Schotland forum
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
25 Mei 2012, 08:13
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:
Geavanceerd zoeken
Schotland forum
|
Leven in Schotland
|
Emigreren naar Schotland
| Topic:
in Juni gaan we over! Advies gevraagd mbt Auto aankoop en AGA gebruik
Pagina's: [
1
]
Omlaag
« vorige
volgende »
Auteur
Topic: in Juni gaan we over! Advies gevraagd mbt Auto aankoop en AGA gebruik (gelezen 1911 keer)
Ferry
Schotland fan
«
Gepost op:
19 Apr 2011, 20:47 »
We zitten op dit moment in Schotland en zijn op huizenjacht geweest. Ik ga met mijn vrouw en hond naar Schotland in juni. We nemen onze baan mee, dus dat is allemaal al geregeld. Nu hebben we een huurhuis gevonden, helaas niet in het gebied waar we in eerste instantie heen wilden, Perthshire/Stirlingshire, maar in de Borders, in Stow - een klein plaatsje boven Galashiels en zo'n 40km ten zuiden van Edinburgh. Het is een erg mooi gebied, zoals zo veel gebieden in Schotland eigenlijk! We zitten nu bijvoorbeeld even in Ayrshire, het zuiden langs de westkust is óók mooi! Daarom huren we eerst een huis voor minstens een half jaartje, en dan zien we wel weer verder. Eerst maar eens de overtocht maken, dan zien we straks wel waar we ons echt 'permanent' willen vestigen, of in ieder geval aandurven om een huis te kopen.
De zoektocht naar een huurwoning was niet eenvoudig; honden worden doorgaans niet geaccepteerd, en we moeten in een gebied zitten waar een goede breedbandverbinding te krijgen is. Maar goed, nu hebben we een huis gevonden, en daar gaat een van mijn vragen over: is er hier iemand die ervaring heeft met een AGA fornuis?? Ik heb zo'n ding in dat huurhuis zitten, en eigenlijk weet ik er niet veel van, behalve dat je 'm nooit uit moet zetten en dat het langzaam koken is met zo'n apparaat. Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Mijn tweede vraag heeft betrekking op het kopen van een auto in Schotland. Is er een soort BOVAG-achtig iets waar ik op kan letten bij de aanschaf van een auto? Ik ben niet bepaald een techneut, dus wil een auto kopen bij een beetje gerenommeerd bedrijf om op die manier het risico op een miskoop een beetje te beperken. Alle tips zijn welkom!
Ondertussen geniet ik hier nog heel even, morgen vliegen we immers weer terug naar NL!
Andrea
Schotland fan
Re:in Juni gaan we over! Advies gevraagd mbt Auto aankoop en AGA gebruik
«
Antwoord #1 Gepost op:
19 Apr 2011, 23:21 »
Wat betreft de AGA kan ik je niet helpen, maar er is heel veel te googelen en er zijn ook forums/ fora van AGA gebruikers. Ik heb een vriendin in NL die een AGA had en er helemaal lyrisch over was.
Een auto koop je gewoon bij een garage en dan krijg je 3 of 6 maanden garantie. Je hebt vast "Arnold Clark" al gezien, een heel grote keten, die alle merken ( in verschillende vestigingen) verkoopt. Kan je weinig gebeuren.
Heb jullie de zon
uit Nederland meegebracht ?!
Ferry
Schotland fan
«
Antwoord #2 Gepost op:
19 Apr 2011, 23:52 »
Bedankt Andrea, ik heb inderdaad de zon meegebracht en er hier volop van genoten :-)!!! Baal wel een beetje dat ik morgen alweer vertrek, maar het is een prettige gedachte dat we binnenkort weer terug zullen zijn.
Die Arnold Clark stickers heb ik veel gezien ja, ik zal eens een beetje verder googlen. Zo heb ik ook wat informatie gevonden over de AGA, maar ik was benieuwd of iemand hier er ervaringen mee had. Ik wist van het bestaan van de AGA's, maar het leek me helemaal niks zo'n langzaam ding. Leuk voor de zondag, maar als ik nou een snelle hap wil maken op een doordeweekse donderdag ofzo? Maar goed, veel mensen zijn razend enthousiast over de AGA, dus wie weet hoe ik er over een half jaar over denk.
