigheid, dus op 6 juni kunnen we de sleutels oppikken!  bagpiper
Toeter
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 26 Apr 2011, 15:54 »

Fantastisch nieuws, dat de huisvesting rond is. Nu is het zeker aftellen tot 6 juni.  laughing7

Ferry
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 26 Apr 2011, 20:54 »

Zeker aftellen! Maar nog genoeg te doen hier... :-(   

Verder ben ik op de websites wat banken aan het vergelijken. RBOS ziet er wel goed uit, dus als we daar zijn zo snel mogelijk regelen!
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #15 Gepost op: 27 Apr 2011, 10:14 »

Ferry,

Martin Lewis z'n site 'moneysavingexpert.com' is goed voor financiele tips.

Kijk hier maar eens voor welke bank te kiezen:

http://www.moneysavingexpert.com/banking/compare-best-bank-accounts
Ferry
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 28 Apr 2011, 20:27 »

Bedankt weer Henk - ik ben je onderhand wel een pint verschuldigd!  Whisky
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #17 Gepost op: 28 Apr 2011, 21:02 »

Bedankt weer Henk - ik ben je onderhand wel een pint verschuldigd!  Whisky

drunken_smilie Sssuccezzz me zze bessslizzzinge, Ferry!  drunken_smilie [hik!]
Ferry
Schotland fan

« Antwoord #18 Gepost op: 14 Jun 2011, 09:39 »

Nou ik ben er in geslaagd om een bankrekening te openen hoor! Als je eenmaal in Schotland woont en je hebt een bewijs van adres en inkomen dan is het niet zo moeilijk meer. Dat wil zeggen: als je een EU ingezetene bent. Mijn vrouw is Amerikaanse en dat was nog even lastig. Vooral in het (meer landelijke) gebied waar wij wonen is viel het niet mee en weten de bank medewerkers niet goed hoe ze daarmee om moeten gaan. Uiteindelijk zijn we maar naar een HSBC bank in Edinburgh gegaan, en daar was het geen probleem.
Blijft vreemd dat je zoveel moeite moet doen om je geld bij ze te mogen stallen...   Maar goed, het is weer gelukt.

Nu nog eraan denken om ze te informeren wanneer ik naar NL ga zodat m'n kaart niet geblokkeerd wordt als ik 'm daar gebruik!
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #19 Gepost op: 14 Jun 2011, 10:29 »

Mooi zo  icon_thumleft !

Ik moet zeggen dat het mij toch niet zou uitmaken waar het dichtsbijzijnde filiaal van mijn bank is, want ik kom er toch nooit! Alles via internetbankieren.

matthijs
Schotland fan

« Antwoord #20 Gepost op: 05 Jul 2011, 21:03 »

ik zit al bijna 10 jaar bij de RBS maar zou de bank zelf niet aanraden, sinds ik sinds een jaar maandag tot vrijdag werk kan ik mijn bank zaken alleen op een zaterdag regelen. Veel van hun filialen zijn gesloten op zaterdags een paar jaar terug was het alleen tot 12 op een zaterdag. hun creditcard afdeling is een lachertje, toen er ongeoorloofde bedragen van mijn rekening verdwenen was het 6maanden voor dat ze het terug betaalde.

Binnenkort ga ik naar de Bank of scotland omdat het filiaal recht tegenover mijn huidige bank is en 2 uur langer open is dan de RBS. en zij zijn open op een zaterdag:D
Ferry
Schotland fan

« Antwoord #21 Gepost op: 07 Jul 2011, 10:49 »

Waarvoor moet je zo vaak naar het filiaal van de bank Matthijs? (hoef je niet te antwoorden natuurlijk, bankieren is nou eenmaal een prive kwestie  icon_silent)
Ik heb nu een account bij Lloyds TSB maar doe alles via internetbankieren eigenlijk, net als McHenk al zei. Ik heb tot nu toe nog geen reden gehad om bij het filiaal langs te gaan.

Ze monitoren m'n account goed trouwens, want ik had een aardig bedrag overgemaakt uit NL omdat ik binnenkort een auto hier wil aanschaffen, en ze hingen meteen aan de telefoon om te checken of ik dat zelf geïnitieerd had, en of ik niet een spaarrekening bij ze wilde openen enzo...    Ik moet er ook echt aan denken om aan te geven dat ik de bankkaart in Nederland ga gebruiken, want ik weet zeker dat ze 'm meteen blokkeren als ze de boel niet vertrouwen!  Op zich wel goed natuurlijk, maar aan de andere kant ook een beetje benauwend hoe ze je in de gaten houden!  evil5
matthijs
Schotland fan

« Antwoord #22 Gepost op: 08 Jul 2011, 01:39 »

ik krijg regelmatig cheques toegestuurd;) om ze in te cashen op mijn rekening moet ik wel bij een filiaal naar binnen;)
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #23 Gepost op: 08 Jul 2011, 09:06 »

Volgens mij kun je cheques ook met een speciaal formulier in de brievenbus van de bank stoppen ( HBOS in ieder geval wel).
EllenC
Schotland fan

« Antwoord #24 Gepost op: 08 Jul 2011, 09:30 »

wij doen ze ook gewoon op de bus  wel met een pay-in slip. maar nog een paar jaar en de cheques zijn ook hier  verleden tijd. ( 2018?)

Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Bank perikelen !
Ga naar: