Schotland forum
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
25 Mei 2012, 07:47
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:
Geavanceerd zoeken
Schotland forum
|
Reizen in Schotland
|
Wandelen en fietsen in Schotland
| Topic:
12 dagen door Schotland
Pagina's: [
1
]
Omlaag
« vorige
volgende »
Auteur
Topic: 12 dagen door Schotland (gelezen 1565 keer)
Andreas
Schotland fan
12 dagen door Schotland
«
Gepost op:
30 Mrt 2011, 18:09 »
Hi,
Dit is m'n eerste post hier op dit forum, gelijklopend met m'n eerste vakantie richting Schotland.
1/8 vertrek ik van Brussel naar Aberdeen, en 12/8 heb ik de vlucht terug. Ik heb al rekening gehouden dat ik 1 en 12/8 niets moet plannen, omdat de reis wel wat tijd in beslag neemt.
Ik ga solo, elk jaar ga ik voor een dag of 10-14 ergens heen, waar het kalm is en ik mijn zinnen kan verzetten na het werkjaar. Vorig jaar was dit het westen van Ierland, en dit jaar viel de keuze (mede dankzij de slechte verbinding met de Ierse westkust) op Schotland.
De bedoeling is om gewoon te wandelen, en eventueel het openbaar vervoer te gebruiken. In m'n rugzak zal sowieso een klein tentje en een slaapzak zitten, maar een hostel of b&b zie ik zeker niet tegenop, zolang ik maar geen druk hotel in hoef.
Ik heb al één en ander opgezocht, en bijvoorbeeld de castle trail volgen zegt me wel iets.
Ik heb twee jaar geleden in Frankrijk gemerkt dat vooraf boeken bij een hostel/b&b niet altijd even verstandig is, op een zonnige, droge dag op vlak parcours kun je een stuk meer wandelen dan wanneer het enorm hard waait en slagwaterregent.
Vorig jaar had ik enkel bij aankomst en vertrek een kamer geboekt, en verder vooral gekampeerd in mensen hun tuin of op een stuk leegstaand land, en een enkele keer kreeg ik zelfs een bed aangeboden toen ik aanbelde om te vragen of ik mijn tent mocht opslaan.
In de verslagen die ik vind op het net staan ook veel zo'n voorvallen, en dat lijkt me zeer aangenaam. Nu wil ik toch eens (in mijn moedertaal en indien mogelijk) verhalen horen van mensen die die streek goed kennen of al bezocht hebben. Vrienden van mij hebben vorig jaar met de motor Schotland doorkruist, en van hen heb ik ook een paar adresjes gekregen, maar de meeste daarvan liggen niet in het bereik.
Wat ik eigenlijk concreet wil vragen:
- Zijn er mensen die een soortgelijke tocht al gemaakt hebben? Eventuele tips voor locaties of routes die je kan volgen zijn altijd welkom
- Welke specifieke zaken moet ik rekening meehouden om geen slechte indruk te maken bij de Schotten en de autoriteiten?
- Zijn er stroken waar je vb 10-20 km geen huis ofzo ziet? Kwestie van een beetje rekening te houden met slaapmogelijkheden etc
- Zijn er plaatsen om drinkwater aan te vullen, of kun je bv. in een pub je fles(sen) laten bijvullen?
- En misschien nog het belangrijkste: hoeveel km kan je vlot wandelen per dag, wetende dat ik een grote rugzak zal dragen. Ik ben geen topsporter, maar mijn conditie is wel ok. Ik had gedacht aan een twintigtal, dan ben je 4 à 5h aan het wandelen, en is er nog genoeg tijd over om eens ergens te stoppen en iets te bekijken.
Er zijn al enkele mogelijkheden die ik overwogen heb, oa:
- langs de kust richting Inverness
- door 'the caimgors' national park richting loch ness / fort augustus
- in het national park blijven, en daar rondwandelen langs verschillende meren en kastelen gaan die zich daar bevinden
Als je denkt dat ik het te groots zie hoor ik het graag, en alternatieven zijn altijd welkom!
Het is de bedoeling om tegen juli de knoop doorgehakt te hebben, en ik wil ook wel min of meer een route kunnen uitstippelen
Hartelijk dank!