EllenC
Schotland fan
«
Antwoord #3 Gepost op:
19 Apr 2011, 23:52 »
fijn dat het gelukt is met een huis te huren, dat zal een pak van je hart zijn. ook al is het niet helemaal waar jullie wilden zitten.
van daaruit is het een stuk makkelijker om naar iets anders uit te kijken.
Op een AGA koken is even wennen, zorg er in elk geval voor dat je pannen hebt met een dikke platte bodem , dat platte is het belangrijkste.
De officiele Aga pannen zijn vreselijk duur , gietijzeren pannen zijn heel handig erop. het koken gaat inderdaad niet zo snel als gas, maar het voordeel is dat als het eenmaal kookt je rustig 3 pannen op dezelfde schijf kunt zetten en het blijft doorkoken op de simmeringplaat. je kunt ook iets aan de kook brengen en het dan verder in de oven zetten om gaar te worden als je een gietijzeren pan gebruikt.
Het Aga cookboek is handig om te beginnen en er staan een hoop recepten op internet. ik zou je wel een Aga ketel aanraden voor het koken van water tenzij je een electrische ketel aanschaft.
het handige van de Aga is dat ie altijd warme ovens heeft dus niks voorverwarmen of zo en je kunt heerlijke dropscones op de simmering plaat bakken in een mum van tijd.ik zou niet meer zonder willen. In Nederland heb ik 'm echt gemist toen we er een tijdje woonden stond ik iedere keer te kwijlen bij de keukenwinkel , daar stond er 1 aangesloten en al en er werd niets mee gedaan , ik heb zelfs aangeboden 'm bij my thuis neer te zetten en demonstraties te geven maar nee hoor, ze trapten r niet in.
heb je een 4 deurs of een 2 deurs? en wat voor brandstof?
wij zetten 'm 's zomers een stuk lager i.v.m de warmte ( die van ons verzorgt ook het hete water dus we kunnen'm niet helemaal uitzetten.)
wat de auto betreft, de meeste garages geven wel garantie . De AA doet inspections kost je iets van £ 150 voor een basisinspectie .
Don't worry - be Happy
www.ardnamurchanholidays.co.uk
www.scrappanic.blogspot.com
EllenC
Schotland fan
«
Antwoord #4 Gepost op:
19 Apr 2011, 23:59 »
zo langzaam zijn ze niet hoor Ferry , het ligt er maar net aan hoe je 'm afstelt. wij houden niet van een hele warme keuken en koken dan ook op een lagere temperatuur dan aangegeven.
Don't worry - be Happy
www.ardnamurchanholidays.co.uk
www.scrappanic.blogspot.com
McHenk
Schotland fan
Anno 2000
«
Antwoord #5 Gepost op:
20 Apr 2011, 13:21 »
Hoi Ferry,
Ik heb het niet zo op Arnold Clark en van dat soort grote ketens. Het gaat ze veel te veel om omzet maken en te weinig om service en kwaliteit. Wij hebben daar een keer een auto gekocht en gingen er daarom terug voor de APK's (M.O.T.) en servicebeurten, maar gek genoeg vonden ze altijd van alles wat er mee mis was, ook al kwam hij bij hun vandaan en hadden we 'm nog helemaal niet lang (en rijden ook niet veel).
Kwik Fit is er ook zo een; die wilden me een paar maanden geleden van alles en nog wat laten doen, omdat dat volgens hen nodig was: nieuwe remschijven en -blokken, nieuwe accu, remvloeistof vernieuwen, paar nieuwe banden, etc. Ging voor een 'second opinion' naar een kleine locale garage (Mackinnon & Costello -
http://www.internetcarsedinburgh.co.uk
), die eerlijk zeiden dat geen van alles hard nodig was! Garage was aangeraden door onze buurvrouw. Daar blijf ik dus lekker naartoe gaan.
Ik zou 'ns kijken op sites zoals
http://www.goodgaragescheme.co.uk
of er een goeie garage bij jullie in de buurt zit.
Buiten de grote steden zijn reparaties en auto's vaak veel goedkoper!
Onze huidige auto hebben we gekocht bij Robert Black in Inverkeithing (Fife) (niet echt om de hoek, maar ze zagen een geschikte auto op
http://www.robertblackmotors.com/
). Familiebedrijf, eerlijke mensen.
Ferry
Schotland fan
«
Antwoord #6 Gepost op:
20 Apr 2011, 22:17 »
Zo, we zijn weer terug in ons, eh, warme kikkerlandje. Bedankt voor de reacties Ellen en McHenk!
In eerste instantie zag ik het helemaal niet zo zitten met die AGA, maar ik heb nu een boekje gekocht en daar staan zoveel tips en informatie in dat ik er zowaar zin in begin te krijgen om te koken met dat ding! En jouw verhaal draagt daar zeker aan bij Ellen! De AGA die wij hebben werkt op Olie. Ik weet eerlijk gezegd niet eens of ie ook de warmwatervoorziening regelt... Het zegt wel 'Oil Fired Central Heating', maar dat is alles wat ik weet.
Bedankt voor de tips McHenk, ik zal de links even afstruinen. Op zich heb ik er geen probleem mee om een stukje te rijden om dan een betrouwbare auto te kopen.
Andere vraag: hoe zit het met de wegenbelasting en verzekering als ik een auto koop? In NL kan je gewoon een verzekering afsluiten via het web en die gaat dan meteen in. Is dat in Schotland hetzelfde? Zelfde voor de wegenbelasting: als ik de auto koop, wat moet ik dan doen om 'm in de wegenbelasting te krijgen?
Ik waardeer alle hulp! Het is zo'n drukte op het moment: het huis in NL verkopen, gedoe om een huis te vinden in Schotland, contracten enzo van het werk gemigreerd krijgen van NL naar UK, enz. Maar goed, nog effe doorbijten en dan kunnen we straks hopelijk genieten van een rustiger zomer in Schotland! Heerlijk.
Driekje
Schotland fan
«
Antwoord #7 Gepost op:
20 Apr 2011, 23:33 »
Ha Ferry,
Ook van mij heel veel geluk in Schotland. Er zijn heel veel autoverzekeraars, maar het is best een karwei om uit te zoeken wie de voordeligste is. De eerste jaren hebben wij ons via de AA laten verzekeren. Zij zoeken dan voor jou de gepaste en goedkoopste verzekering uit. Dat lukte niet meer toen de verzekeraars via de AA een geimporteerde auto niet meer wilden verzekeren. Wij zijn toen uiteindelijk bij Tesco terechtgekomen (grote supermarktketen. We hebben wel een breakdown cover bij de AA. Nu we een nieuwe auto hebben, zullen we zeker weer overgaan naar de AA. Je moet je hier ieder jaar weer opnieuw verzekeren. Je krijgt wel een brief, waarin vermeld dat wanneer je de verzekering wil continueren, je niets hoeft te doen. Bij de Tesco kunnen we geen Europese dekking krijgen, wat betekent dat we bij iedere uitstap naar het continent een groene kaart voor die periode moeten aanvragen. Afgelopen jaar gebeurde dat nogal eens i.v.m. zieke familieleden in Nederland en dan lopen de kosten aardig op. Ik weet niet of een andere verzekeraar dat gewoon in de jaarverzekering heeft. Verzekering gaat gelijk in.
Wegenbelasting regel je via de DVLA (lees de website). Je moet dan wel een bewijs van een recente MOT (APK in Nederland) en verzekering kunnen tonen. Wij regelen dat eenvoudig via internet. Krijgen dan een sticker voor op de voorruit. De eerste keer zijn we naar het kantoor van de DVLA geweest, maar dat moest ook omdat wij een geimporteerde auto hadden.
Andrea
Schotland fan
«
Antwoord #8 Gepost op:
21 Apr 2011, 09:05 »
Even voor Driekje,
Hebben jullie weleens de SAGA verzekering(en) gecheckt ? Dat scheelde bij ons erg veel toen we 50 werden, je moet dan wel een Brits rijbewijs hebben. Maar ze verzekeren geen kinderen onder de 21, dus nu zijn we weer (tijdelijk) ergens anders. We zien elkaar in mei, leuk !