Andreas
skye
Schotland fan
Re:12 dagen door Schotland
«
Antwoord #1 Gepost op:
30 Mrt 2011, 18:58 »
Cairngorms is altijd leuk om te wandelen, maar natuurlijk wel bergen, dus pittiger. Langs de kust naar Inverness weet ik niet veel over te zeggen, ken ik niet zo goed dat deel.
Petra
Schotland fan
«
Antwoord #2 Gepost op:
01 Apr 2011, 09:46 »
Hallo Andreas
Welkom op het forum.
Heb zelf geen ervaring met een wandelvakantie.
Ben van de losse kortere wandelingen her en der.
Denk dat een goede kaart heel belangrijk is,
zodat je tijdens het wandelen niet voor verrassingen komt te staan.
(wat met een goede kaart trouwens ook altijd nog kan)
Een enkel huis op de kaart staat er soms met naam op.
Wat het drinkwater betreft, soms zie je waterpunten gratis/ of tegen betaling en bij een huis vragen lijkt mij niet zo vreemd.
Bij een pub zou je gelijk iets kunnen nuttigen qua eten.
Bij vertrek vanuit een B&B of hostel kun je ook gekookt water meenemen voor een bakje thee.
Wat de afstanden betreft die je kan lopen.
dacht dat men voor wandelen in het vlakke Nederland 5 km. per uur aanhoudt.
Dat met bepakking en op/ door oneffen terrein moet je langer rekenen,
maar daar heb je al ervaring mee begrijp ik.
Over wildkamperen is wel het één en ander op het forum te vinden.
Er zijn enkele gebieden waar het niet is toegestaan,
maar er zijn heel veel mooie plekjes te vinden waar je wel kan en mag staan.
Petra
Jurriaan
Schotland fan
«
Antwoord #3 Gepost op:
01 Apr 2011, 17:29 »
Welkom op het forum
Ik heb zelf ook het plan om iets soort gelijks te doen. Ik woon op Skye en mijn plan was om naar John O' Groats te gaan en van af daar terug te wandelen naar mijn huis.
Ik heb het al aardig geplanned dus volgend jaar Maart als het goed is ga ik. Ik zou zeggen kijk ook eens naar de mogenlijkheid van Bothies.
Deze zijn her en der verspreid door het land en het is gratis onderdak. Laat het wel achter in de staat zoals je het gevonden hebt.
Bothies zijn huisjes zonder al te veel gemakken. Hebben soms geen electriciteit of strommend water maar ze liggen vaak op hele mooie plekken en als kamperen niet gaat kan je altijd nog in het huisje pitten.
Wild kamperen is in schotland toegestaan onder een aantal voorwaarden er is een code waar je aan moet houden.
Voor de rest zou ik zeggen veel plezier
Pauline
Schotland fan
«
Antwoord #4 Gepost op:
01 Apr 2011, 20:24 »
Hoi Andreas,
ik heb soortgelijke plannen alleen niet wandelend maar op de fiets. Ik ga 3 mei (met auto en fiets achterop) en heb misschien daarna actuele info voor je. Ik heb diverse websites gekregen (oa van iemand van dit forum) en uiteraard zelf gezocht. Schotland lijkt vooral een wandelland, dus daar zou je zeker meer in kunnen vinden. Ik kan wel wat websites voor je doorsturen. Wat ik over het wandelen heb gelezen, is toch vooral dat je heel erg bedacht moet zijn op het wisselende weer en de uitgestrektheid. Verder zijn er idd diverse routes, maar ik heb me meer op fietsroutes geconcentreerd. Je tent opzetten mag overal, als je het maar netjes achterlaat.
Groet Pauline
Petra
Schotland fan
«
Antwoord #5 Gepost op:
01 Apr 2011, 21:50 »
Citaat van: Pauline op 01 Apr 2011, 20:24
Je tent opzetten mag overal, als je het maar netjes achterlaat.
Er mag veel in Schotland, maar bovenstaande klopt niet.
Het mag oa. niet in bepaalde nationale parken.
Begrijpelijkerwijs mag het ook niet in het zicht van huizen en
vlak langs een weg.
Er is wel een site over (heb ik niet bij de hand)
Petra
Jurriaan
Schotland fan
«
Antwoord #6 Gepost op:
04 Apr 2011, 13:08 »
aye wat betreft de parken heb je gelijk maar die hebben wel specifieke plekken waar je wel mag kamperen.