Oja, de "groene kaart", wij letten nu altijd op dat de buitenlandverzekering incl is , de eerste keer moesten we het op de dag van vertrek nog regelen, opeens realiseerden we ons dat we geen groene kaart hadden:o)
En voor Ferry: Er zijn verzekerings vergelijkings sites zoals
www.confused.com
,
www.gocompare.com
en
www.moneysupermarket.com
, daar is mijn echtgenoot altijd op te vinden om weer wat geld te sparen. Onze gezinssituatie verandert nogal op dit moment, dus op zich wel fijn dat je ieder jaar kunt veranderen.
Wij hebben wel goede ervaringen met Arnold Clark, veel keuze en na aankoop en garantieperiode van een tweedehands auto gingen we weer gewoon naar onze locale garage voor onderhoud.
Andrea
Schotland fan
«
Antwoord #9 Gepost op:
21 Apr 2011, 09:07 »
Even voor Driekje,
Hebben jullie weleens de SAGA verzekering(en) gecheckt ? Dat scheelde bij ons erg veel toen we 50 werden, je moet dan wel een Brits rijbewijs hebben. Maar ze verzekeren geen kinderen onder de 21, dus nu zijn we weer (tijdelijk) ergens anders. We zien elkaar in mei, leuk !
En voor Ferry: Er zijn verzekerings vergelijkings sites zoals
www.confused.com
,
www.gocompare.com
en
www.moneysupermarket.com
, daar is mijn echtgenoot altijd op te vinden om weer wat geld te sparen. Onze gezinssituatie verandert nogal op dit moment, dus op zich wel fijn dat je ieder jaar je verzekeringen kunt aanpassen/ veranderen.
Wij hebben wel goede ervaringen met Arnold Clark, veel keuze en na aankoop en garantieperiode van een tweedehands auto gaan we weer gewoon naar onze locale garage voor onderhoud.
Uhhhh, zou dit dubbele bericht een keertje verwijderd kunnen worden ? Thx.
McHenk
Schotland fan
Anno 2000
«
Antwoord #10 Gepost op:
21 Apr 2011, 13:35 »
Inderdaad goeie tips hierboven m.b.t. autoverzekeringen. Ik shop altijd elke twee jaar ofzo weer even rond voor een betere deal. De genoemde vergelijkings-sites zijn dan heel handig, maar soms kunnen verzekeraars zoals DirectLine en Tesco (die je als ik het goed heb niet tegen komt op die sites) ook goedkoop zijn. Ik ben ambtenaar en heb onze auto tegenwoordig verzekerd via
http://www.csis.co.uk
.
Trouwens, bovenstaande geldt ook voor huis- en inboedelverzekering, reisverzekering, wegenwacht, etc!
.
Ferry
Schotland fan
«
Antwoord #11 Gepost op:
21 Apr 2011, 17:27 »
Bedankt allemaal voor de hulp, we gaan weer rondshoppen!
Roald
Schotland fan
«
Antwoord #12 Gepost op:
23 Apr 2011, 22:56 »
Wegenbelasting gaat altijd in per eerste van de maand, en is voor een half jaar of een jaar. Verder is de wegenbelasting auto-gebonden en niet eigenaar-gebonden: als je een auto koopt waarvoor bijvoorbeeld al tot september wegenbelasting is betaald, dan hoef jij dat de eerste tijd dus niet te regelen: dat blijft gewoon geldig. Je hoeft dan pas in september in actie te komen: voor de periode vanaf oktober. Als je begrijpt wat ik bedoel
. Je ziet bij auto-advertenties dan ook:
taxed until
(en dan een datum).
Wegenbelasting kun je online of op een postkantoor regelen (niet alle postkantoren). Je moet dan een MOT (APK)-certificaat en verzekeringspapieren tonen. En het formulier dat je thuisgestuurd krijgt als je belasting gaat verlopen (gebruik je ook voor online verlengen). Online wordt electronisch nagegaan of verzekering en MOT in orde zijn. Betaal je online, dan heb je je nieuwe
tax disc
binnen een week in huis; via het postkantoor krijg je het meteen mee.
Niet vergeten de tax disc achter de voorruit te plakken: streng verboden deze niet te tonen. Ook al heb je het wel betaald - het niet voeren van de disc op de wagen is een overtreding, en wordt beboet. Beetje ouderwets: een fysiek bewijs van betalen op een voertuig voeren, maar ja. Zeker nog nooit van een database gehoord
Live and let live
Ferry
Schotland fan
«
Antwoord #13 Gepost op:
24 Apr 2011, 10:36 »
Top, bedankt Roald! Dat het auto-gebonden was wist ik niet. Dus als ik weinig tijd heb kan ik het beste uitkijken naar een auto waar nog geldige belasting op zit en dan de verzekering regelen. Ik neem aan dat je on-line per direct een verzekering kunt afsluiten tenminste...
goud
Schotland fan
www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com
«
Antwoord #14 Gepost op:
24 Apr 2011, 11:42 »
Als je Aga niet de warm water voorziening doet kun je hem uitzetten. Wij doen alleen koken ed er op, en in de vakantie gaat hij uit. ( is op gas bij ons) In de wintervakanties zetten we hem lager. We gebruiken de gietijzeren pannen van Le Cruiset. Wel "gewone " koekepan, want de grote van LC is mij te zwaar. Wij hadden toendertijd ook moeite met het vinden van een huis met honden. Maar via hondenvrienden is dat 3 X in 6 jr prima gelukt. Met 3-6 honden.
Veel succes daar. Wij hebben 6 hele mooie jaren aan de overkant gehad. Welliswaar in Engeland, maar met een zoon in Schotland kwamen we er genoeg. Nu woont hij in Adelaide, en gaan we daarheen. Maar Schotland staat voor aug weer op het programma. Mét honden.
Margolia
Andrea
Schotland fan
«
Antwoord #15 Gepost op:
24 Apr 2011, 18:30 »
Hi Ferry,
Nog een verschil met de autoverzekering in Nederland. Je verzekert personen op een auto en alleen deze verzekerde personen mogen in de auto rijden. In ons geval mogen de kinderen alleen in mij 10 jaar oude Corsa rijden, wat onlangs alleen al voor 18 jarige zoon voor 8 maanden £ 400 extra kostte
Succes met het regelwerk, het is even hectisch, maar dan
Ferry
Schotland fan
«
Antwoord #16 Gepost op:
25 Apr 2011, 09:27 »
@Goud: Bedankt voor de tip - ik heb al even gezocht op Le Creuset en ik hou het in m'n achterhoofd. We huren het huis gemeubileerd, dus ik heb geen idee of dat betekent dat er ook potten en pannen te vinden zijn...
En wow - je zoon zoekt de plekjes wel uit om te gaan wonen! Adelaide, gaaf zeg. Dan wip je niet snel even over voor een weekendje, maar Australië is wel prachtig. Ik heb familie in Victoria die ik eens zou moeten bezoeken! Eerst maar eens in Schotland wonen.
@Andrea: Bedankt! het is inderdaad een hoop gedoe, maar ik hoop dat we straks weer wat gas terug kunnen nemen in het prachtige Schotland.
Driekje
Schotland fan
«
Antwoord #17 Gepost op:
06 Mei 2011, 17:07 »
Ha, Andrea,
Een beetje laat (weggeweest en druk gehad), maar nog hartelijk dank voor de SAGA-verzekering-tip.
Of we elkaar de 21 zien, hangt een beetje af van het tijdstip van de meeting. Wanneer dat 's middags begint, kunnen we er nog bij zijn.
Andrea
Schotland fan
«
Antwoord #18 Gepost op:
06 Mei 2011, 20:03 »
Dag Driekje,
Ik weet niet of er al een tijd is vastgesteld, maar als je een idee hebt wat jullie (on) mogelijkheden zijn laat het even weten in het desbetreffende topic.
Pagina's: [
1
]
Schotland forum
|
Leven in Schotland
|
Emigreren naar Schotland
| Topic:
« vorige
volgende »