Voornaamste regel bij wild kamperen is ben niemand anders tot last
Andreas
Schotland fan
«
Antwoord #7 Gepost op:
04 Apr 2011, 19:51 »
Beste allen,
In de eerste plaats wil ik iedereen hartelijk danken voor de berg antwoorden die ik al kreeg
Meer info ivm wildkamperen heb ik intussen al gevonden, blijkbaar zijn de nationale parken - met uitzondering van speciale kampeerplekken - off limits, maar elders mag het wel, zolang je niet voor overlast zorgt als ik het goed begrepen heb.
Weet iemand of er in the Cairngorms veel zo'n kampeerplekken zijn? Het lijkt me wel leuk om daar een paar dagen door te trekken, maar natuurlijk heb ik dan wel slaapplaats nodig.. Op google maps zie ik hier en daar een dorpje, ik vermoed dat daar wel iets te vinden zal zijn, niet alleen qua slaapplaats maar ook als bevoorrading?
Nogmaals dank!
A
psychogoogje
Schotland fan
«
Antwoord #8 Gepost op:
25 Apr 2011, 09:46 »
Hoi Andreas,
welkom op het forum!
Wij (mijn vriend en ik) wonen sinds een paar maanden in Glasgow en zijn ook veel aan het wandelen.
Wat ons op is gevallen is dat 5km per uur niet echt haalbaar blijkt...
We hebben mu 3 lange wandelingen gemaakt (20+ km) en daar doe je makkelijk 6 a 7 uur over. Misschien zijn wij niet van de harde lopers of laten we ons snel afleiden door de prachtige uitzichten en natuur, maar ik wilde je het toch even meegeven
Groetjes
Janna
Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje
EllenC
Schotland fan
«
Antwoord #9 Gepost op:
25 Apr 2011, 11:16 »
ook in het Nationale Park Cairngorms mag je nog steeds wild kamperen , als het maar in kleine groepjes, licht kamperen en maximaal 3 nachten op dezelfde plek. wel even informeren of er geen deerstalking plaats vindt.
Als je in de buurt van een huis wilt kamperen is het aan te raden om toestemming aan de bewoner te vragen .
de meeste dorpjes hebben wel een winkeltje waar je je voorraad aan kunt vullen en officiele kampeerplekken zijn in verschillende dorpjes te vinden
http://www.cairngorms.co.uk/thepark/livingworking/communities/
een goede plek om te kijken voor wandelingen is
http://www.walkhighlands.co.uk/cairngorms/
daar kan je ook routes downloaden voor een GPS. of uitprinten.
Don't worry - be Happy
www.ardnamurchanholidays.co.uk
www.scrappanic.blogspot.com
Ruud Glenlivet
Schotland fan
«
Antwoord #10 Gepost op:
23 Jul 2011, 15:28 »
Hallo Andreas,
Ik ben nog maar pas op het forum, vandaar de late reactie. In het begin sprak je over de castle trail. Deze route is meer bedoeld voor de auto en volgt dan ook goede (soms drukke) wegen, niet echt een route om als wandelaar te ontspannen.
Rust en ruimte vindt je meer in de (omgeving van de) Cairngorms. Je zou in de buurt van Ballater kunnen beginnen en dan richting Tomintoul of Strathdon kunnen gaan - of via Strathdon dan over de Ladder hills naar Tomintoul, daar ofwel naar Nethy Bridge aan de Speyside way lopen of de Speyside Way Spur naar Ballindalloch volgen en door naar de kust, Spey Bay en Buckie, en mogelijk de kust blijven volgen tot Banff - of ideaal het wereldberoemde Pennan.
Een mooie route is ook vanaf Cabrach naar de oorsprong van de Fiddich en dan de Livet volgen tot Tomnavoulin. Kortom er zijn voldoende wandelingen te bedenken in dit gebied.
Heb ik nou op het laatste moment je plannen in de war geschopt?
Groeten, Ruud
www.bankhouseglenlivet.co.uk
Pagina's: [
1
]
Schotland forum
|
Reizen in Schotland
|
Wandelen en fietsen in Schotland
| Topic:
12 dagen door Schotland